Organisatiebesluit Gemeente Nissewaard 2020

Geldend van 01-01-2020 t/m heden

Intitulé

Organisatiebesluit Gemeente Nissewaard 2020

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard,

Gelet op het gestelde in de artikelen 103, 106 en 160 van de Gemeentewet,

Besluit:

de taken en bevoegdheden van de gemeentesecretaris en regels voor de inrichting van de organisatie vast te stellen als volgt :

Artikel 1. Inrichting van de ambtelijke organisatie

  • 1. Er is een ambtelijke organisatie die het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de door hen ingestelde commissies ondersteunt bij de uitoefening van hun taken.

  • 2. De gemeentesecretaris staat aan het hoofd van de ambtelijke organisatie.

  • 3. De ambtelijke organisatie bestaat uit de volgende zes organisatie-eenheden:

    • a.

      Ruimtelijk beheer

    • b.

      Ruimtelijke ontwikkeling

    • c.

      Bedrijfsvoering

    • d.

      Control en informatie

    • e.

      Werk en inkomen

    • f.

      Maatschappelijke ontwikkeling

      en kent voorts nog een meer bedrijfsmatig onderdeel:

    • g.

      Theater De Stoep en Centrum voor de Kunsten

  • 4. De ambtelijke organisatie kent drie typen leidinggevenden:

    • a.

      Directeur;

    • b.

      Manager;

    • c.

      Teamleider.

      en kent voorts nog een tweetal functies met specifieke verantwoordelijkheden:

    • a.

      Programmamanager

    • b.

      Concerncontroller

  • 5. De taken en activiteiten van de ambtelijke organisatie zijn tweebenig georganiseerd:

    • a.

      planbare en zich herhalende werkzaamheden worden uitgevoerd door de organisatie-eenheden als bedoeld in het derde lid;

    • b.

      Onvoorziene, incidentele en tijdelijke werkzaamheden die worden uitgevoerd door met het oog daarop ingestelde tijdelijke teams, zoals programma’s, projecten en opdrachten.

Artikel 2 De gemeentesecretaris

  • 1. De gemeentesecretaris is tevens algemeen directeur.

  • 2. De gemeentesecretaris wordt bij afwezigheid vervangen door een loco-secretaris.

  • 3. De loco-secretarissen worden aangewezen door het college van burgemeester en wethouders, waarbij zij ook de volgorde van vervanging vaststelt.

  • 4. De gemeentesecretaris is, binnen de door het college van burgemeester en wethouders gegeven richtlijnen en het door haar vastgestelde beleid, eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van de ambtelijke advisering aan en ondersteuning van de bestuursorganen en van de leden die daarvan deel uitmaken.

  • 5. De gemeentesecretaris fungeert als bestuurder in de zin van de Wet op de Ondernemingsraden (WOR).

Artikel 3 De directie

  • 1. Er is een directie bestaande uit de algemeen directeur en twee directeuren en staat onder leiding van de algemeen directeur.

  • 2. De directie is verantwoordelijk voor:

    • a.

      Het doelmatig, doeltreffend en rechtmatig functioneren van de ambtelijke organisatie;

    • b.

      Het geven van opdrachten, en het toezien op de juiste uitvoering daarvan, aan de managers en aan de medewerkers aan wie zij rechtstreeks leiding geven;

    • c.

      Advisering aan en ondersteuning van de bestuursorganen en van de leden die daarvan deel uitmaken.

    • d.

      Het realiseren van het collegeprogramma, het organisatieplan en de documenten die deel uitmaken planning & control cyclus.

  • 3. De directie wordt ondersteunt door een zelf organiserend team directie- en bestuur advisering.

Artikel 4 De manager

De manager is verantwoordelijk voor:

  • a.

    Het doelmatig, doeltreffend en rechtmatig functioneren van zijn organisatie-eenheid;

  • b.

    De ontwikkeling van kennis en vaardigheden van de medewerkers van zijn organisatie-eenheid;

  • c.

    Het leveren van bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen van andere organisatie-eenheden, aan de totstandkoming van programma’s en aan andere incidentele werkzaamheden.

  • d.

    het realiseren van de door de bestuursorganen gestelde doelen binnen de daarvoor gestelde kaders. Tot die kaders behoren onder meer de inrichting van (werk)processen, regels omtrent interne controle en omtrent de beheersing van risico’s;

  • e.

    coördinatie, afstemming en overleg met belanghebbenden indien dat voor een goede uitvoering van de taken van zijn organisatie-eenheid nodig of wenselijk is;

  • f.

    het adviseren aan bestuur en directie over aangelegenheden betreffende de taken van zijn organisatie-eenheid en de samenhang daarvan met de (beleids-)taken van andere organisatie-eenheden.

  • g.

    het afleggen van verantwoording aan bestuur en directie over de door zijn organisatie-eenheid uitgevoerde taken en werkzaamheden, alsmede het periodieke evalueren van de uitvoering van die taken en werkzaamheden.

  • h.

    Het ter beschikking stellen van medewerkers van zijn organisatie-eenheid aan tijdelijke teams ten behoeve van de uitvoering van programma’s en andere incidentele werkzaamheden.

Artikel 5 De teamleider

  • 1. De teamleider is verantwoordelijk voor:

    • a.

      Het doelmatig, doeltreffend en rechtmatig functioneren van zijn team;

    • b.

      De ontwikkeling van kennis en vaardigheden van de medewerkers van zijn team;

    • c.

      Het realiseren van de door het bestuur, de directie of het management gestelde doelen en het uitvoeren van andere opgedragen werkzaamheden.

    • d.

      coördinatie, afstemming en overleg met belanghebbenden indien dat voor een goede uitvoering van de taken van zijn team nodig of wenselijk is;

    • e.

      het afleggen van verantwoording aan de manager van organisatie-eenheid waartoe zijn team behoort, over de door zijn team uitgevoerde taken en werkzaamheden, alsmede het periodieke evalueren van de uitvoering van die taken en werkzaamheden.

    • f.

      Ondersteunt de manager met de uitvoering van diens, in artikel 4 genoemde, taken.

Artikel 6 Programmamanager

De directie stelt per programma een programmamanager aan die verantwoordelijk is voor:

  • a.

    Het op een doelmatige, doeltreffende en rechtmatige realiseren van het door het bestuur vastgestelde programma;

  • b.

    coördinatie, afstemming en overleg met belanghebbenden indien dat voor de realisatie van het programma nodig en/of wenselijk is;

  • c.

    het adviseren van bestuur en directie over aangelegenheden betreffende de uitvoering van het programma en de samenhang daarvan met andere (beleids-)terreinen en/of programma’s;

  • d.

    de operationele aansturing van de medewerkers die hij van de organisatie-eenheden ter beschikking heeft gekregen voor de uitvoering van het programma;

  • e.

    het afleggen van verantwoording aan bestuur en directie over de uitvoering van het programma alsmede over de evaluatie daarvan.

Artikel 7 Concerncontroller

  • 1. Er is een Concerncontroller die fungeert als onafhankelijk adviseur en klankbord voor bestuur en directie en is verantwoordelijk voor:

  • a. het beoordelen van de kwaliteit en effectiviteit van de administratie, de interne controle, het middelensystemen en gemeentelijke werkwijzen;

  • b. het adviseren over ontwikkelingen die van invloed zijn op de gemeentelijke bedrijfsvoering en in verband daarmede het doen van aanbevelingen tot verbetering of verandering van die bedrijfsvoering;

  • c. het adviseren van bestuur en directie over de haalbaarheid, risico’s, realisatie, bijsturing van beleid(svoornemens)

  • d. het versterken van het in control zijn (beheersen) van de organisatie.

  • 2. De concerncontroller kan in voorkomende gevallen rechtstreeks rapporteren aan de algemeen directeur, college en raad.

Artikel 8 Inwerkingtreding

  • 1. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2020.

  • 2. Het “Organisatiebesluit Gemeente Spijkenisse”, gepubliceerd in het Harmonisatiebesluit op 28-01-2015 (Gemeenteblad 2015, 8245) wordt hiermede ingetrokken.

Artikel 9 Citeerartikel

Dit besluit wordt aangehaald als "Organisatiebesluit Gemeente Nissewaard 2020".

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van Burgemeester en Wethouders van Nissewaard in zijn vergadering van 29 oktober 2019

De gemeentesecretaris,

M. Weerts

de burgemeester,

F. van Oosten