Regeling vervallen per 01-01-2016

Uitvoeringsregeling subsidie quick win doorstromingsmaatregelen bus Noord-Holland 2013

Geldend van 01-01-2016 t/m 31-12-2015

Intitulé

Uitvoeringsregeling subsidie quick win doorstromingsmaatregelen bus Noord-Holland 2013

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland;

Besluiten vast te stellen:

Uitvoeringsregeling subsidie quick win doorstromingsmaatregelen bus Noord-Holland 2013

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    verkeersregelinstallaties: verkeerslichten met de daarbij behorende techniek;

  • b.

    doorstroming: de mate waarin de bus zich vlot kan verplaatsen over de weg.

  • c.

    tijdwinst: aantal seconden dat een buslijn wint per rit, ten gevolge van de maatregelen.

  • d.

    VAT: voorbereiding, administratie en toezicht.

  • e.

    stroomlijnennet: een verbindend netwerk, waarbij alle kernen van meer dan 3000 inwoners 7 dagen per week dagelijks van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat onderling verbonden zijn.

  • f.

    de winst aan dienstregelinguren (DRU): de tijdwinst per buslijn vermenigvuldigd met het totaal aantal ritten per rijrichting, uitgesplitst in de ochtendspits, avondspits en daluren over een heel jaar.

Artikel 2

  • 1. Subsidie kan worden verstrekt voor de uitvoering van projecten vermeld in de bijlage van deze regeling, die leiden tot een betere doorstroming van de bussen en omvatten:

    • a.

      fysieke maatregelen aan de weg;

    • b.

      optimalisering van de verkeersregelinstallaties.

  • 2. De projecten dienen in de provincie Noord-Holland, maar buiten de Stadsregio Amsterdam, plaats te hebben.

Artikel 3

Subsidie wordt verstrekt aan gemeenten in Noord-Holland.

Artikel 4

Gedeputeerde staten verstrekken geen subsidies van minder dan € 5.000,-.

Artikel 5

Bij subsidies van minder dan € 10.000,- gaat geen subsidieverlening aan de subsidievaststelling vooraf.

Artikel 6

Een aanvraag om subsidie bevat tenminste:

  • a.

    een inhoudelijke beschrijving van het project waarin de huidige en de nieuwe situatie is beschreven;

  • b.

    een situatieschets en schetsontwerp van het project;

  • c.

    de DRU per buslijn per project;

  • d.

    een begroting van de kosten van het project;

  • e.

    een uitvoeringsplanning van het project en;

  • f.

    een financieringsplan van de kosten van het projec

Artikel 7

Gedeputeerde staten stellen een subsidieplafond vast.

Artikel 8

  • 1.

    Een aanvraag om subsidie dient door gedeputeerde staten te zijn ontvangen in de periode van 15 september tot en met 28 november 2014.

  • 2.

    Een aanvraag om subsidie die buiten de in het eerste lid genoemde periode wordt ontvangen, wordt niet in behandeling genomen.

  • 3.

    Gedeputeerde staten beslissen binnen 16 weken na afloop van de aanvraagperiode als bedoeld in het eerste lid van dit artikel.

Artikel 9

Subsidie wordt geweigerd indien:

  • a.

    het project niet financieel haalbaar is;

  • b.

    het project al is aanbesteed voordat de aanvraag door gedeputeerde staten is ontvangen;

  • c.

    het project naar het oordeel van gedeputeerde staten afbreuk doet aan de verkeersveiligheid;

  • d.

    het project geen tijdwinst oplevert.

Artikel 10

  • 1. Subsidie wordt verstrekt voor de volgende, naar het oordeel van gedeputeerde staten noodzakelijke, kosten voor:

    • a.

      de uitvoering van het project;

    • b.

      VAT-kosten tot een maximum van 16% van de uitvoeringskosten van het project;

  • 2. Subsidie wordt niet verstrekt voor de kosten van:

    grondaankopen;

    • b.

      vervanging, beheer of onderhoud;

    • c.

      onderzoek;

    • d.

      onderdelen van het project, die niet direct leiden tot een betere doorstroming van de bus.

Artikel 11

De subsidie bedraagt 100 procent van de subsidiabele projectkosten, genoemd onder artikel 10, lid 1.

Artikel 12

  • 1.

    Indien het subsidieplafond wordt bereikt, rangschikken gedeputeerde staten de aanvragen op de prioriteitenlijst.

  • 2.

    Projecten worden gerangschikt op de prioriteitenlijst op basis van het aantal DRU’s gedeeld door de totale projectkosten. De factor die hier uitkomt is leidend. Hoe hoger deze factor, hoe hoger het project scoort.

  • 3.

    Indien meerdere aanvragen op dezelfde plaats op de prioriteitenlijst worden gerangschikt en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de aanvraag met de meeste jaarlijkse tijdwinst gehonoreerd.

Artikel 13

De subsidieontvanger is verplicht om:

  • a.

    het logo en de naam van de provincie op alle publiciteitsuitingen te plaatsen die betrekking hebben op de gesubsidieerde activiteit;

  • b.

    het project als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel a:

    1° gerealiseerd te hebben voor 1 januari 2017;

    2° minstens 10 jaar in stand te houden;

    3° bij aanpassing binnen 10 jaar, van deze aanpassing per

    ommegaande melding te maken bideputeerde staten.

Artikel 14

Bij aanpassing van het project als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub a, binnen de instandhoudingtermijn van 10 jaar, dient de subsidieontvanger 10 % van de verleende subsidie, vermenigvuldigd met het aantal resterende jaren van deze termijn, terug te betalen aan gedeputeerde staten, indien de doorstroming van de bus daardoor verslechterd wordt.

Artikel 15

  • 1.

    De aanvraag tot vaststelling van de subsidie wordt uiterlijk 1 augustus van het jaar volgend op het jaar waarin het project is voltooid, ingediend.

  • 2.

    Gedeputeerde Staten stellen voor de aanvraag als bedoeld in het eerste lid een formulier vast.

  • 3.

    Gedeputeerde Staten beslissen binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag tot vaststelling van de subsidie.

Artikel 16

  • 1. De Uitvoeringsregeling subsidie quick win doorstromingsmaatregelen bus Noord-Holland 2012 wordt ingetrokken.

  • 2. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin zij is geplaatst.

  • 3. Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2016.

Artikel 17

Deze regeling wordt aangehaald als Uitvoeringsregeling subsidie quick win doorstromingsmaatregelen bus Noord-Holland 2013.

Ondertekening

Haarlem, 16 april 2013.
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,
J.W. Remkes, voorzitter.
G.E.A. van Craaikamp, provinciesecretaris.

Bijlage

Projectenlijst Uitvoeringsregeling subsidie quick win doorstromingsmaatregelen bus Noord-Holland 2013

 

Knelpunt

Beheerder

VRI Noorderkade-Pettemerstraat

Alkmaar

VRI Middenlaan-Beukenlaan-Vondellaan

Heerhugowaard

VRI G. van Amstelstraat-Loosdrechtseweg

Hilversum

Rotonde Vaartweg-Loosdrechtseweg-Oude Loswal

Hilversum

Kerkbrink-Brinkweg-Vaartweg

Hilversum

VRI Nieuwe Bussummerweg-Crailoseweg

Huizen

VRI Crailoseweg-Karel Doormanlaan-Naarderstraat

Huizen

Godelindeweg-Rijksweg-Hortensiuslaan-Thierensweg

Naarden

Rotonde Wijk aan Duinerweg-Plesmanweg en GVOP Wijk aan Duinerweg

Beverwijk

Wegvak Buitenrustlaan tussen brug en Rustenburgerlaan

Haarlem

kruispunten Steenbokstraat-Junoplantsoen en -Pleiadenstraat

Haarlem

VRI Tempeliersstraat-Van Eedenstraat

Haarlem

Leeuwenlaan-Noordereinde

Wijdemeren

Hoofdstraat-Vlietweg-Delftplein

 

Velsen