Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014

Geldend van 01-01-2015 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014

De raad van de gemeente Oirschot;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 26 november 2013;

gelet op artikel 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h en artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

gegeven de agendering door het Presidium d.d. 3 december 2013;

besluit:

Vast te stellen de volgende verordening:

"Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014".

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

a. "dag": de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

b. "week": een aaneengesloten periode van zeven dagen;

c. "maand": het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalendermaand tot en met de (eerste minus één) dag in de volgende kalendermaand;

d. "jaar": het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot en met de (eerste minus één) dag in het volgende kalenderjaar;

e. "kalenderjaar”: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

a. het aan openbare besturen, ambtenaren of instellingen in het kader van het openbaar belang verstrekken van diensten als bedoeld in de tarieventabel onder hoofdstuk 20, artikelen 1.20.1 en 1.20.2, hoofdstuk 7 en hoofdstuk 15, artikel 1.15.1.

b. het aan politieke groeperingen, waarvan de aanduiding bij de Kiesraad is geregistreerd dan wel welke aan de laatst gehouden gemeenteraadsverkiezingen hebben deelgenomen, verstrekken van diensten in de tarieventabel onder hoofdstuk 7, zulks tot een maximum van vijf exemplaren per politieke groepering.

c. het aan rijks- en provinciale ambtenaren in de uitoefening van hun functie verstrekken van diensten als bedoeld in de tarieventabel onder hoofdstuk 8.

d. vervallen.

e. vervallen.

f. inlichtingen, opgaven, handelingen of stukken, die met vergunning van het college van burgemeester en wethouders worden verstrekt, verricht of afgegeven ten behoeve van rechtstreeks gebruik voor het algemeen belang dienende voorlichting over de gemeente Oirschot, haar organen en instellingen.

g. het verstrekken van dienst als bedoeld in de tarieventabel onder hoofdstuk 10, uitsluitend voor een wetenschappelijk doel of het algemeen belang.

h. diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

i. diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

j. het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergun-ning beperkte milieutoets).

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1 De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3 Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekend gemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1 In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    b. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 6 weken na dagtekening van de kennisgeving.

  • 2 De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijn.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van de verordening, als de wijzigingen:

a. van zuiver redactionele aard zijn;

b. een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel van de tarieventabel betreft:

1. onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijk stand);

2. hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

3. hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

4. onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

5. hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

6. onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

7. hoofdstuk 16 (kansspelen).

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

De Legesverordening 2013 van 18 december 2012 en de daarbij behorende tarieventabel wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13 genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande, dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

a. die zich voor die datum hebben voorgedaan;

b. waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) nog moeten worden toegepast, met dien verstande dat de van toepassing zijnde tarieven worden verhoogd met 1,75%, waarbij de uitkomst rekenkundig wordt afgerond op twee decimalen.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1 Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2 De datum van ingang van heffing is 1 januari 2014.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2014".

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Oirschot van 17 december 2013,
De gemeenteraad,
Han Struijs,
griffier
Ruud Severijns,
voorzitter

Tarieventabel, behorende bij de legesverordening 2014 (raadsbesluit 17 december 2013) 1

INHOUD TARIEVENTABEL

TITEL 1. ALGEMENE DIENSTVERLENING

Hoofdstuk 1. Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2. Reisdocumenten

Hoofdstuk 3. Rijbewijzen

Hoofdstuk 4. Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5. Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6. Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7. Bestuursstukken

Hoofdstuk 8. Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9. Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10. Gemeentearchief

Hoofdstuk 11. Huisvestingswet

Hoofdstuk 12. Leegstandwet

Hoofdstuk 13. Gemeentegarantie (n.v.t.)

Hoofdstuk 14. Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15. Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16. Kansspelen

Hoofdstuk 17. Kinderopvang

Hoofdstuk 18. Telecommunicatie

Hoofdstuk 19. Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20. Diversen

TITEL 2. DIENSTVERLENING VALLEND ONDER FYSIEKE LEEFOMGEVING/OMGEVINGSVERGUNNING

Hoofdstuk 1. Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2. Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Hoofdstuk 3. Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4. Vermindering (n.v.t.)

Hoofdstuk 5. Teruggaaf

Hoofdstuk 6. Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7. Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8. Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9. Sloopmelding

Hoofdstuk 10. In deze titel niet benoemde beschikking

TITEL 3. DIENSTVERLENING VALLEND ONDER EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN

Hoofdstuk 1. Horeca

Hoofdstuk 2. Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3. Prostitutiebedrijven (n.v.t.)

Hoofdstuk 4. Splitsingsvergunning woonruimte (n.v.t.)

Hoofdstuk 5. Leefmilieuverordening (n.v.t.)

Hoofdstuk 6. Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7. In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

TITEL 1: ALGEMENE DIENSTVERLENING 

 

Huwelijksvoltrekking/registreren partnerschap

 

 

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of het registreren van een partnerschap, inclusief trouwboekje/partnerschapboekje in leder uitvoering, op andere tijd dan op grond van artikel 4 van de wet van 23 april 1879, Stb.72, sedertdien gewijzigd, voor kosteloze voltrekking is bepaald,

 

 

 

a. voor inwoners van de gemeente:

 

 

1.1.1.1

- op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.30 uur

 

314,00

1.1.1.2

- op zaterdag van 10.00 tot 13.30 uur

 

523,25

1.1.4.1

Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van een getuige: per getuige

 

18,95

1.1.4.2

Het tarief bedraagt voor het wijzigen dan wel annuleren van de huwelijks- en partnerschapsregistratie-agenda

 

57,35

 

 

 

 

 

Trouwboekje/partnerschapboekje

 

 

1.1.5

Het tarief bedraagt voor: het afgeven van een (duplicaat) trouwboekje/partnerschapboekje in leder uitvoering

 

29,40

 

 

 

 

 

Inlichtingen en nasporingen burgerlijke stand

 

 

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van inlichtingen uit de registers van de burgerlijke stand

 

4,95

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de burgerljke stand voor ieder daaraan besteed kwartier, ongeacht het resultaat

 

7,10

1.1.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

*

 

1.1.10

Het tarief voor het voor belanghebbenden aanvragen van akten uit de burgerlijke stand in andere gemeenten, per aangevraagde akte

 

3,20

  

 

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

*

50,35

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

*

50,35

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederland wordt behandeld

*

50,35

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

*

n.v.t.

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

*

n.v.t.

1.2.1.6

tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

 

9,55

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitkaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

*

31,85

1.2.1.8

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

*

41,90

 

 

 

 

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

*

46,60

1.2.3

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend

 

 

1.2.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

*

n.v.t.

1.2.5

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 en 1.2.1.6 tot en met 1.2.1.8 worden, indien aan de aanvrager reeds een document werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overlegd, vermeerderd met een bedrag van

 

n.v.t.

  

 

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

 

38,45

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

*

34,65

1.3.3

Het tarief als genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt, indien aan de aanvrager reeds een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag - anders dan door overmacht - niet compleet kan worden overlegd, vermeerderd met een bedrag van

 

n.v.t.

 

 

1.4

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd

 

 

1.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.4.1.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

 

5,00

1.4.1.2

tot het verstrekken van gegevens ingevolge artikel 7, lid 2 van het reglement voor de gemeentelijke basisadministratie

 

11,00

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, c.q. het persoonskaartenarchief, voor ieder daaraan besteed kwartier

 

7,10

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van statistische overzichten, voor zover daarvoor geen afzonderlijke selectie moet worden samengesteld

 

6,85

1.4.5

In afwijking van voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

*

 

 

 

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vertrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

 

5,00

 

 

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

 

 

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 

 

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina's, per pagina

 

0,30

 

met een maximum per bericht van

 

5,00

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina's

 

24,80

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

 

5,00

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

 

24,80

 

 

 

 

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd

 

 

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

 

5,00

  

 

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.7.1.1

tot het verstrekken van een exemplaar van de Cd-rom, met daarop de notulen van een vergadering van de raad, voor zover de voorraad strekt

 

3,40

1.7.1.2

tot het afsluiten van een abonnement voor het op papier verstrekken van de agenda en de voorstellen van de raadsvergaderingen, per kalenderjaar

 

55,00

 

 

 

 

1.7.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.7.5.1

een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening

 

32,10

1.7.5.1.1

het reglement van de orde voor de vergaderingen van de raad

 

5,05

1.7.5.1.2

een exemplaar van de Bouwverordening

 

80,90

 

 

 

 

 

Begroting en rekening:

 

 

1.7.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het op papier verstrekken van:

 

 

1.7.6.1

een afschrift  van de programmabegroting

 

61,80

1.7.6.2

een afschrift van de productenraming

 

61,80

1.7.6.3

een afschrift van de begroting van het Woningbedrijf

 

17,90

1.7.6.4

een van de toelichting en bijlagen van de gemeentebegroting

 

61,80

1.7.6.5

een afschrift van de programmarekening

 

61,80

1.7.6.6

een afschrift van de productenrekening

 

61,80

1.7.6.7

een van de toelichting en bijlagen van de gemeenterekening

 

61,80

1.7.6.8

een exemplaar of afschrift van het jaarverslag inclusief de jaarrekening van het Woningbedrijf

 

17,90

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het digitaal verstrekken van:

 

 

1.7.6.9

de stukken genoemd onder 1.7.6.1 tot en met 1.7.6.8 per exemplaar

 

13,75

 

 

 

 

 

Bestemmingsplannen:

 

 

1.7.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor: het verstrekken van een kaart, tekening, fotokopie of lichtdruk behorende bij een

 

 

1.7.7.1.1

bestemmingsplan de tarieven genoemd onder artikel 1.20.2

 

 

1.7.7.1.2

in afwijking van artikel 1.7.7.1.1 gelden voor plankaarten/bouwtekeningen de volgende tarieven:

 

 

1.7.7.1.2.1

Per pagina op papier A4 - formaat zwart-wit

 

4,00

1.7.7.1.2.2

Per pagina op papier A4 - formaat kleur

 

5,00

1.7.7.1.2.3

Per pagina op papier A3 - formaat zwart-wit

 

4,35

1.7.7.1.2.4

Per pagina op papier A3 - formaat kleur

 

6,90

1.7.7.2

Voor het verstrekken van informatie van bestemmingsplannen (exclusief kopieën genoemd onder 1.7.7.1.1) geldt een vast tarief van

 

7,00

1.7.7.3.1

het verstrekken van een exemplaar van de voorschriften met toelichting, behorende bij een bestemmingsplan voor de eerste pagina

 

1,50

1.7.7.3.2

voor iedere volgende pagina van de voorschriften als bedoeld in 1.7.7.2.1

 

0,30

 

 

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken

 

 

1.8.1.1

Door de gemeente ingemeten ondergronden:

 

 

1.8.1.1.1

per hectare

 

91,25

1.8.1.1.2

per (lucht) foto

 

115,70

1.8.1.2

Het tarief voor het verstrekken van (gewaarmerkte) afschriften, uittreksels of stukken uit:

 

 

1.8.1.2.1

hypothecair bericht object uit Kadaster online

 

6,60

1.8.1.2.2

kadastraal bericht object uit Kadaster online

 

6,60

1.8.1.2.3

kadastraal bericht persoon uit Kadaster online

 

6,60

1.8.1.2.4

uittreksel kadastrale kaart uit Kadaster online

 

6,60

1.8.1.2.5

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

 

 

 

 

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1,9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

 

30,05

1.9.2

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn (voorheen attestatie de vita)

 

5,00

 

elk andere verklaring in het persoonlijk belang van de aanvrager opgemaakt, voor zover deze niet afzonderlijk en met name in deze of een andere belastingverordening van deze gemeente zijn genoemd, per verklaring

*

12,00

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

 

5,00

1.9.4

tot het verkrijgen van een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie

 

5,00

 

 

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

 

20,80

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

 

5,70

1.10.3

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

 

 

1.10.3.1

- in het Nederlands gesteld

 

5,70

1.10.3.2

- in een vreemde taal gesteld

 

8,85

 

 

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.11.1

tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet

 

 

1.11.2

tot het inschrijven in een register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet

 

 

1.11.3

tot het verstrekken van gegevens uit het register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet, voor elke in dat register vermelde woningzoekende

 

 

1.11.4

tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet

 

 

1.11.5

tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet

 

 

1.11.6

tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet

 

 

 

 

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

 

265,50

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

 

132,75

 

 

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

n.v.t.

1.13.1

tot het verkrijgen van een gemeentegarantie

 

n.v.t.

1.13.2

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

 

n.v.t.

 

 

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:  

 

 

1.14.1

een standplaatsvergunning, als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene Plaatselijke Verordening

 

64,30

 

 

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.15.1

tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet    

 

64,30

1.15.2

tot het wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

 

17,15

 

 

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

 

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat 

*

 

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee kansspelautomaten

*

 

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

 

35,75

 

Als de aanwezigheidsvergunning geldt voor een tijdvak korter dan 12 maanden, worden de hiervoor genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd geheven. Een gedeelte van een maand geldt hierbij als een volle maand   

 

 

 

 

1.17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot opname in het Landelijk Register Kinderopvang:  

 

 

1.17.1.1

voor kinderopvang, buitenschoolse opvang en gastouderbureau 

 

863,60

1.17.1.2

voor gastouders (via gastouderbureau)

 

518,20

1.17.1.3

voor kinderopvang, buitenschoolse opvang, gastouderbureau en gastouder bij een herinspectie door de GGD voor registratie

 

172,20

 

 

1.18.1.1

Dit hoofdstuk heeft betrekking op vergunningverlening nutsbedrijven en instemmingsbesluit telecomaanbieders voor de uniforme aanpak voor het hebben, (ver)leggen en onderhouden van kabels en leidingen 

 

 

1.18.1.2

Onder maagdelijk terrein wordt verstaan: nieuwbouwlocaties, die omschreven worden als grondexploitatiecomplexen, zowel bij in- als uitbreidingslocaties alsook bij nieuwe bestemmingsplannen waar geen infrastructuur aanwezig is

 

 

1.18.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet en het Handboek Kabels en Leidingen voor gebruik voor gemeenten, die deel uitmaken van het SRE, inclusief de procedure voor beschrijvingen van aanvraag vergunningen, realiseren van huisaansluitingen, melden van storingen, opleveren van werken en aanleveren van werkbonnen 

*

361,20

1.18.2.2

Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, bermen, groenstroken en dergelijke voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het tarief als bedoeld in artikel 1.18.2.1 per strekkende meter sleuf verhoogd met  

*

1,74

1.18.2.3

Indien het betreft werkzaamheden die worden verricht in of op nieuwbouwlocaties met de kwalificatie van maagdelijk terrein als bedoeld in artikel 1.18.1.2 wordt het tarief als bedoeld in artikel 1.18.2.1 per strekkende meter sleuf verhoogd met 

*

1,16

1.18.2.4

De navolgende onderverdeling wordt gemaakt in de categorieën huisaansluitingen lengten voor de telecomaanbieders:

 

 

 

a. kleiner dan 25 meter geen leges verschuldigd 

*

 

 

b. tussen 25 meter en 100 meter (50%) van het genoemde bedrag in artikel 1.18.2.2

*

180,59

 

en de variabele kosten per meter sleuf (50% van het genoemde bedrag in artikel 1.18.2.2

*

0,87

 

c. groter dan 100 meter wordt verwezen naar het bedrag genoemd in artikel 1.18.2.1 en 1.18.2.2

 

 

1.18.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in het Handboek Kabels en Leidingen voor gebruik voor gemeenten, die deel uitmaken van het SRE, inclusief de procedure voor beschrijvingen van aanvraag vergunningen, realiseren van huisaansluitingen, melden van storingen, opleveren van werken en aanleveren van werkbonnen

*

361,20

1.18.3.2

Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, bermen, groenstroken en dergelijke voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het tarief als bedoeld in artikel 1.18.3.1 per strekkende meter sleuf verhoogd met

*

1,74

1.18.3.3

Indien het betreft werkzaamheden die worden verricht in of op nieuwbouwlocaties met de kwalificatie van maagdelijk terrein als bedoeld in artikel 1.18.1.2 wordt het tarief als bedoeld in artikel 1.18.3.1 per strekkende meter sleuf verhoogd met 

*

1,16

1.18.3.4

De navolgende onderverdeling wordt gemaakt in de categorieën huisaansluitingen lengten voor de telecomaanbieders:

 

 

 

a. kleiner dan 25 meter geen leges verschuldigd

*

 

 

b. tussen 25 meter en 100 meter (50%) van het genoemde bedrag in artikel 1.18.3.2

*

180,59

 

en de variabele kosten per meter sleuf (50% van het genoemde bedrag in artikel 1.18.3.2

*

0,87

 

c. groter dan 100 meter wordt verwezen naar het bedrag genoemd in artikel 1.18.3.1 en 1.18.3.2

 

 

 

 

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.19.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

 

35,85

1.19.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

 

35,85

1.19.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

 

16,50

1.19.4

tot het verkrijgen van een vergunning voor een invalidenparkeerplaats op kenteken als bedoeld in artikel 12 van het Besluit Administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

 

22,45

1.19.5

tot het verkrijgen van toestemming voor het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen als bedoeld in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

 

22,45

1.19.6

het verlengen van een invaliden- of gehandicaptenparkeerkaart

 

3,20

1.19.7

tot het verkrijgen van een parkeerontheffing binnen de zogenaamde blauwe zone

 

41,75

1.19.8

tot het verlengen van een parkeerontheffing binnen de zogenaamde blauwe zone

 

23,30

1.19.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het uitvoeren van verkeerstellingen (classificatiemetingen) voor het:

 

 

1.19.9.1

aanleveren classificatiegegevens locatie 2x1 rijstrook zonder middengeleider < 3000 mvt/dag, over een periode van 14 dagen

 

743,70

1.19.9.2

aanleveren classificatiegegevens locatie 2x1 rijstrook zonder middengeleider > 3000 mvt/dag, over een periode van 14 dagen

 

1.115,55

1.19.9.3

aanleveren classificatiegegevens locatie 2x1 rijstrook met middengeleider, over een periode van 14 dagen

 

818,25

 

 

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.20.2.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 

 

1.20.2.1.1

per pagina op papier van A4-formaat (zwart-wit)

 

1,85

1.20.2.1.2

per pagina op papier van een ander formaat (zwart-wit)

 

4,95

1.20.2.2

Afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

 

1.20.2.2.1

per pagina op papier van A4-formaat (zwartwit)

 

0,30

1.20.2.2.2

per pagina op papier van A3-formaat (zwartwit)

 

0,45

1.20.2.2.3

per pagina op papier van A2-formaat (zwartwit)

 

5,85

1.20.2.2.4

per pagina op papier van A1-formaat (zwartwit)

 

6,50

1.20.2.2.5

per pagina op papier van A0-formaat (zwartwit)

 

7,90

1.20.2.2.6

per pagina op papier van A4-formaat (kleur)

 

0,50

1.20.2.2.7

per pagina op papier van A3-formaat (kleur)

 

0,75

1.20.2.2.8

per pagina op papier van A2-formaat (kleur)

 

25,60

1.20.2.2.9

per pagina op papier van A1-formaat (kleur)

 

27,30

1.20.2.2.10

per pagina op papier van A0-formaat (kleur)

 

30,55

1.20.3

Indien stukken op aanvraag van de aanvrager moeten worden gescand dan bedraagt het tarief, voor ieder daaraan besteed kwartier

 

7,00

 

 

 

 

 

Plattegronden:

 

 

1.20.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een plattegrondtekening van de gemeente

 

4,65

 

 

 

 

 

Overig:

 

 

1.20.6

Indien stukken op aanvraag van de aanvrager moeten worden toegezonden per post of per fax dan wordt voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, het overeenkomstig deze tabel berekende bedrag verhoogd met

 

3,90

 

 

 

 

 

Voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg

 

 

1.20.7

Het tarief bedraagt voor het verlenen van een ontheffing voor het plaatsen van voorwerpen op of aan de openbare weg in strijd met de publieke functie ervan, als bedoeld in artikel 2:10. van de Algemeen Plaatselijke Verordening (oa. terrasvergunning, uitstalplaatsvergunning)

 

42,90

 

 

 

 

 

Gedoogbeschikking:

 

 

1.20.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gedoogbeschikking voor permanent bewonen van een recreatiewoning zoals bedoeld in het “Beleid inzake permanente bewoning van recreatieverblijven in Oirschot”

 

647,05

1.20.8.1

Wanneer een aanvrager zijn aanvraag intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt een deel van de leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt: 50% van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag verschuldigde leges, indien de aanvraag wordt ingetrokken na een eerste summiere administratieve check

 

 

 

 

 

 

 

Geluidhinder:

 

 

1.20.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: om een hogere grenswaarde ingevolge de Wet Geluidhinder

 

772,90

 

 

 

 

 

Vergunning vermakelijkheden:

 

 

1.20.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een:

 

 

1.20.10.1

instemming met een ontheffing als bedoeld in art.2:9 van de Algemene Plaatselijke Verordening

 

17,15

1.20.10.2

voor een incidentele of collectieve activiteit als bedoeld in artikel 4:3 van de Algemene Plaatselijke Verordening

 

42,90

1.20.10.3

een collecte- of inzamelvergunning als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening

 

21,45

1.20.10.4

indien een geluidsapparaat in de openlucht in werking wordt gesteld, waarbij het handhavingsteam aangeeft dat het niveau ingeregeld moet worden

 

65,70

 

 

 

 

 

Publicatie:

 

 

1.20.11

Onverminderd het in deze tabel bepaalde, wordt het  tarief voor afgifte van een beschikking ten behoeve waarvan publicatie in een dag-, nieuws- of advertentie- blad is voorgeschreven op grond van de Algemene wet Bestuursrecht, verhoogd met de publicatiekosten

 

16,70

 

 

 

 

 

Stookontheffing:

 

 

1.20.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een stookontheffing of een kamp-/vreugdevuur op grond van de “ Notitie verbranden snoeihout in het buitengebied”

 

29,00

 

 

 

 

 

Kamperen buiten kampeerterreinen

 

 

1.20.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:18 van de Algemeen Plaatselijke Verordening

 

21,45

1.20.14

Niet specifiek genoemde producten vallende onder hoofdstuk 1

 

 

1.20.14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van een beschikking op een verzoek voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

 

42,90

 

 

TITEL 2: DIENSTVERLENING VALLEND ONDER FYSIEKE LEEFOMGEVING/OMGEVINGSVERGUNNING

 

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

 

2.1.1.1

Gebruiksfunctie:

 

 

 

de gedeelten van een of meer bouwwerken op een perceel of standplaats, die dezelfde gebruiksbestemming hebben en die samen een gebruikseenheid vormen, zoals omschreven in het Bouwbesluit 2012

 

 

2.1.1.2

Gebruiksoppervlakte:

 

 

 

gebruiksoppervlakte in vierkante meter (m2) wordt bepaald zoals omschreven in NEN 2580

 

 

2.1.1.3

Vooroverleg:

 

 

 

een vooroverleg volgende uit een verzoek hierom en daarmee als zodanig erkend door gemeente en aanvrager/verzoeker

 

 

2.1.1.4

Behandeladvies:

 

 

 

een behandeladvies is een verzoek en daarmee als zodanig erkend door gemeente en aanvrager/verzoeker tot advisering betreffende één of meerdere deelaspecten van een voorgenomen project voordat er sprake is van een aanvraag tot een (omgevings)vergunning

 

 

2.1.1.5

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

 

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld

 

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld

 

 

 

 

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunningsvrij is

 

257,45

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

 

 

 

De leges van een conceptaanvraag zal verrekend worden met de leges van de werkelijke omgevingsvergunning. De leges worden bepaald volgens de artikelen in dit hoofdstuk, met een minimum van

 

186,35

2.2.3

om beoordeling of een voorgenomen verzoek/project in het kader van de ruimtelijke ordening haalbaar is

 

965,20

2.2.4

"Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een conceptaanvraag omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd."

 

 

 

Heffingsgrondslag:

 

 

 

Dit is de grondslag op basis waarvan leges worden geheven. Er worden meerdere grondslagen gebruikt, afhankelijk van het te leveren product:

 

 

 

a. Gebruiksoppervlakte (m2) per gebruiksfunctie waar de aanvraag betrekking op heeft, als omschreven onder artikel 2.1. van deze titel

 

 

 

b. vast tarief per product, als omschreven in het van toepassing zijnde artikel

 

 

 

c. overige grondslagen, als omschreven in het van toepassing zijnde artikel

 

 

2.2.41

Bouwactiviteiten:

 

 

2.2.4.1.1

Indien de aanvraag om een conceptaanvraag omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, wordt het tarief bepaald op basis van de gebruiksfunctie(s) en de gebruiksoppervlakte daarvan. Wanneer een bouwactiviteit meer dan één gebruiksfunctie kent wordt het tarief bepaald op basis van de som van de tarieven per gebruiksfunctie en daaraan gekoppelde gebruiksoppervlakte

 

 

 

Er kan naast een nieuwe gebruiksfunctie ook sprake zijn van activiteiten binnen een bestaande gebruiksfunctie. In het laatste geval wordt gerekend met de gebruiksoppervlakte waar de bouwactiviteiten (bijvoorbeeld interne wijzigingen) plaatsvinden ook al blijft de gebruiksfunctie in aard ongewijzigd

 

 

 

Dit alles is te berekenen aan de hand van het onderstaande, waarbij het minimum bedrag € 186,35 is

 

 

2.2.4.1.1.1

Wanneer sprake is van één of meer van de volgende gebruiksfuncties:

 

 

 

- bijeenkomstfunctie

 

 

 

- gezondheidsfunctie

 

 

 

- logiesfunctie

 

 

 

- onderwijsfunctie

 

 

 

wordt voor de betreffende gebruiksfunctie(s) afzonderlijk de gebruiksoppervlakte bepaald en aan de hand hiervan het volgende tarief per gebruiksfunctie gehanteerd:

 

 

2.2.4.1.1.1.1

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde kleiner is dan 20 m2, bedragen de kosten

 

93,20

2.2.4.1.1.1.2

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde 20 m2 of groter is, maar kleiner dan of gelijk is aan 200 m2, bedragen de kosten

 

93,20

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 12,05 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 20 m2

 

 

2.2.4.1.1.1.3

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 200 m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 500 m2, bedragen de kosten

 

2.262,20

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 11,00 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 200 m2

 

 

2.2.4.1.1.1.4

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 500 m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 2000 m2, bedragen de kosten

 

5.562,20

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 10,50 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 500 m2

 

 

2.2.4.1.1.1.5

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 2000 m2 bedragen de kosten

 

21.312,20

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 9,95 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 2000 m2

 

 

2.2.4.1.1.2

Wanneer sprake is één of meer van de volgende gebruiksfunctie:

 

 

 

- celfunctie

 

 

 

- kantoorfunctie

 

 

 

- sportfunctie

 

 

 

- winkelfunctie

 

 

 

wordt voor de betreffende gebruiksfunctie(s) afzonderlijk de gebruiksoppervlakte bepaald en aan de hand hiervan het volgende tarief per gebruiksfunctie gehanteerd:

 

 

2.2.4.1.1.2.1

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde kleiner is dan 20 m2, bedragen de kosten

 

93,20

2.2.4.1.1.2.2

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde 20 m2 of groter is, maar kleiner dan of gelijk is aan 200 m2, bedragen de kosten

 

93,20

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 11,00 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 20 m2

 

 

2.2.4.1.1.2.3

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 200 m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 500 m2, bedragen de kosten

 

2.073,20

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 10,50 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 200 m2

 

 

2.2.4.1.1.2.4

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 500 m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 2000 m2, bedragen de kosten

 

5.223,20

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 9,45 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 500 m2

 

 

2.2.4.1.1.2.5

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 2000 m2 bedragen de kosten

 

19.398,20

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 2,30 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 2000 m2

 

 

2.2.4.1.1.3

Wanneer sprake is één of meer van de volgende gebruiksfunctie:

 

 

 

- woonfunctie

 

 

 

- industriefunctie agrarisch (stallen)

 

 

 

wordt voor de betreffende gebruiksfunctie(s) afzonderlijk de gebruiksoppervlakte bepaald en aan de hand hiervan het volgende tarief per gebruiksfunctie gehanteerd:

 

 

2.2.4.1.1.3.1

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde kleiner is dan 20 m2, bedragen de kosten

 

93,20

2.2.4.1.1.3.2

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde 20 m2 of groter is, maar kleiner dan of gelijk is aan 200 m2, bedragen de kosten

 

93,20

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 16,25 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 20 m2

 

 

2.2.4.1.1.3.3

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 200 m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 500 m2, bedragen de kosten

 

3.018,20

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 13,35 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 200 m2

 

 

2.2.4.1.1.3.4

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 500 m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 2000 m2, bedragen de kosten

 

7.023,20

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 2,20 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 500 m2

 

 

2.2.4.1.1.3.5

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 2000 m2 bedragen de kosten

 

10.323,20

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 0,50 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 2000 m2

 

 

2.2.4.1.1.4

Wanneer sprake is van de volgende gebruiksfunctie:

 

 

 

- industriefunctie agrarisch (niet zijnde stallen)

 

 

 

- industriefunctie (niet agrarisch)

 

 

 

- overige gebruiksfunctie

 

 

 

wordt het volgende tarief gehanteerd:

 

 

2.2.4.1.1.4.1

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde kleiner is dan 20 m2, bedragen de kosten

 

93,20

2.2.4.1.1.4.2

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde 20 m2 of groter is, maar kleiner dan of gelijk is aan 200 m2, bedragen de kosten

 

93,20

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 3,65 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 20 m2

 

 

2.2.4.1.1.4.3

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 200 m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 500 m2, bedragen de kosten

 

750,20

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 3,15 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 200 m2

 

 

2.2.4.1.1.4.4

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 500 m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 2000 m2, bedragen de kosten

 

1.695,20

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 2,65 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 500 m2

 

 

2.2.4.1.1.4.5

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 2000 m2 bedragen de kosten

 

5.670,20

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 2,10 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 2000 m2

 

 

2.2.4.1.1.5.1

Wanneer sprake is van de volgende gebruiksfunctie:

 

 

 

- bouwwerk geen gebouw zijnde

 

 

 

wordt het volgende tarief gehanteerd:

 

 

2.2.4.1.1.5.11

voor elke gevelwijziging bedragen de kosten

 

23,55

2.2.4.1.1.5.12

voor elke overkapping bedragen de kosten

 

23,55

2.2.4.1.1.5.13

voor elke wanden/muren niet constructief bedragen de kosten

 

23,55

2.2.4.1.1.5.14

voor elke wanden/muren wel constructief bedragen de kosten

 

23,55

2.2.4.1.1.5.2

- overige bouwwerken geen gebouw zijnde die hierboven niet genoemd zijn

 

 

2.2.4.1.1.5.21

ongeacht hoogte, als het grondoppervlakte kleiner dan 2 m2 is

 

23,55

 

Indien het grondoppervlakte 2 of meer m2 bedraagt dan wordt het legesbedrag als volgt bepaald:

 

 

2.2.4.1.1.5.22

het aangevraagde niet hoger dan één meter is:

 

23,55

 

vermeerderd met € 1,05 per m2 van het grondoppervlakte waar de aanvraag op van toepassing is

 

 

2.2.4.1.1.5.23

het aangevraagde hoger dan één meter is maar niet hoger dan drie meter:

 

23,55

 

vermeerderd met € 1,35 per m2 van het grondoppervlakte waar de aanvraag op van toepassing is

 

 

2.2.4.1.1.5.24

het aangevraagde hoger dan drie meter is maar niet hoger dan vijf meter:

 

52,35

 

vermeerderd met 2,65 per m2 van het grondoppervlakte waar de aanvraag op van toepassing is

 

 

2.2.4.1.1.5.25

het aangevraagde hoger dan vijf meter is maar niet hoger dan tien meter:

 

104,70

 

vermeerderd met € 3,95 per m2 van het grondoppervlakte waar de aanvraag op van toepassing is

 

 

2.2.4.1.1.5.26

het aangevraagde hoger dan tien meter is:

 

261,70

 

vermeerderd met € 5,40 per m2 van het grondoppervlakte waar de aanvraag op van toepassing is

 

 

2.2.4.1.1.5.27

voor een erf afscheiding 1m t/m 2 m bedragen de kosten per m1

 

1,80

2.2.4.1.1.5.28

alle bouwwerken geen gebouw zijnde niet genoemd zijn in 2.3.1.1.5 geldt het tarief van

 

23,55

 

 

2.3

"Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd."

 

 

 

Heffingsgrondslag

 

 

 

Dit is de grondslag op basis waarvan leges worden geheven. Er worden meerdere grondslagen gebruikt, afhankelijk van het te leveren product:

 

 

 

a. gebruiksoppervlakte (m2) per gebruiksfunctie waar de aanvraag betrekking op heeft, als omschreven onder artikel 2.1. van deze titel

 

 

 

b. vast tarief per product, als omschreven in het van toepassing zijnde artikel

 

 

 

c. overige grondslagen, als omschreven in het van toepassing zijnde artikel

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, wordt het tarief bepaald op basis van de gebruiksfunctie(s) en de gebruiksoppervlakte daarvan. Wanneer een bouwactiviteit meer dan één gebruiksfunctie kent wordt het tarief bepaald op basis van de som van de tarieven per gebruiksfunctie en daaraan gekoppelde gebruiksoppervlakte

 

 

 

Er kan naast een nieuwe gebruiksfunctie ook sprake zijn van activiteiten binnen een bestaande gebruiksfunctie. In het laatste geval wordt gerekend met de gebruiksoppervlakte waar de bouwactiviteiten (bijvoorbeeld interne wijzigingen) plaatsvinden ook al blijft de gebruiksfunctie in aard ongewijzigd

 

 

 

Dit alles is te berekenen aan de hand van het onderstaande, waarbij het minimum bedrag € 186,35 is

 

 

2.3.1.1.1

Wanneer sprake is van één of meer van de volgende gebruiksfuncties:

 

 

 

- bijeenkomstfunctie

 

 

 

- gezondheidsfunctie

 

 

 

- logiesfunctie

 

 

 

- onderwijsfunctie

 

 

 

wordt voor de betreffende gebruiksfunctie(s) afzonderlijk de gebruiksoppervlakte bepaald en aan de hand hiervan het volgende tarief per gebruiksfunctie gehanteerd:

 

 

2.3.1.1.1.1

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde kleiner is dan 20 m2, bedragen de kosten

 

186,35

2.3.1.1.1.2

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde 20 m2 of groter is, maar kleiner dan of gelijk is aan 200 m2, bedragen de kosten

 

186,35

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 24,10 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 20 m2

 

 

2.3.1.1.1.3

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 200 m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 500 m2, bedragen de kosten

 

4.524,35

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 21,95 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 200 m2

 

 

2.3.1.1.1.4

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 500 m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 2000 m2, bedragen de kosten

 

11.109,35

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 20,95 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 500 m2

 

 

2.3.1.1.1.5

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 2000 m2 bedragen de kosten

 

42.434,35

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 19,90 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 2000 m2

 

 

2.3.1.1.2

Wanneer sprake is één of meer van de volgende gebruiksfunctie:

 

 

 

- celfunctie

 

 

 

- kantoorfunctie

 

 

 

- sportfunctie

 

 

 

- winkelfunctie

 

 

 

wordt voor de betreffende gebruiksfunctie(s) afzonderlijk de gebruiksoppervlakte bepaald en aan de hand hiervan het volgende tarief per gebruiksfunctie gehanteerd:

 

 

2.3.1.1.2.1

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde kleiner is dan 20 m2, bedragen de kosten

 

186,35

2.3.1.1.2.2

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde 20 m2 of groter is, maar kleiner dan of gelijk is aan 200 m2, bedragen de kosten

 

186,35

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 21,95 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 20 m2

 

 

2.3.1.1.2.3

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 200 m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 500 m2, bedragen de kosten

 

4.137,35

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 20,90 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 200 m2

 

 

2.3.1.1.2.4

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 500 m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 2000 m2, bedragen de kosten

 

10.422,35

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 18,85 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 500 m2

 

 

2.3.1.1.2.5

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 2000 m2 bedragen de kosten

 

38.697,35

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 4,55 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 2000 m2

 

 

2.3.1.1.3

Wanneer sprake is één of meer van de volgende gebruiksfunctie:

 

 

 

- woonfunctie

 

 

 

- industriefunctie agrarisch (stallen)

 

 

 

wordt voor de betreffende gebruiksfunctie(s) afzonderlijk de gebruiksoppervlakte bepaald en aan de hand hiervan het volgende tarief per gebruiksfunctie gehanteerd:

 

 

2.3.1.1.3.1

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde kleiner is dan 20 m2, bedragen de kosten

 

186,35

2.3.1.1.3.2

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde 20 m2 of groter is, maar kleiner dan of gelijk is aan 200 m2, bedragen de kosten

 

186,35

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 32,45 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 20 m2

 

 

2.3.1.1.3.3

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 200 m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 500 m2, bedragen de kosten

 

6.027,35

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 26,70 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 200 m2

 

 

2.3.1.1.3.4

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 500 m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 2000 m2, bedragen de kosten

 

14.037,35

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 4,40 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 500 m2

 

 

2.3.1.1.3.5

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 2000 m2 bedragen de kosten

 

20.637,35

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 1,00 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 2000 m2

 

 

2.3.1.1.4

Wanneer sprake is van de volgende gebruiksfunctie:

 

 

 

- industriefunctie agrarisch (niet zijnde stallen)

 

 

 

- industriefunctie (niet agrarisch)

 

 

 

- overige gebruiksfunctie

 

 

 

wordt het volgende tarief gehanteerd:

 

 

2.3.1.1.4.1

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde kleiner is dan 20 m2, bedragen de kosten

 

186,35

2.3.1.1.4.2

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde 20 m2 of groter is, maar kleiner dan of gelijk is aan 200 m2, bedragen de kosten

 

186,35

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 7,20 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 20 m2

 

 

2.3.1.1.4.3

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 200 m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 500 m2, bedragen de kosten

 

1.500,35

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 6,15 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 200 m2

 

 

2.3.1.1.4.4

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 500 m2, maar kleiner dan of gelijk is aan 2000 m2, bedragen de kosten

 

3.375,35

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 5,15 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 500 m2

 

 

2.3.1.1.4.5

Indien het gebruiksoppervlakte van het aangevraagde groter is dan 2000 m2 bedragen de kosten

 

11.250,35

 

Deze kosten worden vermeerderd met € 4,15 voor elke vierkante meter gebruiksoppervlakte vanaf 2000 m2

 

 

2.3.1.1.5.1

Wanneer sprake is van de volgende gebruiksfunctie:

 

 

 

- bouwwerk geen gebouw zijnde

 

 

 

wordt het volgende tarief gehanteerd:

 

 

2.3.1.1.5.11

voor elke gevelwijziging bedragen de kosten

 

47,10

2.3.1.1.5.12

voor elke overkapping bedragen de kosten

 

47,10

2.3.1.1.5.13

voor elke wanden/muren niet constructief bedragen de kosten

 

47,10

2.3.1.1.5.14

voor elke wanden/muren wel constructief bedragen de kosten

 

47,10

2.3.1.1.5.2

- overige bouwwerken geen gebouw zijnde die hierboven niet genoemd zijn:

 

 

2.3.1.1.5.21

ongeacht hoogte, als het grondoppervlakte kleiner dan 2 m2 is

 

47,10

 

indien het grondoppervlakte 2 of meer m2 bedraagt dan wordt het legesbedrag als volgt bepaald:

 

 

2.3.1.1.5.22

het aangevraagde niet hoger dan één meter is

 

47,10

 

vermeerderd met € 2,10 per m2 van het grondoppervlakte waar de aanvraag op van toepassing is

 

 

2.3.1.1.5.23

het aangevraagde hoger dan één meter is maar niet hoger dan drie meter

 

47,10

 

vermeerderd met € 2,65 per m2 van het grondoppervlakte waar de aanvraag op van toepassing is

 

 

2.3.1.1.5.24

het aangevraagde hoger dan drie meter is maar niet hoger dan vijf meter

 

104,65

 

vermeerderd met 5,25 per m2 van het grondoppervlakte waar de aanvraag op van toepassing is

 

 

2.3.1.1.5.25

het aangevraagde hoger dan vijf meter is maar niet hoger dan tien meter

 

209,35

 

vermeerderd met € 7,85 per m2 van het grondoppervlakte waar de aanvraag op van toepassing is

 

 

2.3.1.1.5.26

het aangevraagde hoger dan tien meter is

 

523,35

 

vermeerderd met € 10,75 per m2 van het grondoppervlakte waar de aanvraag op van toepassing is

 

 

2.3.1.1.5.27

voor een erf afscheiding 1m t/m 2 m bedragen de kosten per m1

 

3,60

2.3.1.1.5.28

alle bouwwerken geen gebouw zijnde niet genoemd zijn in 2.3.1.1.5 geldt het tarief van

 

47,10

 

 

 

 

 

Extra welstandstoets

 

 

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is

 

212,55

2.3.1.3

Verplicht advies agrarische commissie

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld

 

417,60

2.3.1.4

Achteraf ingediende aanvraag

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: 100% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges

 

 

2.3.1.5

Beoordeling aanvullende leges

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen

 

186,35

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief

 

343,35

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij sprake is van een bouwactiviteit

 

 

 

"Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:"

 

 

2.3.3.1

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1 van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)

 

355,60

2.3.3.2

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2 van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)

 

355,60

2.3.3.3

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse grote afwijking)

 

5.290,95

2.3.3.4

Indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

 

231,10

2.3.3.5

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)

 

5.290,40

2.3.3.6

Indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving)

 

5.290,40

2.3.3.7

Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)

 

5.290,40

2.3.3.8

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)

 

5.290,40

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

 

"Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder a van de Wabo, bedraagt het tarief:"

 

 

2.3.4.1

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)

 

355,60

2.3.4.2

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)

 

355,60

2.3.4.3

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking)

 

5.290,40

2.3.4.4

Indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

 

5.290,40

2.3.4.5

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)

 

5.290,40

2.3.4.6

Indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving)

 

5.290,40

2.3.4.7

Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)

 

5.290,40

2.3.4.8

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)

 

5.290,40

2.3.4.9

Indien artikel 3 van de Wet vergunning onrechtmatige bewoning recreatiewoningen wordt toegepast

 

259,10

2.3.4.10

Indien artikel 4 van de Wet vergunning onrechtmatige bewoning recreatiewoningen wordt toegepast

 

259,10

2.3.5

In gebruiknemen of gebruiken in verband met brandveiligheid

 

 

2.3.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een omgevingsvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d van de Wabo:

 

 

2.3.5.1.1

categorie 1: 0 t/m 100 m2

 

186,55

2.3.5.1.2

categorie 2: 101 t/m 500

 

186,55

 

te verhogen met, per m2 vanaf 100 m2

 

0,80

2.3.5.1.3

categorie 3: 501 t/m 2000 m2

 

506,55

 

te verhogen met, per m2 vanaf 500 m2

 

0,45

2.3.5.1.4

categorie 4: 2001 t/m 5000 m2

 

1.181,55

 

te verhogen met, per m2 vanaf 2000 m2

 

0,05

2.3.5.1.5

categorie 5: 5001 t/m 50.000 m2

 

1.331.55

 

te verhogen met, per m2 vanaf 5000 m2

 

0,03

2.3.5.1.6

categorie 6: meer dan 50.001 m2

 

2.681,55

 

te verhogen met, per m2 vanaf 50.000 m2

 

0,01

 

Bij het bepalen van het aantal m2 wordt uitgegaan van de berekeningsmethode, zoals deze is opgenomen in de NEN 2580. Met name de hoofdstukken drie en vier zijn hierbij bepalend

 

 

2.3.5.2.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verlengen van een afgegeven vergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d van de Wabo, bedraagt

 

186,35

2.3.5.3.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het aanpassen van een bestaande vergunning, overeenkomstig artikel 2.1, eerste lid, onder d van de Wabo, van een bouwwerk dat gedeeltelijk wordt vernieuwd, dan wel veranderd of vergroot, worden de leges slechts berekend over het oppervlak dat wordt vernieuwd, veranderd of vergroot

 

 

2.3.5.3.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het aanpassen van een bestaande vergunning, overeenkomstig artikel 2.1, eerste lid, onder d van de Wabo, voor een veranderd gebruik, zonder dat er sprake is van verbouwing of anderszins, worden de leges slechts berekend over het oppervlak waarvoor het gewijzigde gebruik geldt

 

 

2.3.5.3.3

Voor zover een vergunning, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d van de Wabo aanpassing behoeft na een verandering waardoor overeenkomstig de Woningwet sprake is van vergunning vrije bouwwerken, is het gestelde onder 2.3.5.2.1 eveneens van toepassing

 

 

2.3.5.3.4

Indien een aanvraag voor een vergunning, overeenkomstig artikel 2.1, eerste lid, onder d van de Wabo of artikel 6.1.1, lid 1 onder b en onder c van de bouwverordening, op grond van het gestelde in artikel 6.1.3. van de Bouwverordening niet in behandeling wordt genomen, dan wel op grond van het gestelde in artikel 6.1.5, onder b van de Bouwverordening moet worden geweigerd, worden 10% van de legeskosten als bedoeld in de leden 1 tot en met 5 in rekening gebracht

 

 

2.3.5.3.5

Indien een aanvraag voor een vergunning, overeenkomstig artikel 2.1, eerste lid, onder d van de Wabo of artikel 6.1.1, lid 1 onder b en onder c van de bouwverordening, op grond van artikel 6.1.5. onder a van de Bouwverordening moet worden geweigerd, worden 20% van de legeskosten als bedoeld in de leden 2.3.5.1.1 tot en met 2.3.5.1.6 in rekening gebracht

 

 

2.3.5.4.1

Voor een hernieuwde aanvraag van een vergunning, overeenkomstig artikel 2.1, eerste lid, onder d of artikel 6.1.1, lid 1 onder b en onder c van de bouwverordening, voor een bouwwerk waarvan de vergunning op grond van artikel 6.1.6, lid 1 van de Bouwverordening is ingetrokken, worden de leges berekend overeenkomstig het gestelde in 2.3.5.1

 

 

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening Oirschot 2010 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 9 van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief

 

429,15

2.3.6.1.1

Voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument

 

429,15

2.3.6.1.2

Voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht

 

429,15

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening Oirschot 2010 aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief

 

429,15

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief

 

343,35

2.3.7.1.1

In gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo

 

343,35

2.3.7.1.2

n.v.t.

 

 

2.3.7.2

Asbesthoudende materialen

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is

 

85,80

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief

 

257,45

2.3.9

Uitweg/inrit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief

 

257,45

2.3.10

Kappen

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in de Bomenverordening Oirschot 2010  een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief

 

257,45

2.3.11

Opslag van roerende zaken

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de  gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief

 

211,45

2.3.11.1

Indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo

 

211,45

2.3.11.2

Indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo

 

211,45

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

 

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief

 

333,25

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

 

333,25

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

 

514,95

2.3.14

Andere activiteiten

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

 

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief

 

583,20

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief

 

 

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief

 

583,20

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken

 

583,20

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft

 

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft

 

 

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

 

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

 

85,80

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

 

856,20

2.3.17

Advies

 

 

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld

 

 

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken

 

 

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

 

 

2.3.18.1

n.v.t.

 

 

2.3.18.1.1

n.v.t.

 

 

2.3.18.1.2

n.v.t.

 

 

2.3.18.2

n.v.t.

 

 

 

 

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3

 

 

2.4.2

n.v.t.

 

 

2.4.2.1

n.v.t.

 

 

2.4.2.2

n.v.t.

 

 

2.4.2.3

n.v.t.

 

 

 

 

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

 

2.5.1.1

50% indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 1 maand na het in behandeling nemen ervan

 

 

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

 

 

2.5.1.2

25% indien de aanvraag wordt ingetrokken na 1 maand en binnen de termijn dat de vergunning is verleend

 

 

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

 

 

2.5.1.3

n.v.t.

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 1 jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

 

 

 

25% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

 

 

25% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

 

 

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak

 

 

2.5.4

n.v.t.

 

 

2.5.5

n.v.t.

 

 

 

 

2.6

n.v.t.

 

 

 

 

2.7

n.v.t.

 

 

 

 

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

 

5.290,40

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

 

5.290,40

 

 

2.9

n.v.t.

 

 

 

 

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking

 

257,45

 

 

TITEL 3: DIENSTVERLENING VALLEND ONDER EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN

 

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

 

315,80

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

 

315,80

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

 

41,60

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag wijziging drank- en horecavergunning i.v.m. nieuwe leidinggevende

 

37,00

3.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag wijziging drank- en horecavergunning i.v.m. gewijzigde inrichting

 

141,80

 

 

 

 

 

Ontheffing sluitingsuur

 

 

3.1.6

Het tarief bedraagt voor het verlenen van een ontheffing van het verbod tot het open houden van cafés en andere voor het publiek toegankelijke inrichtingen na de algemene sluitingstijd:

 

 

3.1.6.1

voor het eerste uur of gedeelte daarvan

 

85,80

3.1.6.2

voor ieder volgend uur of gedeelte daarvan

 

8,60

 

 

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

 

 

3.2.1.1

een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel

 

114,35

3.2.1.2

een herdenkingsplechtigheid

 

42,90

3.2.1.3

een braderie

 

64,30

3.2.1.4

een optocht, niet zijnde een betoging, op de weg

 

42,90

3.2.1.5

een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg

 

114,35

3.2.1.6

een klein evenement (straatfeest of buurtbarbecue) dat niet voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 2.25, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening

 

17,15

3.2.1.7

een klein evenement (straatfeest of buurtbarbecue) dat wel voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 2.25, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening

 

17,15

3.2.1.8

een sponsorloop

 

17,15

3.2.1.9

een oriëntatietocht

 

28,55

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening

 

42,90

3.2.3

n.v.t.

 

 

 

 

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

 

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in , anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.4

 

 

3.3.1.1

voor een seksinrichting

 

 

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

 

 

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in :

 

 

3.3.2.1

voor een seksinrichting

 

 

3.3.2.2

voor een escortbedrijf

 

 

 

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet

 

 

 

 

3.5

n.v.t.

 

 

3.5.1

n.v.t.

 

 

3.5.2

n.v.t.

 

 

 

 

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in de Brandbeveiligingsverordening

 

186,35

 

 

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

257,45