Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR636864
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR636864/1
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest houdende regels omtrent gegevensverstrekking (Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Oegstgeest 2020)
Geldend van 06-02-2020 t/m heden
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest houdende regels omtrent gegevensverstrekking (Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Oegstgeest 2020)Burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest;
Gelet op
- •
de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP)
- •
de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
- •
de Verordening gegevensverstrekking BRP Oegstgeest 2019.
BESLUITEN:
Vast te stellen de volgende regeling:
Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Oegstgeest 2020.
Artikel 1 Verstrekkingen aan derden
-
1. Op grond van artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP) kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
-
2. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 1 van dit reglement.
-
3. Als categorieën van derden die de in lhet eerste lid genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 1 van dit reglement.
Artikel 2 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
-
1. Gelet op artikel 3.8 van de Wet BRP en gelet op artikel 6, eerste lid, sub e van de Algemene verordening gegevensbescherming, kunnen gegevens uit de basisregistratie personen van de gemeente Oegstgeest aan organen van de gemeente Oegstgeest worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in het eerste lid kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door systematische verstrekkingen en selectie.
-
3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 2.
Artikel 3 Terugmeldplicht
-
1. Een medewerker / orgaan van de eigen gemeente die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de BRP, doet hiervan mededeling aan de gegevensbeheerder BRP.
-
2. De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop terugmeldingen door organen van de gemeente plaatsvinden en de wijze waarop deze meldingen worden afgehandeld. Hierbij wordt rekening gehouden met het bepaalde in artikel 2.34 van de Wet BRP en de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen.
Artikel 4 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking
Aan een medewerker van de gemeente wordt slechts telefonisch gegevens verstrekt nadat de identiteit van de verzoeker is vastgesteld en is gecontroleerd dat het verzoek in overeenstemming is met het doel waarvoor de informatie wordt verzocht.
Artikel 5 Protocolplicht
-
1. De gegevensbeheerder houdt gedurende twintig jaren volgend op de verstrekking aantekening van de verstrekking in overeenstemming met artikel 3.11 van de Wet BRP.
-
2. De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de protocolplicht worden uitgevoerd.
Artikel 6 Inwerkingtreding, intrekken oude regeling en citeertitel
-
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de datum na die van zijn bekendmaking
-
2. Het Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen 2014 wordt ingetrokken met ingang van de dag van deze regeling;
-
3. Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Oegstgeest 2020.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 28 januari 2020
De burgemeester,
E.R. Jaensch
De secretaris,
J. Versluis
Bijlage 1 behorend bij artikel 1 Regeling gegevensverstrekking BRP en aangehaakte gegevens
Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding.
Gewichtig maatschappelijk belang BRP |
Categorie derde BRP |
Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisch. |
Bibliotheken |
Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente Oegstgeest
|
Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen |
Maatschappelijke dienstverlening |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Kinderopvangwerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Jeugdwelzijnswerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Ouderenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Sociaal - Juridische zorgverlening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van |
Schuldhulpverlening |
Schuldhulpverleningsinstanties |
Bevorderen inburgering |
Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus |
Migrantenhulp |
Migrantenorganisaties in de gemeente |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude |
Woningcorporaties |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Een overheidsorgaan gevestigd in een land binnen de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Buitenlandse Rechtspersonen, gevestigd in een land binnen de Europese Unie, voor sociale zekerheid |
Bijlage 2
Deze bijlage 2 hoort bij artikel 2 van de Regeling BRP en aangehaakte gegevens Oegstgeest 2020 en bevat een opgave van de organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt.
Organisatie-onderdeel |
Taakveld/ taakgroep |
Taakomschrijving |
Doelgroep |
Rechtmatige grondslag |
Soort verstrekk-ing |
Gegevens |
|
|
|
|
|||
Bestuur en Strategie |
Jubilarissen/ jubilea, Koninklijke onderscheidingen, veteranen, leefbaarheid woonomgeving |
Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek. Koninklijke onderscheidingen. Uitnodigen van (nieuwe) inwoners, (oorlogs)veteranen |
Personen die aan de criteria voldoen. |
Lokale taak. Wet instelling Orde van de Nederlandse Leeuw en Orde van Oranje-Nassau |
Ad hoc en selectie |
NAW en huwelijks-gegevens |
Publiekszaken en Klantcontact |
Verkiezingen |
Organisatie verkiezingen. Verifiëren van persoons-gegevens van de volmacht verlener en gemachtigde. Controle of degene aan wie volmacht wordt gegeven niet al twee volmachten van anderen heeft. |
Stembureauleden. Een persoon die gemachtigd is namens een andere persoon een stem uit te brengen bij de verkiezingen. |
Kieswet (E4) |
Ad hoc |
Alle persoons-gegevens en aangehaakte gegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben |
Publiekszaken en Klantcontact |
Burgerlijke Stand |
Onderzoek in verband met het opmaken van een akte van de burgerlijke stand. Registreren gegevens, verstrekken van afschriften/uittreksels en verklaringen. |
Personen waarvan gegevens noodzakelijk zijn voor het correct uitvoeren van werkzaamheden t.b.v. de burgerlijke stand. |
Boek 1 en Boek 10 BW, Wet op de lijkbezorging |
Ad hoc |
Alle persoons-gegevens en aangehaakte gegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben |
Publiekszaken en Klantcontact |
Uitvoering basisregistratie personen, reisdocumenten, rijbewijzen, VOG |
Onderzoek in verband met het bijhouden van de BRP. Registreren gegevens, verwerken mutaties en aanvragen van documenten en verklaringen. |
Ingeschrevenen die gerelateerd zijn aan een in de gemeente ingeschreven persoon van wie gegevens worden onderzocht. Personen die een verzoek indienen om een document of verklaring. |
Wet basisregistratie personen, Wet op de justitiële documentatie en op de verklaringen omtrent het gedrag, paspoortwet, Reglement Rijbewijzen |
Ad hoc |
Alle persoons-gegevens en aangehaakte gegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben |
Publiekszaken en klantcontact |
Naturalisatie en optie |
Behandelen verzoeken tot naturalisatie of optie. |
Verzoekers om naturalisatie of optie. Kinderen van verzoekers die in het verzoek worden betrokken. |
Wet op het Nederlander-schap, besluit verkrijging en verlies Nederlander-schap |
Ad hoc |
Alle persoons-gegevens en aangehaakte gegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben |
Publiekszaken en klantcontact |
Gevonden voorwerpen |
Al het mogelijke doen om de rechtmatige eigenaar te traceren. |
Personen van wie wordt vermoed dat hij de eigenaar is van een gevonden voorwerp, de vinder van een voorwerp. |
Boek 5 Burgerlijk Wetboek, Besluit gevonden voorwerpen |
Ad Hoc |
Alle persoons-gegevens en aangehaakte gegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben |
Burgemeester, |
Bijzondere opneming psychiatrische ziekenhuizen |
Opname personen in psychiatrisch ziekenhuis, op de hoogte stellen van wettelijk vertegenwoordiger of naaste familie, inlichten van de inspecteur van het Staatstoezicht op de volksgezondheid en de officier van justitie. |
Personen die in bewaring zijn gesteld. Echtgenoten, wettelijke vertegenwoordiger of naaste familie van de persoon die in bewaring is gesteld. |
Wet verplichte GGZ |
Ad hoc |
Alle persoons-gegevens en aangehaakte gegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben |
Maatschappij. |
Leerlingenvervoer en leerplicht |
Vergoeding kosten leerlingenvervoer, regelen van vervoer en leerplicht-administratie. Controle op absoluut en relatief schoolverzuim van leerplichtige jongeren. |
Leerplichtigen en ouders/verzorgers. |
Wet op het primair onderwijs, leerplichtwet, wet op het voortgezet onderwijs, wet educatie en beroeps-onderwijs, wet op de expertise-centra |
Ad Hoc |
Alle persoons-gegevens en aangehaakte gegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben |
Maatschappij |
Welzijnsbezoeken |
De uitvoering van welzijnsbezoeken |
Inwoners van 75 jaar en ouder. Inwoners die weduwnaar/weduwe zijn geworden |
Lokale taak |
selectie |
NAW, huwelijks-gegevens en overlijdens-gegevens |
Maatschappij |
WMO, Uitkeringen, schuldhulpverlening, voorzieningen gehandicapten, maatschappelijke ondersteuning, zorg voor ouderen en jongeren |
Maatschappelijke zorg. Behandelen aanvragen, toekennen voorzieningen en uitkeringen. Ondersteuning, participatie en jeugdzorg. Sociale Werkvoorziening. |
Personen die een aanvraag hebben ingediend of in aanmerking komen voor een Wmo-voorziening. |
Jeugdwet, Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), Wajong, Besluit bijstand-verlening zelfstandigen, Wet inkomens-voorziening oudere en gedeeltelijk arbeids-ongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeids-ongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz); wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (Wkkp) |
Ad hoc |
Alle persoons-gegevens en aangehaakte gegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben |
Maatschappij |
Uitkeringen |
Het terugvorderen en verhalen van kosten van uitkeringen voortvloeiend uit de Participatiewet. het opleggen van boetes en maatregelen in verband met overtredingen van regelgeving op het gebied van de Participatiewet. Controle ter voorkoming en nemen maatregelen bij misbruik, plegen strafbare feiten en fraude |
Personen die een betalingsverplichting hebben tegenover de gemeente, personen die een boete opgelegd hebben gekregen en personen van wie gegevens nodig zijn in het fraudeonderzoek voortvloeiend uit de Participatiewet. |
Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), Wajong, Besluit bijstand-verlening zelfstandigen, Wet inkomens-voorziening oudere en gedeeltelijk arbeids-ongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), wet inkomens-voorziening oudere en gedeeltelijk arbeids-ongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz); wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (WKKP). |
Ad Hoc |
Alle persoons-gegevens en aangehaakte gegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben |
Ruimte |
Opsporingsambtenaren en toezichthouders. |
Het opsporen van strafbare feiten, voor zover de opsporingsambtenaar daartoe door de gemeente is aangewezen. |
Personen van wie gegevens nodig zijn voor de opsporing van strafbare feiten, gepleegd in openbare ruimten. Personen die een bestuurlijke strafbeschikking krijgen opgelegd. Verdachten die door de gemeentelijke opsporingsambtenaren worden verbaliseerd. |
Besluit van de Minister van Veiligheid en. Aanwijzingsbesluit Toezichthouder van het gemeentebestuur. |
Ad Hoc |
Alle persoons-gegevens en aangehaakte gegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben |
Ruimte |
Verkeersveiligheid |
Het vergroten van de verkeersveiligheid door de doelgroepen de mogelijkheid te geven deel te nemen aan verkeersveiligheid bevorderende acties. Behandelen aanvragen gehandicaptenparkeerplaats. |
Personen die in aanmerking komen deel te nemen aan acties ter bevordering van de verkeersveiligheid. Personen die een gehandicaptenparkeerplaats hebben aangevraagd. |
Lokale taak, Provinciaal verkeer- en vervoerplan Zuid-Holland, APV, ouderenbeleid |
Ad Hoc selectie |
Alle persoons-gegevens en aangehaakte gegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben |
Ruimte |
Gehandicapten-parkeerkaarten |
Behandelen aanvragen Gehandicapten-parkeerkaarten |
Personen die een gehandicaptenparkeerkaart hebben aangevraagd of aan wie deze is verleend. |
Gehandicapten parkeerregeling, Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer |
Ad hoc |
Alle persoons-gegevens en aangehaakte gegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben |
Ruimte |
Omgevingsvergunning |
Behandelen aanvragen van vergunningen en meldingen op het terrein van bouwen, ruimte, natuur, monumenten en milieu. |
Personen die een aanvraag om een omgevingsvergunning hebben ingediend, personen aan wie een dergelijke vergunning is verleend of die een gebruiksmelding hebben gedaan. |
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Woningwet, Huisvestingswet, besluit brandveilig gebruik bouwwerken, Wet milieubeheer, APV |
Ad hoc |
Alle persoons-gegevens en aangehaakte gegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben |
Ruimte |
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) |
Behandelen vergunningen en meldingen APV, winkeltijden, drank-en horeca, kansspelen |
Personen aan wie een ontheffing op grond van de Winkeltijden is verleend of die een ontheffing hebben aangevraagd. Exploitanten en leidinggevenden van een horeca/slijtersbedrijf die een drank-horecavergunning hebben aangevraagd. Minderjarige kinderen van exploitanten of leidinggevenden van een horeca of slijtersbedrijf. Personen die een vergunning op grond van de Wet op de kansspelen aanvragen. Leidinggevenden van een inrichting waarin een of meerdere speelautomaten aanwezig zijn. Personen die op grond van de APV een aanvraag of melding doen of moeten doen. |
APV, winkeltijden-wet, gemeentelijke leges-verordening, drank- en horecawet, wet op de kansspelen |
Ad hoc |
Alle persoons-gegevens en aangehaakte gegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben |
Bestuur en Strategie |
Crisisbeheersing / rampenbestrijding |
Verstrekken van slachtofferinformatie tijdens en na een crisissituatie. Het betreft een samenwerking tussen gemeenten, geneeskundige hulpverlening en de politie. |
Een persoon die slachtoffer is van een ramp en van wie gegevens moeten worden opgenomen. |
Wet veiligheids-regio’s |
Ad hoc en selectie |
Alle persoons-gegevens en aangehaakte gegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben |
Service Eenheid Financiën SP71 |
Gemeentelijke financiële administratie |
Innen en betalen facturen, innen gemeentelijke belastingen en heffingen |
Personen die het betreft |
|||
Service Eenheid Personeelszaken SP71 |
Pensioenen raadsleden, wethouders en wachtgelden gemeentepersoneel |
Behandelen van aanvragen en registratie van pensioenen en wachtgelden aan gemeenteambtenaren, wethouders en raadsleden. |
Raadsleden, wethouders, gemeenteambtenaren en hun gerelateerden. |
Ambtenarenwet, gemeentewet, Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers, rechtspositie-regeling, rechtspositie-besluit raad- en commissieleden, Collectieve arbeidsvoorwaarden-regeling, Grondwet. |
Alle persoons-gegevens en aangehaakte gegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben |
|
Service Eenheid Juridische Zaken SP71 |
Ondersteuning |
Ondersteuning bij juridische zaken |
Personen die betrokken zijn bij een bezwaar- of beroepsprocedure. |
Diverse wetgeving |
Alle persoons-gegevens en aangehaakte gegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben |
|
BSGR en team Financiën SP71 |
Gemeentelijke belastingen en heffingen |
Innen van belastingen, rechten en heffingen |
Personen ten aanzien van wie een gemeentelijke heffing, leges of belasting wordt geheven of wordt ingevorderd. |
Gemeentewet; Wet milieubeheer |
Alle persoons-gegevens en aangehaakte gegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben |
|
BSGR en team Financiën SP71 |
Waardering onroerende zaken |
Het verlenen van beschikkingen voor het vaststellen van de waarde van een onroerende zak. Voor het toesturen van de beschikkingen. |
Personen die eigenaar, huurder of vruchtgebruiker zijn van een onroerende zaak. |
Wet waardering onroerende zaken |
Alle persoons-gegevens en aangehaakte gegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben |
|
Bedrijfsondersteuning |
Registratie zaken |
Registreren van zaken |
Zaken die het betreft |
Archiefwet |
Alle persoons-gegevens en aangehaakte gegevens die zij ter uitvoering van hun wettelijke en overige taken nodig hebben |
Voor verstrekking aan het key2 Data Distributie systeem (DDS) wordt aangesloten bij het besluit Autorisaties (BZK besluit). Gegevens die verstrekt worden aan Key2DDS worden alleen verstrekt ingevolge artikel 3, 5 en 6 van dit besluit. Alleen de gegevens en taken zoals deze genoemd worden in de bijlage 2 tot en met 24b van dit besluit worden verstrekt aan de afnemer Oegstgeest via key2DDS.
Bijlage 3 Overzicht aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel
Vrije aantekeningen ( zoals o.a. de benaming woonboot en de adreshistorie voor 1 oktober 1994)
Dossiergegevens
De historische persoonslijsten, inclusief de verwijsgegevens, van vertrokken personen voor 1 oktober 1994
De historische persoonslijsten van overleden personen voor 1 oktober 1994
Voorletter(s) van de persoon, moeder, vader, partner en kinderen
Burgerlijke staat; ongehuwd, gehuwd, weduwe/weduwnaar, gescheiden, geregistreerd partner, gescheiden geregistreerd partner en achtergebleven geregistreerd partner.
Gezinssamenstelling (code en/of omschrijving)
wijk/buurt codering
Stemdistrictsaanduiding en –namen
Stemlokalen
E-mailadres
Telefoonnummer
Algemeen
Toelichting
Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Oegstgeest 2020
Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoons-gegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoons-gegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.
Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de GBA vervangen door de Wet basisregistratie personen (Wet BRP). In deze wet wordt het verwerken en de bescherming van persoons-gegevens (privacy) geregeld. Dit betreft alleen de gegevens, die juridisch deel uitmaken van de zogenaamde persoonslijst volgens de Wet BRP. De Uitvoeringswet AVG is niet van toepassing op de verwerking van persoons-gegevens voor zover daarop de Wet BRP ende Kieswet van toepassing is. De persoons-gegevens van de BRP vallen zowel onder de werking van de Wet BRP als onder de werking van de Europese algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De gemeente verwerkt naast persoons-gegevens van de BRP in hetzelfde systeem zogenaamde ‘ aangehaakte gegevens’. Deze gegevens zijn opgenomen in bijlage 3 van dit reglement. De rechtmatigheid van het verwerken en de bescherming van persoons-gegevens (privacy) van deze aangehaakte gegevens wordt geregeld in de AVG en Uitvoeringswet AVG, maar vallen niet onder de werking van de Wet BRP.
Deze regeling gaat ook over de gegevensverstrekking door het college waarop de AVG van toepassing is, zoals de gegevensverstrekking vanuit een gemeentelijke gegevensbank of gegevensmagazijn.
Bevoegdheid college b&w
De gemeenteraad heeft op 19 december 2019 in de “Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Oegstgeest” bepaald zowel de verstrekking aan derden als de verstrekking aan organen van de gemeente Oegstgeest over te laten aan het college van burgemeester en wethouders.
persoons-gegevens van ‘ eigen inwoners’
De verstrekking van persoons-gegevens uit de BRP van de inwoners van Oegstgeest aan derden en aan de organen (medewerkers/afdelingen/teams) van de Gemeente Oegstgeest wordt geregeld in deze regeling. Deze bevoegdheid vloeit voort uit artikel 3.8 van de Wet BRP. De grondslag voor het verwerken van zogenaamde ‘ aangehaakte gegevens’ is te vinden in artikel 6 lid 1 sub e van de AVG. Deze verordening regelt alleen het verstrekken van gegevens van personen die in deze gemeente ingeschreven zijn of die tot hun overlijden in deze gemeente ingeschreven waren.
Deze regeling gaat niet over gegevensverstrekking door het college die al is geregeld in de Wet BRP zelf, zoals bedoeld in hoofdstuk 3, paragraaf 2, van de Wet BRP.
Gegevens van ‘ niet- inwoners’
De minister van BZK verstrekt de gemeente, voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Oegstgeest woonachtig zijn. Dit zijn dus personen die in een andere gemeente dan Oegstgeest wonen of zijn ingeschreven in het Register Niet Ingezetenen (RNI). Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK (artikel 3.2 Wet BRP). Dit is een zogenaamde GABA-aansluiting op de landelijke basisregistratie personen.
GABA betekent: Gemeente Als Buitengewoon Afnemer.
De gegevens die ontvangen worden via deze GABA-aansluiting worden opgeslagen in het gemeentelijke zaaksysteem/gegevensmagazijn.
Distributie van persoons-gegevens
De medewerkers van de gemeente raadplegen of gebruiken persoons-gegevens van personen die niet in de gemeente ingeschreven zijn via GBA-V. Voor personen die wel in deze gemeente ingeschreven zijn raadplegen of gebruiken zij de BRP. De gegevensbeheerder regelt de distributie volgens bijlage 2 van dit reglement.
Begripsbepalingen
De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, orgaan, ingeschrevene, ingezetene en derde.
Basisregistratie
Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale GBA-V door de gemeente beheerde GBA-voorzieningen.
Orgaan
Een onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Oegstgeest. Dit kan een medewerker zijn, maar ook een groep personen (team of afdeling).
Ingeschrevene
Een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid.
Ingezetene
De ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Oegstgeest
Derde
Een derde volgens de Wet BRP is elk natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene zelf en elk rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 Verstrekking aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang.
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al voorzien in de Wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is de gemeente bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Oegstgeest. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.
Beperkt set aan gegevens
Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de Wet BRP kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden. Het gegeven ‘ Burgerlijke staat’ is een aangehaakt gegeven. Bovendien worden de gegevens alleen verstrekt wanneer de gegevens niet op een andere manier verzameld kunnen worden. Bijvoorbeeld door betrokkene zelf doormiddel van een oproep op internet of via een flyer.
Geheimhouding
Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om verstrekkingsbeperking/geheimhouding.
Artikel 2 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
Dit artikel regelt de verstrekking van persoons-gegevens van inwoners van Oegstgeest aan medewerkers en/of teams van de gemeente Oegstgeest. Daarbij geldt de voorwaarde dat slechts gegevens worden verstrekt die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de gemeentelijke of wettelijke taak van de betreffende organen (zie artikel 3.8, tweede lid, van de Wet BRP).
Deze regeling gaat ook over de gegevensverstrekking door het college waarop de AVG van toepassing is, zoals de gegevensverstrekking vanuit een gemeentelijke gegevensbank of gegevensmagazijn.
Met organen van de gemeente wordt bedoeld: medewerkers en/of teams van de gemeente Oegstgeest. De wijze van verstrekken aan deze organen wordt geregeld in bijlage 2. De gegevens die worden verstrekt aan de organen zijn vermeld in bijlage 2.
In bijlage 3 van deze regeling wordt een opsomming opgenomen van alle gegevens, die aangemerkt worden als zogenaamd ‘aangehaakt gegeven’ . De grondslag voor het verwerken van deze aangehaakte gegevens is artikel 6, lid 1 sub e van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
Rechtstreekse toegang tot de BRP
Met rechtstreekse toegang wordt gedoeld op de mogelijkheid dat geautoriseerden als raadpleger de beschikking krijgen over een inzagescherm. Hierop kunnen zij rechtstreeks de persoons-gegevens bekijken die zij nodig hebben voor de uitvoering van hun taken. De medewerker krijgt toegang, nadat hij/zij een geheimhoudingsverklaring heeft ondertekend als onderdeel van zijn autorisatieaanvraag. De mogelijkheid om persoons-gegevens te wijzigen, te corrigeren, te actualiseren of te muteren is hiervan uitdrukkelijk uitgesloten.
Authentieke gegevens en verplicht gebruik
Wanneer een bestuursorgaan een persoonsgegeven gebruikt bij de uitvoering van zijn taken en dat gegeven is als authentiek gegeven opgenomen in de BRP, moet hij sinds 1 januari 2010, dat gegeven, uit de BRP betrekken. Deze regeling geldt ook voor organen van de gemeente.
Artikel 3 Terugmeldplicht
Voor het functioneren van de overheid is de kwaliteit van de BRP van essentieel belang. Hoge kwaliteit kan alleen bereikt worden als bestuursorganen melding maken van onjuiste gegevens. Indien een orgaan van de gemeente is geautoriseerd om bepaalde BRP-gegevens te ontvangen, dan is hij verplicht om bij gerede twijfel aan de juistheid een terugmelding te doen.
Dit is verplicht volgens artikel 2.34 van de Wet BRP.
Artikel 4 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking
Omdat altijd de identiteit van de verzoeker moet kunnen worden vastgesteld, is telefonische verstrekking aan derden niet gewenst. Natuurlijk moet er wel een mogelijkheid zijn om aan organen van de gemeente telefonisch gegevens te verstrekken. Ondanks dat de meeste medewerkers als raadpleger rechtstreekse toegang tot de BRP hebben, is het in het belang van betrokkene en de gemeente, dat een mondelinge verificatie kan plaatsvinden. Hierbij moet de medewerker die gevraagd wordt gegevens te verstrekken wel eenduidig vaststellen met wie hij/zij te maken heeft en dat het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd overeenstemt met de autorisatie van de verzoeker. Met ander woorden: vooral bij telefonische verstrekking aan collega’s van andere afdelingen mogen niet meer gegevens worden verstrekt dan waar verzoeker recht op heeft. Bij twijfel kan de privacybeheerder BRP worden ingeschakeld.
Ook aan collega’s van andere gemeenten kan worden verstrekt. Voorwaarde is dat niet direct informatie wordt verstrekt, maar dat wordt teruggebeld via het algemene nummer van de verzoekende gemeente. Ook hier moet er zekerheid bestaat dat het een collega van Publiekszaken is en dat de gegevens noodzakelijk zijn voor de betreffende taak (bijvoorbeeld geboorte- of overlijdensaangifte, afgifte reisdocument aan minderjarige).
Artikel 5 Protocolplicht
Protocollering is het houden van aantekening van een verstrekking. Protocolleren heeft tot doel om uitvoering te kunnen geven aan het in artikel 3.22 Wet BRP geregelde inzagerecht van de burger. Er wordt vastgelegd welke gegevens zijn verstrekt, aan wie de gegevens zijn verstrekt, waarom verstrekking heeft plaatsgevonden, door wie de gegevens zijn verstrekt, en de data waarop al deze handelingen werden verricht. Op deze wijze is altijd herleidbaar (en dus controleerbaar) hoe met verstrekking van deze gegevens wordt omgegaan.
Gegevensverstrekking in het kader van de veiligheid van staat of de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten worden niet geprotocolleerd.
Artikel 6 Inwerkingtreding, intrekking oude regeling en citeertitel
- 1.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de datum na die van zijn bekendmaking
- 2.
Het Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen 2014 wordt ingetrokken met ingang van de dag van deze regeling;
- 3.
Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Oegstgeest 2020.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl