Reglement Adviesraad Sociaal Domein Nuenen c.a. 2015

Geldend van 01-05-2015 t/m heden

Intitulé

Reglement Adviesraad Sociaal Domein Nuenen c.a. 2015

Reglement Adviesraad Sociaal Domein Nuenen c.a. 2015

Artikel 1. Begripsbepaling

De betekenis van de in dit reglement voorkomende begrippen is gelijk aan de betekenis van de gelijkluidende begrippen in artikel 1 van de Verordening Adviesraad Sociaal Domein Nuenen c.a. 2015.

Artikel 2. Werkwijze adviesraad

Onverminderd het bepaalde in artikel 4 van bovengenoemde verordening geldt het volgende.

  • 1.

    De adviesraad stelt een rooster van aftreden vast waarin ermee rekening wordt gehouden dat het aantal leden dat jaarlijks aftreedt zo na mogelijk overeenkomt met een vierde van het aantal leden waaruit de adviesraad bestaat.

  • 2.

    Een lid dat in een vacature benoemd wordt neemt op het rooster de plaats in van degene door wiens vertrek de vacature ontstaan is.

  • 3.

    Leden van de adviesraad worden geacht jaarlijks tenminste 80% van de vergaderingen bij te wonen.

  • 4.

    De agenda van de vergaderingen van de adviesraad wordt opgesteld door de hierna in artikel 4 vermelde agendacommissie.

  • 5.

    De agenda met de bijlagen dient tenminste 7 dagen voor de dag waarop de vergadering plaatsvindt gepubliceerd en in het bezit van de leden te zijn.

  • 6.

    De agenda met de bijlagen wordt op de website van de gemeente gepubliceerd.

  • 7.

    Niet-leden van de adviesraad kunnen voorafgaand aan de betreffende vergadering bij de ambtelijke ondersteuner van de adviesraad op de voor hen meest gerede manier (mondeling, schriftelijk, per mail etc.) reageren op de onderwerpen die vermeld zijn op de agenda. De ambtelijk ondersteuner zorgt er voor dat deze reacties tijdig vóór de vergadering ter kennis van de leden van de adviesraad komen.

  • 8.

    De voorzitter van de adviesraad bepaalt of niet-leden in staat gesteld worden hun reacties in de vergadering toe te lichten. Er is tijdens de vergaderingen geen inspraakrecht.

  • 9.

    De notulen van de vergadering bevatten een actiepuntenlijst met vermelding van de onderwerpen waarop actie genomen moet worden, de termijn waarbinnen dat moet geschieden en wie tot actie moet overgaan.

  • 10.

    Na goedkeuring van de notulen door de adviesraad worden deze gepubliceerd op de website van de gemeente en verstrekt aan de gemeenteraad.

  • 11.

    De voorzitter en de vicevoorzitter vertegenwoordigen de adviesraad naar buiten.

Artikel 3. Besluitvorming

  • 1. Tot besluitvorming wordt slechts overgegaan indien tenminste twee derde van de leden van de adviesraad aanwezig is.

  • 2. De besluiten van de adviesraad worden bij gewone meerderheid van de stemmen van de aanwezige stemgerechtigden genomen.

  • 3. Indien bij het nemen van een besluit over een zaak door geen van de aanwezige leden stemming wordt gevraagd, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 4. Stemming over zaken geschiedt mondeling, stemming over personen schriftelijk.

  • 5. Indien bij stemming over een zaak in een vergadering de stemmen staken wordt het voorstel in een volgende vergadering opnieuw aan de orde gesteld.

  • 6. Indien bij stemming over een persoon in een vergadering de stemmen staken wordt in dezelfde vergadering een herstemming gehouden.

  • 7. De leden onthouden zich van deelneming aan het advies- en besluitvormingsproces inzake keuzen, voordrachten of aanbevelingen die hen persoonlijk aangaan.

Artikel 4. Agenda- en selectiecommissie

  • 1. De agendacommissie van de adviesraad bestaat uit de voorzitter, de vicevoorzitter en de ambtelijk ondersteuner van de adviesraad.

  • 2. De agendacommissie stelt de agenda vast en zorgt voor de volledigheid van de daarbij behorende bijlagen.

  • 3. Ingeval van vacatures in de adviesraad maakt de agendacommissie deze bekend in de Nuenense weekbladen. De agendacommissie zorgt er voor dat na een termijn van veertien dagen na die publicatie een of meer namen van geschikte personen aan de adviesraad voorgelegd worden die door deze tot benoeming aan het college voorgedragen kunnen worden.

  • 4. De agendacommissie beoordeelt of er voor de vacature een actuele profielschets bestaat. Zo nodig stelt zij een (aangepaste) profielschets op ter goedkeuring door de adviesraad. De profielschets dient te bestaan uit een algemeen voor alle bestuursleden geldend deel en (zo nodig) een op de betreffende vacature toegesneden deel.

  • 5. De agendacommissie nodigt indien gewenst derden uit om de vergadering van de adviesraad bij te wonen om deze te informeren, te adviseren of te ondersteunen.

  • 6. De agendacommissie vergadert in beginsel veertien dagen vóór de betreffende vergadering van de adviesraad.

Artikel 5. Achterban

  • 1. Doel van de contacten met de achterban is het verkrijgen van inzicht en begrip door de adviesraad.

  • 2. De adviesraad geeft beleidsadvies op het gehele beleidsdomein dat direct dan wel indirect gerelateerd is aan de uitvoering van de Jeugdwet, Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Participatiewet met het oog de inwoners die – vanwege een beperking of maatschappelijke problemen - hulp nodig hebben. Deze inwoners behoren tot de achterban. De adviesraad dient echter ook inzicht en begrip te verkrijgen door contacten met aanbieders van hulp. Immers over de manier waarop in de behoefte aan hulp voorzien wordt kunnen de opvattingen van vrager en aanbieder uiteenlopen. Ook de aanbieders behoren tot de achterban, d.w.z. medewerkers die met hun voeten in de praktijk staan.

  • 3. De contacten met de achterban vinden plaats middels regelmatige, door de gemeente gefaciliteerde1 gesprekken.

    • a.

      Wat de hulpvragers betreft telkens met een beperkt aantal personen (5 à 10) volgens een bepaalde verdeling over de diverse soorten van hulp (maatschappelijke ondersteuning, zorg, werk, financiën).

    • b.

      Wat de aanbieders betreft in aparte gesprekken met professionals uit de praktijk van alle dag.

    • c.

      De inhoud van de gesprekken is vertrouwelijk.

    • d.

      De leiding van de gesprekken is in handen van een externe organisatie die ervaring heeft met begeleiding van soortgelijke gesprekken.

    • e.

      Uit de adviesraad zijn er max. drie personen aanwezig.

    • f.

      De verslagen van gesprekken zijn zodanig geredigeerd dat de anonimiteit van de uitlatingen gewaarborgd is. Zij worden in concept voorgelegd aan de deelnemers die wijzigingen kunnen voorstellen.

    • g.

      De definitieve verslagen worden in de plenaire vergadering van de adviesraad behandeld. Deze beslist of de inhoud van de verslagen reden is tot actie (bijv. ongevraagd advies).

    1 Gefaciliteerd houdt in dat de gemeente gegevens en ruimten beschikbaar stelt en bemiddelt tussen cliënten waarmee de ASD in gesprek wil.