Regeling rechtspositie buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand gemeente Oldambt 2010

Geldend van 01-01-2010 t/m heden

Intitulé

Regeling rechtspositie buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand gemeente Oldambt 2010

Burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt;Gelet op het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van deburgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstellingvan het bureau van de burgerlijke stand, kortweg “het Reglement op de burgerlijke stand”genoemd, Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en de bepalingen in deUitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO);Gelet op het gestelde in artikel 160, lid1, sub c van de Gemeentewet;Gehoord de commissie voor Georganiseerd Overleg en na verkregen instemming van deOndernemingsraad;B e s l u i t e n :tot vaststelling van de navolgende:“Regeling rechtspositie buitengewoon ambtenaar burgerlijke standgemeente Oldambt 2010”,luidende als volgt:

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:1. Buitengewoon ambtenaar: de bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijkestand, zoals bedoeld in het Reglement op de burgerlijke stand.2. CAR-UWO: de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomstvan de gemeente Oldambt.

Artikel 2 Aanstelling

  • 1 Aanstelling geschiedt in vaste dienst of in tijdelijke dienst voor bepaalde tijd.

  • 2 Een aanstelling voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege.

Artikel 3 Bezoldiging

  • 1 De buitengewoon ambtenaar ontvangt een bezoldiging in de vorm van eenvergoeding per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap gelijk aan viermaalhet uurloon behorende bij het hoogste bedrag van schaal 8, bijlage IIa van de CARUWO.

  • 2 De vergoeding bedoeld in het eerste lid, wordt opgehoogd met het percentage van devakantietoelage van artikel 6:3, tweede lid, van de CAR-UWO.

  • 3 De vergoeding bedoeld in het eerste lid wordt opgehoogd met het percentage van deeindejaarsuitkering van artikel 3:6 van de CAR-UWO.

  • 4 De vergoeding bedoeld in het eerste lid wordt opgehoogd met een percentage van8,6% ter compensatie van het niet genieten van het vakantieverlof.

  • 5 Voor het verrichten van een huwelijksvoltrekking op zaterdag of zondag wordt devergoeding verhoogd met 75% (zaterdag) of 100% (zondag) van het bedrag conformhet eerste lid.

Artikel 4 Aanspraken bij ziekte

  • 1 Bij ziekte van de buitengewoon ambtenaar jonger dan 65 jaar zijn de artikelen 7:1 toten met 7:3 (definities, begeleiding en recht op bezoldiging bij ziekte), 7:9 tot en met7:14 (verplichtingen en sancties) en 7:19 tot en met 7:21 (samenloop doorbetalingbezoldiging en uitkering) van de CAR-UWO van overeenkomstige toepassing.

  • 2 Voor toepassing van dit artikel wordt onder bezoldiging verstaan: het gemiddelde vanhet totaal aan vergoedingen bedoeld in artikel 3, over de 12 maanden onmiddellijkvoorafgaande aan de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoonambtenaar. Voor zover de ambtenaar op deze datum zijn betrekking nog geen 12maanden heeft vervuld, wordt gerekend met het bedrag dat hem gemiddeld permaand is toegekend over de periode waarin hij in dienst is.

  • 3 Voor de toepassing van dit artikel wordt onder de eerste dag van ongeschiktheid vande buitengewoon ambtenaar verstaan: de dag waarop de ambtenaar is aangewezenom een huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken, waarvoor hij wegensziekte is verhinderd.

  • 4 Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels stellen.

Artikel 5 Ontslag en schorsing

  • 1 Ontslag kan worden verleend overeenkomstig de artikelen 8:1 (op verzoek), 8:2 en8:2a (na ouderdomspensioen), 8:4 (wegens reorganisatie), 8:5 (wegensarbeidsongeschiktheid), 8:6 (wegens onbekwaamheid of ongeschiktheid), 8:7 en 8:8(overige ontslaggronden), 8:11 (wegens FPU), 8:12 en 8:12:1 (van rechtswege entussentijdse ontslag uit tijdelijke aanstelling) en 8:13 (als disciplinaire straf) van deCAR-UWO.

  • 2 Schorsing van de buitengewoon ambtenaar vindt plaats overeenkomstig artikel 8:15:1en 8:15:2 van de CAR-UWO.

Artikel 6 Overige rechten en verplichtingen

De artikelen 15:1, 15:1b tot en met 15:1g (verplichtingen rond integriteit), 15:1:12(vergoeding van schade), 15:1:15 (beoordeling van de ambtenaar),15:1:16 (uniform ofdienstkleding), 15:1:19 (verbod betreden arbeidsterrein), 15:1:20 (infectieziekten), 15:1:22(reis- en verblijfkosten), 15:1:23 tot en met 15:1:25 (vergoeden van schade) en 15:2 van deCAR-UWO zijn van overeenkomstige toepassing.

Artikel 7 Plichtsverzuim

De buitengewoon ambtenaar die de hem opgelegde verplichtingen niet nakomt of zichoverigens schuldig maakt aan plichtsverzuim, kan disciplinair worden gestraft,overeenkomstig hoofdstuk 16 van de CAR-UWO.

Artikel 8 Intrekking oude regelingen

De geldende regels m.b.t. rechtspositie voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand inde gemeenten Reiderland, Scheemda en Winschoten worden per 1 januari 2010ingetrokken.

Artikel 9 Inwerkingtreding

  • 1 Deze regeling kan worden aangehaald als “regeling rechtspositie buitengewoonambtenaar burgerlijke stand gemeente Oldambt”.

  • 2 Deze regeling treedt - na behoorlijk te zijn bekendgemaakt - in werking met ingang vanjanuari 2010.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van hetcollege van burgemeester en wethoudersvan de gemeente Oldambt d.d. ….januari 2010.De secretaris, De burgemeester,H.J.J. Groothuis M.Zijlstra

Toelichting 1 Nieuwe Toelichting

Toelichting op de voorbeeld-rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaarvan de burgerlijke standToelichting artikel 1 BegripsomschrijvingDe wet-Mulder heeft met ingang van 1 januari 1995 de buitengewoon ambtenaar van deburgerlijke stand (babs) geïntroduceerd. De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand(babs) wordt aangesteld door het college van burgemeester en wethouders (BurgerlijkWetboek, Boek 1: artikel 16).Gemeenten hebben een Reglement burgerlijke stand. Daarin kan geregeld zijn welkebenoemingsmogelijkheden er zijn. Gemeenteambtenaren, en ook burgemeester,wethouders en leden van de raad, kunnen tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijkestand benoemd worden. Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs)kunnen bovendien anderen, niet werkzaam bij de gemeente, benoemd worden.De gemeenteambtenaar, de burgemeester, de wethouders en de raadsleden wordenbeschouwd als onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Devergoeding voor de werkzaamheden is in het algemeen alleen op de medewerkers vanbuiten de gemeentelijke organisatie van toepassing.De babs is een ambtenaar in de zin van de Ambtenarenwet. Omdat de CARUWO niet ophem van toepassing is dient een afzonderlijke rechtspositieregeling te gelden (art. 125Ambtenarenwet). Doorgaans is de functie van babs een nevenfunctie, die in omvang sterkkan variëren.Toelichting artikel 2 AanstellingIn het lokale Reglement burgerlijke stand kan een benoemingstermijn geregeld zijn, vaak isdat 5 of 10 jaar. Het kan wenselijk zijn om kortere aanstellingen te verlenen. Het gevolg vaneen kortere aanstellingsduur is onder meer dat de verplichtingen van de gemeente jegens deambtenaar in het kader van ziekte (doorbetaling bezoldiging, reïntegratie) eerder ophoudente bestaan, namelijk bij einde van het dienstverband. Bovendien geldt voor de duur van hetnog resterende dienstverband dat van de werkgever geen onredelijke inspanningen gevergdworden door het UWV. Op de toepasselijkheid van de arbeidsongeschiktheidswetgeving opde babs wordt verder ingegaan bij de toelichting op artikel 4.De aanstelling kan opnieuw tijdelijk verleend worden. De flexwetbepaling geldt niet omdatnoch de CARUWO, noch het Burgerlijk Wetboek (7:615 BW) van toepassing is.Bij het benoemen van een personeelslid of raadslid (dan wel andere politieke ambtsdrager)tot babs is het raadzaam de benoeming te beperken tot de periode waarin het (politieke)ambt wordt vervuld.Toelichting artikel 3 BezoldigingArtikel 125 van de Ambtenarenwet stelt dat voor ambtenaren nadere regels voor debezoldiging moeten worden getroffen. Artikel 3 van deze regeling voorziet hierin. Perhuwelijk of geregistreerd partnerschap wordt een vergoeding uitbetaald waarin devakantietoelage en eindejaarsuitkering zijn verdisconteerd. De berekeningsystematiek isPagina 6 van 8Regeling rechtspositie buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand gemeente Oldambt 2010dezelfde als die in de CAR/UWO, dat wil zeggen dat de vakantietoelage wordt gebaseerd opde bezoldiging en de eindejaarsuitkering op het salaris.Voorbeeld salarisberekening:Salaris per verrichting 77,60 (4 maal 1/156e deel van 3027)Vakantietoelage 6,21 (8% van 77,60)Eindejaarsuitkering 3,88 (5% van 77,60)Compensatie vakantie-uren 6,67 (8,60% van 77,60)Totaal 94,36Afkopen niet genoten vakantieIn het vierde lid wordt het recht op vakantie-uren, dat de ‘normale’ gemeenteambtenaar heeftop grond van artikel 6:2 van de CAR, afgekocht door het toekennen van een vergoeding van8,6%. Dit percentage is gebaseerd op de breuk tussen het aantal vakantie-uren per jaar(158,4 uren) en de arbeidsduur per jaar (1836 uren) van de gemeenteambtenaar. Vakantieaansprakenworden afgekocht vanwege het oproepkarakter van de werkzaamheden.Het aanspraak maken op wettelijke vakantiedagen in het uurloon is niet meer toegestaansedert de uitspraak van het Europese Hof van 16 maart 2006. In deze rechtspositieregelingbabs is de afkoop van vakantie desalniettemin gehandhaafd. Reden daarvoor is dat de babsin verband met zijn hoofdfunctie al gebonden zal zijn aan het opnemen van het wettelijkminimum aan vakantie. In de praktijk zijn babsen bovendien veelal vrij om huwelijken in teplannen. In de meeste gemeenten zal op basis van het bovenstaande gekozen kunnenworden voor handhaven van de afkoop. De uitspraak van het Hof brengt echter wel met zichmee dat een babs formeel niet het recht ontzegd kan worden om de in zijn nevenfunctieopgebouwde vakantie daadwerkelijk op te nemen, ondanks het feit dat deze reeds isafgekocht. Per verrichting (gelijkgesteld aan 3 uur) wordt 0,26 uur vakantie opgebouwd.Toelichting artikel 4 Aanspraken bij ziekteDe regeling verklaart de CAR/UWO op het punt van doorbetaling bezoldiging bij ziekte vantoepassing op de babs jonger dan 65 jaar. Achtergrond hiervan is het dwingende karaktervan de sociale wetgeving die zieke werknemers (voor zover jonger dan 65 jaar) rechten enplichten toekent. Artikel 76a van de Ziektewet geeft de persoon “krachtens publiekrechtelijkeaanstelling gehouden tot het verrichten van arbeid” bij ziekte het recht op 104 weken (ofzolang als het dienstverband nog duurt) doorbetaling van 70% van de bezoldiging of, indiende bezoldiging op een ander wijze dan naar tijdruimte vastgesteld wordt, de gemiddeldebezoldiging die betrokkene, wanneer hij niet verhinderd was geweest, gedurende die tijd hadkunnen verdienen. De CAR/UWO geeft aanspraak op een hoger doorbetalingpercentagedan 70%.Eerste dag van ongeschiktheid: in lid 3 is bepaald (conform de Ziektewet) welke dag alseerste ziektedag geldt. Het is niet de bedoeling dat de babs direct bij aanvang van hetziekteverzuim bezoldiging krijgt doorbetaald, maar pas vanaf het tijdstip dat hij een huwelijkzou sluiten als hij niet ziek was geweest.In de praktijk van de babs zal het overigens niet altijd duidelijk zijn of en wanneer de eersteziektedag valt en daarmee op welk moment de doorbetaling bezoldiging ingaat, bijvoorbeeldPagina 7 van 8Regeling rechtspositie buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand gemeente Oldambt 2010omdat een rooster ontbreekt en de babsen zelf voor vervanging zorgdragen. Men zou in datgeval een vaste termijn van 14 dagen of een maand na ziekmelding kunnen afspreken alszijnde de (fictieve) eerste ziektedag, afhankelijk van de regelmaat waarmee de babswerkzaamheden verricht. Nadere regels zullen op de lokale situatie toegesneden moetenworden.Ook het tijdstip van uitbetalen van de doorbetaling bezoldiging dient lokaal nader bepaaldworden (bijvoorbeeld per maand, per jaar, na herstel).De babs is verplicht zo spoedig mogelijk zijn verhindering tot werken door te geven; in artikel6 van deze regeling is artikel 15:1d van de CAR/UWO op de babs van toepassing verklaard.Ook het artikel 7:9 lid 4 (verzuimprotocol) van de CAR/UWO is van toepassing verklaard opde babs.Naast het recht op doorbetaling van bezoldiging staat de verplichting van werkgever enwerknemer (jonger dan 65 jaar) zich in te spannen tot reïntegratie in het arbeidsproces. In depraktijk wordt deze verplichting niet altijd als wenselijk beschouwd. De babs is op grond vanhet Burgerlijk Wetboek immers uitsluitend benoemd tot het verrichten van de formaliteitenrondom en sluiting van het huwelijk/geregistreerd partnerschap.Bovendien heeft de babs in de regel een hoofdfunctie waar van uit reïntegratieverplichtingenbestaan. In de praktijk zal bezien moeten worden hoe arbodienstverleners en het UWVomgaan met de verplichting tot reïntegratie van de gemeente ten aanzien van een ziekebabs.Toelichting artikel 5 Ontslag en schorsingDe babs wordt geschorst en ontslagen door het college van burgemeester en wethouders(Burgerlijk Wetboek, Boek 1: artikel 16). Artikel 125 van de Ambtenarenwet stelt dat voorschorsing, ontslag en uitkering nadere regels worden getroffen. Er wordt een limitatieveopsomming gegeven van de ontslaggronden voor de babs, onder verwijzing naar deCAR/UWO.Opgemerkt wordt dat ontslag na ouderdomspensioen niet verplicht is. Artikel 8:2 tweede liden 8:2a bieden de mogelijkheid om een gepensioneerde in dienst te houden dan wel tenemen. Het dienstverband met een gepensioneerde is op grond van artikel 8:2a eenvoudigte beëindigen.Toelichting artikel 6 Overige rechten en verplichtingenDe rechten en plichten van hoofdstuk 15 van de CAR/UWO worden hier voor een grootgedeelte ook op de babs van toepassing verklaard. Voor de inhoud van de artikelen wordtverwezen naar de CAR/UWO. Enkele opmerkingen hierover:De eed of belofte is niet van toepassing verklaard op de babs omdat eedaflegging reeds opgrond van het BW verplicht is.De personeelsbeoordeling is van toepassing omdat in de ontslaggrond‘onbekwaamheid/ongeschiktheid anders dan’ aan de orde kan zijn. Een beoordeling kan bijtoepassing van die ontslaggrond van belang zijn, evenals bij een weigering om opnieuw eenaanstelling te verlenen.De vergoeding van kosten bij dienstreizen is van toepassing verklaard. Deze vergoedinggeniet de voorkeur boven een vaste onkostenvergoeding die aan belastingheffing isonderworpen.De reguliere bepalingen over schadevergoeding door en aan de ambtenaar zijn vantoepassing verklaard. In het algemeen kan gezegd worden dat de gemeente aansprakelijk isvoor fouten van ondergeschikten en een zorgplicht heeft ten aanzien van deondergeschikten zelf. Gemeenten kunnen bij aansprakelijkheid voor schade terugvallen opde aansprakelijkheidsverzekering die personenschade, zaakschade en vermogensschadedekt. Onder deze verzekering valt een ruime groep van ondergeschikten van de gemeente,waaronder de babs. Ook valt hieronder de babs die slechts voor één enkele gelegenheidwerkzaamheden verricht.Geen toelichting opgenomen bij de artikelen 7, 8 en 9