Instructie voor de secretaris van de gemeente Oldambt

Geldend van 01-01-2010 t/m heden

Intitulé

Instructie voor de secretaris van de gemeente Oldambt

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt;

Overwegende dat het wenselijk en noodzakelijk is nadere regels te stellen over de taak en de bevoegdheden van de secretaris;

gelet op artikel 103 van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende:

“Instructie voor de secretaris van de gemeente Oldambt”,

luidende als volgt:  

Artikel 1 Ondersteuning college

  • 1 De secretaris draagt - onverminderd de verantwoordelijkheid van de burgemeester - de zorg voor een goede voorbereiding van de vergaderingen van het college.

  • 2 De secretaris draagt desgevraagd en uit eigen beweging er zorg voor dat de leden van het college over alle informatie kunnen beschikken, die zij behoeven om hun functie goed te kunnen uitoefenen.

  • 3 De secretaris draagt zorg voor een tijdige en gedegen advisering aan het college. Zo nodig adviseert de secretaris het college bij het nemen van beslissingen.

  • 4 De secretaris is verantwoordelijk voor een snel en adequaat verloop van de voorbereiding van de besluitvorming.

  • 5 De secretaris is verantwoordelijk voor een tijdige en correcte uitvoering van de beslissingen van het college.

  • 6 De secretaris draagt zorg voor het bijhouden van een presentielijst, het vastleggen van de beslissingen van het college in een besluitenlijst en het openbaar maken van de besluitenlijst van het college.

     

Artikel 2 Ondersteuning commissies

Tenzij bij afzonderlijke regeling anders is bepaald is artikel 1 van overeenkomstige toepassing met betrekking tot door het college ingestelde bestuurscommissies.

Artikel 3 Aansturing ambtelijke organisatie

  • 1 Ten aanzien van de ambtelijke organisatie, met uitzondering van de griffie, heeft de secretaris de eindverantwoordelijkheid voor: a. een voldoende kwaliteit van de ambtelijke advisering en ondersteuning van de bestuursorganen; b. het tijdig en toereikend voorzien van de bestuursorganen van de nodige ambtelijke adviezen en ondersteuning; c. de planning van de activiteiten en de uitvoering daarvan met inachtneming van het door de bestuursorganen ter zake vastgestelde beleid; d. de coördinatie en samenhang van het handelen van de organisatieonderdelen van de ambtelijke organisatie; e. de juridische- en financiële rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gemeentelijke beleid en beheer; f. de voorbereiding en uitvoering van de begroting alsmede de verantwoording over het gevoerde beleid; g. de tijdige implementatie van nieuwe en gewijzigde wet- en regelgeving.  

  • 2 Het college houdt jaarlijks een functioneringsgesprek met de secretaris.

Artikel 4 Informatieplicht

De secretaris draagt er zorg voor dat de afdelingshoofden en de concerncontroller schriftelijk en tijdig op de hoogte worden gesteld van alle door de raad en het college genomen besluiten, waaraan financiële consequenties voor hun afdeling zijn verbonden.

Artikel 5 Aansturing afdelingshoofden

  • 1 Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college berust de zorg voor het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie bij de secretaris. Hij bevordert onverminderd de verantwoordelijkheid van de afdelingshoofden de samenwerking en samenhang tussen de organisatorische eenheden. Hij kan uit eigener beweging en/ of na en in overleg met het college aanwijzingen geven aan de afdelingshoofden om die samenwerking en samenhang te verzekeren.

  • 2 De secretaris houdt jaarlijks met ieder afdelingshoofd een functioneringsgesprek.

Artikel 6 Verhindering, afwezigheid en vervanging

  • 1 Indien de secretaris meer dan vijf dagen verhinderd is zijn ambt te vervullen doet hij daarvan tijdig mededeling aan het college.

  • 2 Voor een afwezigheid van langer dan vijf dagen behoeft de secretaris toestemming van het college.

  • 3 Hij draagt er zorg voor dat tijdens verlof of afwezigheid om andere redenen zijn vervanging adequaat is geregeld.

     

Artikel 7 Slotbepaling

In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet pleegt de secretaris - voor zoveel nodig -met het college en/of de burgemeester overleg.

 

Artikel 8 Inwerkingtreding

  • 1 Deze instructie treedt in werking op 1 januari 2010.

  • 2 Op dat moment vervallen de geldende instructies voor secretarissen van de gemeenten Reiderland, Scheemda en Winschoten.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt op 5 januari 2010.
De secretaris, De burgemeester,
 
 
 
H.J.J. Groothuis. Mr. M. Zijlstra.