Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Oegstgeest houdende Mobiliteitsplan 2017 – 2027

Geldend van 11-05-2017 t/m heden

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Oegstgeest houdende Mobiliteitsplan 2017 – 2027

Samenvatting

Het Mobiliteitsplan Oegstgeest 2017 – 2027 beschrijft het beleid van de gemeente Oegstgeest op het gebied van mobiliteit. De kadernota beschrijft het einddoel. Uitwerking vindt plaats in de vorm van een Uitvoeringsprogramma, dat periodiek wordt bijgesteld.

Oegstgeest heeft de volgende doelstellingen:

  • Verkeersveilig: niet alleen objectief, maar vooral subjectief; het gevoel dat Oegstgeest een verkeersveilige omgeving is. Dit bereiken we door het principe ‘Duurzaam Veilig’ te hanteren voor het categoriseren van wegen en een bijpassende vormgeving van het wegennet te realiseren;

  • Bereikbaar: woon-, werk- en winkellocaties dienen voor (vracht)auto en fiets snel en betrouwbaar zijn te bereiken. De hoofdstructuren voor fiets, auto en bus zijn goed bereikbaar, aantrekkelijk en stromen goed door. Omdat we duurzame mobiliteit belangrijk vinden, is het OV goed toegerust;

  • Leefbaar: de fiets en de duurzame vervoerwijzen moeten we stimuleren en faciliteren.

De drie hoofddoelen conflicteren, een keuze is noodzakelijk.

De volgende belangrijke uitgangspunten zijn gemaakt:

  • 1.

    De bestaande hoofdstructuur behouden en kruispunten op de hoofdstructuur zo inrichten dat de verkeersveiligheid verbetert. Doorgaand verkeer leidt mede tot de hoge belasting op de hoofdstructuur, maar kunnen we niet selectief weren. Verbetering van de doorstroming voor de auto betekent vermindering van veiligheid en vermindering van de bereikbaarheid van de fiets. We handhaven daarom de huidige structuur, accepteren de congestie en vertraging zoals die nu is en zetten in op verbetering van de verkeersveiligheid.

  • 2.

    Vormgeving van wegen aanpassen aan hun functie conform het principe ‘Duurzaam Veilig’ en het fietsnetwerk optimaliseren. De hoofdwegenstructuur pakken we lokaal aan, waarbij de verbetering van de verkeersveiligheid uitgangspunt is. Stimuleren van de fiets doen we door het fietsroutenet te completeren en de kruisingen van fiets- en autoroutes te optimaliseren voor langzaam verkeer.

  • 3.

    Openbaar vervoer afstemmen op twee hoofddoelgroepen: verbindend OV via de snelle routes op hoofdwegen laten rijden en een systeem faciliteren voor mensen met een mobiliteitsbeperking.

    Onder gebruikers van OV zijn twee duidelijke doelgroepen aan te wijzen. De ene groep heeft vooral behoefte aan snelle betrouwbare routes. Hier willen we dan ook op inzetten, om een aantrekkelijk duurzaam alternatief te bieden voor reizen met de auto. De tweede functie van OV is het bieden van basismobiliteit voor degenen die niet kunnen fietsen of autorijden. Voor deze doelgroep zijn snelle routes niet de meest optimale oplossing, omdat haltes te ver weg zijn en andere bestemmingen gewenst zijn. We gaan hiervoor oplossingen op maat faciliteren en maken gebruik van initiatieven en instanties die daarin gespecialiseerd zijn. Participatie en co-creatie komen hier tot zijn recht.

  • 4.

    In bestaande woonbuurten met een parkeerdruk tot 95% een afstand van 100 m. van de parkeerplek tot de woning accepteren. Bij een parkeerdruk gelijk aan of hoger dan 95% een afstand van 150 m. accepteren. Een stelsel van parkeernormen opstellen voor nieuwe ontwikkelingen en geen parkeermaatregelen nemen met uitzondering van blauwe zones bij winkelcentra. Parkeren is noodzakelijk voor bereikbaarheid. In sommige woongebieden is er een tekort, maar het creëren van extra parkeerplaatsen ten koste van de leefbaarheid. Wel zijn oplossingen in de vorm van deelauto’s denkbaar. In de winkelgebieden is wel een keuze mogelijk voor een kwalitatieve opwaardering van de openbare ruimte. Bij sportgelegenheden zal meer aandacht aan zowel auto- als fietsparkeren worden gegeven.

De belangrijkste oplossingsmaatregelen op basis van deze uitgangspunten:

  • Rotondes: Hofdijck, Lange Voort en Willibrord handhaven en lokaal de veiligheid verbeteren;

  • Studie naar verkeersveiligheid in combinatie met handhaven buslijn op Lange Voort;

  • Studie naar verkeersveiligheid op de kruispunten Irislaan/President Kennedylaan, President Kennedylaan/Abtspoelweg en Warmonderweg/Leidsestraatweg;

  • Herinrichten schoolomgevingen;

  • Onderzoek naar sportomgevingen ten aanzien van veilige routes en parkeergelegenheid;

  • Fietsnetwerk completeren en verbeteren;

  • Onderzoek naar mogelijkheden om fietsen te weren of juist toe te staan in winkelcentrum Lange Voort;

  • Inzetten op snelle, betrouwbare OV-routes als volwaardig duurzaam alternatief voor de auto;

  • Faciliteren van een mobiliteitssysteem voor mensen met een mobiliteitsbeperking;

  • Inzetten op meer maatregelen als autodelen in wijken met hoge parkeerdruk.