Regeling vervallen per 27-05-2017

Mandaatbesluit Afdeling Inkomen Nissewaard

Geldend van 24-01-2015 t/m 26-05-2017 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015

Intitulé

Mandaatbesluit Afdeling Inkomen Nissewaard

Het college van burgemeester en wethouders, en de burgemeester van de gemeente

Nissewaard;

Ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

gelet op artikel 10:3, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

besluiten vast te stellen:

het Mandaatbesluit Afdeling Inkomen Nissewaard.

Artikel 1 Mandaat en machtiging

  • 1. Aan het afdelingshoofd van de afdeling Inkomen worden de volgende taken opgedragen en wordt daartoe mandaat en machtiging verleend:

    • a.

      het corresponderen betreffende klachten met betrekking tot de uitvoering van de dienstverlening mits deze buiten de bevoegdheid van de klachtencoördinator vallen, als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht;

    • b.

      het in rechte vertegenwoordigen van de gemeente bij behandeling van bestuursrechtelijke procedures in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WI, WEB en Wgs;

    • c.

      het beroepen op de hardheidsclausule bij uitvoering van de taken in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WI, WEB en Wgs;

    • d.

      het vaststellen en verlenen van subsidies tot € 10.000,- als bedoeld in de Algemene subsidieverordening 2007;

    • e.

      het uitvoeren van de Participatiewet (inclusief maatregelen en boeten), IOAW, IOAZ, Bbz en Wet Kinderopvang;

    • f.

      het royeren van een krediethypotheek als bedoeld in de Gemeentewet;

    • g.

      het geven van betaalopdrachten niet in het kader van de uitkeringsregelingen doch voortvloeiend uit de taken van de afdeling als bedoeld in de Gemeentewet;

    • h.

      het uitvoeren van de Wet Inburgering en de Wet Educatie en Beroepsonderwijs als bedoeld in de benoemde wetten en de Algemene wet bestuursrecht, de Gemeentewet, het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering en het Burgerlijk Wetboek;

    • i.

      het nemen van beslissingen tot het doen aanvangen van fraudeonderzoeken op grond van ingekomen meldingen en naar aanleiding van het onderzoek af te werken rapportages door het Regionaal Opsporingsteam Sociale Recherche (ROTS), als bedoeld in de Gemeentewet;

    • j.

      het nemen van beslissingen inzake het doen van aangifte strafbare feiten, als bedoeld in de Gemeentewet;

    • k.

      het uitvoeren van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

    • l.

      het uitvoeren van budgetbeheer als bedoeld in de Nota ‘Budgetbeheer en begeleiding als taak van de gemeente’;

    • m.

      afdoening en ondertekening van verklaringen in het kader van de Wet schuldsanering natuurlijke personen, als bedoeld in de Faillissementswet.

  • 2. Aan de teamcoördinatoren van de afdeling Inkomen worden de volgende taken opgedragen en wordt daartoe mandaat en machtiging verleend:

    • a.

      het corresponderen betreffende klachten met betrekking tot de uitvoering van de dienstverlening mits deze buiten de bevoegdheid van de klachtencoördinator vallen, als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht;

    • b.

      het in rechte vertegenwoordigen van de gemeente bij behandeling van bestuursrechtelijke procedures in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WI, WEB en Wgs; mits de betreffende persoon hiertoe gemachtigd is op grond van het Machtigingsbesluit (dd 24 januari 2014);

    • c.

      het uitvoeren van de Participatiewet (inclusief maatregelen en boeten), IOAW, IOAZ, Bbz en Wet Kinderopvang;

    • d.

      het uitvoeren van de Wet Inburgering en de Wet Educatie en Beroepsonderwijs als bedoeld in de benoemde wetten en de Algemene wet bestuursrecht, de Gemeentewet, het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering en het Burgerlijk Wetboek;

    • e.

      het uitvoeren van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

    • f.

      het uitvoeren van budgetbeheer als bedoeld in de Nota ‘Budgetbeheer en begeleiding als taak van de gemeente’;

    • g.

      afdoening en ondertekening van verklaringen in het kader van de Wet schuldsanering natuurlijke personen, als bedoeld in de Faillissementswet.

  • 3. Aan de Teamcoördinator ROTS worden de volgende taken opgedragen en wordt daartoe mandaat en machtiging verleend:

    • a.

      het nemen van beslissingen tot het doen aanvangen van fraudeonderzoeken op grond van ingekomen meldingen en naar aanleiding van het onderzoek af te werken rapportages door het Regionaal Opsporingsteam Sociale Recherche (ROTS), als bedoeld in de Gemeentewet;

    • b.

      het nemen van beslissingen inzake het doen van aangifte strafbare feiten, als bedoeld in de Gemeentewet.

  • 4. Aan de Budgetbeheerder van de afdeling Inkomen worden de volgende taken opgedragen en wordt daartoe mandaat en machtiging verleend:

    • a.

      het voeren van correspondentie (niet zijnde besluiten) als bedoeld in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

    • b.

      het uitvoeren van betaalopdrachten tot € 4.500,- als bedoeld in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

    • c.

      het uitvoeren van betaalopdrachten tot € 4.500,- als bedoeld in de Nota ‘Budgetbeheer en begeleiding als taak van de gemeente’.

  • 5. Aan de Juridisch medewerkers van de afdeling Inkomen worden de volgende taken opgedragen en wordt daartoe mandaat en machtiging verleend:

    • a.

      het vertegenwoordigen van de gemeente bij verhaalsprocedures in rechte en bij executoriaal of conservatoir beslag in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WI, WEB en Wgs; mits de betreffende persoon hiertoe gemachtigd is op grond van het Machtigingsbesluit (dd 24 januari 2014);

    • b.

      het uitvoeren van de Participatiewet (inclusief maatregelen en boeten), IOAW, IOAZ, Bbz en Wet Kinderopvang; bij vertegenwoordiging van de gemeente bij verhaalsprocedures in rechte executoriaal/conservatoir beslag tot € 10.000,-, terugbetalingsregeling Minimabeleid, terugvordering/verhaal/invordering/herziening besluiten tot € 10.000,- (bruto) en opleggen van de bestuurlijke boete in het kader van de Participatiewet tot € 10.000,-;

    • c.

      het opleggen en invorderen van de boete als bedoeld in de Wet Inburgering en de Wet Educatie en Beroepsonderwijs.

  • 6. Aan de Klantmanagers van de afdeling Inkomen worden de volgende taken opgedragen en wordt daartoe mandaat en machtiging verleend:

    • a.

      het in rechte vertegenwoordigen van de gemeente bij behandeling van bestuursrechtelijke procedures in het kader van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

    • b.

      het uitvoeren van de Participatiewet (inclusief maatregelen en boeten), IOAW, IOAZ, Bbz en Wet Kinderopvang; behalve bij terugvordering/verhaal/invordering (op grond van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz en Wet Kinderopvang), opleggen van de bestuurlijke boete in het kader van de Participatiewet, beslissen op aanvraag levensonderhoud, beslissen op arbeidsgerelateerde maatregelen, toekennen werkgeversvoorziening, betalen voorschotten en correctiebetalingen van € 225,- of hoger, beslissen Bbz en IOAZ, beslissen re-integratie- en scholingstrajecten, beslissen inzake toekennen en afwijzen verlof/ziektecontrole/vaststellen trajectplan/gecertificeerd gebruik Dariuz/toekennen werkgeversvoorzieningen, loonwaardemeting, vestiging/intrekken van een briefadres ten behoeve van adreslozen in GBA en volmacht royement krediethypotheek;

    • c.

      het uitvoeren van de Wet Inburgering en de Wet Educatie en Beroepsonderwijs, behalve het nemen van besluiten, als bedoeld in de benoemde wetten en de Algemene wet bestuursrecht, de Gemeentewet, het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering en het Burgerlijk Wetboek;

    • d.

      het uitvoeren van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, behalve het nemen van besluiten en geven van betaalafspraken;

    • e.

      afdoening en ondertekening van verklaringen in het kader van de Wet schuldsanering natuurlijke personen, als bedoeld in de Faillissementswet.

  • 7. Aan de Administratief medewerkers Inkomen van de afdeling Inkomen worden de volgende taken opgedragen en wordt daartoe mandaat en machtiging verleend:

    • a.

      het uitvoeren van de Participatiewet (inclusief maatregelen en boeten), IOAW, IOAZ, Bbz en Wet Kinderopvang bij werkzaamheden waartegen geen bezwaar kan worden aangetekend, ingediende declaraties waarvoor reeds eerder toestemming is verleend door de Klantmanager inzake bijzondere bijstand, het fiatteren over administratief ingevoerde gegevens in het uitkeringssysteem bij betalingen tot € 10.000,- per individuele betaling (waarbij wijzigingen in de betaalwijze (bank-, of girowijziging of kasbetaling) altijd gefiatteerd worden door een andere Administratief medewerker);

    • b.

      het voeren van correspondentie (niet zijnde besluiten) als bedoeld in de Wet Inburgering en de Wet Educatie en Beroepsonderwijs;

    • c.

      het voeren van correspondentie (niet zijnde besluiten) als bedoeld in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

  • 8. Aan de Administratief medewerkers CAI van de afdeling Inkomen worden de volgende taken opgedragen en wordt daartoe mandaat en machtiging verleend:

    • a.

      het uitvoeren van de Participatiewet (inclusief maatregelen en boeten), IOAW, IOAZ, Bbz en Wet Kinderopvang; bij werkzaamheden waartegen geen bezwaar kan worden aangetekend, met uitzondering van beslissingen in het kader van de Wet Kinderopvang (bij een incidentele toekenning: maximum € 1.000,- per toekenning) en beslissingen in het kader van inkomstenvrijlating; bij administratieve handelingen van de genoemde wetten tot een maximum van € 10.000,- per deelbetaling; bij ondertekening betaalopdrachten en betaaltapes waarbij bij deelbetalingen boven de € 10.000,- er mede ondertekend wordt door Afdelingshoofd, Teamcoördinator of Adviseur.

  • 9. Aan de Sociaal rechercheur van de afdeling Inkomen worden de volgende taken opgedragen en wordt daartoe mandaat en machtiging verleend:

    • a.

      het ondertekenen van alle bescheiden die verband houden met het doen van onderzoek door het ROTS als bedoeld in de Gemeentewet.

  • 10. Voor zover het voor de uitvoering van de opdracht nodig is om bevoegdheden uit te oefenen als bedoeld in artikel 160, eerste lid, aanhef en onder a, van de Gemeentewet, of in de hoofdstukken 2 en 3, in titel 4.1 en in artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht, wordt daartoe mandaat en machtiging verleend.

Artikel 2 Voorwaarden

  • 1. Het afdelingshoofd, de teamcoördinator en de medewerkers handelen in overeenstemming met de door de gemeenteraad vastgestelde kaders en het door ons college vastgestelde beleid.

  • 2. Het afdelingshoofd, de teamcoördinator en de medewerkers overleggen in ieder geval met de portefeuillehouder voordat zij een taak of bevoegdheid uitoefenen, als hierdoor:

    • a.

      ongewenste politieke, maatschappelijke of financiële gevolgen kunnen ontstaan;

    • b.

      artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht zal worden toegepast.

Artikel 3 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2015.

Artikel 4 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Mandaatbesluit Afdeling Inkomen Nissewaard.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard van 2 januari 2015,

de secretaris,

J. Pol

de burgemeester,

M. Salet

de burgemeester,

M. Salet