Reglement adviescommissie planschade Nijkerk

Geldend van 03-11-2005 t/m heden

Intitulé

Reglement adviescommissie planschade Nijkerk

Het college van de gemeente Nijkerk;

gelet op de Procedureregeling planschadevergoeding 2005;

gelet op het raadsbesluit van 4 maart 2004, nr. 2004-002-B waarbij bevoegdheden ter uitvoering van de Monumentenwet 1988 aan het college zijn gedelegeerd;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet en afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit vast te stellen het Reglement adviescommissie planschade Nijkerk.

Artikel 1 Instelling commissie

Er is een onafhankelijke schadebeoordelingscommissie, hierna te noemen: de commissie.

Artikel 2 Taak commissie

De commissie adviseert het college over de door het college te nemen beschikking op een aanvraag om:

  • a.

    vergoeding van planschade als bedoeld in artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening;

  • b.

    vergoeding van schade als bedoeld in artikel 22 van de Monumentenwet 1988;

  • c.

    verdeling van schade als bedoeld in artikel 20 van de Monumentenverordening Nijkerk 2005.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1. Het college benoemt de leden van de commissie.

  • 2. De commissie bestaat uit drie leden en één of meer plaatsvervangende leden, die deskundig zijn ter zake van hetzij de taxatie en/of het beheer van onroerende zaken, hetzij de juridische aspecten betreffende planschade.

  • 3. De leden ontvangen een vergoeding conform de de door het college vastgestelde uurtarieven voor de honorering van de leden van de commissie.

Artikel 4 Onafhankelijkheid

  • 1. De leden en plaatsvervangend leden maken geen deel uit van een gemeentelijk bestuursorgaan van de gemeente Nijkerk noch van een door zo’n bestuursorgaan ingestelde raads-, bestuurs- of andere adviescommissie en zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan van de gemeente Nijkerk.

  • 2. De leden verrichten op het gebied van het beoordelen van schade geen werkzaamheden voor inwoners van Nijkerk of voor bedrijven die belangen hebben in Nijkerk, behoudens voorafgaande toestemming van het college.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1. De leden en de plaatsvervanger(s) worden benoemd voor onbepaalde tijd.

  • 2. Een lid of plaatsvervangend lid van de commissie kan schriftelijk ontslag nemen.

  • 3. Het college ontslaat het lid of de plaatsvervanger zodra blijkt dat hij niet meer voldoet aan de eisen van onafhankelijkheid als bedoeld in artikel 4.

Artikel 6 Voorzitter, rapporteur en ondersteuning

  • 1. De commissie wijst uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 2. De commissie kan zich ten behoeve van het uitbrengen van een advies doen bijstaan door een of meer andere deskundigen, die daartoe op voorstel van de commissie, door het college als tijdelijk lid aan de commissie worden toegevoegd.

  • 3. Alle kosten, verbonden aan het onderzoek en de advisering door de commissie komen voor rekening van de gemeente.

Artikel 7 Vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de commissie worden belegd door de voorzitter zo vaak hij dit nodig oordeelt.

  • 2. De voorzitter nodigt – spoedeisende gevallen uitgezonderd – de leden ten minste twee weken voor de vergadering schriftelijk uit, zoveel mogelijk met vermelding van de in de vergadering te behandelen onderwerpen.

  • 3. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.

  • 4. De leden, de plaatsvervangende leden en de tijdelijke leden van de commissie zijn verplicht tot geheimhouding over informatie die de commissie in het kader van haar onderzoek en advisering ter beschikking zijn gesteld en waarvan, voor zover dat niet uitdrukkelijk is aangegeven, redelijkerwijze mag worden aangenomen dat deze als vertrouwelijk is bedoeld.

Artikel 8 Advisering

De commissie brengt haar adviezen over de onderwerpen, genoemd in artikel 2, uit met inachtneming van de Procedureregeling planschadevergoeding 2005.

Artikel 9 Intrekking oude regeling

De Procedureregeling Planschade 2004 wordt ingetrokken.

Artikel 10 Overgangsbepaling

De leden en plaatsvervangende leden die zijn benoemd op basis van de Procedureregeling Planschade 2004 worden geacht benoemd te zijn op basis van dit reglement.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

Artikel 12 Citeertitel

Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement adviescommissie planschade Nijkerk”.

Ondertekening

25 oktober 2005

Het college van de gemeente Nijkerk,

de secretaris

M.J. Doeven

de burgemeester

B. Vries

TOELICHTING

ALGEMEEN

Als gevolg van de wijziging van de planschadeartikelen in de Wet op de Ruimtelijke Ordening is de bevoegdheid om op aanvragen om planschadevergoeding te beslissen overgegaan van de raad naar het college. Eerder was deze bevoegdheid door de raad aan het college gedelegeerd.

Voor de behandeling van aanvragen planschadevergoeding is op 20 september 2005 een nieuwe procedureregeling vastgesteld. De instelling en werkwijze van de planschadebeoordelingscommissie is geregeld in dit reglement.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Artikel 1

De commissie adviseert aan het college en wordt daarom door het college ingesteld. De commissie heeft de rol van adviseur als bedoeld in afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikelen 2 en 3

De inhoud van deze artikelen komt overeen met de sinds 2004 bestaande bepalingen.

Artikel 4

Dit artikel waarborgt de onafhankelijkheid van de leden van de commissie.

Artikelen 5 tot en met 8

Deze artikelen behoeve geen toelichting.

Artikelen 9 tot en met 12

Naast de gebruikelijke bepalingen over inwerkingtreding e.d. is hier geregeld dat de benoeming van leden en plaatsvervangende leden in de planschadebeoordelingscommissie niet opnieuw hoeft plaats te vinden; de huidige leden zijn in 2004 benoemd ter uitvoering van de (nu ingetrokken) procedureregeling planschade 2004.