Regeling vervallen per 13-10-2015

Uitvoeringsregeling beschikbaarheidsdiensten Noord-Holland 2013.

Geldend van 13-10-2015 t/m 12-10-2015 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2013

Intitulé

Uitvoeringsregeling beschikbaarheidsdiensten Noord-Holland 2013.

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland;

Besluiten vast te stellen:

Uitvoeringsregeling beschikbaarheidsdiensten Noord-Holland 2013.

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ambtenaar:de ambtenaar als bedoeld in artikel A. 1 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling Provincies (CAP), de werknemer en oproepkracht als bedoeld in artikel H.1 van de CAP.

  • b.

    beschikbaarheidsdienst: de verplichting van de ambtenaar om zich conform het bepaalde in artikel D.2, vijfde lid, onderdeel b, van de CAP buiten de voor hem geldende werktijden ter beschikking te houden teneinde bij oproep zo nodig bepaalde werkzaamheden of taken te verrichten.

Artikel 2. Soorten beschikbaarheidsdiensten

De beschikbaarheidsdienst is onder te verdelen in drie soorten:

  • a.

    Bereikbaar en persoonlijk aanwezig na een oproep op locatie.De ambtenaar is tijdens de beschikbaarheidsdiensten bereikbaar en is persoonlijk aanwezig binnen een gestelde tijd op een bepaalde locatie.

  • b.

    Bereikbaar voor oproepen. De ambtenaar is tijdens zijn beschikbaarheidsdienst bereikbaar. Hij hoeft in principe niet op locatie aanwezig te zijn na een oproep.

  • c.

    Achterwacht.De ambtenaar is tijdens zijn beschikbaarheidsdienst bereikbaar als achterwacht voor ambtenaren die een onder onderdeel a of b genoemde beschikbaarheidsdienst hebben.

Hoofdstuk 2. Vergoedingen

Artikel 3. Toelagen voor beschikbaarheidsdienst

Voor het zich beschikbaar houden wordt een toelage toegekend op grond van artikel C.15, lid 1, van de CAP. De hoogte van de toelage wordt bepaald door het soort beschikbaarheidsdienst als bedoeld in artikel 2:

  • a.

    Voor bereikbaarheid en binnen de gestelde tijd aanwezig kunnen zijn op locatie wordt een toelage verstrekt van € 268,00 bruto per week beschikbaarheidsdienst.

  • b.

    Voor bereikbaarheid voor oproepen wordt een toelage verstrekt van € 165,00 bruto per week beschikbaarheidsdienst.

  • c.

    Voor de achterwacht wordt een toelage verstrekt van € 82,50 bruto per week beschikbaarheidsdienst.

  • d.

    De toelagen in onderdelen a tot en met c zijn gebaseerd op een volledige week beschikbaarheidsdienst en bestaat uit de som van de dagelijkse vergoedingen die worden berekend op basis van een percentage van het in onderdeel a genoemde bedrag, te weten: 1º. voor een doordeweekse dag: 10%;2º. voor een zaterdag of zondag: 25%.

  • e.

    Bij een beschikbaarheidsdienst voor een deel van de week heeft de ambtenaar aanspraak op een toelage voor de dagen waarop die dienst is verricht, berekend op basis van de percentages, genoemd in onderdeel d.

  • f.

    Bij algemene salariswijzigingen in de CAP worden de in dit artikel genoemde bedragen op dezelfde voet en met ingang van hetzelfde tijdstip aangepast.

Artikel 4. Vergoeding bij oproep

  • 1. Indien de ambtenaar tijdens zijn beschikbaarheidsdienst een oproep ontvangt waaruit feitelijke werkzaamheden voortvloeien, zullen deze worden vergoed conform artikel C.20 van de CAP. Als het dienstbelang zich tegen vergoeding in tijd verzet, wordt de vergoeding geheel in geld uitbetaald.

  • 2. In afwijking van artikel C.20, eerste lid, van de CAP zijn de in dit artikel genoemde vergoedingen ook van toepassing op ambtenaren met een salarisschaal 11 of hoger.

  • 3. Voor elke oproep waaruit werkzaamheden voortvloeien, wordt minimaal een half uur in tijd-voor-tijd gecompenseerd, met inachtneming van het gestelde in het eerste lid.

Artikel 5. Betaling

  • 1. De toelage wordt aan de hand van het aantal in de dienstroosters verwerkte (wekelijkse) beschikbaarheidsdiensten herleid tot een maandelijkse toelage.

  • 2. Beschikbaarheidsdiensten die incidenteel bovenop het vastgestelde rooster worden gelopen worden maximaal eens per kwartaal vergoed op basis van een opgave van de verantwoordelijke leidinggevende.

  • 3. Beschikbaarheidsdiensten die niet volgens het vastgestelde rooster worden gelopen door andere oorzaken dan arbeidsongeschiktheid worden maximaal eens per kwartaal verrekend op basis van een opgave van de verantwoordelijke leidinggevende.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 6. Intrekking oude regelingen

  • 1. Regeling vergoeding gladheidsbestrijding en vergoeding waakdienst bruggen en sluizen (RC0008) wordt ingetrokken.

  • 2. Vergoeding consignatiedienst milieuklachtentelefoon (RC0012) wordt ingetrokken.

  • 3. Beloning voor storingswachtdienst en brandwacht en bewakingsdienst (RC0009) wordt ingetrokken.

Artikel 7. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2013.

Artikel 8. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Uitvoeringsregeling beschikbaarheidsdiensten Noord-Holland 2013.

Ondertekening

Haarlem, 13 november 2012
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,
J.W. Remkes, voorzitter.
G.E.A. van Craaikamp, provinciesecretaris.

Toelichting

Algemeen

Bij het opleggen van een beschikbaarheidsdienst moet men rekening houden met verschillende aspecten. Enerzijds zijn er regels over de arbeids- en rusttijden, anderzijds zijn er regels voor de vergoeding van de beschikbaarheidsdienst en de arbeid die uit die dienst voortvloeit. Deze regeling is bedoeld om het vergoedingenaspect te regelen. Vergoedingen voor arbeid die uit de beschikbaarheidsdienst voortvloeien zijn geregeld in art. C. 20 van de CAP.

Regels over arbeids- en rusttijd zijn vastgelegd in de Arbeidstijdenwet (ATW) en het Arbeidstijdenbesluit (ATB). De regels in het kort bij consignatie :

• Een werknemer mag niet langer dan 13 uur per 24 uur werken, inclusief de uren die voortkomen uit oproepen. Dit mag eens per 7 dagen ingekort worden tot 8 uur als de aard van het werk of het bedrijfsbelang dit nodig maakt.

• Per 4 weken mag een werknemer maximaal 14 dagen oproepbaar zijn.

• Per 4 weken moet een werknemer minimaal tweemaal 2 aaneengesloten dagen niet werken en ook niet oproepbaar zijn.

• Direct voor en na een nachtdienst mag een werknemer niet oproepbaar zijn. Dit mag tot 11 uur

voor een nachtdienst en pas weer vanaf 14 uur erna.

• Als een werknemer binnen 16 weken 16 keer of meer oproepbaar is tussen 00.00 uur en 06.00

uur, mag hij niet meer dan gemiddeld 40 uur per week werken binnen die 16 weken.

• Uitzondering: hij mag binnen deze 16 weken gemiddeld 45 uur per week werken onder de

volgende voorwaarden:

  • -

    Hij heeft direct na de laatste nachtoproep 8 uur aaneengesloten rust en hij is niet oproepbaar.

  • -

    Als dat niet mogelijk is, dan moet hij in ieder geval dezelfde dag nog (dus voor 00.00 uur) 8 uur

aaneengesloten rusten.

Artikelsgewijs

Artikel 1

In dit artikel wordt een nadere omschrijving gegeven van de in de regeling voorkomende begrippen als "ambtenaar" en "beschikbaarheidsdiensten".

De verplichting tot het verrichten van beschikbaarheidsdiensten is neergelegd in artikel D. 2, lid 5 van de CAP: de ambtenaar kan in het belang van de dienst worden verplicht zich buiten de voor zijn functie vastgestelde werktijden ter beschikking te houden teneinde bij oproep zo nodig bepaalde werkzaamheden/taken te verrichten.

Artikel 2

Er worden 3 typen beschikbaarheidsdienst onderscheiden. Bij het eerste type beschikbaarheidsdienst is de beperking voor de ambtenaar dat hij/zij telefonisch bereikbaar moet zijn én binnen een door de verantwoordelijke directeur gestelde tijd aanwezig moet kunnen zijn op een bepaalde plek.

Bij het tweede en derde type beschikbaarheidsdienst is de beperking voor de ambtenaar dat hij/zij alleen telefonisch bereikbaar dient te zijn.

Bij het derde type beschikbaarheidsdienst, de zogenaamde achterwacht, wordt de ambtenaar beduidend minder gebeld.

Met betrekking tot de crisisorganisatie provincie Noord-Holland is de keuze gemaakt de kernstaf in te delen in beschikbaarheidsdienst b. en c. De manager en zijn vervanger ontvangen een beschikbaarheidstoelage conform artikel 3, lid c (achterwacht). De overige leden van de kernstaf ontvangen een beschikbaarheidstoelage conform artikel 3, lid b. Het operationele team is 7x24 uur bereikbaar en wordt geacht snel en adequaat te handelen bij rampen en zware ongevallen.

Artikel 3

De beperking van de bewegingsvrijheid en/of psychische belasting is groter als de ambtenaar niet alleen bereikbaar moet zijn, maar ook binnen een bepaalde tijd op locatie aanwezig moet zijn. Daarom is de toelage van de type 1 beschikbaarheidsdiensten het hoogst.

De belasting en de vrijheidsbeperking van de type 2 beschikbaarheidsdiensten is groter dan bij de type 3 beschikbaarheidsdiensten, omdat deze ambtenaren beduidend meer worden gebeld. Daarom is de toelage voor type 2 beschikbaarheidsdiensten hoger dan de toelage voor type 3 beschikbaarheidsdiensten.

In onderdeel b is geregeld hoe de toelage voor een volledige week is opgebouwd uit dagvergoedingen. Deze dagvergoedingen zijn van toepassing als incidenteel – anders dan op basis van rooster – beschikbaarheidsdiensten worden gelopen. Bijvoorbeeld als invaller of omdat een (infrastructureel) project incidentele beschikbaarheid van een ambtenaar buiten de voor de functie geldende werktijden vereist. Of beschikbaarheid vereist is, is – op voorhand – ter beoordeling van de leidinggevende.

Artikel 4

Ambtenaren krijgen de feitelijk gewerkte uren gecompenseerd in tijd-voor-tijd. De uren worden in tijd gecompenseerd en de overwerktoeslag in geld, conform het gestelde in artikel C.20, lid 2 van de CAP.

Ook voor de ambtenaren die hoger ingeschaald zijn dan schaal 10 wordt de gewerkte tijd vergoed in tijd-voor-tijd en een overwerktoeslag in geld.

De leidinggevende beslist of er sprake is van dienstbelang, waardoor het door de ambtenaar met de beschikbaarheidsdiensten opgebouwde overwerkverlof uitbetaald dient te worden.

Het opgebouwde overwerkverlof dient z.s.m. te worden opgenomen. Het is niet de bedoeling dat het met overwerk opgebouwde verlof opgespaard wordt om een lange periode van verlof (meer dan 4 weken) op te nemen.

Voor elke oproep geldt dat wordt uitgegaan van minimaal een half uur werktijd, ook al is de werkelijke werktijd minder geweest.

Als een medewerker na een oproep binnen dit half uur weer aan de slag moet, is de tussenliggende periode al werktijd. Een nieuwe oproep binnen dat half uur na die eerste oproep is dus geen oproep meer, maar geldt als werktijd.

Het is dus niet zo dat een ambtenaar voor iedere oproep altijd een half uur werktijd kan schrijven, omdat deze opeenvolgende oproepen al plaatsvinden in werktijd.

Werkt men langer dan een half uur aaneengesloten als gevolg van een oproep, dan wordt de daadwerkelijke gewerkte tijd vergoed.

Voorbeeld: A. wordt opgeroepen om 2.02 en om 2.20 uur. Hij is beide keren 20 minuten aan het werk geweest. De werktijd is dan van 2.02 tot 2.40 uur.

Artikel 5

Lid 2 en 3

De leidinggevende heeft de mogelijkheid om deze opgave te doen per kwartaal of in een andere frequentie, bijvoorbeeld per (half) jaar.

Artikel 6

De Uitvoeringsregeling beschikbaarheidsdiensten provincie Noord-Holland 2013 vervangt alle bestaande beschikbaarheids-, consignatie-, achterwacht- piket- en storingswachtdiensten. Ook het gevoerde beleid ten aanzien van de piketregeling voor de ambtenaren werkzaam bij het Kabinet, Sector Juridische Dienstverlening en Sector Communicatie wordt hierbij vervangen.