Regeling vervallen per 27-05-2017

Mandaatbesluit Afdeling Werk Nissewaard

Geldend van 24-01-2015 t/m 26-05-2017 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015

Intitulé

Mandaatbesluit Afdeling Werk Nissewaard

Het college van burgemeester en wethouder, en de burgemeester van de gemeente

Nissewaard;

ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

gelet op artikel 10:3, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

besluiten:

het Mandaatbesluit Afdeling Werk Nissewaard als volgt vast te stellen.

Artikel 1 Mandaat en machtiging

  • 1.

    Aan het afdelingshoofd van de afdeling Werk worden de volgende taken opgedragen en wordt daartoe mandaat en machtiging verleend:

    • a.

      het corresponderen betreffende klachten met betrekking tot de uitvoering van de dienstverlening mits deze buiten de bevoegdheid van de klachtencoördinator vallen, als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht;

    • b.

      het in rechte vertegenwoordigen van de gemeente bij behandeling van bestuursrechtelijke procedures in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WI, WEB en Wgs;

    • c.

      het beroepen op de hardheidsclausule bij uitvoering van de taken in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WI, WEB en Wgs;

    • d.

      het vaststellen en verlenen van subsidies tot € 10.000,- als bedoeld in de Algemene subsidieverordening 2007;

    • e.

      het uitvoeren van de Participatiewet (inclusief maatregelen en boeten), IOAW, IOAZ, Bbz en Wet Kinderopvang;

    • f.

      het royeren van een krediethypotheek als bedoeld in de Gemeentewet;

    • g.

      het geven van betaalopdrachten niet in het kader van de uitkeringsregelingen doch voortvloeiend uit de taken van de afdeling als bedoeld in de Gemeentewet;

    • i.

      het uitvoeren van de Wet Inburgering en de Wet Educatie en Beroepsonderwijs als bedoeld in de benoemde wetten en de Algemene wet bestuursrecht, de Gemeentewet, het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering en het Burgerlijk Wetboek;

    • j.

      het nemen van beslissingen tot het doen aanvangen van fraudeonderzoeken op grond van ingekomen meldingen en naar aanleiding van het onderzoek af te werken rapportages door het Regionaal Opsporingsteam Sociale Recherche (ROTS), als bedoeld in de Gemeentewet;

    • k.

      het nemen van beslissingen inzake het doen van aangifte strafbare feiten, als bedoeld in de Gemeentewet;

    • l.

      het uitvoeren van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

    • m.

      het uitvoeren van budgetbeheer als bedoeld in de Nota ‘Budgetbeheer en begeleiding als taak van de gemeente’;

    • n.

      afdoening en ondertekening van verklaringen in het kader van de Wet schuldsanering natuurlijke personen, als bedoeld in de Faillissementswet.

  • 2.

    Aan de teamcoördinatoren van de afdeling Werk worden de volgende taken opgedragen en wordt daartoe mandaat en machtiging verleend:

    • a.

      het corresponderen betreffende klachten met betrekking tot de uitvoering van de dienstverlening mits deze buiten de bevoegdheid van de klachtencoördinator vallen, als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht;

    • b.

      het in rechte vertegenwoordigen van de gemeente bij behandeling van bestuursrechtelijke procedures in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WI, WEB en Wgs; mits de betreffende persoon hiertoe gemachtigd is op grond van het Machtigingsbesluit (dd 24 januari 2014);

    • c.

      het uitvoeren van de Participatiewet (inclusief maatregelen en boeten), IOAW, IOAZ, Bbz en Wet Kinderopvang.

3. Aan de adviseurs van de afdeling Werk worden de volgende taken opgedragen en wordt daartoe mandaat en machtiging verleend:

  • a.

    het in rechte vertegenwoordigen van de gemeente bij behandeling van bestuursrechtelijke procedures in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WI, WEB en Wgs; mits de betreffende persoon hiertoe gemachtigd is op grond van het Machtigingsbesluit (dd 24 januari 2014);

  • b.

    het uitvoeren van de Participatiewet (inclusief maatregelen en boeten), IOAW, IOAZ, Bbz en Wet Kinderopvang.

    • 4.

      Aan de Werkadviseurs van de afdeling Werk worden de volgende taken opgedragen en wordt daartoe mandaat en machtiging verleend:

  • a.

    het uitvoeren van de Participatiewet (inclusief maatregelen en boeten), IOAW, IOAZ, Bbz en Wet Kinderopvang; behalve bij terugvordering/verhaal/invordering, beslissen op aanvraag levensonderhoud, beslissen op aanvraag bijzondere bijstand, beslissen op wijzigingen van norm en toeslag, beslissen Bbz, beslissen re-integratie- en scholingstrajecten meer dan € 7.000,- per toekenning, vestiging/intrekken van een briefadres ten behoeve van adreslozen GBA en volmacht royement krediethypotheek.

    • 5.

      Aan de Accountmanagers Werk van de afdeling Werk worden de volgende taken opgedragen en wordt daartoe mandaat en machtiging verleend:

  • a.

    het uitvoeren van de Participatiewet (inclusief maatregelen en boeten), IOAW, IOAZ, Bbz en Wet Kinderopvang bij het afsluiten van contracten in het kader van acquisitie werkgevers/plaatsing werkzoekenden en toekennen werkgeversvoorziening tot € 7.000,-.

    • 6.

      Aan de Administratief medewerkers Werk van de afdeling Werk worden de volgende taken opgedragen en wordt daartoe mandaat en machtiging verleend:

  • a.

    het uitvoeren van de Participatiewet (inclusief maatregelen en boeten), IOAW, IOAZ, Bbz en Wet Kinderopvang bij werkzaamheden waartegen geen bezwaar kan worden aangetekend, afhandelen van ingediende declaraties waarvoor reeds eerder toestemming is verleend door de werkadviseur inzake re-integratievoorstellen en fiatteren van administratief ingevoerde gegevens in het uitkeringssysteem bij betalingen tot € 10.000,- per individuele betaling.

    • 7.

      Voor zover het voor de uitvoering van de opdracht nodig is om bevoegdheden uit te oefenen als bedoeld in artikel 160, eerste lid, aanhef en onder a, van de Gemeentewet, of in de hoofdstukken 2 en 3, in titel 4.1 en in artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht, wordt daartoe mandaat en machtiging verleend.

Artikel 2 Voorwaarden

  • 1. Het afdelingshoofd, de teamcoördinator en de medewerkers handelen in overeenstemming met de door de gemeenteraad vastgestelde kaders en het door ons college vastgestelde beleid.

  • 2. Het afdelingshoofd, de teamcoördinator en de medewerkers overleggen in ieder geval met de

    portefeuillehouder voordat zij een taak of bevoegdheid uitoefenen, als hierdoor:

    • a.

      ongewenste politieke, maatschappelijke of financiële gevolgen kunnen ontstaan;

    • b.

      artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht zal worden toegepast.

Artikel 3 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na bekenmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2015.

Artikel 4 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Mandaatbesluit Afdeling Werk Nissewaard.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard van 2 januari 2015,

de secretaris,

J. Pol

de burgemeester,

M. Salet

de burgemeester,

M. Salet