Regeling vervallen per 01-06-2021

Reglement Adviescommissie Groei.

Geldend van 01-01-2020 t/m 31-05-2021

Intitulé

Reglement Adviescommissie Groei.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen;

overwegende dat

in de Cultuurvisie ‘Groei.’ een adviescommissie is aangekondigd voor de beoordeling van subsidieaanvragen die een bijdrage leveren aan het speerpunt ‘Kiezen voor Kwaliteit’. Dit speerpunt maakt onderdeel uit van de programmalijn ‘Aantrekkingskracht van Nijmegen vergroten door middel van cultuur’,

en

gelet op artikel 84, van de Gemeentewet

besluiten:

vast te stellen het

Reglement Adviescommissie Groei.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a. commissie: de Adviescommissie Groei.;

  • b. college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen;

  • c. cultuurvisie: de cultuurvisie Groei. zoals op 25 september 2019 vastgesteld door de raad. De cultuurvisie richt zich op drie programmalijnen namelijk Kunst en cultuur voor en door iedereen, Aantrekkingskracht van Nijmegen vergroten door cultuur en Ruimte voor innovatie en creativiteit.

  • d. regeling culturele programma’s: de subsidieregeling Culturele Programma’s die in januari 2020 nader vastgesteld wordt door het college;

  • e. regeling culturele projecten: de subsidieregeling Culturele Projecten zoals vastgesteld door het college;

  • f. de Basis: de 6 grote culturele instellingen in Nijmegen zijnde Doornroosje, LUX, Stadsschouwburg en de Vereeniging, Museum het Valkhof, de Lindenberg en Openbare Bibliotheek Gelderland-Zuid.

Artikel 2 Taken & bevoegdheden

  • 1. De commissie heeft tot taak het college jaarlijks schriftelijk te adviseren in het kader van de subsidieregeling Culturele Projecten Nijmegen.

  • 2. De commissie heeft tot taak het college eenmaal per twee jaar schriftelijk te adviseren in het kader van de subsidieregeling Culturele Programma’s Nijmegen.

  • 3. De commissie heeft tot taak het college eenmaal per vier jaar schriftelijk te adviseren over de instellingen die behoren tot de Basis.

  • 4. De commissie heeft tot taak het uitvoeren van een visitatie van de instellingen die een 4-jarige subsidie ontvangen vanuit de subsidieregeling Culturele Programma’s Nijmegen of onderdeel zijn van de Basis.

  • 5. De commissie heeft tot taak het geven van gevraagd en ongevraagd advies naar aanleiding van de subsidieregelingen en de Basis.

Artikel 3 Samenstelling, benoeming en benoembaarheid

  • 1. De commissie bestaat uit commissieleden met specifieke expertise ten aanzien van het (Nijmeegse) culturele veld en/of de kunstdisciplines.

  • 2. De commissie bestaat uit ten minste vijf en ten hoogste zeven leden, waaronder één voorzitter die onafhankelijk is van de gemeentelijke organisatie en Nijmeegse culturele organisaties.

  • 3. Voor de beoordeling van de subsidieregeling Culturele Projecten zal een subcommissie bestaande uit drie leden worden gevormd.

  • 4. De leden van de commissie worden door het college benoemd voor een periode van vier jaar. Zij zijn, op voordracht van de commissie, na afloop van deze periode terstond eenmalig hernoembaar voor eenzelfde periode.

  • 5. Het lidmaatschap van de commissie kan op eigen verzoek worden beëindigd. Het hiervoor bedoeld lid dat ontslag neemt, blijft, indien dit naar mening van de commissie mogelijk is, lid van de commissie totdat zijn opvolger de benoeming heeft aanvaard.

  • 6. Het college kan een commissielid tussentijds gemotiveerd uit zijn functie ontslaan.

  • 7. Het lidmaatschap is niet verenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad of het college van de gemeente Nijmegen.

Artikel 4 Voorzitter & secretaris

  • 1. Het college benoemt een lid tot voorzitter. De leden van de commissie kiezen een vicevoorzitter uit hun midden.

  • 2. Het secretariaat berust bij de gemeente. De secretaris is geen lid van de commissie.

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1. De commissie vergadert minimaal 1 keer per subsidieronde en zoveel meer als waartoe zij, in overleg met de secretaris, besluit.

  • 2. De vergaderingen zijn niet openbaar.

  • 3. De vergaderingen worden door de voorzitter, in overleg met de secretaris, belegd.

  • 4. De secretaris draagt zorg voor verslaglegging van de vergadering.

  • 5. Indien noodzakelijk worden uit de commissie subcommissies samengesteld ter preadvisering van voorkomende projecten.

  • 6. De commissie kan in overleg met de secretaris derden uitnodigen de vergadering (deels) bij te wonen voor het geven van een deskundige voordracht, toelichting of advies.

  • 7. De vergadering van de commissie wordt niet gehouden indien blijkt dat niet meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden is opgekomen.

Artikel 6 Integriteit & geheimhouding

  • 1. Een commissielid is objectief en onpartijdig, vervult zijn taak zonder vooringenomenheid en misbruikt zijn positie op geen enkele wijze.

  • 2. Een commissielid meldt zijn bestaande en nieuwe (neven)functies schriftelijk aan de gemeente.

  • 3. Een commissielid neemt geen deel aan de behandeling van een aanvraag als hij een functioneel of persoonlijk belang heeft bij die aanvraag.

  • 4. Alles wat in een vergadering wordt besproken, is strikt vertrouwelijk. Commissieleden doen geen mededelingen aan derden over wat ter vergadering is besproken.

Artikel 7 Wijze van advisering & besluitvorming

  • 1. De commissie toetst aan de criteria en de voorwaarden die zijn vastgesteld in de subsidieregelingen.

  • 2. De commissie besluit bij volstrekte meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

  • 3. Alleen de leden van de adviescommissie hebben stemrecht.

  • 4. Minderheidsstandpunten kunnen op verzoek van de betreffende leden toegevoegd worden aan de besluitenlijst of aan het advies aan het college.

  • 5. De aan het college uitgebracht schriftelijke adviezen zijn openbaar, tenzij de commissie of de voorzitter uitdrukkelijk anders heeft bepaald.

  • 6. De adviezen van de commissie zijn niet bindend.

Artikel 8 Financiën

  • 1. Een lid van de commissie ontvangt een vergoeding voor bijgewoonde vergaderingen overeenkomstig de Verordening geldelijke voorzieningen commissieleden.

  • 2. De aanwezigheid van een lid blijkt uit de voor de aanvang van de vergadering getekende presentielijst.

  • 3. Leden van de commissie ontvangen voor een voorstellingsbezoek een vergoeding voor de gemaakte onkosten van het toegangskaartje en een reiskostenvergoeding op basis van (2e klasse) openbaar vervoer, of bij gebruik van de auto de wettelijke vastgestelde onbelaste vergoeding.

  • 4. Het bijwonen van een voorstelling blijkt uit het indienen van het toegangsbewijs.

  • 5. De leden stemmen het voorstellingsbezoek van tevoren af met de secretaris en declareren deze onkosten bij de secretaris.

Artikel 9 Bezwaar & beroep

De commissie kan op verzoek van de commissie voor de Beroep en Bezwaarschriften advies uitbrengen over beroep- en bezwaarzaken voor zover betrekking hebbend op gemeentelijke culturele subsidies.

Artikel 10 Citeerartikel – Inwerkingtreding

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als "Reglement Adviescommissie Groei.’’.

  • 2. Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2020.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 10 december 2019.

De secretaris

mr. drs. A.H. van Hout

De burgemeester,

drs. H.M.F. Bruls