Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR326318
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR326318/1
Regeling vervallen per 01-10-2014
Verordening auditcommissie gemeente Oisterwijk 2011-2014 A
Geldend van 28-03-2014 t/m 30-09-2014
Intitulé
Verordening auditcommissie gemeente Oisterwijk 2011-2014 AVerordening Auditcommissie gemeente Oisterwijk 2011-2014 A
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- 1.
commissie: de auditcommissie, zoals bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet;
- 2.
lid: lid van de commissie;
- 3.
voorzitter: voorzitter van de commissie;
- 4.
accountant: de door de raad, conform artikel 213 Gemeentewet, aangewezen accountant.
Artikel 2 Doel
-
1. De commissie heeft als doel overleg te voeren met de accountant en uitvoering te geven aan de taken genoemd in artikel 6.
-
2. De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van de raad en het college.
Artikel 3 Samenstelling van de commissie
-
1. De commissie bestaat uit maximaal een raadslid per fractie, met een minimum van drie leden.
-
2. De commissie kan worden bijgestaan door adviseurs, waaronder de portefeuillehouder financiën, de concerncontroller, medewerkers afdeling financiën en de griffier of zijn vervanger.
-
3. De accountant treedt op verzoek van de commissie op als extern adviseur van de commissie.
-
4. De commissie kan externe adviseurs, waaronder leden van de Rekenkamercommissie, om advies vragen en uitnodigen bij een vergadering aanwezig te zijn.
Artikel 4 Voorzitter en secretariaat
-
1. De commissie kiest uit de in de commissie zitting hebbende raadsleden een voorzitter.
-
2. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeen roepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming.
-
3. De griffie verzorgt het secretariaat.
Artikel 5 Benoeming en ontslag
-
1. De raad benoemt de leden die namens de raad zitting hebben in de commissie.
-
2. De zittingsperiode van de raadsleden in de commissie eindigt wanneer zij ophouden lid te zijn van de raad en in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.
-
3. De raad kan een lid als commissielid ontslaan.
-
4. Een raadslid kan te allen tijde als lid van de commissie ontslag nemen.
Artikel 6 Taken en bevoegdheden
De commissie:
- 1.
is het directe aanspreekpunt voor de door de raad aangewezen accountant;
- 2.
adviseert de raad op basis van de bevindingen van de externe accountant over de kwaliteit van de interne beheersingssystemen;
- 3.
bespreekt jaarlijks het controleplan van de accountant en adviseert de raad over
speerpunten in de accountantscontrole;
- 4.
bespreekt de bevindingen van de accountant naar aanleiding van (interim-) controles en naar aanleiding van de jaarrekeningcontrole;
- 5.
evalueert de dienstverlening van de accountant;
- 6.
kan zelfstandig (deel)opdrachten verstrekken aan de accountant en adviseert de raad hierover;
- 7.
adviseert de raad over het jaarverslag en de programmajaarrekening, mede aan de hand van de accountantsverklaring en het accountantsverslag;
- 8.
stemt onderzoeken volgens artikel 213a van de Gemeentewet, rekenkameronderzoeken en de accountantscontrole op elkaar af;
- 9.
is belast met het aanbestedingstraject van de accountant met ondersteuning van de inkoper.
- 10.
controleert in opdracht van de raad, opgestelde risicoanalyses en de naleving van door de raad vastgestelde exploitatieopzetten van grote ontwikkelingsprojecten zoals KVL, en adviseert daar periodiek over aan de raad;
Artikel 7 Vergaderingen en quorum
1.De commissie vergadert in principe 2 keer per jaar of zo veel zij nodig acht voor
een goede uitoefening van haar taak. In ieder geval vindt het overleg plaats als
bedoeld in de leden 2 en 3 van dit artikel.
2.Jaarlijks, in het voorjaar, vindt er specifiek overleg plaats tussen de accountant en
de commissie over het rapport van bevindingen, behorend bij het accountantsrapport van de jaarrekening over het voorafgaande dienstjaar.
3.Jaarlijks, in het najaar, vindt er specifiek overleg plaats tussen de accountant en de
commissie over de rapportage van de accountant bij de interim-controle over het
lopende dienstjaar, aan de hand van de managementletter van de accountant. De commissie geeft dan de speerpunten aan voor de controle over het lopende dienstjaar.
4.Als minder dan drie leden bij een vergadering aanwezig zijn, wordt de vergadering
niet gehouden en wordt zo spoedig mogelijk een nieuwe vergadering belegd.
- 5.
De vergaderingen van de commissie vinden in beslotenheid plaats.
- 6.
Over hetgeen in de vergaderingen is besproken wordt door de individuele leden van
de commissie niets in de openbaarheid gebracht (behoudens het gestelde onder
artikel 7, sub 7 en 8).
- 7.
De adviezen van de commissie aan de raad en de commissie AZ zijn openbaar.
- 8.
Verslagen van vergaderingen van de auditcommissie worden vertrouwelijk ter inzage gelegd voor de raad en het college.
Artikel 8 Slotbepalingen
1.Bij twijfel over de betekenis of toepassing van de in deze verordening opgenomen
bepalingen en in gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de
commissie.
Artikel 9 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking onmiddellijk na de bekendmaking ervan.
Artikel 10 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als: “Verordening Auditcommissie
gemeente Oisterwijk 2011 – 2014 A”.
De raad 12 december 2013
de griffier, de voorzitter,
Nelleke van Wijk Henk Willems, waarnemer
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl