Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest houdende regels voor cameratoezicht Protocol cameratoezicht Gemeentehuis

Geldend van 23-03-2017 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest houdende regels voor cameratoezicht Protocol cameratoezicht Gemeentehuis

B&W.nr. Z-15-10519/CB-16-1943, d.d. 7 maart 2017

Onderwerp Protocol cameratoezicht Gemeentehuis Oegstgeest

Besluiten:

  • 1.

    Mede gelet op de Wet bescherming persoonsgegevens en artikel 3, tweede lid, Arbeidsomstandighedenwet onder voorbehoud van het verkrijgen van instemming van de Ondernemingsraad vast te stellen bijgaand ‘Protocol cameratoezicht’ gemeentehuis Oegstgeest’

  • 2.

    Te bepalen dat het ‘Protocol cameratoezicht gemeentehuis Oegstgeest’ na verkregen instemming van de Ondernemingsraad in werking treedt op de dag volgend op die van de bekendmaking.

Perssamenvatting:

In het kader van de aanpak van agressie en geweld tegen medewerkers zijn in het gemeentehuis in de voor publiek toegankelijke ruimte in de publiekshal en aan de buitenzijde bij de hoofdingang camera’s geplaatst. Deze zichtbare camera’s zullen gedurende openingstijden van het gemeentehuis beeldopnamen maken ter bescherming van de zich aldaar bevindende personen en eigendommen. Er worden geen geluidopnamen gemaakt. De maatregel vloeit voort uit de gemeentelijke beleidsnota in het kader van de aanpak van agressie en geweld tegen medewerkers en bestuurders van de gemeente Oegstgeest

Voor het gebruik van het cameratoezicht is een protocol vastgesteld. Dit protocol geeft een beschrijving van taken, verantwoordelijkheden en procedures inzake het cameratoezicht met het oog op een integer gebruik van het camerasysteem en de bescherming van de privacy van bezoekers, werknemers en bestuurders.

PROTOCOL CAMERATOEZICHT GEMEENTEHUIS OEGSTGEEST

Dit protocol heeft betrekking op het cameratoezicht, dat gedurende de openingstijden plaatsvindt in de voor publiek toegankelijke ruimte in de publiekshal en aan de buitenzijde bij de hoofdingang camera’s van gemeentehuis Oegstgeest, Rhijngeesterstraatweg 13 te Oegstgeest.

Het cameratoezicht wordt ingezet om personen en eigendommen te beschermen. Deze vorm van cameratoezicht wordt aangemerkt als privaat cameratoezicht en valt daarmee onder de Wet bescherming persoonsgegevens.

Het protocol geeft een beschrijving van taken, verantwoordelijkheden en procedures inzake het cameratoezicht met het oog op een integer gebruik van het camerasysteem en de bescherming van de privacy van bezoekers, werknemers en bestuurders in het gemeentehuis Oegstgeest.

Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Oegstgeest

overwegende dat de bescherming van de privacy van de bezoekers van en de werknemers in het gemeentehuis Oegstgeest en een integer gebruik van een camerasysteem het noodzakelijk maken een protocol op te stellen

mede gelet op de Wet bescherming persoonsgegevens en artikel 3, tweede lid, Arbeidsomstandighedenwet

besluiten vast te stellen het

PROTOCOL CAMERATOEZICHT GEMEENTEHUIS OEGSTGEEST

Artikel 1 Begripsbepaling

In dit protocol wordt verstaan onder:

  • a.

    camerasysteem: het geheel van camera’s dat is geplaatst in – of zijn gericht op – voor publiek toegankelijke ruimte in de publiekshal en aan de buitenzijde bij de hoofdingang camera’s van gemeentehuis Oegstgeest, Rhijngeesterstraatweg 13 te Oegstgeest.

  • b.

    incident: een strafbaar feit, ongeval of andere overlastgevende gedraging of gebeurtenis die gevaar of dreigend gevaar vormt voor de gezondheid of veiligheid van personen of de bewaking van zaken in en bij het gemeentehuis Oegstgeest en vraagt om optreden door de verantwoordelijke.

  • c.

    verwerking van persoonsgegevens: elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens waaronder wordt verstaan het verzamelen en vastleggen van beeldopnamen met het camerasysteem en het bewaren daarvan op een afzonderlijk opslagmedium alsmede de overige in artikel 1b van de Wet bescherming persoonsgegevens bedoelde handelingen.

  • d.

    verantwoordelijke: degene die alleen of tezamen met anderen het doel en de middelen voor de verwerking van de persoonsgegevens vaststelt, in casu de gemeente Oegstgeest.

  • e.

    veiligheidscoördinator: degene die, onder verantwoordelijkheid van de gemeente Oegstgeest, belast is met de dagelijkse zorg voor het verwerken van de persoonsgegevens. Bij diens afwezigheid treedt een vervanger in diens plaats. Bevoegdheden en verantwoordelijkheden betreffende de veiligheidscoördinator zoals verwoord in de artikelen zijn in dat geval derhalve in gelijke mate van toepassing op diens vervanger.

  • f.

    Gebouw: pand in eigendom van de gemeente Oegstgeest, Rhijngeesterstraatweg 13 te Oegstgeest

  • g.

    betrokkene: degene op wie een persoonsgegeven betrekking heeft.

  • h.

    verstrekking van persoonsgegevens: het bekend maken of ter beschikking stellen van persoonsgegevens.

  • i.

    Wet: Wet bescherming persoonsgegevens.

Artikel 2 Doel verwerking persoonsgegevens

  • 1. De verwerking van persoonsgegevens geschiedt alleen voor:

    • a.

      de bescherming van de veiligheid en gezondheid van personen in het gemeentehuis Oegstgeest door het tijdig waarnemen van en adequaat ingrijpen bij (dreigende) incidenten;

    • b.

      de beveiliging van de personeelsingang;

    • c.

      de bewaking van zaken die zich in de voor publiek toegankelijke ruimten van het gemeentehuis Oegstgeest bevinden.

Artikel 3 Kenbaarheid, soort gegevens

  • 1. Voor het publiek dat het gemeentehuis Oegstgeest binnengaat, is het kenbaar dat er gebruik wordt gemaakt van zichtbare camera’s door middel van tekens (informatieborden en/of pictogrammen) die duidelijk zichtbaar zijn aangebracht op of bij de toegangsdeuren.

  • 2. Alle medewerkers die werkzaam zijn in gemeentehuis Oegstgeest worden voorafgaand aan de inwerkingtreding van dit cameraprotocol hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld.

  • 3. Gedurende de openingstijden van het gemeentehuis Oegstgeest worden met behulp van een camerasysteem beeldopnamen en gegevens continue digitaal vastgelegd.

  • 4. Er worden geen geluidsopnamen gemaakt.

  • 5. De persoonsgegevens die worden verwerkt zijn:

    • a.

      beeldopnamen van de voor publiek toegankelijke ruimte in de publiekshal aan de buitenzijde bij de hoofdingang camera’s van gemeentehuis Oegstgeest, Rhijngeesterstraatweg 13 te Oegstgeest.

    • b.

      gegevens met betrekking tot het tijdstip waarop, de datum waarop en de plaats waar de beeldopnamen zijn gemaakt.

Artikel 4 Taken en verantwoordelijkheden

  • 1. De verantwoordelijkheid voor het cameratoezicht in gemeentehuis Oegstgeest ligt bij de gemeente.

  • 2. De veiligheidsfunctionaris die hiertoe is aangewezen, bedient de apparatuur en kan de camerabeelden ‘real time’ gedurende de openingstijden van het gemeentehuis Oegstgeest bekijken.

  • 3. Indien zich een incident voordoet en onderzoek van de beeldopnamen noodzakelijk is, is de veiligheidsfunctionaris verantwoordelijk voor onder meer het volgende:

    • a.

      Zo snel mogelijk analyseren en evalueren van de beeldopnamen, zodat deze niet langer dan noodzakelijk bewaard blijven.

    • b.

      Indien de beeldopnamen moeten worden bewaard voor onderzoek, worden de betreffende beeldopnamen gekopieerd of overgeschreven naar een afzonderlijk opslagmedium. Hiervan wordt een registratie bijgehouden. Na afhandeling van het incident wordt opdracht gegeven tot het vernietigen van de beeldopnamen.

Artikel 5 Bewaartermijn en verwijdering van persoonsgegevens

  • 1. Het camerasysteem verwijdert de persoonsgegevens 24 uur nadat de opnamen zijn gemaakt.

  • 2. De verwijdering van de persoonsgegevens geschiedt doordat er na 24 uur automatisch nieuwe opnamen worden opgenomen over de oude.

  • 3. Slechts indien op de beeldopnamen een incident staat, kunnen de beeldopnamen langer dan 24 uur worden bewaard. De beeldopnamen worden niet langer bewaard dan nodig is voor verwerkelijking van de doelen waarvoor zij worden verzameld. Na afhandeling van het incident worden de opnamen vernietigd.

Artikel 6 Verstrekking persoonsgegevens

  • 1. De persoonsgegevens worden slechts verstrekt aan derden indien dit verenigbaar is met het doel van de verwerking van de persoonsgegevens.

  • 2. De verantwoordelijke beoordeelt de geschiktheid van de beeldopnamen in het kader van het ter beschikking stellen aan derden. Dit wordt gedaan met inachtneming van het bepaalde in de Wet.

  • 3. Beeldopnamen worden in geval van incidenten aan de politie verstrekt indien hierom uitdrukkelijk door de politie wordt verzocht onder verwijzing naar de wettelijke regeling die daaraan ten grondslag ligt dan wel indien dit noodzakelijk is voor hun publiekrechtelijke taakuitvoering.

  • 4. Indien de verantwoordelijke heeft beoordeeld dat de beeldopnamen geschikt zijn om ter beschikking te worden gesteld aan derden, maakt veiligheidsfunctionaris een kopie van de betreffende beeldopnamen door deze naar een DVD te kopiëren.

  • 5. Alvorens tot het verstrekken van een kopie van de beeldopnamen wordt overgegaan, dient de ontvanger van de beeldopnamen zich te legitimeren tegenover de veiligheidsfunctionaris. De ontvanger van de beeldopnamen tekent voor ontvangst alsmede voor het zorgvuldig en integer gebruik van de beeldopnamen, onder vermelding van datum en tijd.

Artikel 7 Geheimhoudingsplicht

Eén ieder die onder gezag van de verantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt dan wel één ieder die de beelden ‘real time’ bekijkt, is verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hem uit dien hoofde bekend wordt, tenzij een wettelijk voorschrift hem tot mededeling verplicht of uit zijn taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit.

Artikel 8 Inzagerecht

  • 1. Eén ieder kan de verantwoordelijke verzoeken hem mede te delen of hem betreffende persoonsgegevens worden verwerkt en welke persoonsgegevens dat betreffen. In beginsel heeft betrokkene slechts recht op inzage in beeldopnamen waarop de betrokkene te zien is.

  • 2. Bij een verzoek om inzage dient de verzoeker het tijdstip en de tijdsduur van de beelden waarvan hij inzage verlangt, aan te geven.

  • 3. Indien de verantwoordelijke twijfelt aan de identiteit van de verzoeker kan hij verlangen dat de verzoeker hem bescheiden toont waaruit zijn identiteit blijkt of een identiteitsbewijs overlegt. Zo nodig dient verzoeker zich in persoon te vervoegen bij veiligheidsfunctionaris ter deugdelijke vaststelling van zijn identiteit. De termijn zoals bedoeld in artikel 5 wordt hierdoor opgeschort tot het tijdstip dat het gevraagde bewijs is geleverd.

  • 4. Op een verzoek op inzage in beeldopnamen wordt beslist na een belangenafweging door de verantwoordelijke, waarbij het belang van betrokkene bij inzage van het beeldopnamen wordt afgewogen tegen overige belangen, waaronder:

    • a.

      de veiligheid van de staat;

    • b.

      de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten;

    • c.

      gewichtige economische en financiële belangen van de staat en andere openbare lichamen;

    • d.

      het toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften die zijn gesteld ten behoeve van de belangen als bedoeld onder b en c;

    • e.

      de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen.

Artikel 9 Verzet

Eén ieder kan bij de verantwoordelijke verzet aantekenen tegen de verwerking van zijn persoonsgegevens in verband met zijn bijzondere persoonlijke belangen.

Artikel 10 Beveiliging persoonsgegevens

Er zijn passende technische en organisatorische maatregelen genomen om de persoonsgegevens tegen verlies of diefstal of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking te beschermen.

Artikel 11 Verband en koppeling aan andere verzameling persoonsgegevens

De verzameling persoonsgegevens heeft geen verbanden met een andere verzameling van persoonsgegevens en is niet aan gekoppeld aan een andere verzameling van persoonsgegevens.

Artikel 12 Evaluatie cameratoezicht

De verantwoordelijk evalueert eens per jaar of de doelen welke met het cameratoezicht worden beoogd, gehaald worden. Indien geconstateerd wordt dat de doelen niet worden gehaald, gaat de verantwoordelijke over tot de noodzakelijke aanpassingen.

Artikel 13 Ondernemingsraden

Een camerasysteem dat meekijkt of opnames maakt, is te beschouwen als een personeelsvolgsysteem in de zin van artikel 27 Wet op de Ondernemingsraden. Voor de vaststelling van dit protocol is instemming vereist door de betreffende Ondernemingsraden.

Artikel 14 Onvoorzien

In gevallen waarin dit protocol niet voorziet, beslist de verantwoordelijke.

Artikel 15 Slotbepaling

  • 1. Dit protocol kan aangehaald worden als “Protocol cameratoezicht Gemeentehuis”.

  • 2. Dit protocol treedt in werking op de dag volgend op die van de bekendmaking.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het College van Burgemeester en Wethouders, gehouden op

7 maart 2017.

de secretaris, de burgemeester,