Regeling vervallen per 11-04-2018

Richtlijnen bij ziekte en ongeval

Geldend van 09-05-2000 t/m 10-04-2018

Intitulé

Richtlijnen bij ziekte en ongeval

Mei 2000

Burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder,

gelezen het ambtelijk voorstel d.d.

BESLUITEN

HOOFDSTUK 1. RICHTLIJNEN BIJ ZIEKTE EN ONGEVAL

Artikel 1. Ziekmelding

Wanneer een medewerker arbeidsongeschikt is, moet hij/zij dit voor 09.30 uur bij zijn of haar clustermanager of diens plaatsvervanger melden. De clustermanager geeft de melding voor 10.00 uur door aan de afdeling Personeel en Organisatie. Indien de clustermanager of diens plaatsvervanger niet te bereiken is, dan moet de medewerker zich ziek melden bij afdeling P&O. (toestel 330). De medewerker licht op een later tijdstip (wel dezelfde dag) zelf de clustermanager in over de ziekmelding.

Verblijft de medewerker niet op het eigen woonadres, dan wordt het verblijfsadres doorgegeven. In het eerste contact met de clustermanager dienen de volgende aandachtspunten aan de orde te komen:

  • ·

    de reden van de ziekmelding;

  • ·

    het verblijfsadres indien dit afwijkt van het woonadres;

  • ·

    wanneer denkt de medewerker het werk te kunnen hervatten?;

  • ·

    is een nader gesprek met de clustermanager of inschakeling van anderen noodzakelijk? Te denken valt aan de personeelsconsulent, de bedrijfsarts, de bedrijfsmaatschappelijk werkster;

  • ·

    datum volgend contact tussen clustermanager en medewerker.

Artikel 2. Geen werkhervatting na een week

  • 1. Indien de medewerker langer dan een week afwezig is wegens ziekte, wordt door de bedrijfsverpleegkundige van de Arbodienst telefonisch contact opgenomen. In het gesprek komen aan de orde:

    • -

      welke klachten heeft u;

    • -

      welke behandeling heeft u daarvoor ondergaan tot dat moment;

    • -

      eventuele zaken uit werk- of privéomstandigheden die samenhangen met het ontstaan van de klachten;

    • -

      eventuele wenselijkheid tot een direct contact met de bedrijfsarts of de bedrijfsmaatschappelijk werkster.

  • 2. Bij afwezigheid wegens ziekte neemt de clustermanager in ieder geval aan het begin van de tweede week telefonisch contact op en informeert naar de situatie. De clustermanager vraagt daarbij hoe het gaat en of er iets te vertellen valt over de duur van het ziekteverzuim.

  • 3. Indien het ziekteverzuim langer gaat duren wordt van de medewerker verwacht dat hij/zij zelf de clustermanager op de hoogte houdt van ontwikkelingen.

  • 4. Als het ziekteverzuim langer dan twee weken duurt wordt de medewerker uitgenodigd voor het spreekuur van de bedrijfsarts. Aan deze uitnodiging dient de medewerker gehoor te geven.

Artikel 3. Herstelmelding

De melding van werkhervatting wordt door de medewerker rechtstreeks doorgegeven aan de clustermanager of diens plaatsvervanger. de clustermanager geeft de herstelmelding voor 10.00 uur door aan de afdeling P&O. Indien de clustermanager of diens plaatsvervanger niet aanwezig is dan geeft de medewerker zelf de herstelmelding door aan de afdeling P&O en meldt zich later bij de clustermanager.

Artikel 4. Langdurig ziekteverzuim

De begeleiding van langdurig zieken is met name gebaat bij een goede samenwerking tussen de zieke medewerker, de clustermanager, de bedrijfsarts, bedrijfsmaatschappelijk werkende en de personeelsconsulent. Goede informatie-uitwisseling naar alle betrokkenen is hierbij van groot belang. Voor de bedrijfsarts geldt daarbij expliciet dat aan hem gegeven informatie op basis van zijn medisch beroepsgeheim vertrouwelijk wordt behandeld. Ook voor de anderen geldt dat, op grond van voor hen geldende beroepsgeheimen, niet vrijelijk vertrouwelijke gegevens worden gedeeld. Rekening houdend met deze beperkingen wordt binnen een Sociaal Medisch Team (SMT) de voortgang van het herstel en de eventuele terugkeer besproken.

Aan het SMT nemen de bedrijfsarts, de bedrijfsmaatschappelijk werkende en de personeelsconsulent deel. Op afspraak kan bij dit overleg worden betrokken de clustermanager. De personeelsconsulent vormt in deze de schakel tussen de organisatie en medewerker en de Arbodienst.

Verdere acties bij langdurig ziekteverzuim zijn gericht op terugdringing van het aantal arbeidsongeschikten en bevordering van terugkeer in het arbeidsproces. Zij vinden plaats overeenkomstig navolgende wettelijke voorschriften en richtlijnen rond arbeidsongeschiktheid:

  • ·

    in samenspraak met de Arbodienst wordt gewerkt aan een snelle terugkeer van de werknemer naar de werkplek;

  • ·

    indien de werknemer langer dan zes weken ziek is, wordt een re-integratieplan opgesteld;

  • ·

    als het niet mogelijk is gebleken de werknemer binnen drie maanden het werk te laten hervatten, dan wordt de ontstane situatie door de bedrijfsarts besproken met de verzekeringsgeneeskundige van het Uitvoeringsorgaan Sociale Zekerheid voor Overheid (USZO/voorheen ABP);

  • ·

    voor het einde van de zesde maand van het ziekteverzuim wordt hiervan door de gemeente melding gemaakt aan het USZO.

Bij voortdurende arbeidsongeschiktheid wegens ziekte, zullen verdere stappen volgen in het kader van het WAO-beoordelingstraject.

Artikel 5. Arbeidsongeschiktheid en vakantie

Een medewerker die arbeidsongeschikt is en met vakantie wil, moet vooraf toestemming vragen. De bedrijfsarts adviseert de gemeente of de medewerker op vakantie kan of dat het herstelproces hierdoor wordt belemmerd. Indien de medewerker zonder deze toestemming met vakantie gaat wordt het vakantieverlof volledig afgeschreven en kan de bezoldiging worden gekort.

Indien de medewerker tijdens vakantie ziek wordt zal hij/zij dit door moeten (laten) geven aan zij/haar clustermanager. Bij terugkeer moet een verklaring worden overlegd, waaruit blijkt gedurende welke periode de medewerker ziek was en wat de aard van de ziekte was. Aan de hand van deze verklaring moet de bedrijfsarts in staat zijn te adviseren of er wel of geen redenen zijn voor teruggave van vakantieverlof. Geplande ADV-dagen worden bij ziekte niet teruggegeven.

Artikel 6. Meer informatie

Mocht u nog vragen hebben over de ziekteverzuimbegeleiding dan kunt u contact opnemen met uw clustermanager, uw personeelsconsulent of de Arbodienst van de GGD te Emmeloord.