Reglement burgerlijke stand Nijmegen 2020

Geldend van 04-04-2020 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2020

Intitulé

Reglement burgerlijke stand Nijmegen 2020

Het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen;

Gelet op het bepaalde in artikelen 1:16, 1:16a en 1:16c Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met

4 van het Besluit burgerlijke stand 1994:

Overwegende dat op 1 januari 2020 de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren in werking treedt

BESLUIT:

vast te stellen het:

Reglement burgerlijke stand Nijmegen 2020.

Artikel 1. Begripsbepalingen

Het Reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 Burgerlijk Wetboek (BW);

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Bbs);

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar in dienst van de gemeente Nijmegen of een andere gemeente als zodanig aangewezen door het college van burgemeester en wethouders (artikel 1:16 lid 2 Burgerlijk Wetboek);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Nijmegen, of van een andere gemeente of een persoon als bedoeld in artikel 2 onder f Uitvoeringsbesluit Ambtenarenwet 2017 of een freelancer/zzp-er die voor de gemeente Nijmegen een rechtsfeit uitvoert;

  • e.

    gemeentehuis: alle gebouwen en de daaraan verbonden omsloten (buiten)ruimten dan wel de daarvoor in aanmerking komende vaartuigen die een ligplaats hebben aan de wal welke is aangeduid met een adres en die bij besluit van het college van burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen;

  • f.

    rechtsfeit: een huwelijk, een geregistreerd partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

  • g.

    gemeentedienst: werkzaam voor de afdeling Publiekszaken van de gemeente Nijmegen.

Artikel 2. Aanwijzing van de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een bij het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen. Deze periode betreft maximaal het tijdvak waarin de ambtenaar werkzaam is in gemeentedienst.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen.

  • 3.

    Raadsleden kunnen maximaal voor de periode dat zij raadslid zijn van de gemeente Nijmegen tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden aangewezen.

  • 4.

    Burgemeester en wethouders kunnen maximaal voor de periode dat zij hun functie als burgemeester of wethouder van de gemeente Nijmegen vervullen, tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden aangewezen.

  • 5.

    Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor de totstandkoming van één enkel rechtsfeit worden aangewezen: (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die al in een andere gemeente zijn aangewezen en van wie de aanwijzing en beëdiging nog niet is verlopen. Verzocht kan worden om een recente verklaring te overleggen waaruit (het voortduren van) de aanwijzing en beëdiging blijkt.

  • 6.

    Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de voltrekking van slechts één enkel rechtsfeit kunnen ook derden worden aangewezen tenzij het om een spoed-, eenvoudig-, bijzonder huis- of kosteloos rechtsfeit gaat.

  • 7.

    De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 5 van dit artikel gebeurt pas nadat het paar heeft aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar te wensen. Het schriftelijk of elektronisch verzoek hiervoor gebeurt onder vermelding van de namen en het adres van het paar, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk zes weken vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand. Bij de aanvraag moeten afschriften van de aanwijzing en beëdiging worden overgelegd.

  • 8.

    De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 6 van dit artikel gebeurt pas nadat het paar heeft aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. Het schriftelijk of elektronisch verzoek hiervoor gebeurt onder vermelding van de namen en het adres van het paar, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, minimaal vier maanden vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 9.

    Na de aanwijzing als bedoeld in de leden 1, 2, 3, 4, of 6 van dit artikel, moet op basis van artikel 1:16 lid 4 BW, beëdiging plaatsvinden bij de rechtbank. Pas na beëdiging kan de (b)abs een rechtsfeit voltrekken.

  • 10.

    Benoemingen die hebben plaatsgevonden vóór de totstandkoming van dit Reglement worden beschouwd als een aanwijzing als bedoeld in artikel 1:16 BW.

  • 11.

    De bevoegdheid als bedoeld in lid 1 tot en met 4 van dit artikel, is gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Publiekszaken.

  • 12.

    De bevoegdheid als bedoeld in de leden 5 en 6 van dit artikel, is gemandateerd aan het bureauhoofd burgerzaken van de afdeling Publiekszaken.

Artikel 3. Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand verricht geen werkzaamheden met betrekking tot het voltrekken van huwelijken binnen de op de afdeling Publiekszaken geldende werktijden, anders dan in opdracht van het bureauhoofd burgerzaken van de afdeling Publiekszaken.

  • 2.

    Bij de rechtsfeit draagt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand gebruikelijk een door de gemeente ter beschikking getelde toga, tenzij het paar anders wenst. Door of vanwege het bureauhoofd burgerzaken van de afdeling Publiekszaken gegeven aanwijzingen met betrekking tot de kleding worden door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand opgevolgd.

  • 3.

    Bedrijfsmiddelen, van welke aard dan ook, die door de gemeente Nijmegen ter beschikking zijn gesteld in het kader van de uitoefening van de functie, blijven eigendom van de gemeente Nijmegen. Deze dienen op eerste verzoek van het bureauhoofd burgerzaken van de afdeling Publiekszaken, onverwijld en in goede staat ingeleverd te worden.

  • 4.

    Te allen tijde houdt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zich aan de aanwijzingen of instructies gegeven door het bureauhoofd van de afdeling Publiekszaken.

  • 5.

    De (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand is verplicht om gehoor te geven aan een oproep van de opdracht- /werk- gever om werkzaamheden te verrichten, tenzij in redelijkheid niet verwacht kan worden om op de aangewezen dagen en tijden te werken.

  • 6.

    De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand verricht de werkzaamheden op in onderling overleg overeen te komen dagen en tijden. En geeft de beschikbaarheid, minimaal drie maanden voorafgaand aan het rechtsfeit, door aan de afdeling Publiekszaken.

Artikel 4. Locatie

  • 1.

    Onverminderd wat daarover in de wet is bepaald, verrichten de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand hun wettelijke taken in het gemeentehuis (artikel 1 Bbs).

  • 2.

    Het college wijst ten behoeve van de totstandkoming van een rechtsfeit gemeentehuizen aan met een daarvoor permanente bestemming. Als permanente locaties zijn het Stadhuis en de Stadswinkel aangewezen. In de toelichting is het volledige overzicht van aangewezen permanente locaties opgenomen.

  • 3.

    Andere locaties binnen de gemeente kunnen ten behoeve van de totstandkoming van één enkel rechtsfeit op grond van het Raadsbesluit 235/1999 door het college worden aangewezen als gemeentehuis. Deze bevoegdheid is gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Publiekszaken en onder gemandateerd aan het bureauhoofd burgerzaken van de afdeling Publiekszaken op grond van het mandaatbesluit 2020.

  • 4.

    Een locatie die binnen een kalenderjaar ten minste vijf maal als gemeentehuis is aangewezen voor het voltrekken van één enkel rechtsfeit, kan worden aangewezen als permanente locatie.

Artikel 5. Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

  • 1.

    Als gemeentehuis kunnen onder de volgende voorwaarden worden aangewezen:

    • a.

      gebouwen of aan wal aangemeerde vaartuigen, waarvan de ligging is gerelateerd aan een formeel adres en waarvan het geheel geen strijd oplevert met de openbare orde of de goede zeden;

    • b.

      gebouwen en vaartuigen als bedoeld onder a, die voor de duur van de plechtigheid op eenvoudige wijze en openbaar toegankelijk zijn en;

    • c.

      gebouwen en vaartuigen als bedoeld onder a, die – mede gelet op de aanwezigheid van het aantal bruiloftsgasten - voldoen aan de bouwtechnische veiligheidseisen zoals onder meer gesteld door de brandweer.

  • 2.

    Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor eenmalig gebruik gebeurt pas nadat de direct betrokkenen hebben gekozen voor de totstandkoming van een rechtsfeit in een locatie binnen de gemeentegrenzen anders dan bedoeld in artikel 3, tweede lid. Het schriftelijk of digitaal verzoek tot vastlegging van het rechtsfeit evenals de aanwijzing, gebeurt onder vermelding van de namen en het adres van het paar, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie. Het verzoek moet uiterlijk zes weken vóór de totstandkoming van het rechtsfeit bij de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn ingediend.

  • 3.

    De termijn van zes weken zoals genoemd in lid 2 kan, indien daar gewichtige redenen voor zijn, met inachtneming van de wet, worden verkort. De beslissing daarover ligt bij de ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 4.

    De beheerder/eigenaar van de locatie stelt de locatie voor éénmalig gebruik voor de duur van de totstandkoming van het rechtsfeit kosteloos ter beschikking aan de gemeente. De wijze van gebruik tijdens de totstandkoming van het rechtsfeit wordt bepaald door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 5.

    De ruimte van de aan te wijzen locatie dient naar behoren te zijn ingericht. Hieronder wordt verstaan:

    • a.

      de aanwezigheid van voldoende tafels en stoelen;

    • b.

      voldoende verlichting van de ceremonieruimte;

    • c.

      de aanwezigheid van een aparte ruimte voor de ambtenaar om zich te verkleden;

    • d.

      het voldoen aan genoemde veiligheidsvereisten;

  • 6.

    De mogelijkheid bestaat dat een gebruikersvergunning noodzakelijk is, bijvoorbeeld als er meer dan 50 gasten aanwezig zijn. Dit dient door het paar te worden geregeld.

  • 7.

    Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis leidt niet tot enige gemeentelijke verantwoordelijkheid voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie, noch voor schade aan derden.

  • 8.

    Het niet voldoen aan de bepalingen van dit Reglement kan een reden zijn om het rechtsfeit niet op de overeengekomen tijd en locatie tot stand te laten komen.

Artikel 6. Leiding

Het bureauhoofd burgerzaken van de afdeling Publiekszaken is belast met de leiding en draagt zorg voor de verdeling van de werkzaamheden van de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 7. Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is geopend op maandag tot en met vrijdag tijdens de uren waarin de afdeling Publiekszaken voor het publiek is geopend. Dit geldt voor zover deze dagen geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn in de zin van artikel 3, eerste lid van de Algemene termijnenwet of overige, door het college of het bureauhoofd aan te wijzen dagen en uren. In bijzondere gevallen kan het college of het bureauhoofd besluiten van de openingstijden af te wijken.

  • 2.

    Onverminderd de bepalingen van de wet, dit Reglement en de geldende overeenkomsten, kan de totstandkoming van een rechtsfeit op ieder tijdstip van de week plaatsvinden tenzij die mogelijkheid al door andere belanghebbende is vastgelegd of indien, naar het oordeel van het bureauhoofd, andere belangen waaronder het belang van de gemeentelijke organisatie begrepen, voorrang genieten.

  • 3.

    Kosteloze totstandkoming van een rechtsfeit vindt, op basis van artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand, tweemaal per week plaats bij de afdeling Publiekszaken. Dag en tijdstippen worden bepaald door de ambtenaar van de burgerlijke stand. De voorwaarden zijn:

    • a.

      Deze rechtsfeiten vinden plaats in de Stadswinkel;

    • b.

      Inclusief het paar zijn maximaal 15 personen toegestaan;

    • c.

      De ceremonie duurt maximaal 10 minuten en wordt voltrokken volgens een door het bureauhoofd burgerzaken vastgesteld schema;

    • d.

      Er is geen keuzemogelijkheid van (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • e.

      Er vindt geen voorgesprek plaats met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • f.

      Er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden;

    • g.

      Er wordt geen geschenk gegeven door of vanwege de gemeente.

  • 4.

    Op maandag tot en met woensdag tussen 9.30 uur en 12.00 uur is er gelegenheid voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties met een eenvoudige ceremonie. De voorwaarden, die vermeld staan bij lid 3, zijn ook van toepassing op lid 4.

  • 5.

    Op alle dagen van de week is er gelegenheid voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties met een uitgebreide ceremonie. De voorwaarden zijn:

    • a.

      De paren kunnen hun voorkeur geven voor de (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand die de rechtsfeit tot stand brengt;

    • b.

      Er vindt een voorgesprek plaats met de (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand;

    • c.

      Er wordt een persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie;

    • d.

      De ceremonie duurt 30 tot 45 minuten;

    • e.

      Er wordt een geschenk gegeven namens de gemeente.

  • 6.

    Op tijdig verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college dan wel aan het bureauhoofd, zal het bureau waar de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden uitoefent, worden geopend op zaterdag, zondag of op andere dagen dat het bureau is gesloten, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van het bureau.

  • 7.

    De datum van het rechtsfeit kan maximaal één jaar voor de ceremonie worden gereserveerd, te rekenen vanaf de datum waarop het voornemen daartoe is kenbaar gemaakt.

Artikel 8. Vergoeding buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand

  • 1.

    De vergoeding aan (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand in de zin van artikel 2 lid 1 en lid 2 van dit Reglement, vindt plaats op basis van een arbeidsrechtelijke overeenkomst of per voltrokken rechtsfeit uitgevoerd door de aangewezen freelancer of zzp-er als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, in de zin van artikel 2 lid 3, 4, 5 en 6 van dit Reglement hebben geen recht op bezoldiging van de gemeente Nijmegen.

Artikel 9. Slotbepalingen

  • 1.

    Dit Reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand Nijmegen 2020.

  • 2.

    Bij dit Reglement behoort de "Toelichting op het Reglement burgerlijke stand Nijmegen 2020”

  • 3.

    Dit Reglement treedt in werking op 1 januari 2020.

  • 4.

    Het Reglement uit 2017 houdende bepalingen ten aanzien van de burgerlijke stand en de toelichting daarop, vervalt met ingang van de dag van inwerkingtreding van dit Reglement.

Aldus is vastgesteld door burgemeester en wethouders van Nijmegen in hun vergadering van 31 maart 2020.

Ondertekening

De secretaris,

mr. drs. A.H. van Hout

De burgemeester,

drs. H.M.F. Bruls

Toelichting op het Reglement burgerlijke stand Nijmegen 2020

Inleiding

Het Reglement burgerlijke stand heeft betrekking op de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand en de momenten waarop een huwelijk kan worden gesloten, een partnerschap kan worden geregistreerd of een geregistreerd partnerschap kan worden omgezet in een huwelijk. Voorts heeft het Reglement betrekking op het aanwijzen van locaties als gemeentehuis, speciaal voor het sluiten van huwelijken en het registreren van partnerschappen of het omzetten van een partnerschap in een huwelijk. In het Reglement is als begrip voor de trits huwelijk, geregistreerd partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, gekozen voor het begrip "rechtsfeit". Daarmee wordt de veelvuldige herhaling in de uitgebreide tekst voorkomen. Het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis kan op verzoek van hen die een rechtsfeit wensen, plaatsvinden. Het aanwijzen is echter wél aan grenzen gebonden.

Voorts stelt het Reglement voorwaarden aan de aanwijzingen en werkzaamheden van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

De wet bepaalt dat burgemeester en wethouders een Reglement burgerlijke stand dienen vast te stellen.

Er is een aantal redenen waarom het Reglement burgerlijke stand wordt gewijzigd:

  • Op 1-1-2020 is de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren in werking getreden;

  • Op 1-1-2020 is artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek aangepast. In die zin dat de (b)abs moet worden ‘aangewezen’.

  • De terminologie in het Reglement is aangepast aan de termen in de huidige organisatie.

Artikel 1. Begripsbepaling

Dit artikel beschrijft de basisbegrippen uit het Reglement. Met name wordt het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1 Burgerlijke Wetboek).

Artikel 2. Aanwijzing van de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

In dit artikel wordt aangegeven voor welke periode ambtenaren van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden aangewezen. Nijmegen kent de mogelijkheid om een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente is aangewezen en welke aanwijzing (en hun beëdiging) niet is verlopen, aan te wijzen voor het voltrekken van één enkel rechtsfeit. N.B: De Commissie voor Advies betreffende de Burgerlijke Staat en de Nationaliteit heeft in een Officiële Mededeling (OM 1/2001) geadviseerd om "in situaties waarin de ambtenaar of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn functie neerlegt of waarin zijn aanwijzing door tijdsverloop eindigt en betrokkene eerst op een later tijdstip opnieuw in die hoedanigheid aangewezen wordt, waardoor er sprake is van een onderbreking in de uitoefening van zijn taken, ter gelegenheid van de nieuwe aanwijzing betrokkene opnieuw de eed of de belofte te laten afleggen". Gemeente Nijmegen conformeert zich aan dit advies.

Eveneens kunnen derden, op verzoek van het bruidspaar of de geregistreerde partners, voor de voltrekking van een enkel rechtsfeit tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden aangewezen. Voorwaarde hierbij is dat het rechtsfeit in Nijmegen voltrokken zal worden. Voorts worden aan de aan te wijzen buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand vooraf nadere eisen gesteld.

De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aangewezen voor de voltrekking van een enkel rechtsfeit in de zin van artikel 2 lid 6 van dit Reglement, zal geassisteerd worden door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst van de gemeente Nijmegen of een freelancer/zzp-er die voor de gemeente Nijmegen een rechtsfeit uitvoert.

Artikel 3. Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is verantwoording schuldig aan het hoofd van het bureau Burgerzaken van de afdeling Publiekszaken, die de leiding heeft over de burgerlijke stand.

Artikel 4. Locatie

Dit artikel geeft aan waar de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand wettelijk hun taken dienen uit te oefenen. Op 15 december 1999 heeft de Gemeenteraad besloten dat een rechtsfeit in Nijmegen mogelijk is op in principe alle locaties. Nijmegen kiest voor een liberaal aanwijzingsregime in verband met de wens van de burger om een locatie waar het rechtsfeit zal moeten plaatsvinden, naar eigen inzicht en buiten de permanent aangewezen locaties, te mogen kiezen. De bestaande aanwijzingen worden geëerbiedigd. Daarnaast heeft de Gemeenteraad de bevoegdheid tot aanwijzen van een trouwlocatie gedelegeerd aan ons college. Deze bevoegdheid is vervolgens onder gemandateerd aan het bureauhoofd burgerzaken van de afdeling Publiekszaken.

Een gemeentehuis waarin de totstandkoming van een rechtsfeit plaats vindt, moet een bestendig karakter dragen en bestemd zijn voor permanent gebruik. Een circustent of een kermisattractie is daarom niet geschikt om als gemeentehuis aan te wijzen, evenals een luchtballon. Algemeen wordt aangenomen dat een schip dat verankert ligt aan een kade en voor het overige voldoet aan de eisen van de wet- en regelgeving (openbaar toegankelijk, veilig, het hebben van een formeel adres etc.) als gemeentehuis kan worden aangewezen. Bijvoorbeeld het huwen in een ommuurde tuin van een (land)huis of horecagelegenheid is algemeen toegestaan. Echter is het tot stand komen van een rechtsfeit op de openbare weg, in een bos, park of in het veld niet toegestaan. Het kan immers niet als een gemeentehuis worden aangewezen. Ook bestaat daarmee de mogelijkheid dat de bevoegdheid van de ambtenaar van de burgerlijke stand niet is te bepalen (denk daarbij aan gemeentegrensgebieden waarbij de vraag zich zou kunnen voordoen welke ambtenaar van welke gemeente bevoegd zou zijn). In dat kader gaat het om het tot stand komen van het rechtsfeit en niet om de ceremonie die daarbij doorgaans plaatsvindt. Dat betekent bijvoorbeeld dat het formele gedeelte van het tot stand komen van een rechtsfeit in een "gemeentehuis" dient plaats te vinden en het verdere, ceremoniële gedeelte van de plechtigheid op een andere locatie zoals een varende boot of in het bos kan plaatsvinden.

Artikel 4 bepaalt verder, dat een locatie als gemeentehuis kan worden aangewezen voor de totstandkoming van één enkel rechtsfeit. Dat betekent wél dat, indien een formele plechtigheid op de dag waarop het aanwijzingsbesluit doelt, niet door kan gaan of doorgaat, de aanwijzing van de locatie als gemeentehuis vervalt. Er zal dan een nieuwe afspraak moeten worden gemaakt en een nieuw aanwijzingsbesluit moeten worden genomen.

De gemeente is alleen verantwoordelijk voor het officiële gedeelte van de huwelijksvoltrekking, waarvoor de gemeente een trouwambtenaar levert. Het reserveren van een locatie voor een huwelijk is de verantwoordelijk-heid van het bruidspaar. De gemeente heeft geen verantwoordelijkheid voor eventuele schade of kosten die worden gemaakt vanwege het enkele feit dat de gemeente de locatie heeft aangewezen als gemeentehuis. De gemeente is ook niet verantwoordelijk voor de (kwaliteit, schade, schoonmaak of diefstal van de) inrichting van de locatie. Daarbij moet ook worden gedacht aan het strooien met rijst of bloemen en de aansprakelijkheidsvraag voor de gevolgen ervan als letselschade. De ambtenaar of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand moet het formele gedeelte van de ceremonie naar eigen inzicht kunnen inrichten.

Aangewezen permanente locaties zijn:

Het Stadhuis, de Stadswinkel, De Waagh, Fort Lent, Honigcomplex, Hortus Nijmegen, Nicolaaskapel-Valkhof, Restaurant Belvédère – Valkhof, Landgoed Brakkesteyn, Restaurant De Hemel, Mister Panda Goffertboerderij, Goffertstadion, Openluchttheater de Goffert Natuurtuin Goffert, Stevenskerk, ’t Sfeerhuys de Looimolen, Van der Valk Hotel Nijmegen-Lent, Bistro-Zalen ’t Zwaantje, De Boskapel, Café St. Anneke, Concertgebouw de Vereeniging, De Ontmoeting Tapas & Catering restaurant, De Pannenkoekenboot, De Zeester, Faculty Club Huize Heyendael, FiftyTwoDegrees Club 52, Gasterij "Als Toen"/ De Limus, Grandcafé Vivaldi, St.Jacobskapel, Kapel Verpleeghuis Joachim en Anna, Mariënburgkapel, Katholiek Sociaal Cultureel Centrum, Landhuis De Duckenburg, Old Cave, Olround Bowlingcentrum, Ontmoetingskerk, Petruskerk, Lourdeskerk, St. Oecumenische Studentenkerk RU, Studentenkerk Professor van Weliestraat 4, Titus Brandsma gedachteniskerk, Restaurant De Meesterproef, Brasserie ‘t Zotte Lemke, Restaurant Oriënt Plaza, Restaurant Valdin, De Lindenberg, Triavium, Brebl, Tango El Corte, Trianon, De Kube, Gewoon Nijmeegs Theatercafé, Buitenplaats Oosterhout, in de Kazerne, Kronenburgerpark, De Kruittoren, DROOMvilla LUX, Gastenschiporca, Smaakrijk, tante Koosje, UMC St, Radboud, Vivre Authentique, Arsenaal 1824, Van ’t Lindenhoutmuseum en het Witte kerkje Neerbosch.

Artikel 5. Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

Een rechtsfeit kan in principe slechts plaatsvinden in een gemeentehuis. Uitzonderingen daarop zijn wettelijk geregeld (bijvoorbeeld de dreiging dat één van de partners komt te overlijden, biedt de mogelijkheid om ook in een ziekenhuis het huwelijk te voltrekken of het partnerschap te registreren).

De gemeente wijst een locatie aan als gemeentehuis om daar een rechtsfeit tot stand te laten komen indien de locatie voldoet aan de eisen van veiligheid en openbaarheid. De locatiebeheerder/eigenaar is verantwoordelijk voor de veiligheid. Deze verantwoordelijkheid kan niet worden afgewenteld op de gemeente vanwege het enkele feit dat de gemeente de locatie tot gemeentehuis heeft aangewezen.

Bij veiligheid moet in casu worden gedacht aan een veilige bouwconstructie, maar ook aan brandveiligheid en goede toegangs- en vluchtwegen. Deze eisen dienen te worden gezien in het licht van het aantal bruidsgasten en de samenstelling van de groep met bijvoorbeeld de aanwezigheid van kinderen, ouderen, rolstoelgebruikers etc.

De totstandkoming van een rechtsfeit moet volgens de wet openbaar bijgewoond kunnen worden. Dat betekent dat iedereen die dat wil in principe de plechtigheid moet kunnen bijwonen. Omdat invulling van het begrip openbaarheid tot praktische problemen kan leiden omdat onvoorzien veel personen de plechtigheid willen bijwonen of indien bezoekers mogelijk de openbare orde verstoren, kan de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand bepalen wie tot de plechtigheid wordt toegelaten.

Aanwijzen van een locatie tot gemeentehuis mag niet in strijd zijn met de openbare orde en goede zeden. Men kan dan denken aan het aanwijzen van een lijkenhuis op een begraafplaats als gemeentehuis om daar middernachtelijk een huwelijk te voltrekken.

Huwelijken, partnerschappen of de omzetting daarvan in een huwelijk mogen kerkelijk niet eerder worden ingezegend dan dat zij civielrechtelijk tot stand zijn gekomen. Het is niet verboden om gebedshuizen aan te wijzen als gemeentehuis, er mag echter geen strijd bestaan met artikel 68 Boek 1 Burgerlijk Wetboek ("geen godsdienstige plechtigheden zullen mogen plaats hebben, voordat de partijen aan de bedienaar van de eredienst, zullen hebben doen blijken, dat het huwelijk ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand is voltrokken"). Er is dus geen belemmering om gebedshuizen die al dan niet hun functie als gebedshuis hebben verloren, aan te wijzen als gemeentehuis.

Om logistieke en organisatorische redenen dient de aanwijzing van een locatie als gemeentehuis voor de voltrekking van één enkel rechtsfeit, in relatie tot de afspraak om de totstandkoming van een rechtsfeit te regelen, tijdig (ten minste zes weken) vóór de datum schriftelijk te worden vastgelegd. Naast het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis dient aan alle vereisten voor het aangaan van het rechtsfeit te zijn voldaan (waaronder een door de eigenaar/beheerder van de locatie ontvangen bevestiging, dat diens locatie voldoet aan de eisen gesteld in artikel 5 van dit Reglement).

Artikel 6. Leiding

De verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand is in handen van het college. Zij wijzen ingevolge artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994 de persoon aan die is belast met de leiding. Om praktische redenen en om adequaat te kunnen reageren op veranderingen, is het bureauhoofd burgerzaken van de afdeling Publiekszaken aangewezen om de verdeling van de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand te regelen.

Artikel 7. Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (een en ander is gebaseerd op het gestelde in artikel 16c, Boek 1 Burgerlijk Wetboek).

Het artikel geeft naast een bepaling voor de reguliere dagelijkse openingstijden mogelijkheden weer om het bureau op buitengewone tijden open te stellen of om de openstelling juist te beperken. De aanwijzing geschiedt door het college of door het bureauhoofd. Dit geldt ook voor de tijdstippen waarop rechtsfeiten plaatsvinden.

Artikel 8. Vergoeding buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand

Het is niet de bedoeling om personen die door partijen zelf worden aangebracht om hun huwelijk te voltrekken of hun partnerschap te laten registreren dan wel om te zetten, te betalen voor hun honoraire diensten. Om duidelijkheid te scheppen in de regeling is het noodzakelijk om dit vast te leggen.

De noodzaak tot vastlegging geldt ook voor de vraag of de kosten voor het tot stand komen van een rechtsfeit niet gereduceerd kunnen worden nu partijen zelf een buitengewoon ambtenaar aanbrengen die voorts geen vergoeding krijgt voor zijn of haar diensten. Opgemerkt zij hier dat de leges met betrekking tot de totstandkoming van het rechtsfeit zijn gebaseerd op een totaal aan kosten die zijn oorsprong vindt in (de organisatie van) het totale instituut.