Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR259628
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR259628/1
Verordening plaatsingsbeleid Wet sociale werkvoorziening Noordoostpolder 2012
Geldend van 01-06-2012 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-06-2012
Intitulé
Verordening plaatsingsbeleid Wet sociale werkvoorziening NoordoostpolderDe raad van de gemeente Noordoostpolder,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 31 juli 2012,
no. 11858-1;
gelet op artikel 12 lid 2 van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw);
overwegende dat het wenselijk is de volgorde te regelen waarop personen, die geïndiceerd zijn voor de Wsw in aanmerking worden gebracht voor een dienstbetrekking;
B E S L U I T:
de volgende verordening vast te stellen:
Verordening Plaatsingsbeleid Wet sociale werkvoorziening Noordoostpolder
Artikel 1 Begripsomschrijving
-
1. In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
de Wet: de Wet sociale werkvoorziening;
- b.
ingezetene: inwoner van de gemeente Noordoostpolder met een Wsw indicatie.
- a.
-
2. Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Wet sociale werkvoorziening (Wsw).
Artikel 2 Wachtlijst
-
1. De NV Concern voor Werk beheert per gemeente die deelneemt aan de Gemeenschappelijke Regeling IJsselmeergroep een wachtlijst.
-
2. Deze wachtlijst bevat een overzicht van ingezetenen die geïndiceerd zijn, geen dienstbetrekking hebben als bedoeld in hoofdstukken 2 en 3 van de Wet en beschikbaar zijn om een dergelijke dienstbetrekking te aanvaarden.
Artikel 3 Volgorde van plaatsing
-
1. De wachtlijst wordt verdeeld in twee groepen:
- a.
wachtlijst a: ingezetenen tot 27 jaar;
- b.
wachtlijst b: ingezetenen van 27 jaar en ouder.
- a.
-
2. Voor het in aanmerking komen voor een dienstbetrekking in het kader van de Wet geldt de volgorde van plaatsing op de wachtlijst, waarbij de datum van indicatiestelling bepalend is.
-
3. Bij plaatsing wordt beurtelings een deelnemer van wachtlijst a en een deelnemer van wachtlijst b geplaatst.
-
4. Bijzondere omstandigheden van een individuele ingezetene op de wachtlijst kunnen voor het college van burgemeester en wethouders bij wijze van uitzondering aanleiding zijn om af te wijken van de vorige leden van dit artikel.
Artikel 4 Prioritaire groepen
1.In afwijking van het bepaalde in artikel 3 komen ingezetenen van de gemeente die op de wachtlijst zijn geplaatst met voorrang in aanmerking voor een dienstbetrekking, indien:
a.de ingezetene in het kader van een voortraject reeds werkzaam is via een arbeidsovereenkomst bij de GR IJsselmeergroep of aan diens gelieerde ondernemingen.
Artikel 5 Hardheidsclausule
Bijzondere omstandigheden van een individuele ingezetene op de wachtlijst kunnen voor het college van burgemeester en wethouders bij wijze van uitzondering aanleiding zijn om af te wijken van de voorgaande artikelen uit deze verordening.
Artikel 6 Slotbepalingen
- 1.
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet met betrekking tot wachtlijstbeheer beslist het college van burgemeester en wethouders van Noordoostpolder.
- 2.
Deze verordening treedt met terugwerkende kracht op 1 juni 2012 in werking en kan worden aangehaald als Verordening Plaatsingsbeleid Wet sociale werkvoorziening Noordoostpolder 2012.
- 3.
De verordening Plaatsingsbeleid sociale werkvoorziening Noordoostpolder als vastgesteld 11 november 2010 wordt met ingang van 1 juni 2012 ingetrokken.
Ondertekening
Korte toelichting.
Korte Toelichting
De gemeente kent een wachtlijst voor plaatsing in de sociale werkvoorziening. De NV Concern voor Werk beheert die wachtlijst per gemeente die deelneemt aan de Gemeenschappelijke Regeling IJsselmeergroep.
Plaatsingsbeleid
De wachtlijst voor de sociale voorziening wordt gesplitst. Er is een wachtlijst A waarop personen tot 27 jaar staan en een wachtlijst B waarop personen ouder dan 27 jaar staan. In de verordening Plaatsingsbeleid Wet sociale werkvoorziening 2010 was dit reeds geregeld.
Reden om de wachtlijst te splitsen, is dat jongeren (tot 27 jaar) op deze manier sneller worden geplaatst binnen de sociale werkvoorziening en zodoende hun uitkeringsduur wordt beperkt. De leeftijdsgrens van 27 jaar sluit aan bij de leeftijdsgrens die wordt gehanteerd in de Wet Werk en Bijstand (WWB).
De werkwijze bij plaatsing is:
- 1.
nummer 1 van wachtlijst a
- 2.
nummer 1 van wachtlijst b
- 3.
nummer 2 van wachtlijst a
- 4.
nummer 2 van wachtlijst b
enzovoort
Prioritaire groepen
In de verordening is opgenomen dat ingezetenen die via een voortraject reeds werkzaam bij Concern voor Werk, met voorrang worden geplaatst. Het gaat hier dan om mensen die een arbeidsovereenkomst hebben. Op die manier kunnen situaties worden voorkomen waarin personen, die in afwachting zijn van een dienstverband in de sociale werkvoorziening en al door middel van een ander traject aan het werk zijn gegaan, alsnog thuis komen te zitten.
In het bijzonder worden hier de personen bedoeld die via een subsidie vanuit het Participatiebudget van de gemeente werken op een zogeheten ‘Brugbaan’. Vanwege een forse bezuiniging op het Participatiebudget, heeft de gemeente de keuze gemaakt om het beperkte budget dat resteert in te zetten voor inwoners met een overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt. Om die reden is de subsidie voor de Brugbanen stopgezet. De personen met een Brugbaan hebben echter ook een sw-indicatie en staan derhalve op de wachtlijst van Concern voor Werk. Via deze verordening wordt geregeld dat deze personen met voorrang worden geplaatst bij Concern voor Werk en daardoor – ondanks het stopzetten van de subsidie voor de Brugbanen – arbeid kunnen blijven verrichten.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl