Regeling vervallen per 07-06-2017

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest houdende regels voor briefadres Regeling briefadres gemeente Oegstgeest 2014

Geldend van 16-12-2016 t/m 06-06-2017 met terugwerkende kracht vanaf 02-09-2014

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest houdende regels voor briefadres Regeling briefadres gemeente Oegstgeest 2014

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest,

gelet op de Wet, het Besluit en de Regeling Basisregistratie Personen,

artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht,

de circulaire briefadres (BPR2013-0000746309) van de minister van BZK van 6 december 2013, en

de circulaire briefadres om veiligheidsredenen (BPR2013-0000746310) van de minister van BZK van 6 december 2013;

overwegende dat het noodzakelijk is om een beleidsregel vast te stellen met betrekking tot de aangifte van een briefadres om het oneigenlijk gebruik van het briefadres tegen te gaan;

besluit vast te stellen:

Regeling briefadres gemeente Oegstgeest

Artikel 1 - Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    het briefadres: het adres waar voor betrokkene bestemde geschriften in ontvangst worden genomen;

  • b.

    de briefadresgever: natuurlijke persoon of rechtspersoon, bedoeld in artikel 2.42 van de Wet BRP, die een briefadres ter beschikking stelt;

  • c.

    briefadreshouder: de persoon die in de basisregistratie personen staat ingeschreven met een briefadres.

Artikel 2 – de briefadresgever

Als briefadresgever kan een natuurlijk persoon gekozen worden die als ingezetene in de gemeente Oegstgeest is ingeschreven.

Artikel 3 - Gronden briefadres

Redenen voor de aangifte van een briefadres zijn:

  • 1.

    het ontbreken van een woonadres vanwege:

    • a.

      dak- of thuisloosheid;

    • b.

      korte overbrugging tussen twee woonadressen;

    • c.

      de uitoefening van een ambulant beroep;

    • d.

      kort verblijf in het buitenland: gedurende een jaar ten hoogste twee derden van de tijd

    • e.

      korter dan 2 jaar verblijf in het buitenland en varend op een schip dat de thuishaven in Nederland heeft;

  • 2.

    het verblijf in een instelling als bedoeld in artikel 2.40 van de Wet BRP;

  • 3.

    indien, naar het oordeel van de burgemeester het opnemen van een woonadres om veiligheidsredenen niet wenselijk is;

Artikel 4 – Regels en Voorwaarden

  • 1. De aangifte van wijziging van het (brief)adres wordt gedaan in de gemeente waar het briefadres zich bevindt.

  • 2. De identiteit van de briefadreshouder en de briefadresgever moet deugdelijk vastgesteld kunnen worden.

  • 3. In de aangifte worden de redenen voor de aangifte van een briefadres medegedeeld.

  • 4. Bij de aangifte wordt een schriftelijke verklaring van instemming gevoegd van de briefadresgever.

  • 5. De briefadresgever draagt zorg dat voor de houder van het briefadres bestemde geschriften of inlichtingen daarover, aan hem worden doorgegeven of medegedeeld.

  • 6. De briefadresgever verstrekt op verzoek van het college van burgemeester en wethouders, desgevraagd in persoon, ter zake van dat briefadres, de inlichtingen en overlegt de geschriften die noodzakelijk zijn voor de bijhouding van de basisregistratie.

  • 7. De aangever is verplicht om bij de aangifte tot briefadres alle benodigde stukken te overleggen.

Artikel 5 – Omgaan met de aangifte

  • 1. De aangifte is volledig indien alle benodigde gegevens, zoals bedoeld in artikel 4 zijn ingeleverd.

  • 2. Als één of meer gegevens ontbreken, dan wordt de aangever in de gelegenheid gesteld binnen veertien dagen het verzuim te herstellen en de aangifte alsnog aan te vullen.

  • 3. Indien de aangifte niet binnen de, in het vorige lid bepaalde termijn kan worden aangevuld, dan kan, op verzoek van de aangever, de termijn eenmalig verlengd worden met veertien dagen.

  • 4. Indien de aangifte niet binnen veertien dagen na aangifte, aangevuld wordt of uitstel gevraagd wordt, wordt de aangifte buiten behandeling gesteld.

  • 5. Indien op grond van artikel 3 lid 3 een persoon wordt ingeschreven op een briefadres wordt op de persoonslijst de indicatie beperking verstrekking van de gegevens aan derden opgenomen.

Artikel 6 – Ambtshalve toekennen

  • 1. Het college kan een besluit tot het opnemen van een briefadres nemen indien het woonadres ontbreekt en door de betrokken ingezetene geen aangifte wordt gedaan van een briefadres.

  • 2. Het college kan pas overgaan tot het ambtshalve opnemen van een briefadres indien daarvoor instemming bestaat van de briefadresgever.

Artikel 7 - Weigeringsgronden

Het is in ieder geval niet mogelijk om ingeschreven te worden op een briefadres, indien:

  • a.

    de aangever een woonadres heeft;

  • b.

    de aangever, niet varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft, en langer dan acht maanden gedurende één jaar in het buitenland verblijft;

  • c.

    de aangever varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft en langer dan twee jaar in het buitenland verblijft;

  • d.

    er een onderzoek loopt naar de verblijfplaats van de briefadresgever;

  • e.

    het briefadres geen bestaand adres betreft;

  • f.

    het briefadres een postbus is.

Artikel 8 - Termijn controle juistheid briefadres

  • 1. Periodiek wordt gecontroleerd of betrokkene nog steeds terecht is ingeschreven op een briefadres.

  • 2. Voor de periodieke controle geldt in alle gevallen een periode van minimaal eens per twaalf maanden.

Artikel 9 - Bestuurlijke boete

Het college van burgemeester en wethouders kan aan de betrokkenen een bestuurlijke boete van ten hoogste 325 euro opleggen bij overtreding van hun informatie- en aangifteverplichtingen.

Artikel 10 - Hardheidsclausule

Als vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze regeling zou leiden tot een onbillijkheid, kan door de informatiebeheerder basisregistraties worden afgeweken van het bepaalde in deze regeling.

Artikel 11 - Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking de dag na de dag van bekendmaking in het elektronisch gemeenteblad en werkt terug tot en met 2 september 2014.

Artikel 12 - Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling briefadres gemeente Oegstgeest 2014.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest,

op 2 september 2014,

de secretaris,

de burgemeester,