Regeling vervallen per 31-12-2012

Uitvoeringsregeling Amateurkunst 2011-2012

Geldend van 31-12-2012 t/m 30-12-2012

Intitulé

Uitvoeringsregeling amateurkunst Noord-Holland 2011-2012

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland;

overwegende dat het wenselijk is in het kader van de Cultuurnota 2009 ‘Cultuur op de kaart’ te komen tot een subsidieregeling die de actieve cultuurparticipatie van Noord-Hollanders vergroot alsmede de samenwerking tussen amateurs en professionals stimuleert en tevens leidt tot een grotere deelname of tot meer diversiteit van deelnemers, publiek en aanbod van amateurkunst en de mogelijkheden waarop de amateurs zich aan het publiek kunnen presenteren;

gelet op artikel 1, derde lid van de Algemene subsidieverordening Noord-Holland 2009;

besluiten vast te stellen de volgende Uitvoeringsregeling amateurkunst Noord- Holland 2011-2012.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze uitvoeringsregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    amateurs: personen die zich niet beroepsmatig bezighouden met kunstuitingen;

  • b.

    binnenschoolse activiteiten: activiteiten die tot het reguliere lesprogramma van een basisschool of een school voor voortgezet onderwijs behoren en die leerlingen onder schooltijd uitvoeren;

  • c.

    amateurzanguitvoeringen: koor-, opera- en operetteuitvoeringen.

Artikel 2 Doelgroep

Subsidie op grond van deze regeling kan worden verleend aan Noord-Hollandse gemeenten, behalve de gemeente Amsterdam.

Artikel 2a

Bij subsidies van minder dan € 10.000,- gaat geen subsidieverlening aan de subsidievaststelling vooraf.

Artikel 3 Activiteiten

Subsidie op grond van deze regeling wordt verleend aan gemeenten voor de uitvoering van activiteiten op het gebied van de amateurkunst in Noord-Holland, buiten de gemeente Amsterdam, die minimaal 2 van de volgende doelen realiseren:

  • a.

    verbetering van de kwaliteit van de amateurs;

  • b.

    versterking van de mogelijkheden waarop de amateurs zich aan het publiek kunnen presenteren;

  • c.

    vergroting van de diversiteit van de deelnemende amateurs.

Artikel 4 Weigeringsgronden

Subsidie wordt in ieder geval geweigerd indien:

  • a.

    de aanvraag blijkens een door ons ingewonnen advies van een onaf hankelijke adviescommissie negatief wordt beoordeeld met betrekking tot de artistiek-inhoudelijke kwaliteit van de activiteit alsmede of de activiteit voldoet aan de doelen zoals opgenomen in artikel 3 lid 1 en 2;

  • b.

    de activiteit op grond van een andere provinciale regeling subsidie heeft ontvangen;

  • c.

    met de activiteit waarvoor subsidie wordt gevraagd is begonnen voordat de aanvraag is ontvangen;

  • d.

    de activiteit binnenschools van karakter is;

  • e.

    het uitsluitend de begeleiding van amateur zanguitvoeringen door een professioneel orkest en alle daarmee samenhangende kosten betreft.

Artikel 4a

Gedeputeerde staten verstrekken geen subsidies van minder dan € 5.000,-

Artikel 5 Procedurebepalingen

  • Lid 1 Aanvraagperiode subsidieverlening gemeenten

    Aanvragen om subsidieverlening dienen door ons te zijn ontvangen vóór 1 oktober van het jaarvoorafgaand aan het jaar waarin de activiteiten plaatsvinden.

  • Lid 2

    Indien een aanvraag om subsidie na datum, genoemd in het eerste lid, door ons is ontvangen nemen wij deze niet in behandeling.

  • Lid 3

    Per gemeente wordt per jaar slechts één aanvraag om subsidie in behandeling genomen, de aanvraag om subsidie kan uit meerdere activiteiten bestaan.

  • Lid 4 beslistermijn subsidieverlening

    Wij beslissen binnen 16 weken na de datum, genoemd in het eerste lid.

  • Lid 5 aanvraag termijn subsidievaststelling

    De aanvraag tot vaststelling van de subsidie wordt uiterlijk 1 augustus van het jaar volgend op het jaar waarin de activiteit is voltooid ingediend.

  • Lid 6

    Wij stellen een formulier vast voor de aanvraag tot vaststelling van de subsidie.

  • Lid 7

    Wij beslissen binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag om vaststelling van de subsidie.

Artikel 6 Niet subsidiabele kosten

Niet voor subsidie in aanmerking komen de vaste exploitatielasten, waaronder begrepen de kosten van personeel en directievoering die binnen de reguliere taken en formatie van de aanvrager vallen, huisvesting, herinrichting, administratie en aanverwante overhead, scholing en nascholing van kader, kosten van de aanschaf van apparatuur.

Artikel 7 Berekening van de subsidie

  • 1. De subsidie aan gemeenten bedraagt maximaal € 25.000,– per aanvraag maar nooit meer dan het tekort in de dekking van die kosten van de activiteit.

  • 2. Bij de berekening van de subsidie bedoeld in lid 1 wordt de toepasselijke eigen bijdrage als bedoeld in lid 3 en 4 in mindering gebracht op het tekort in de kosten van de activiteit.

  • 3. Indien voor activiteiten als bedoeld in artikel 3 lid 1 subsidie is aangevraagd door de gemeente Alkmaar, Haarlem, Haarlemmermeer of Zaanstad, dient de eigen bijdrage van de gemeenten 75% van het tekort in de noodzakelijke kosten van de activiteiten te zijn.

  • 4. Indien voor activiteiten als bedoeld in artikel 3 lid 1 subsidie is aangevraagd door andere gemeenten dan genoemd in lid 3, dient de eigen bijdrage van de gemeente, of indien meerdere gemeenten betrokken zijn, van die gemeenten gezamenlijk, even groot te zijn als het gevraagde subsidiebedrag.

  • 5. Bij de vaststelling van de subsidie zullen de werkelijke kosten worden gerelateerd aan de overige inkomsten. Aan de hand hiervan wordt het definitieve subsidiebedrag bepaald.

Artikel 8 Subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1. Subsidieplafonds

    Jaarlijks stellen wij een subsidieplafond vast.

  • 2. Adviescommissie

    Aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen en door ons niet worden geweigerd op een van de weigeringsgronden genoemd in artikel 4 b tot en met e leggen wij voor aan een onafhankelijke adviescommissie die de aanvraag beoordeelt met betrekking tot:

    • de artistiek-inhoudelijke kwaliteit zoals die tot uiting komt in vakmanschap, oorspronkelijkheid of zeggingskracht;

    • de verbetering van de kwaliteit van de amateurs;

    • de vraag in hoeverre de activiteit leidt tot een versterking van de mogelijkheden waarop de amateurs zich aan het publiek kunnen presenteren;

    • de vraag in hoeverre de activiteit leidt tot een vergroting van deelname of tot meer diversiteit van deelnemers, publiek en aanbod van de amateurkunst.

  • 3. Verdeling

    Indien honorering van alle daarvoor in aanmerking komende aanvragen zou leiden tot een overschrijding van de subsidieplafonds rangschikken wij deze aanvragen op een prioriteitenlijst.

  • 4. Rangschikkingscriteria

    De volgorde waarin de aanvragen op de prioriteitenlijst worden gerangschikt, wordt in aflopend gewicht bepaald door de volgende criteria:

    • a.

      de mate waarin met andere gemeenten wordt samengewerkt;

    • b.

      de mate waarin bij de activiteit wordt samengewerkt met professionals;

    • c.

      de mate waarin de activiteit is gericht op jongeren.

  • 5. Honorering

    De aanvragen worden door ons gehonoreerd naar de volgorde op de prioriteitenlijst.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1. De Uitvoeringsregeling amateurkunst Noord- Holland 2009-2012 wordt ingetrokken.

  • 2. Deze regeling treedt in werking op de dag na publicatie in het Provinciaal blad.

  • 3. Deze regeling vervalt op 31 december 2012.

  • 4. Deze uitvoeringsregeling wordt aangehaald als Uitvoeringsregeling Amateurkunst 2011-2012.

Ondertekening

Haarlem, 13 juli 2010.
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,
J.W. Remkes, voorzitter.
H.W.M. Oppenhuis de Jong, provinciesecretaris.