Regeling vervallen per 01-01-2019

Nadere regels jeugdhulp gemeente Oisterwijk 2018

Geldend van 12-02-2018 t/m 31-12-2018 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2018

Intitulé

Nadere regels jeugdhulp gemeente Oisterwijk 2018

Het college van burgemeester en wethouders,

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, de Verordening jeugdhulp gemeente Oisterwijk 2017 en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

overwegende dat het noodzakelijk is nadere regels te stellen op basis van artikel 9.3 van de Verordening jeugdhulp gemeente Oisterwijk 2017.

b e s l u i t :

de Nadere regels jeugdhulp Gemeente Oisterwijk 2018 vast te stellen.

Hoofdstuk 1 Begripsbepaling

Artikel 1 Begripsbepaling

1. In deze nadere regels wordt verstaan onder:

a. bovengebruikelijke hulp: hulp die de normale, dagelijkse hulp en zorg die partners, ouders, inwonende kinderen en/of andere huisgenoten geacht worden elkaar te bieden, overstijgt;

b. budgethouder: de persoon aan wie het budget is toegekend. In de regel wordt de regie op het budget gevoerd door de aanvrager/ gezaghebbende ouder, ook wel belanghebbende genoemd;

c. college: college van burgemeester en wethouders gemeente Oisterwijk;

d. gemeentelijke toegang: dit is in de gemeente Oisterwijk het Ondersteuningsteam dat bestaat uit het Sociaal Team en het Wmo/Jeugd team van de gemeente;

e. verordening: Verordening Jeugdhulp gemeente Oisterwijk 2017;

f. zorgarrangementen: compleet pakket waarbij zorg wordt ingezet om het vastgestelde doel en resultaat te bereiken.

Alle begrippen die in deze nadere regels worden gebruikt en niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Jeugdwet, de Algemene wet bestuursrecht en de verordening.

Hoofdstuk 2 Vormen van Jeugdhulp

Artikel 2.1 Voorzieningen jeugdhulp

In overeenstemming met de Verordening en de Wet zijn er individuele voorzieningen met of zonder verblijf (die door het college middels een beschikking worden toegekend) en overige voorzieningen (die vrij toegankelijk zijn.)

Individuele voorzieningen zijn onder te verdelen in laag specialistische jeugdhulp (segment 2) of hoog specialistische jeugdhulp (segment 3).

Wanneer de voorzieningen zoals opgenomen in deze nadere regels en de Verordening onvoldoende aansluiten op de hulpvraag en het te behalen resultaat dan kan het college besluiten om een andere voorziening in te zetten. Het college kan hiertoe aanbod, dat niet onder overige en individuele voorzieningen valt, beschouwen als jeugdhulp.

Artikel 2.2 Laag specialistische jeugdhulp

De laag specialistische jeugdhulp wordt ingezet met 9 resultaatgerichte zorgarrangementen waarbij er 5 verschillende intensiteiten bestaan per zorgarrangement. Laag specialistische zorg heeft de volgende kenmerken:

- veelal ambulante begeleiding of behandeling van korte duur of lage intensiteit;

- bestemd voor enkelvoudige problematiek;

- is van toepassing voor het grootste deel van de jeugdigen / gezinnen;

- minder kostbaar dan hoog specialistische zorg.

De inzet van de laag specialistische zorg met een zorgarrangement wordt bepaald door middel van het Stappenplan tot het komen van de passende ondersteuning (7 stappenplan), opgenomen in bijlage 4.

Het college beschikt over de volgende zorgarrangementen:

NR.

ARRANGEMENT

Licht

Midden

Zwaar

Doorlopend

Chronisch

1.

Psychosociale problematiek jeugdige, als gevolg van problematische relatie tussen ouders.

1L

1M

1Z

1D

1C

2.

Problemen jeugdige, ontstaan/versterkt door ontoereikende opvoedvaardigheden ouder(s).

2L

2M

2Z

2D

2C

3.

Ouder(s) met ziekte, lichamelijke of verstandelijke beperking. Problemen jeugdige gerelateerd aan beperking ouder(s).

3L

3M

3Z

3D

3C

4.

(Kindeigen) problemen jeugdigen, met ouder(s) met psychi(atri)sche problematiek (soms dubbele diagnose). Vaak problematische relatie ouders.

4L

4M

4Z

4D

4C

5.

Kind eigen problematiek jeugdige (psychiatrische en/of ontwikkelingsstoornis, eventueel in combinatie met somatische stoornis).

5L

5M

5Z

5D

5C

6.

Jeugdige met (kind eigen) problemen die opgroeit in multiproblem gezin (inzet op multi problem staat voorop).

6L

6M

6Z

6D

6C

7.

Jeugdigen met een beneden gemiddelde intelligentie (<75), soms in combinatie met somatische problematiek.

7L

7M

7Z

7D

7C

8.

Jeugdigen met een beneden gemiddelde intelligentie (<75), soms in combinatie met somatische en/of psychiatrische problematiek, ten gevolge hiervan ontwikkelings- en gedragsproblemen.

8L

8M

8Z

8D

8C

9.

Jeugdigen met lichamelijke beperking (gehoor/zicht/somatisch) en/of niet aangeboren hersenletsel, ten gevolge hiervan ontwikkelingsproblemen.

9L

9M

9Z

9D

9C

Licht:

- Perspectief is ontwikkelen;

- Snel leerbaar;

- Opfrissen van eerdere doelen/vaardigheden;

- Veel ondersteunende factoren (mate van leerbaarheid, eigen netwerk, school, voorliggende voorzieningen, eigen kracht en het voeren van regie, enz.);

- De afstand tot het behalen van het doel is dichtbij/kort.

Midden:

- Perspectief is gericht op ontwikkelen;

- Vaak meerdere resultaten te behalen, de te behalen resultaten zijn overzichtelijk;

- Gemiddelde ondersteunende factoren (mate van leerbaarheid, eigen netwerk, school, voorliggende voorzieningen, eigen kracht en het voeren van regie, enz.);

- Motivatie is geen beschermende factor, maar tevens geen belemmerende factor;

- De afstand tot het resultaat is gemiddeld.

Zwaar:

- Perspectief is gericht op ontwikkelen;

- Inzet is intensief;

- Er is al eerder inzet vanuit (diverse) ondersteuners geweest;

- Beperkte ondersteunende factoren (lage leerbaarheid vanwege problematiek, lage motivatie, beperkte eigen kracht en beperkte mogelijkheden met betrekking tot het voeren van eigen regie, beperkt netwerk, enz.);

- Risicofactoren en/of signalen met betrekking tot onveiligheid;

- Ontwikkelmogelijkheden op verschillende leefdomeinen;

- Taal/cultuurbarrière;

- De afstand tot het resultaat is ver weg/lang.

Doorlopend:

- Structurele ondersteuning in een lage frequentie;

- Lichte inzet van ‘vinger aan de pols houden’;

- Borgen.

Chronisch:

- Perspectief is vasthouden van behaalde resultaten;

- Lang lopend;

- Te behalen resultaten zijn minimaal zichtbaar maar wel aanwezig;

- Voorzien in behoeften om daarmee bestendig en gedegen toekomstige vragen op te vangen;

- Verstevigen, verankeren.

Op de website www.jeugdhulphvb.nl wordt bekend gemaakt welke zorgaanbieders welke specifieke voorzieningen jeugdhulp uit kunnen voeren via zorg in natura.

Artikel 2.2.1 Dyslexiezorg

Behandeling van ernstige enkelvoudige dyslexie (EED) behoort ook tot laag specialistische zorg. Voor de inzet van dyslexiezorg is een strikt toelatingsproces afgesproken met het onderwijs en de zorgaanbieders. In deze 'Regionale werkwijze dyslexie' is bepaald onder welke voorwaarden dyslexiezorg kan worden ingezet. Zie hiervoor de website www.zorginregiohartvanbrabant.nl/jeugdhulp/dyslexie

Artikel 2.3 Hoog specialistische jeugdhulp

Hoog specialistische zorg wordt ingezet met producten die zijn ingekocht. Deze zorg heeft ten minste één van de volgende kenmerken:

- intramurale jeugdhulp (dag of 24/7).

- en/of hoog intensieve ambulante hulp die wordt ingezet om uithuisplaatsing te voorkomen. Deze is (bijna) altijd meervoudig van aard, dat wil zeggen vanuit meerdere domeinen binnen de jeugdhulp.

o (ambulante) behandeling meer dan 75 uur nodig is voor het realiseren van het resultaat.

o (ambulante) begeleiding meer dan 110 uur nodig is voor het realiseren van het resultaat.

- vormen van jeugdhulp die qua tariefstelling niet passen binnen segment 2.

Het college kent hoog specialistische zorg toe in de vorm van een voorziening van een gecontracteerde aanbieder. Op de website www.jeugdhulphvb.nl wordt bekend gemaakt welke zorgaanbieders welke specifieke voorzieningen jeugdhulp uit kunnen voeren via zorg in natura.

Artikel 2.4 Beschermd wonen

Beschermd wonen is het bieden van een woning en begeleiding aan personen met een psychische aandoening. Het gaat om personen bij wie op participatie gerichte ondersteuning vanuit een beschermende woonomgeving centraal staat. In beginsel geldt deze zorgvorm voor personen boven de 18 jaar. Jeugdigen in de leeftijdscategorie 16 tot 18 jaar kunnen in specifieke gevallen ook gebruik maken van beschermd wonen.

Het college beoordeelt plaatsing in een beschermd wonen setting aan de hand van Toelichting zorgzwaartepakketten Beschermd Wonen bij psychi(atri)sche en/of psychosociale problemen (bijlage 2).

Bij de plaatsing van een jeugdige (in de leeftijdscategorie 16 - 18 jaar) in een beschermd wonen setting wordt het team Beschermd wonen (georganiseerd bij MEE) betrokken zodat de doorgaande zorglijn (na 18 jaar) is geborgd. Team Beschermd wonen adviseert het college of beschermd wonen de geschikte zorgvorm is en of aan de plaatsingsvoorwaarden wordt voldaan (zie bijlage 2).

Bij justitiële zorg door de GI is de GI verantwoordelijk voor de uitvoering van de jeugdbeschermings- of reclasseringsmaatregel en bepaalt deze welke hulp moet worden ingezet.

Hoofdstuk 3 Criteria voor de inzet van een Individuele voorziening jeugdhulp

Artikel 3.1 Bepaling jeugdhulp

In het geval van een verwijzing door de Gecertificeerde Instelling(GI) wordt dit vastgelegd in een bepaling jeugdhulp, afgegeven door de GI. De inzet van de voorziening jeugdhulp wordt afgestemd met de gemeente conform het samenwerkingsprotocol gemeenten en GI regio Hart van Brabant. De gegevens van de bepaling GI worden overgenomen door de gemeente en gedeeld met de zorgaanbieder ten behoeve van het declaratieproces.

Artikel 3.2 Overige voorzieningen

Wanneer blijkt dat belanghebbende niet op eigen kracht of met hulp van het sociaal netwerk tot een oplossing kan komen, wordt beoordeeld of er zogenaamde overige voorzieningen (conform artikel 2.1 van de Verordening) zijn die de problemen die cliënt ervaart (gedeeltelijk) kunnen oplossen. Het betreft voorzieningen waar iedereen, zonder indicatie of andere vorm van toegang, gebruik van kan maken. Overige voorzieningen zijn diensten zoals het consultatiebureau van de GGD Hart voor Brabant.

Artikel 3.3 Voorliggende voorzieningen op grond van andere wet- of regelgeving

Voorliggend op de Jeugdwet is een (mogelijke) voorziening op grond van een andere wettelijke regeling, zoals de Wet langdurige zorg (Wlz) of de Zorgverzekeringswet (Zvw). Als dit het geval is, zal er op grond van de Jeugdwet geen voorziening worden verstrekt.

Begeleiding van kinderen met problemen is de verantwoordelijkheid van school eventueel met toepassing van de mogelijkheden vanuit de Wet passend onderwijs. Alleen in uitzonderlijke situaties als toezicht en aansturen meer vraagt dan van school en ouders kan worden verwacht en de mogelijkheden vanuit de Wet passend onderwijs ontoereikend zijn, kan een individuele voorziening aan de orde zijn.

Kinderopvang is ook voor kinderen met een beperking voorliggend en het leren omgaan van leidsters met het betreffende kind is gebruikelijke hulp van ouders. Alleen in uitzonderlijke situaties als een kind extra begeleiding nodig heeft die niet door leidsters kan worden geboden en niet van ouders kan worden verwacht, en de begeleiding niet valt onder de door de zorgverzekeraar vergoede kosten voor verpleging en verzorging, dan kan een individuele voorziening aan de orde zijn.

Artikel 3.4 Aanvraag

De aanvraag geschiedt door de gezaghebbende ouders of wettelijke vertegenwoordiger van de jeugdige. In geval van een voogd wordt dit door de voogd aangevraagd.

Voor de aanvraag is toestemming nodig conform de leeftijdscategorieën die zijn benoemd in de Jeugdwet; beide gezaghebbende ouders bij jeugdigen tot 12 jaar, van 12 tot 16 jaar de jeugdige zelf en de gezaghebbende ouder(s), en in de leeftijd van 16-18 jaar de jeugdige zelf met of zonder gezaghebbende ouder(s).

Artikel 3.5 (Boven) gebruikelijke hulp

Bij een hulpvraag wordt de inschatting gemaakt of de benodigde hulp als bovengebruikelijk moet worden aangemerkt. Dit is aan de orde wanneer er sprake is van een beperking, waardoor de noodzakelijke hulp en ondersteuning (in vergelijking tot gezonde kinderen met een normaal ontwikkelingsprofiel) substantieel wordt overschreden. De leeftijd van de jeugdige speelt hierbij een belangrijke rol. Of sprake is van gebruikelijke hulp wordt beoordeeld aan de hand van de richtlijnen opgenomen in bijlage 1. Voor zover er sprake is van bovengebruikelijke hulp kan er een voorziening jeugdhulp worden ingezet.

Artikel 3.6 Overgang van 18-/18 +

De inzet van jeugdhulp vindt plaats op basis van de Jeugdwet en het Burgerlijk Wetboek, waarbij de leeftijdsgrens van 18 jaar wordt gehanteerd. De Wet geeft in artikel 1.1 onder de definitie ‘jeugdige’ aan dat jeugdhulp soms ook mogelijk is tot de leeftijd van 23 jaar (verlengde jeugdhulp). Hierbij moet onder andere gedacht worden aan specifieke jeugdreclasseringstrajecten en/of specifieke gevallen van jongvolwassenen met een verstandelijke beperking. Naast de wettelijke mogelijkheid behoudt het college altijd de bevoegdheid om, indien het dat nodig acht, na de leeftijdsgrens hulp in te zetten. Dit om te voorkomen dat een jongere tussen wal en schip valt.

Artikel 3.7 Vervoer

1. Het college stelt de noodzaak voor vervoer van en naar een locatie waar jeugdhulp wordt geboden vast als:

a. de jeugdige niet op eigen gelegenheid naar de locatie kan reizen (vanwege medische noodzaak of een beperking in de zelfredzaamheid); én

b. er sprake is van beperkingen in de zelfredzaamheid van de ouders (niet zelf kunnen vervoeren); én

c. er geen sprake is van mogelijkheden in de sociale omgeving van de jeugdige om het vervoer te kunnen verzorgen.

2. Het college kan de vervoerscomponent van een voorziening zoals bedoeld in artikel 2.3 lid 2 van de Wet in geval van hoog specialistische zorg toekennen in de vorm van een vergoeding. De hoogte van de vergoeding is gebaseerd op de goedkoopst adequate vervoersmogelijkheid.

3. Voor vervoer per auto is de vergoeding gebaseerd op € 0,19 per kilometer.

4. In geval van hoog specialistische zorg in natura, niet zijnde Jeugd-ggz vervoer, wordt de vergoeding aan de zorgaanbieder betaald met een maximum van € 7,10 per dag. Bij rolstoelvervoer geldt een maximum van € 19,00 per dag.

Artikel 3.8 Goedkoopst adequate individuele voorziening

De verstrekking van de ondersteuning is altijd gebaseerd op de goedkoopst adequate voorziening. Er zijn vaak meerdere geschikte oplossingen (ondersteuningsvormen) maar het college kent de voorziening toe die naar objectieve maatstaven de goedkoopste is om het beoogde resultaat/doel te bereiken. Indien belanghebbende een duurdere voorziening wil (die eveneens adequaat is) komen de meerkosten voor rekening van belanghebbende. In dergelijke situaties zal de verstrekking plaatsvinden in de vorm van een PGB gebaseerd op de goedkoopst compenserende voorziening, en beoordeelt het college of de voorziening die de belanghebbende inkoopt adequaat is om het resultaat te behalen waarvoor het PGB is verstrekt.

Hoofdstuk 4 Persoonsgebonden budget

Artikel 4.1 Hoogte Persoonsgebonden budget (PGB)

1. Bij het verstrekken van een PGB wordt onderscheid gemaakt tussen de inzet van formele zorgverleners (inclusief professioneel gekwalificeerde ZZP'ers) en inzet van informele zorgverleners uit het eigen sociale netwerk en overige niet-gekwalificeerde zorgverleners. De hoogte van het PGB wordt afgeleid van de kosten van de goedkoopste adequate individuele voorziening in natura (zorg in natura-tarief). De hoogte van de PGB tarieven zijn vermeld in bijlage 3.

a. Formele zorgverleners, inclusief professioneel gekwalificeerde ZZP'ers, ontvangen het formele tarief.

b. Informele zorgverleners uit het eigen sociale netwerk en overige niet-gekwalificeerde zorgverleners ontvangen het informele tarief.

c. Bij de vaststelling of er sprake is van een formeel of informeel tarief, geldt dat 1e en 2e graads familiebanden voorgaan op de kwalificatie. De familieband staat een professionele relatie in de weg vanwege de gezagsverhouding die bij een arbeidsrelatie hoort en de emotionele betrokkenheid.

2. De persoon aan wie een PGB wordt verstrekt, kan de jeugdhulp onder de volgende voorwaarden betrekken van een informele zorgverlener:

a. De zorg betreft diensten genoemd in artikel 2.2 onder a onder 1 en 2 van de Verordening jeugdhulp gemeente Oisterwijk 2017, zijnde persoonlijke verzorging en begeleiding; en

b. De zorgverlener heeft aangegeven dat de zorg aan de belanghebbende voor hem niet tot overbelasting leidt.

3. Als er inzet nodig is voor laag specialistische jeugdhulp in de vorm van een zorgarrangement wordt de ondersteuning of volledig in natura geboden, of volledig in de vorm van een PGB.

4. Indien de ondersteuning geleverd wordt door zowel formele als informele zorgverleners dan wordt het formele tarief in PGB verstrekt aan belanghebbende als het zwaartepunt van de ondersteuning bij de formele zorgverlener ligt.

5. Het formele tarief PGB is 90% van het zorg in natura-tarief. Aan gecontracteerde aanbieders worden een aantal aanvullende eisen gesteld op het terrein van administratie (declaratie via Vecozo en registratie kwaliteitsindicatoren zowel landelijk als regionaal), klachtenregeling, leveren van overbruggingszorg en social return on investment. Formele hulpverleners die op basis van een PGB ondersteuning leveren, hoeven hieraan niet te voldoen. Het PGB-tarief is daarom voor een formele hulpverlener lager vastgesteld.

6. Het informele tarief PGB is:

a. 50% van het zorg in natura-tarief voor de laag specialistische zorg. Het tarief is een tegemoetkoming en een erkenning voor de geleverd inzet;

b. € 22,11 per uur voor persoonlijke verzorging en individuele begeleiding bij de hoog specialistische zorg (het gemiddelde tarief van wat binnen de Wlz en de Zvw wordt gebruikt);

c. € 22,11 per dagdeel begeleiding groep;

d. € 44,21 per etmaal kortdurend verblijf.

7. Indien het college beoordeelt dat er zwaarder dan gemiddelde zorg nodig is of er is ondersteuning nodig die niet is ingekocht door het college dan wordt de hoogte van het PGB gebaseerd op de kosten die zijn onderbouwd op basis van (één of) meerdere offertes. Deze offertes worden opgevraagd en overlegd door belanghebbende.

Artikel 4.2 Hulp in de vorm van een PGB

1. Belanghebbenden die in aanmerking komen voor een individuele voorziening kunnen kiezen om zelf ondersteuning in te kopen via een PGB. De hoogte van het persoonsgebonden budget wordt bepaald op basis van het te behalen resultaat in de vorm van een zorgarrangement bij laag specialistische zorg of in geval van hoogspecialistische zorg op basis van het te behalen resultaat, het product en de daarvoor benodigde uren/dagdelen x het geldende tarief. De toegangsmedewerker of medisch verwijzer bepaalt het in te zetten zorgarrangement of het aantal benodigde uren/dagdelen.

2. Indien de in het door de belanghebbende ingediende budgetplan geraamde kosten lager zijn dan het maximaal te verstrekken bedrag op basis van het resultaat bij laag specialistische zorg of het aantal benodigde uren/dagdelen voor het behalen van het resultaat als het gaat om hoog specialistische zorg, is het budgetplan leidend.

3. Een PGB kan worden aangevraagd voor individuele voorzieningen jeugdhulp. Een uitzondering is hierbij de voorziening dyslexie zorg omdat voor zowel de toeleiding als het zorgverleningsproces strikte criteria zijn opgesteld (artikel 2.2.1).

4. Uit het PGB mogen de volgende kosten niet worden betaald:

a. begeleiding- of bemiddelingskosten;

b. administratiekosten;

c. reiskosten van de aanbieder;

d. feestdagenuitkering.

Artikel 4.3 Beschikking PGB

In de beschikking tot verstrekken van een voorziening in de vorm van een PGB wordt in ieder geval opgenomen:

a. het budget waarmee de voorziening of hulp kan worden ingekocht;

b. de periode waarvoor deze toekenning geldt;

c. het doel en resultaat waarvoor het PGB budget dient te worden ingezet;

d. welke (kwaliteits)eisen gelden voor de besteding van het PGB;

e. welke aanvullende voorzieningen relevant zijn of kunnen zijn;

f. informatie over de dienstverlening van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en de taken van de budgethouder richting de SVB.

Hoofdstuk 5 Criteria PGB

Artikel 5.1 Budgetplan

Om voor een PGB in aanmerking te komen dient de belanghebbende een budgetplan op te stellen. Hiervoor is een format beschikbaar. Hier kan in bijzondere situaties vanaf geweken worden.

Artikel 5.2 Bekwaamheid van de aanvrager

De inzet van een PGB vereist in ieder geval inzicht en verantwoordelijkheid op meerdere gebieden. Overwegende bezwaren zijn er als er een vermoeden is dat de belanghebbende aanvrager problemen zal hebben met het doel- en rechtmatig besteden van het PGB. Daarvan kan in ieder geval maar niet uitsluitend sprake zijn in de volgende situaties:

a. de belanghebbende is handelingsonbekwaam;

b. de belanghebbende heeft als gevolg van dementie, een verstandelijke handicap of ernstige psychische problemen onvoldoende inzicht in de eigen situatie;

c. er is sprake van verslavingsproblematiek;

d. er is sprake van schuldenproblematiek;

e. er is eerder misbruik gemaakt van het PGB;

f. er is eerder sprake geweest van fraude;

g. de belanghebbende heeft een zodanig progressief ziektebeeld heeft dat te verwachten is dat de voorziening niet langdurig adequaat is.

Bovenstaande opsomming is niet limitatief. Er kunnen andere situaties denkbaar zijn waarin het verstrekken van een PGB niet gewenst is. In deze situaties kan een PGB worden geweigerd. Om een PGB af te wijzen op overwegende bezwaren, moet er enige feitelijke onderbouwing zijn op grond waarvan afgewezen kan worden. Dit kan een medische onderbouwing zijn, maar ook het aantonen van schulden of eerder misbruik. De onderbouwing wordt in de beschikking vermeld.

In de Verordening is bepaald dat het college een persoonsgebonden budget kan weigeren indien aan de jeugdige of zijn ouders in de afgelopen jaren, voorafgaand aan de datum van het gesprek, een persoonsgebonden budget is verleend en waarbij door de jeugdige of zijn ouders niet is voldaan aan de voorwaarden van het persoonsgebonden budget. Er wordt gekeken naar de afgelopen drie jaren.

Artikel 5.3 Kwaliteit

Voor de diensten die belanghebbende wil inkopen geldt dat deze:

a. veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht moeten worden verstrekt;

b. afgestemd zijn op de reële behoefte van de cliënt en op andere vormen van zorg of hulp die de cliënt ontvangt;

c. verstrekt worden in overeenstemming met de op de beroepskracht rustende verantwoordelijkheid, voortvloeiend uit de professionele standaard.

Deze eisen gelden overigens zowel voor aanbieders van zorg in natura als voor ondersteuning via een PGB. Zowel op individueel als macroniveau vindt monitoring plaats op de kwaliteit en effectiviteit van de ondersteuning. Deze monitoring kan in de vorm van gesprekken met cliënt of huisbezoek (steekproefsgewijs), audits en het oppakken van signalen van de SVB of anderen binnen of buiten de gemeente.

Indien op basis van het gesprek en het daarbij behorende verslag geconcludeerd wordt dat de cliënt als een zeer kwetsbaar persoon moet worden gezien, worden nadere aanvullende voorwaarden gesteld.

Hoofdstuk 6 Betrekken ingezetenen bij beleid

Artikel 6.1 Betrekken ingezetenen bij beleid

We stimuleren interactieve beleidsvorming en actief burgerschap met, door en voor jongeren. Regionaal is er een werkgroep jongerenparticipatie ingesteld. Hierin zit een afvaardiging van de jongeren die actief zijn binnen de cliëntenraad van de jeugdhulpaanbieders. Deze werkgroep denkt actief mee bij de invulling van het regionale jeugdbeleid.

Op lokaal niveau is momenteel de Wmo-raad actief. Zij hebben in het verleden regelmatig geadviseerd inzake de uitvoering van de Jeugdwet. Voorlopig zijn zij onze adviserende partner.

Hoofdstuk 7 Inwerkingtreding

Artikel 7.1 Inwerkingtreding

Deze nadere regels treden in werking de dag na bekendmaking en werken terug tot en met 1 januari 2018.

Artikel 7.2 Intrekking nadere regels 2017

Met de inwerkingtreding van deze nadere regels worden de Nadere regels jeugdhulp gemeente Oisterwijk 2017 ingetrokken.

Artikel 7.3 Citeertitel

Deze nadere regels worden aangehaald als Nadere regels jeugdhulp gemeente Oisterwijk 2018.

Ondertekening

Bijlage 1: Richtlijnen gebruikelijke hulp

Voor zover het gebruikelijk is dat partners, ouders, inwonende kinderen en/of andere huisgenoten elkaar bepaalde hulp en zorg bieden, is cliënt niet aangewezen op ondersteuning vanuit de Jeugdwet.

Gebruikelijke hulp is de normale, dagelijkse hulp en zorg die partners, ouders, inwonende kinderen of andere huisgenoten geacht worden elkaar onderling te bieden. Voor kinderen geldt dat er een bandbreedte is in het normale ontwikkelingsprofiel. Ook tussen kinderen van dezelfde leeftijd zonder ondersteuning vanuit de Jeugdwet kan de omvang van de zorg (per dag) verschillen. Het ene kind is nu eenmaal gemakkelijker dan het andere kind. Gebruikelijke hulp bij kinderen kan activiteiten omvatten die niet standaard bij alle kinderen voorkomen.

Bij gebruikelijke hulp wordt er een onderscheid gemaakt in kortdurende en langdurige situaties;

Kortdurend: er is uitzicht op herstel. Het gaat hierbij over het algemeen over een periode van maximaal drie maanden.

Langdurig: het gaat om chronische situaties waarbij naar verwachting de hulp en zorg langer dan drie maanden nodig zal zijn.

Algemeen aanvaarde maatstaven:

- In kortdurende situaties vallen alle vormen van persoonlijke verzorging en begeleiding onder gebruikelijke hulp, voor zover de handelingen door de ouders, verzorgers of andere huisgenoten zijn aan te leren.

- In langdurige situaties is de hulp waarvan kan worden gezegd dat deze op basis van algemeen aanvaarde maatstaven door de sociale omgeving aan de cliënt moet worden geboden gebruikelijke hulp. Het gaat hierbij in ieder geval om:

o Ouderlijk toezicht: dit toezicht wordt anders naarmate een kind ouder wordt en zich ontwikkelt.

o Begeleiding bij kinderen tot 3 jaar: kinderen in deze leeftijd hebben volledige verzorging en begeleiding van een ouder nodig.

o Begeleiding naar het ziekenhuis: ook als een kind meerdere keren per week naar het ziekenhuis moet, is het gebruikelijk dat een ouder mee gaat.

o Begeleiding naar zwemles: is de duur van de zwemles aanzienlijk afwijkend van als een kind met een normaal ontwikkelingsprofiel, ook dan is het gebruikelijk dat een ouder mee gaat. Dit kan worden gezien als deelname aan een sportvereniging.

o Het leren omgaan van derden (familie/vrienden) met de cliënt.

- In chronische situaties is pas sprake van boven gebruikelijke hulp wanneer de omvang van de hulp en zorg substantieel meer is dan een gezond kind van dezelfde leeftijd gemiddeld nodig heeft. Met substantieel wordt een omvang bedoeld van gemiddeld meer dan een uur per etmaal. Dit uur is in de thuissituatie geen boven gebruikelijke zorg, maar hoort nog tot gebruikelijke hulp en zorg. Als er binnen een gezin meerdere kinderen met beperkingen zijn en deze kinderen hebben een Jeugdwet-zorgvraag, dan wordt het uur substantieel slechts één keer in mindering gebracht .

- Het bieden van een beschermende woonomgeving van ouders aan kinderen is tenminste tot een leeftijd van 17 jaar in beginsel gebruikelijke hulp, zowel in kortdurende als langdurige situaties. Kan een kind niet bij (een van) de ouder(s) wonen vanwege de onmogelijkheden van de ouder(s) om een veilig thuis te bieden en/of vanwege opvoedingsonmacht van de ouder(s), is verblijf op grond van de Jeugdwet aan de orde.

- Bij de weging of er sprake is van boven gebruikelijk toezicht gaat het om de mate van toezicht die nodig is op basis van de aandoeningen, stoornissen en beperkingen van het kind.

Uitzonderingen

1. Voor zover een partner, ouder, volwassen broer/zus en/of elke andere volwassen huisgenoot geobjectiveerde beperkingen heeft en/of kennis/vaardigheden mist om gebruikelijke ondersteuning ten behoeve van de cliënt uit te voeren en deze vaardigheden niet kan aanleren, wordt van hen geen bijdrage verwacht.

2. Voor zover een partner, ouder, volwassen broer/zus en/of andere volwassen huisgenoot overbelast is of dreigt te raken, wordt van hem of haar geen gebruikelijke ondersteuning verwacht, totdat deze dreigende overbelasting is opgeheven. Daarbij geldt het volgende: wanneer voor de partner, ouder, volwassen broer/zus en/of andere volwassen huisgenoot eigen mogelijkheden en/of voorliggende voorzieningen zijn om de (dreigende) overbelasting op te heffen dienen deze eigen mogelijkheden en/of voorliggende voorzieningen hiertoe te worden aangewend. Als er sprake is van (dreigende) overbelasting vanwege het zelf leveren van geïndiceerde ondersteuning, dient men die overbelasting op te heffen door deze ondersteuning door (andere) zorgverleners uit te laten voeren/in te kopen.

3. Voor zover de cliënt zich in de terminale levensfase bevindt, kan een partner, ouder, broer/zus en/of andere huisgenoot afhankelijk van de situatie vrijgesteld worden van de (boven)gebruikelijke hulp en zorg.

Begeleiding tijdens kinderopvang

Wanneer ouders werken, zijn/blijven zij verantwoordelijk voor de opvang/verzorging van hun kinderen. De Begeleiding die buiten dit werk/onderwijs om als gebruikelijke hulp wordt beschouwd, kan gedurende de tijd dat de ouders werken/onderwijs volgen niet worden geïndiceerd. Wanneer sprake is van boven gebruikelijke Begeleiding, wordt de omvang van de boven gebruikelijke begeleiding vastgesteld over het hele etmaal/zeven dagen per week. Dus feitelijk ook gedurende de periode dat ouders werken/onderwijs volgen. Ouders kunnen de keuze maken wanneer zij de geïndiceerde uren inzetten, thuis of tijdens de kinderopvang.

Normaal ontwikkelingsprofiel kind

Onderstaande tabel laat zien in hoeverre een jeugdige/jongere gezien zijn leeftijd ontwikkeld zou moeten zijn op de genoemde gebieden om veilig op te groeien tot een zelfstandig en gelukkig persoon. Waarbij:

1 = jeugdige heeft bij alles ondersteuning nodig

2 = kan het samen met iemand

3 = kan sommige dingen zelf, maar meestal steun nodig

4 = kan het als iemand mee kijkt

5 = kan het als hij vooraf geïnstrueerd wordt of als het in zijn routine zit

6 = kan het zelf, maar krijgt af en toe nog tips

7 = heeft geen enkele ondersteuning nodig

Gebied

1

2

3

4

5

6

7

PERSOONLIJKE VERZORGING

Douchen, aankleden, tanden poetsen.

Kamer opruimen

Bijdragen aan huishouden.

0-4 jr

0-4 jr

5-8 jr

5-8 jr

9-12 jr

9-12 jr

13-15 jr

16-18 jr

18+

DAGINVULLING

School, stage, werk.

Sport en vrije tijd.

Weekenden en

vakanties.

0-4 jr

5-8 jr

5-8 jr

9-12 jr

9-12 jr

13-15 jr

13-15 jr

16-18 jr

16-18 jr

18+

REGIE & REFLECTIE

Ontwikkelen & leren. Keuzes maken.

Notie van oorzaak – gevolg.

Zelfvertrouwen.

0-4 jr

5-8 jr

5-8 jr

9-12 jr

9-12 jr

13-15 jr

13-15 jr

16-18 jr

16-18 jr

18+

SOCIAAL NETWERK

Vrienden maken en vriendschappen onderhouden.

0-4 jr

5-8 jr

5-8 jr

9-12 jr

9-12 jr

13-15 jr

13-15 jr

16-18 jr

16-18 jr

18+

FYSIEKE & SOCI-ALE VEILIGHEID

Beschermd voelen. Zelf veilige omgeving creëren.

Vertrouwd zonder toezicht kunnen zijn.

0-4 jr

5-8 jr

5-8 jr

9-12 jr

9-12 jr

13-15 jr

13-15 jr

16-18 jr

16-18 jr

18+

REIZEN

Verplaatsen in de directe omgeving.

Vervoer op kleine en grote afstand.

0-4 jr

5-8 jr

5-8 jr

9-12 jr

9-12 jr

13-15 jr

16-18 jr

18+

Normtijden persoonlijke verzorging (bron: CIZ) (gehanteerd in geval van segment 3)

Voldoen de begeleidingsactiviteiten niet volledig aan de hulpbehoefte van de cliënt, dan kan er indien nodig persoonlijke verzorging geïndiceerd worden. Persoonlijke verzorging wordt bekostigd vanuit de Jeugdwet indien het géén verband houdt met de behoefte aan geneeskundige zorg. Een jeugdige met persoonlijke verzorging krijgt hulp en zorg bij algemene dagelijkse levensverrichtingen (ADL).

Activiteiten persoonlijke verzorging

Overzicht handelingen

Gemiddelde tijd per keer in minuten

Maximale frequentie p/dag

1.1 Zich wassen

Delen van het lichaam

10

1x

Gehele lichaam

20

1x

1.2 Zich kleden

Volledig aan-/uitkleden

15

2x

Gedeeltelijk uitkleden

10

1x

Gedeeltelijk aankleden

10

1x

1.3 In en uit bed gaan

Hulp bij uit bed komen

10

1x

Hulp bij in bed gaan

10

1x

Hulp bij middagrust

10

2x

1.4 Zich verplaatsen in zit- of lighouding (hulp bij beweging, houding)

20

Maatwerk

1.5 Naar toilet gaan en zich reinigen c.q. incontinentiemateriaal verwisselen

15

Maatwerk

1.6 Eten en drinken

Hulp bij broodmaaltijd

10

2x

Hulp bij warme maaltijd

15

1x

Hulp bij drinken

10

6x

1.7 Toiletgang

Stomaverzorging bij lokaal intacte huid

20

Maatwerk

Stomazakje wisselen

10

Maatwerk

Katheterzak legen/wisselen

10

Maatwerk

Blaasspoelen

15

Maatwerk

Uritip aanbrengen

15

Maatwerk

Klysma microlax

15

Maatwerk

1.8 Sondevoeding

Sondevoeding toedienen

40

Maatwerk

Sondevoeding via PEG

40

Maatwerk

1.9 Medicatie

Medicatie aanreiken

5

Maatwerk

Medicatie toedienen (oraal of sonde)

5

Maatwerk

Aanbrengen medicinale pleister

5

Maatwerk

Toedienen oog-, oor- of neusdruppels of ooggel, medicatie toedienen (vaginaal of rectaal)

10

Maatwerk

Vernevelen

20

Maatwerk

2.1 Persoonlijke zorg voor tanden, haren, nagels, huid

Zorg voor tanden

5

2x

Zorg voor haren

5

1x

Zorg voor nagels

5

1x per week

Scheren

10

1x

Inspectie van de intacte huid op (dreigende) vervormingen, ontstekingen en/of infecties

10

Maatwerk

Zalven van de intacte huid

10

Maatwerk

Verzorging van smetplekken (roodheid en irritaties huid)

10

Maatwerk

Verzorging van intacte huid rondom natuurlijk en onnatuurlijke lichaamsopeningen

10

Maatwerk

2.2 Aanbrengen/verwijderen prothese (o.a. ledemaatprotheses en/of gehoorapparaten)

Aanbrengen prothese/hulpmiddel

15

1x

Verwijderen prothese/hulpmiddel

15

1x

Aanbrengen D.P.S.

5

Maatwerk

Verwijderen D.P.S.

5

Maatwerk

Aanbrengen T.E.N.S.

5

Maatwerk

Verwijderen T.E.N.S.

5

Maatwerk

2.5 Aanleren en begeleiden van PV-activiteiten

Aanleren van cliënt, gebruikelijke zorger en mantelzorger gekoppeld aan activiteiten 1.1 tot en met 2.2

Gelijk aan een of meer van de aan te leren activiteiten 1.1. tot en met 2.2 plus maximaal in totaal 30 minuten per week

Gelijk aan een of meer van de aan te leren activiteiten 1.1 tot en met 2.2

Begeleiden van verzekerde, gebruikelijke zorger en mantelzorger bij de uitvoering van de activiteiten 1.1 tot en met 2.2

Het gaat om het onderhouden en borgen van de kwaliteit van de door verzekerde, gebruikelijke zorger of mantelzorger uitgevoerde AWBZ-zorg. Om de kwaliteit van de handelingen die onder persoonlijke verzorging horen op het juiste niveau te houden, komt er een zorgverlener langs die daarin begeleidt.

30 per week

Gemiddelde tijd verdelen over de week

Bijlage 2: Toelichting zorgzwaartepakketten Beschermd Wonen bij psychi(atri)sche en/of psychosociale problemen

Alle intramurale arangementen zijn onderverdeeld in zorgzwaarte pakketten. Een zorgzwaartepakket (ZZP) is een volledig pakket van intramurale begeleiding met 24 uurs onplanbare begeleidingsbehoefte, dat aansluit op de kenmerken van de cliënt en het soort begeleiding die de cliënt nodig heeft. Deze omschrijvingen zijn afkomstig uit het rapport Zorgzwaartepakketten Sector GGZ van Bureau HHM (juni 2011).

De onderstaande pakketten zijn van toepassing op cliënten met psychi(atri)sche en/of psychosociale problemen.

ZZP 3 GGZ C (intramuraal)

Deze cliëntgroep heeft vanwege een complexe psychiatrische aandoening intensieve begeleiding nodig. De cliënten hebben een veilige, weinig eisende en prikkelarme woonomgeving nodig die bescherming, stabiliteit en structuur biedt. De symptomatologie is bij deze cliënten naar de achtergrond geschoven en de 'defecten' staan op de voorgrond. De zorg is dan ook met name gericht op het omgaan met deze defecten.

ZZP 4 GGZ C (intramuraal)

Deze cliëntgroep heeft vanwege een complexe psychiatrische aandoening intensieve begeleiding nodig. De cliënten hebben een structuur en toezicht biedende beschermende woonomgeving nodig, die deels een besloten karakter kan hebben (gecontroleerde in- en uitgang). Er is ondersteuning van taken op alle levensterreinen nodig inclusief hulp vanwege (somatische) gezondheidsbeperkingen.

ZZP 5 GGZ C (intramuraal)

Deze cliëntgroep heeft vanwege een psychiatrische aandoening intensieve begeleiding nodig. De woonomgeving moet veel structuur, veiligheid en bescherming bieden, die deels een besloten karakter kan hebben (gecontroleerde in-en uitgang). Er is ondersteuning en overname van taken op alle levensterreinen nodig.

ZZP 6 GGZ C (intramuraal)

Deze cliëntgroep heeft vanwege een psychiatrische aandoening, in combinatie met een somatische aandoening, lichamelijke handicap of verstandelijke beperking, intensieve begeleiding nodig. De woonomgeving moet veel structuur, veiligheid en bescherming bieden en zijn aangepast aan de beperkingen van de cliënten (bijvoorbeeld rolstoelgebruik). Er is veelal overnamen van taken op alle levensterreinen nodig.

Bijlage 3: PGB-tarieven jeugd 2018

Producten en tarieven laag specialistische jeugdhulp - Segment 2

PGB formeel 2018

Licht

Middel

Zwaar

Doorlopend

Chronisch

Arrangement 1 - Jeugdigen met psychosociale problemen en problematische relaties tussen ouders

€ 436

€ 1.693

€ 4.223

€ 470

€ 2.607

Arrangement 2 - Jeugdigen met ontwikkelings- en gedragsproblemen en ouders met ontoereikende opvoedingsvaardigheden

€ 874

€ 2.064

€ 4.094

€ 470

€ 2.607

Arrangement 3 - Jeugdigen met ouders met een ziekte of beperking

€ 436

€ 1.693

€ 4.223

€ 470

€ 2.607

Arrangement 4 - Jeugdigen met ontwikkelings-, gedrags- en/of psychiatrische met ouders met psychi(atri)sche problemen

€ 701

€ 2.492

€ 4.648

€ 1.774

€ 5.445

Arrangement 5 - Jeugdigen met ontwikkelings- en gedragsproblemen door kindfactoren (psychiatrisch of somatisch)

€ 881

€ 2.499

€ 4.961

€ 1.774

€ 5.445

Arrangement 6 - Jeugdigen met ontwikkelings-, gedrags- en/of psychiatrische binnen multiproblem gezinnen

€ 887

€ 2.499

€ 4.961

€ 1.774

€ 5.445

Arrangement 7 - Jeugdigen met een beneden normale intelligentie

€ 800

€ 2.546

€ 4.803

€ 470

€ 2.607

Arrangement 8 - Jeugdigen met ontwikkelings- en gedragsproblemen met een beneden normale intelligentie

€ 800

€ 2.546

€ 4.803

€ 470

€ 2.607

Arrangement 9 - Jeugdigen met een lichamelijke beperking (gehoor/zicht of somatisch) en/of niet aangeboren hersenletsel

€ 800

€ 2.546

€ 4.803

€ 470

€ 2.607

PGB informeel 2018

Licht

Middel

Zwaar

Doorlopend

Chronisch

Arrangement 1 - Jeugdigen met psychosociale problemen en problematische relaties tussen ouders

€ 242

€ 940

€ 2.346

€ 261

€ 1.448

Arrangement 2 - Jeugdigen met ontwikkelings- en gedragsproblemen en ouders met ontoereikende opvoedingsvaardigheden

€ 485

€ 1.146

€ 2.274

€ 261

€ 1.448

Arrangement 3 - Jeugdigen met ouders met een ziekte of beperking

€ 242

€ 940

€ 2.346

€ 261

€ 1.448

Arrangement 4 - Jeugdigen met ontwikkelings-, gedrags- en/of psychiatrische met ouders met psychi(atri)sche problemen

€ 389

€ 1.384

€ 2.582

€ 986

€ 3.025

Arrangement 5 - Jeugdigen met ontwikkelings- en gedragsproblemen door kindfactoren (psychiatrisch of somatisch)

€ 489

€ 1.389

€ 2.756

€ 986

€ 3.025

Arrangement 6 - Jeugdigen met ontwikkelings-, gedrags- en/of psychiatrische binnen multiproblem gezinnen

€ 493

€ 1.389

€ 2.756

€ 986

€ 3.025

Arrangement 7 - Jeugdigen met een beneden normale intelligentie

€ 444

€ 1.414

€ 2.668

€ 261

€ 1.448

Arrangement 8 - Jeugdigen met ontwikkelings- en gedragsproblemen met een beneden normale intelligentie

€ 444

€ 1.414

€ 2.668

€ 261

€ 1.448

Arrangement 9 - Jeugdigen met een lichamelijke beperking (gehoor/zicht of somatisch) en/of niet aangeboren hersenletsel

€ 444

€ 1.414

€ 2.668

€ 261

€ 1.448

Producten en tarieven hoogspecialistische jeugdhulp - Segment 3

Omschrijving prestatie

Grondslag tarief

Tarief 2018 PGB formeel

Jeugdzorg - Lichamelijk en verstandelijk beperkt

1

Begeleiding

uur

€ 46,45

2

Begeleiding i.v.m. logeren

uur

€ 46,45

3

Begeleiding extra

uur

€ 49,75

4

Begeleiding speciaal 1 Niet Aangeboren Hersenletsel

uur

€ 64,65

5

Begeleiding speciaal 2 Zintuigelijk Gehandicapt auditief

uur

€ 86,72

6

Begeleiding speciaal 2 Zintuigelijk Gehandicapt visueel

uur

€ 100,16

7

Begeleiding Zintuigelijk Gehandicapt auditief

uur

€ 68,05

8

Begeleiding Zintuigelijk Gehandicapt visueel

uur

€ 81,48

9

Begeleiding zorg op afstand aanvullend

uur

€ 46,71

10

Behandeling basis jong lichamelijk en verstandelijk gehandicapt

uur

€ 94,65

11

Behandeling basis somatiek, verstandelijk en/of lichamelijk gehandicapt

uur

€ 94,65

12

Behandeling Families First jong lichamelijk en verstandelijk gehandicapt

uur

€ 99,05

13

Behandeling gedragswetenschapper

uur

€ 94,65

14

Behandeling intensieve orthopedagogische gezinsbehandeling jong lichamelijk en verstandelijk gehandicapt

uur

€ 86,09

15

Behandeling paramedisch

uur

€ 50,31

16

Dagactiviteit lichamelijk gehandicapt kind licht

dagdeel

€ 44,22

17

Dagactiviteit lichamelijk gehandicapt kind midden

dagdeel

€ 53,25

18

Dagactiviteit lichamelijk gehandicapt kind zwaar

dagdeel

€ 66,72

19

Dagactiviteit verstandelijk gehandicapt kind licht

dagdeel

€ 39,41

20

Dagactiviteit verstandelijk gehandicapt kind midden

dagdeel

€ 51,54

21

Dagactiviteit verstandelijk gehandicapt kind zwaar

dagdeel

€ 93,44

22

Dagbehandeling verstandelijk gehandicapt kind midden

dagdeel

€ 66,23

23

Dagactiviteit Zintuigelijk Gehandicapt kind auditief licht

dagdeel

€ 48,28

24

Dagactiviteit Zintuigelijk Gehandicapt kind auditief midden

dagdeel

€ 60,92

25

Dagactiviteit Zintuigelijk Gehandicapt kind auditief zwaar

dagdeel

€ 77,12

26

Dagactiviteit Zintuigelijk Gehandicapt kind visueel licht

dagdeel

€ 38,67

27

Dagactiviteit Zintuigelijk Gehandicapt kind visueel midden

dagdeel

€ 46,83

28

Dagactiviteit Zintuigelijk Gehandicapt kind visueel zwaar

dagdeel

€ 60,34

29

Dagactiviteiten geestelijke gezondheidszorg - langdurige zorg afhankelijk

dagdeel

€ 8,96

30

Dagbehandeling Lichamelijk en verstandelijk gehandicapt

dagdeel

€ 103,84

31

Dagbehandeling verstandelijk gehandicapt kind zwaar

dagdeel

€ 93,44

32

Gespecialiseerde psychische begeleiding

uur

€ 68,74

33

Nachtverzorging

dagdeel

€ 38,66

34

Persoonlijke verzorging

uur

€ 43,10

35

Persoonlijke verzorging extra

uur

€ 43,10

36

Toeslag kind dagbesteding verstandelijk gehandicapt licht

dagdeel

€ 16,85

37

Toeslag kind dagbesteding Zintuigelijk Gehandicapt auditief licht

dagdeel

€ 16,85

38

Toeslag kind dagbesteding Zintuigelijk Gehandicapt visueel licht

dagdeel

€ 16,85

39

Volledig Pakket Thuis (VPT) GGZ kind / jeugdige incl. behandeling en dagbehandeling

dag

€ 266,42

40

VPT1 - Verstandelijk gehandicapt excl. dagbehandeling

dag

€ 51,21

41

VPT1 - Verstandelijk gehandicapt incl. dagbehandeling

dag

€ 79,80

42

VPT2 - Verstandelijk gehandicapt excl. dagbehandeling

dag

€ 64,18

43

VPT2 - Verstandelijk gehandicapt incl. dagbehandeling

dag

€ 92,77

44

VPT3 - Verstandelijk gehandicapt excl. behandeling en dagbehandeling

dag

€ 75,16

45

VPT3 - Verstandelijk gehandicapt excl. Behandeling incl. dagbehandeling

dag

€ 103,76

46

VPT3 - Verstandelijk gehandicapt excl. dagbehandeling incl. behandeling

dag

€ 82,25

47

VPT3 - Verstandelijk gehandicapt incl. behandeling en dagbehandeling

dag

€ 110,83

48

VPT1 - Lichamelijk en verstandelijk gehandicapt incl. behandeling en dagbehandeling

dag

€ 102,63

49

VPT2 - Lichamelijk en verstandelijk gehandicapt incl. behandeling en dagbehandeling

dag

€ 133,43

50

VPT3 - Lichamelijk en verstandelijk gehandicapt incl. behandeling en dagbehandeling

dag

€ 165,44

51

VPT4 - Lichamelijk en verstandelijk gehandicapt incl. behandeling en dagbehandeling

dag

€ 196,02

52

VPT5 - Lichamelijk en verstandelijk gehandicapt incl. behandeling en dagbehandeling

dag

€ 195,10

53

Per dagdeel toeslag VPT dagbehandeling gehandicaptenzorg kind licht

dagdeel

€ 16,64

54

Per dagdeel toeslag VPT dagbehandeling gehandicaptenzorg kind midden

dagdeel

€ 20,38

55

Per dag toeslag VPT woonzorg gehandicaptenzorg kind

dag

€ 26,81

56

Per dag toeslag VPT woonzorg gehandicaptenzorg jeugd

dag

€ 16,33

57

Zorg Zwaarte Pakket (ZZP) 1 - verstandelijk gehandicapt excl. dagbehandeling

dag

€ 75,87

58

ZZP1 verstandelijk gehandicapt incl. dagbehandeling

dag

€ 111,34

59

ZZP2 verstandelijk gehandicapt excl. dagbehandeling

dag

€ 89,77

60

ZZP2 verstandelijk gehandicapt incl. dagbehandeling

dag

€ 125,25

61

ZZP3 verstandelijk gehandicapt excl. behandeling excl. dagbehandeling

dag

€ 101,54

62

ZZP3 verstandelijk gehandicapt excl. behandeling incl. dagbehandeling

dag

€ 137,02

63

ZZP3 verstandelijk gehandicapt incl. behandeling excl. dagbehandeling

dag

€ 114,44

64

ZZP3 verstandelijk gehandicapt incl. BG incl. dagbehandeling

dag

€ 149,92

65

ZZP1 Lichamelijk en verstandelijk gehandicapt incl. behandeling incl. dagbehandeling

dag

€ 142,80

66

ZZP2 Lichamelijk en verstandelijk gehandicapt incl. behandeling incl. dagbehandeling

dag

€ 175,74

67

ZZP3 Lichamelijk en verstandelijk gehandicapt incl. behandeling incl. dagbehandeling

dag

€ 218,77

68

ZZP4 Lichamelijk en verstandelijk gehandicapt incl. behandeling incl. dagbehandeling

dag

€ 250,74

69

ZZP5 Lichamelijk en verstandelijk gehandicapt incl. behandeling incl. dagbehandeling

dag

€ 249,76

70

ZZP crisisopvang Lichamelijk en verstandelijk gehandicapt

dag

€ 251,04

71

Opslag inventaris dagbesteding verstandelijk gehandicapt

dag

€ 1,13

72

Toeslag ZZP multifunctioneel centrum

dag

€ 26,96

73

Toeslag ZZP observatie

dag

€ 69,23

74

Toeslag ZZP dagb. GH kind licht

dag

€ 16,85

75

Toeslag ZZP woonzorg gehandicaptenzorg kind

dag

€ 27,15

76

Toeslag ZZP woonzorg gehandicaptenzorg jeugd

dag

€ 16,54

77

ZZP geestelijke gezondheidszorg verblijfscomponent

dag

€ 19,52

78

ZZP verstandelijk gehandicapt & lichamelijk gehandicapt

dag

€ 23,01

79

ZZP Zintuigelijk Gehandicapt verblijfscomponent

dag

€ 23,48

80

ZZP verpleging en verzorging verblijf niet-geïndiceerd

dag

€ 30,37

Vervoer

81

Vervoer geboden door een jeugdhulpaanbieder - Dagbesteding kind intramuraal

aanw. dag

€ 16,18

82

Vervoer geboden door een jeugdhulpaanbieder - Dagbesteding / dagbehandeling kind extramuraal

dag

€ 14,34

83

Tegemoetkoming kosten Openbaar Vervoer

Rit

kostprijs

84

Kilometervergoeding

Kilometer

€ 0,19

85

Taxivervoer

Rit

kostprijs

Jeugd GGZ - Basis

86

Jeugd-ggz Kort

per traject

€ 385,38

87

Jeugd-ggz Middel

per traject

€ 656,63

88

Jeugd-ggz Intensief

per traject

€ 1.029,64

89

Jeugd-ggz Chronisch

per traject

€ 950,28

90

Jeugd-ggz Transitieprestatie (onvolledig behandeltraject)

Per traject

€ 157,29

Jeugd GGZ - Specialistisch

91

Jeugd-ggz behandeling specialistisch

per uur

€ 85,45

92

Jeugd-ggz diagnostiek

per uur

€ 94,14

93

Jeugd-ggz behandeling hoogspecialistisch

Per uur

€ 94,05

Jeugd GGZ - Overig

94

Beschikbaarheidscomponent crisis (BCC)

per crisis

€ 310,74

95

Verblijf zonder overnachting (VZO)

per dag

€ 98,27

Jeugd GGZ - Verblijf

96

Deelprestatie verblijf A (Lichte verzorgingsgraad)- Regulier incl. NHC Regulier

dag

€ 122,75

97

Deelprestatie verblijf B (Beperkte verzorgingsgraad)- Regulier incl. NHC Regulier

dag

€ 160,97

98

Deelprestatie verblijf C (Matige verzorgingsgraad)- Regulier incl. NHC Regulier

dag

€ 223,00

99

Deelprestatie verblijf D (Gemiddelde verzorgingsgraad)- Regulier incl. NHC Regulier

dag

€ 234,29

100

Deelprestatie verblijf E (Intensieve verzorgingsgraad)- Regulier incl. NHC Regulier

dag

€ 292,57

101

Deelprestatie verblijf F (Extra intensieve verzorgingsgraad)- Regulier incl. NHC Regulier

dag

€ 327,45

102

Deelprestatie verblijf G (Zeer intensieve verzorgingsgraad)- Regulier incl. NHC Regulier

dag

€ 455,01

103

Opslag component NHC PMU t.o.v. NHC regulier (geldend tot deelprestatie G)

dag

€ 5,61

104

Opslag component NHC beveiligingsniveau 2 t.o.v. NHC regulier (geldend tot deelprestatie G)

dag

€ 6,50

105

Opslag component NHC beveiligingsniveau 3 t.o.v. NHC regulier

dag

€ 19,00

Jeugd- en opvoedhulp

Verblijf

 

 

106

Behandelgroep kamer training

dag

€ 78,72

107

Behandelgroep gezinshuis

dag

€ 134,37

108

Behandelgroep gezinshuis kind tienermoeder

dag

€ 82,48

109

Behandelgroep kind tienermoeder

dag

€ 82,48

110

Behandelgroep fasehuis

dag

€ 134,37

111

Behandelgroep

dag

€ 174,31

112

Behandelgroep zwaar

dag

€ 188,44

113

Behandelgroep crisis

dag

€ 174,31

Dagbehandeling

114

Dagbehandeling pedagogisch

dagdeel

€ 110,23

115

Dagbehandeling specialistisch ***

dagdeel

€ 148,04

*** Tarief is inclusief vervoer, indien nodig o.b.v. zelfredzaamheid of beperking

 

Pleegzorg

116

24-uurs pleegzorg

dag

€ 36,75

117

Deeltijd pleegzorg

dag

€ 36,75

Ambulant

118

Ambulant Thuis (direct cliënt contact uur)

uur

€ 107,71

119

Ambulant Instelling (direct cliënt contact uur)

uur

€ 94,48

120

Ambulant Groep (direct cliënt contact uur)

uur

€ 28,34

Observatiediagnostiek

121

Observatiediagnostiek (direct cliënt contact uur)

uur

€ 137,00

Beschermd wonen (16 tot 18 jaar)

122

3GGZ-C Beschermd wonen met verblijf, zonder dagbesteding (16 - 18)

dag

€ 99,57

123

3GGZ-C Beschermd wonen met verblijf, met dagbesteding (16 - 18)

dag

€ 122,27

124

4GGZ-C Beschermd wonen met verblijf, zonder dagbesteding (16 - 18)

dag

€ 120,04

125

4GGZ-C Beschermd wonen met verblijf, met dagbesteding (16 - 18)

dag

€ 143,98

126

5GGZ-C Beschermd wonen met verblijf, zonder dagbesteding (16 - 18)

dag

€ 130,89

127

5GGZ-C Beschermd wonen met verblijf,met dagbesteding (16 - 18)

dag

€ 155,27

128

6GGZ-C Beschermd wonen met verblijf, zonder dagbesteding (16 - 18)

dag

€ 165,13

129

6GGZ-C Beschermd wonen met verblijf, met dagbesteding (16 - 18)

dag

€ 190,11

Jeugd Ziekenhuis ADHD+  

130

Diagnosen psychisch/gedrag overig/ poli>6-dag>1/ kindergeneeskunde psychosociaal (ADHD+)

stuks

€ 1.225,35

131

Gedragsproblemen/ ambulant middel-dag/kindergeneeskunde overige pediatrie (ADHD+)

stuks

€ 603,56

132

Diagnosen psychisch/gedrag overig/licht ambulant/kindergeneeskunde psychosociaal (ADHD+)

stuks

€ 290,58

133

Gedragsproblemen/licht ambulant/kindergeneeskunde overige pediatrie (ADHD+)

stuks

€ 246,73

134

Diagnosen psychisch/gedrag overig/ ambulant middel-dag=1/met activiteiten psychosociaal specifiek/kindergeneeskunde (ADHD+)

stuks

€ 954,17

135

Diagnosen psychisch/gedrag overig/ ambulant middel-dag=1/zonder activiteiten psychosociaal specifiek/kindergeneeskunde (ADHD+)

stuks

€ 680,77

Tarieven informeel

Omschrijving prestatie

Grondslag tarief

Tarief 2018 PGB informeel

136

Pgb begeleiding individueel per uur

uur

€ 22,11

137

Pgb begeleiding groep per dagdeel

dagdeel

€ 22,11

138

Pgb persoonlijke verzorging individueel

uur

€ 22,11

139

Pgb kortdurend verblijf dag

dag

€ 44,21

Bijlage 4: Stappenplan tot het komen van de passende ondersteuning ( 7 stappenplan)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling