Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR108674
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR108674/3
Regeling vervallen per 24-11-2016
Regeling mandaatstatuut gemeente Oldambt
Geldend van 01-09-2013 t/m 23-11-2016
Intitulé
Regeling mandaatstatuut gemeente OldambtHet college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Oldambt, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
Gelezen het voorstel van de afdeling dienstverlening, cluster juridisch zaken;
Overwegende dat de structuur van de ambtelijke organisatie per 1 september 2013 is gewijzigd;
dat het wenselijk en noodzakelijk wordt geacht de geldende “Regeling mandaatstatuut gemeente Oldambt” en de mandatenlijst daarop aan te passen;
Gelet op de artikelen 10.1 tot en met 10.12 van de Algemene wet bestuursrecht (algemene regels inzake mandaat), de bepalingen van de Gemeentewet en titel 3 (volmacht) van boek 3 van het Burgerlijk Wetboek;
b e s l u i t (e n):
I het krachtens mandaat nemen en ondertekenen van de in de mandatenlijsten genoemde besluiten op te dragen aan de daarbij genoemde functionarissen, en
II. ten aanzien van de uitoefening van de beslissings- en ondertekeningsmandaten, navolgende regeling gewijzigd vast te stellen, te weten:
de “Regeling mandaatstatuut gemeente Oldambt 2013”, luidende als volgt:
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit statuut wordt verstaan onder:
* Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;
* Volmacht: de bevoegdheid om namens de gemeente privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;
* Machtiging: de bevoegdheid tot het verrichten van handelingen, geen besluiten en/of privaatrechtelijke rechtshandelingen zijnde;
* Mandaatgever: het bestuursorgaan dat aan een bij functie in de mandatenlijst genoemde functionaris de bevoegdheid geeft om in naam van het bestuursorgaan besluiten te nemen en te ondertekenen.
* Gemandateerde: de functionaris, die van de mandaatgever de bevoegdheid heeft gekregen om in naam van de mandaatgever besluiten te nemen en te ondertekenen.
* Mandatenlijst: overzicht van door mandaatgever aan gemandateerde opgedragen bevoegdheden;
* Beslissingsmandaat: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan een besluit te nemen en te ondertekenen;
* Ondertekeningsmandaat: de bevoegdheid tot ondertekening van een door het bevoegde bestuursorgaan genomen besluit.
Artikel 2 Algemeen
-
1 De in de lijst van verleende mandaten genoemde bevoegdheden worden uitgeoefend, namens en onder verantwoordelijkheid van het ter zake bevoegd bestuursorgaan.
-
2 Bij de uitoefening van gemandateerde bevoegdheden wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wettelijke regelingen, besluiten, verordeningen, circulaires, aanwijzingen, richtlijnen, beleidsregels, e.d. van het Rijk, Provincie en/of gemeente en/of diens bestuursorganen, waaronder het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid, in acht genomen.
-
3 Indien aan een krachtens mandaat te nemen besluit financiële consequenties zijn verbonden, moeten daarbij de regels neergelegd in de regeling budgethoudersschap, in acht worden genomen en dienen de financiële consequenties te blijven binnen de desbetreffende begrotingspost(en).
-
4 De functionaris aan wie de bevoegdheid ter zake is gemandateerd draagt zorg voor een deugdelijke en periodieke verslaglegging van de door hem krachtens mandaat genomen besluiten, e.e.a. na en in overleg met de clusterdirecteur / teamleider en de verantwoordelijke portefeuillehouder, welke verslaglegging ter kennisneming aan het ter zake bevoegd bestuursorgaan wordt gebracht.
Artikel 3 Overleg c.q. terugkoppeling portefeuillehouder
-
1 Indien daartoe aanleiding bestaat legt de functionaris een te nemen besluit, waaraan beleidsmatige aspecten zijn verbonden, vooraf aan de portefeuillehouder voor.
-
2 Indien de portefeuillehouder zulks nodig oordeelt wordt de zaak ter verdere besluitvorming voorgelegd aan het ter zake bevoegde bestuursorgaan.
-
3 Het bepaalde in het eerste lid vindt in elk geval toepassing indien:
a. het voornemen bestaat tot aanvulling of afwijking van het tot dan gevoerde beleid;
b. indien er rekening mee moet worden gehouden dat de portefeuillehouder en/of het ter zake bevoegde bestuursorgaan op zijn politiek/bestuurlijke verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;
c. rekening moet worden gehouden met (ongewenste) precedentwerking dan wel bezwaar en/of beroep;
d. uit een te nemen besluit niet voorziene financiële of andere belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;
e. sprake is van voor burgers negatieve besluiten (weigeringen, intrekkingen, wijzigingen, etc.), en
f. indien zienswijzen tijdens de voorbereidingsprocedure zijn ingebracht.
Artikel 4 Intern overleg
-
1 Indien bij een krachtens mandaat te nemen besluit een andere gemeentelijke cluster / team belang heeft of het te nemen besluit het taakgebied van een andere cluster / team raakt, legt de functionaris aan wie de bevoegdheid ter zake is gemandateerd, onverminderd hetgeen hierover in de lijst van verleende mandaten is bepaald, de zaak vooraf vooraan die andere cluster / team.
-
2 Indien met die andere cluster / team geen overeenstemming wordt bereikt legt de functionaris de zaak voor aan de portefeuillehouder, en legt hij zonodig de zaak ter besluitvorming voor aan het ter zake bevoegd bestuursorgaan.
Artikel 5 Ondertekening
-
1 In geval de beslissings- en ondertekeningsbevoegdheid van het besluit wordt uitgeoefend onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:
“Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt”, gevolgd door de functieaanduiding van de ondertekenaar, zijn handtekening en zijn naam.
-
2 In geval de beslissings- en ondertekeningsbevoegdheid van het besluit wordt uitgeoefend onder verantwoordelijkheid van de burgemeester worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:
“Namens de burgemeester van de gemeente Oldambt”, gevolgd door de functieaanduiding van de ondertekenaar, zijn handtekening en zijn naam.
Artikel 6 Voorbehoud ondertekeningsmandaat
Tenzij sprake is van besluiten met een standaard en/of routinematig karakter geldt het ondertekeningsmandaat niet ten aanzien van stukken gericht aan de Kroon, een Minister, een Staatssecretaris, een Commissaris van de Koningin en Gedeputeerde Staten.
Artikel 7 Algemene mandatering
Onverlet de gemandateerde bevoegdheden opgenomen in de mandatenlijst geldt voor:
a) de leidinggevenden, zijnde de clusterdirecteuren en de teamleiders, dat zij te allen tijde bevoegd zijn om de aan respectievelijk hun cluster en hun team, in mandaat (machtiging/volmacht) overgedragen taken en bevoegdheden uit te oefenen.
b) de leidinggevenden, zijnde de clusterdirecteuren en de teamleiders, dat zij te allen tijde bevoegd zijn te beslissen op bezwaarschriften of op een verzoek, als bedoeld in artikel 7:1a, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, onder voorwaarde dat genoemde leidinggevende niet degene is die, krachtens mandaat, het besluit heeft genomen, waartegen het bezwaar zich richt.
c) alle functionarissen het volgende algemene mandaat (machtiging/volmacht), voor zover de uitoefening van een bevoegdheid tot zijn of haar functiebeschrijving behoort:
1 het verstrekken van mondelinge en/of schriftelijke informatie en gegevens van feitelijke en objectieve aard;
2 alle voorbereidende en uitvoerende handelingen behorende bij de uitvoering van taken en bevoegdheden, die zijn gemandateerd;
3 het ondertekenen van correspondentie met betrekking tot mechanische uitvoering van besluiten(*) van de bestuursorganen.
(*) De besluiten zelf - voor zover niet gemandateerd - worden uiteraard door de bestuursorganen zelf ondertekend.
Artikel 8 Volmachten en machtigingen
De artikelen 2 tot en met 7 zijn van overeenkomstig toepassing op verleende volmachten en/of machtigingen.
Artikel 9 Datum inwerkingtreding
Dit gewijzigd mandaatstatuut treedt - na behoorlijk te zijn bekend gemaakt - in werking op 1 september 2013.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl