Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest houdende regels voor Basisregistratie Personen Beheerregeling BRP

Geldend van 16-12-2016 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 02-09-2014

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest houdende regels voor Basisregistratie Personen Beheerregeling BRP

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest,

gelet de verplichtingen op grond van de Wet Basisregistratie Personen (BRP);

besluit vast te stellen:

Beheerregeling Basisregistratie Personen

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1

Het college is verantwoordelijk voor de Basisregistratie Personen en wijst de senior medewerker Publiekszaken aan als informatie- en privacybeheerder BRP. Het college wijst functionarissen aan die worden belast met het applicatiebeheer, het gegevensbeheer, het systeembeheer, het beveiligingsbeheer en de gegevensverwerking.

Hoofdstuk 2 Het informatiebeheer

Artikel 2

De informatiebeheerder BRP is verantwoordelijk voor:

  • actueel informatiebeveiligingsbeleid Basisregistratie Personen;

  • een door de Raad vastgestelde actuele Verordening BRP;

  • een door het college vastgestelde actuele Regeling BRP;

  • een door de burgemeester vastgestelde bewerkersovereenkomst BRP met SP71;

  • actueel beleid op het gebied van briefadressen;

  • een jaarlijks informatiebeveiligingsplan, waarin de te nemen maatregelen worden opgenomen inclusief een planning en benoeming van verantwoordelijken;

  • een jaarverslag, waarin gerapporteerd wordt aan het college over het informatiebeveiligingsplan, waarbij tevens inzicht wordt gegeven in de resultaten van de zorg voor de voorziening en de kengetallen van de bijhouding;

  • een jaarlijkse rapportage over de resultaten van de onderzoeken bedoeld in artikel 4.3 van de wet BRP;

  • de opname van actuele procedures in het Handboek Basisregistratie Personen, voor zover hier niet door of bij de Wet in is voorzien;

  • periodiek overleg met de gegevens-, de applicatie-, de systeem-, en de beveiligingsbeheerder

  • melding aan de gemeentesecretaris van inbreuken op de informatiebeveiliging;

  • de juistheid en actualiteit van het Handboek Basisregistratie Personen voor zover dat niet aan een andere beheerder is toebedeeld.

Artikel 3

De informatiebeheerder BRP adviseert het college van burgemeester en wethouders als verantwoordelijke van de basisregistratie personen over de navolgende aspecten die voortvloeien uit de basisregistratie personen, te weten:

  • de kwaliteit van de persoonsgegevens

  • de persoonsinformatievoorziening.

Artikel 4

De informatiebeheerder BRP beslist over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het BRP informatiesysteem.

Artikel 5

De informatiebeheerder BRP ziet er op toe dat:

  • de bij of krachtens de wet BRP opgelegde verplichtingen ten aanzien van de bijhouding, de technische en administratieve inrichting, de beveiliging van de basisregistratie, de uitwisseling van berichten tussen de centrale voorzieningen en de gemeentelijke voorziening en tussen de centrale voorzieningen en de overheidsorganen en derden aan wie systematisch gegevens worden verstrekt worden nageleefd;

  • de in deze regeling opgenomen bepalingen worden nageleefd;

  • het mandaatbesluit op het gebied van de BRP actueel en conform de werkelijke uitvoering is ingericht;

  • het uittreksel van de resultaten van het onderzoek naar de inrichting, de werking en de beveiliging van de basisregistratie, alsmede naar de verwerking van de gegevens in de basisregistratie ter kennis komt van het college van burgemeester en wethouders;

  • alle betrokken medewerkers op de hoogte zijn gesteld van de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het BRP informatiesysteem en van de gevolgen van deze installatie;

  • onderzoek plaatsvindt naar inbreuken op de informatiebeveiliging en neemt zo nodig maatregelen om herhaling te voorkomen.

Hoofdstuk 3 Het gegevensbeheer

Artikel 6

De gegevensbeheerder BRP is verantwoordelijk voor:

  • de juistheid, actualiteit en betrouwbaarheid van de gegevens die opgenomen zijn of worden in de basisregistratie personen;

  • het beheer van documentatie op het gebied van de Wet en overige regelgeving op het gebied van de basisregistratie personen;

  • het bevorderen van de kwaliteit van de op te nemen en opgenomen gegevens;

  • de juistheid en actualiteit van de volgende procedures in het Handboek Basisregistratie Personen: controle op volledigheid, juistheid en actualiteit gegevens, inschrijven in de BRP, actualiseren van gegevens, het doen van terugmeldingen, onderzoeken juistheid van gegevens, corrigeren van gegevens, verwijderen van gegevens, briefadres, protocolfouten, archiveren brondocumenten.

Artikel 7

De gegevensbeheerder BRP is bevoegd:

  • vanuit de in artikel 6 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven inzake de opname en bijhouding van gegevens in de basisregistratie personen;

  • vanuit deze bevoegdheid om de geleverde en opgenomen gegevens te controleren.

Artikel 8

De gegevensbeheerder BRP voorziet in:

  • periodieke kwaliteitssteekproeven op het bestand van persoonslijsten van ingeschrevenen;

  • het protocolleren van actualiseringen in de BRP.

Artikel 9

De gegevensbeheerder BRP is betrokken bij bezwaarschriftenprocedures, die voortvloeien uit genomen beslissingen, voor zover de juistheid, actualiteit of betrouwbaarheid van de gegevens aan de orde is.

Hoofdstuk 4 Het systeembeheer

Artikel 10

De systeembeheerder BRP is verantwoordelijk voor de continuïteit van en het technisch onderhoud van het computersysteem waarop het BRP informatiesysteem is geïnstalleerd.

Artikel 11

De systeembeheerder BRP voorziet in:

  • de fysieke beveiliging van het toepassingssysteem;

  • de technische installatie van gewijzigde of nieuwe versies van het toepassingssysteem;

  • de beschikbaarheid van het toepassingssysteem overeenkomstig wat daarover intern en met derden is overeengekomen;

  • uitwijkvoorzieningen;

  • een dagelijkse back-up die wordt ondergebracht in een daartoe uitgeruste en beveiligde ruimte op een andere locatie dan de ruimte waarin de BRP apparatuur is opgesteld;

  • het transport, de veilige opslag van verwijderbare gegevensdragers en deugdelijke periodieke vernietiging daarvan;

  • de logging in het toepassingssysteem van de applicatiebeheerder, de systeembeheerder, de gebruikers en de leverancier van het toepassingssysteem.

Artikel 12

De systeembeheerder BRP is bevoegd:

  • in overleg met de informatiebeheerder BRP maatregelen te treffen als de continuïteit van het toepassingssysteem of de daarin opgeslagen informatie acuut in het geding is;

  • aanwijzingen te geven over:

    • o

      beheer van toepassingssystemen

    • o

      beheer van bestanden

    • o

      beheersmaatregelen ter bevordering van een juist gebruik en de beveiliging van de informatievoorziening.

Hoofdstuk 5 Het applicatiebeheer

Artikel 13

De applicatiebeheerder BRP is verantwoordelijk voor:

  • de ondersteuning bij het gebruik van het toepassingssysteem;

  • het tijdig opschonen van de gegevensbestanden van ontvangen berichten waarvan de cycli zijn afgehandeld;

  • de technische afhandeling van de gegevensverstrekking BRP;

  • het beheer van de tabellen van de basisregistratie personen;

  • het beheer van de gebruikers documentatie;

  • de juistheid en actualiteit van de volgende procedures in het Handboek Basisregistratie Personen: opslaan van gegevens inclusief back-up, reconstrueren van gegevens en data, technisch uitwijken, bijhouden loggegevens, monitoren remote access, toegang tot en gebruik van systemen, autoriseren van gebruikers.

Artikel 14

De applicatiebeheerder BRP is bevoegd gegevensverwerkers en overheidsorganen die rechtstreeks toegang hebben tot de basisadministratie persoonsgegevens aanwijzingen te geven over het gebruik van het toepassingssysteem.

Artikel 15

De applicatiebeheerder BRP voorziet in:

  • een planning van periodieke gegevensverstrekking die op basis van autorisatiebesluiten worden gedaan;

  • het protocolleren van het gebruik van het systeem;

  • de communicatie bij storingen in hard- en software;

  • een bijdrage aan het oplossen van storingen binnen het toepassingssysteem;

  • maatregelen om de gevolgen van verkeerd uitgevoerde systematische verstrekkingen ongedaan te maken;

  • de bijhouding van een logboek waarin problemen, klachten en bijzondere gebeurtenissen worden bijgehouden;

  • de coördinatie van de werkzaamheden in geval van uitwijk;

  • de rechtstreekse toegang tot de basisadministratie persoonsgegevens van hiertoe bevoegde overheidsorganen;

  • de toekenning en schriftelijke vastlegging van de autorisaties die zijn toegekend voor gegevensverwerking en rechtstreekse toegang;

  • de logging van medewerkers die gegevens raadplegen of muteren;

  • melding van inbreuken op de informatiebeveiliging aan de informatiebeheerder BRP;

  • het evalueren van nieuwe versies van het toepassingssysteem, evenals het testen en evalueren van nieuwe apparatuur;

  • de beoordeling van de gevolgen van de installatie van nieuwe en of gewijzigde versies van het toepassingssysteem;

  • de voorlichting over de gevolgen van een nieuwe of gewijzigde versie van het toepassingssysteem;

  • de vormgeving en inhoud van documenten, die rechtstreeks aan de basisregistratie personen worden ontleend;

  • de afhandeling van verzoeken om managementgegevens.

Artikel 16

De applicatiebeheerder BRP adviseert de informatiebeheerder BRP over:

  • gehele of gedeeltelijke inwerkingtreding van uitwijkprocessen

  • installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het toepassingssysteem.

Artikel 17

De applicatiebeheerder BRP neemt deel aan externe gebruikers overleggen.

Hoofdstuk 6 Het privacy beheer

Artikel 18

De privacybeheerder BRP is verantwoordelijk voor:

  • het dagelijkse toezicht op de naleving van de privacy voorschriften die voortvloeien uit de wet, de Verordening en het Reglement BRP en de Wet bescherming persoonsgegevens voor de basisregistratie personen;

  • de juistheid en actualiteit van de volgende procedures in het Handboek Basisregistratie Personen: verlenen van inzage, registreren geheimhouding, protocolleren en verstrekken van gegevens.

Artikel 19

De privacybeheerder BRP is bevoegd:

  • op grond van het in artikel 18 genoemde toezicht alle gebruikers van de toepassingssystemen aanwijzingen te geven;

  • advies uit te brengen aan het college als de waarborging voor bescherming van de persoonlijke levenssfeer in het geding is.

Artikel 20

De privacybeheerder BRP voorziet in:

  • de afhandeling van de verzoeken overeenkomstig artikel 2.59 van de wet BRP;

  • het protocolleren van verstrekkingen;

  • de behandeling van de verzoeken om gegevensverstrekking waarbij de ingeschrevene heeft aangegeven dat hij/zij geen toestemming verleent voor het verstrekken van gegevens aan derden;

  • de jaarlijkse bekendmaking als bedoeld in artikel 3.21 van de wet BRP;

  • de behandeling van verzoeken van overheidsorganen tot rechtstreekse toegang tot de basisadministratie persoonsgegevens.

Artikel 21

De privacybeheerder BRP is betrokken bij bezwaarschriftenprocedures, die voortvloeien uit genomen beslissingen, voor zover de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de belanghebbende aan de orde is.

Hoofdstuk 7 De gegevensverwerking

Artikel 22

De gegevensverwerker voorziet in:

  • het verwerken van de gegevens overeenkomstig de in het Handboek Basisregistratie Personen en in de regelgeving voorgeschreven wijze;

  • het verzamelen en archiveren van de daarvoor gebruikte brondocumenten;

  • de behandeling van het protocol- en overige foute berichten;

  • de toetsing van de waarde die aan overgelegde brondocumenten kan worden toegekend;

  • de dagelijkse controle van in het systeem aangebrachte actualiseringen;

  • de toezending van de complete persoonslijst aan de geregistreerde (inclusief de hoofdlijnen van de BRP) ingeval van een

    • o

      1e inschrijving in de basisregistratie personen, en

    • o

      een vervolginschrijving uit het buitenland

  • de kennisgeving aan de geregistreerde in overige gevallen.

Artikel 23

De gegevensverwerker beslist op aangiften en/of verzoekschriften die op grond van de wet worden gedaan, voor zover hier niet op andere wijze in is voorzien.

Hoofdstuk 8 De gegevensgebruiker

Artikel 24

De gebruiker van persoonsgegevens uit de Basisregistratie personen is bevoegd de ter beschikking gestelde gegevens uitsluitend te gebruiken voor het doel waarvoor de gegevens ter beschikking zijn gesteld.

Artikel 25

De gebruiker van persoonsgegevens die tijdens het raadplegen van gegevens constateert dat de gepresenteerde gegevens niet (geheel) correct zijn, is verplicht de informatiebeheerder hiervan op de hoogte te stellen.

Hoofdstuk 9 De toezichthouder

Artikel 26

De toezichthouder is bevoegd de taken uit te voeren conform de bepalingen voortvloeiende uit de Wet Basisregistratie Personen.

Artikel 27

De toezichthouder is verplicht uitvoering te geven aan de toezichthoudende taken zoals bepaald in een nog op te stellen Regeling Toezicht BRP.

Hoofdstuk 10 Het beveiligingsbeheer

Artikel 28

De beveiligingsbeheerder BRP is verantwoordelijk voor het beheer van de beveiligingsvoorschriften voor de BRP.

Artikel 29

De beveiligingsbeheerder BRP is bevoegd om medewerkers aanwijzingen te geven ten aanzien van beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de wet- en regelgeving en de beveiligingsvoorschriften voor de BRP.

Artikel 30

De beveiligingsbeheerder BRP ziet er op toe dat beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de wet- en regelgeving, de binnengemeentelijk vastgestelde beveiligingsvoorschriften en de in deze regeling opgenomen bepalingen betreffende beveiliging worden nageleefd.

Artikel 31

De beveiligingsbeheerder BRP adviseert het college over:

  • de beveiligingsaspecten die uit de wet- en regelgeving BRP en de binnengemeentelijke beveiligingsvoorschriften voortvloeien en

  • de fysieke beveiliging in en om de ruimtes waar de apparatuur en programmatuur voor de bijhouding van de BRP staan.

Artikel 32

De beveiligingsbeheerder BRP voorziet jaarlijks in een verslag over de activiteiten betreffende het beveiligingsbeheer.

Hoofdstuk 11 Slotbepalingen

Artikel 33

Deze beheerregeling treedt in werking op de dag na de dag van bekendmaking in het elektronisch gemeenteblad en werkt terug tot en met 2 september 2014.

Artikel 34

Deze beheerregeling wordt aangehaald als Beheerregeling BRP.

Artikel 35

De beheerregeling ligt ter inzage bij de informatiebeheerder BRP.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 2 september 2014,

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest,

de secretaris,

de burgemeester,