Regeling vertrouwenspersoon gemeente Oldambt 2014

Geldend van 01-04-2014 t/m heden

Intitulé

Regeling vertrouwenspersoon gemeente Oldambt 2014

Burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt;

Gelezen het voorstel van de afdeling dienstverlening, cluster P. en O. ;

en na verkregen instemming van de Ondernemingsraad;

Gelet op artikel 160 van de gemeentewet;

Gelet op de Regeling melding vermoeden misstand gemeente Oldambt 2014;:

B e s l u i t e n :

tot vaststelling van de navolgende:

“Regeling vertrouwenspersoon gemeente Oldambt 2014”

luidende als volgt:

Artikel 1 Begripsomschrijving

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

Werkgever:

Burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt.

Interne Vertrouwenspersoon:

Persoon in dienst van de gemeente Oldambt die als aanspreekpunt optreedt voor medewerkers die geconfronteerd worden of zijn met seksuele intimidatie, discriminatie, pesterij, agressie en/of geweld, of een melding doen in verband met de regeling vermoeden misstand.

Externe vertrouwenspersoon:

Een vertrouwenspersoon die geen dienstverband heeft bij de gemeente Oldambt.

Ongewenst gedrag:

Seksuele intimidatie, discriminatie, pesterij, agressie en/of geweld, wat door de medewerker als ongewenst wordt ervaren.

Medewerker:

De persoon die werkzaam is of werkzaam is geweest in de organisatie van de gemeente Oldambt en een klacht over ongewenst gedrag indient. Behalve de eigen medewerkers kunnen ook uitzendkrachten, detacheringskrachten, stagiaires en andere personen die werkzaamheden verrichten of hebben verricht ten behoeve van de gemeente een klacht indienen wegens ongewenst gedrag.

Aangeklaagde:

Een persoon die werkzaam is of is geweest bij de gemeente Oldambt en over wiens gedrag geklaagd wordt.

Klacht:

Een door de aanklager ondertekend en van naam- en adresgegevens voorzien geschrift waarin het jegens hem ongewenste gedrag waarop de klacht betrekking heeft, is omschreven.

Klokkenluiden:

Een melding in het kader van de regeling melding vermoeden misstand.

Artikel 2 De vertrouwenspersoon

  • 1 De werkgever stelt, na instemming van de ondernemingsraad, één of meerdere personen aan als vertrouwenspersoon.

  • 2 Iedere medewerker heeft het recht zich tot een vertrouwenspersoon te wenden.

    Als een medewerker om hem moverende redenen geen gebruik wil maken van één van de interne vertrouwenspersonen, mag hij een beroep doen op de externe vertrouwenspersoon.

     

  • 3 De vertrouwenspersoon die een dienstverband bij de gemeente Oldambt heeft en die taken op basis van deze regeling verricht mag om die reden niet worden ontslagen of anderszins benadeeld worden.

Artikel 3 Taken vertrouwenspersoon

  • 1 De vertrouwenspersoon heeft als taken:

    • De medewerker met klachten over seksuele intimidatie, discriminatie, pesterij, agressie en/of geweld op te vangen;

    • Door bemiddeling te trachten tot een oplossing van de problemen te komen indien de medewerker daarin toestemt;

    • De medewerker, op zijn verzoek, te ondersteunen bij het indienen van een klacht bij de klachtencommissie en de begeleiding in het traject dat daarop volgt;

    • Voor zover nodig en gewenst, de medewerker of aangeklaagde te verwijzen naar gespecialiseerde hulpverleningsinstanties;

    • Het registreren van de aard en de omvang van de klachten;

    • Het gevraagd en ongevraagd adviseren van de werkgever over het beleid inzake seksuele intimidatie, discriminatie, pesterij, agressie en/of geweld;

    • Het signaleren van de behoefte aan voorlichting over seksuele intimidatie, discriminatie, pesterij, agressie en/of geweld;

    • Ondersteuning bij een melding in het kader van de regeling vermoeden misstand.

    • Jaarlijks gezamenlijk rapporteren, aan het college en aan de ondernemingsraad, wat de werkzaamheden van de vertrouwenspersonen hebben behelsd. Daarbij wordt alleen op een hoog abstractieniveau aangegeven wat de aard van eventuele klachten/meldingen en (afzonderlijke) gesprekken was.

  • 2 Bovenstaande taken of onderwerpen kunnen verdeeld worden over verschillende vertrouwenspersonen. Daarbij wordt ervoor gezorgd dat er ten aanzien van klachtenproblematiek een mannelijke- en een vrouwelijke vertrouwenspersoon beschikbaar is.

Artikel 4 Werkwijze en bevoegdheden van de vertrouwenspersoon

  • 1 De vertrouwenspersoon onderneemt alleen actie naar aanleiding van een klacht of melding indien de medewerker daarmee instemt.

  • 2 De vertrouwenspersoon is bevoegd informatie in te winnen bij de betrokkenen en/of getuigen (na toestemming van de medewerker). De vertrouwenspersoon neemt daartoe de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht.

  • 3 De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van hetgeen in verband met de werkzaamheden in deze functie ter kennis wordt gebracht.

  • 4 In voorkomende gevallen kan de vertrouwenspersoon externe deskundigen raadplegen. In het geval dat hier kosten aan verbonden zijn, dient de gemeente vooraf in te stemmen met een dergelijk consult. Daarbij hoeft de vertrouwenspersoon niet kenbaar te maken vanwege welke casus externe deskundigheid wordt geraadpleegd.

  • 5 Personen die met betrekking tot een klacht aangaande seksuele intimidatie, discriminatie, pesterij, agressie en/of geweld of bij een melding in het kader van de regeling vermoeden misstand door de vertrouwenspersoon worden benaderd, zijn verplicht tot geheimhouding en worden hierop gewezen door de vertrouwenspersoon.

  • 6 De vertrouwenspersoon kan aan de werkgever signalen afgeven over knelpunten in de uitvoering van het beleid ter voorkoming en bestrijding van ongewenst gedrag en/of schending van de gedragscode.

Artikel 5 Faciliteiten vertrouwenspersonen

  • 1 De interne vertrouwenspersoon kan binnen de eigen aanstellingsuren de taken zoals bedoeld in artikel 3 uitoefenen.

  • 2 Als de interne vertrouwenspersoon buiten de eigen aanstellingsuren de taken zoals bedoeld in artikel 3 uitoefent worden deze uren als plusuren beschouwd.

  • 3 Als er vertrouwelijke gesprekken gevoerd moeten worden, kan de vertrouwenspersoon beschikken over een spreekkamer, dan wel kan het gesprek op een externe locatie gevoerd worden. Hierbij wordt wel soberheid ten aanzien van eventuele kosten betracht.

  • 4 Interne vertrouwenspersonen worden in de gelegenheid gesteld jaarlijks een of meerdere bijeenkomsten te bezoeken die in het kader van hun functie-uitoefening van belang zijn om hun deskundigheid op peil te houden/te bevorderen.

  • 5 Eventueel lidmaatschapsgeld voor belangenorganisaties van vertrouwenspersonen wordt door de werkgever betaald. 

  • 6 Scholingsbudget op jaarbasis voor deskundigheidsbevordering en instandhouding.

  • 7 De werkgever draagt er zorg voor dat de vertrouwenspersonen hun informatie op een veilige plek kunnen opslaan/bewaren.

Artikel 6 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de werkgever een bijzondere voorziening treffen.

Artikel 7 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1 Deze regeling kan worden aangehaald als de “Regeling vertrouwenspersoon gemeente Oldambt 2014 ”.

  • 2 Deze regeling treedt - na behoorlijk te zijn bekendgemaakt -  in werking met ingang van 1 april 2014.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt d.d. 1 april 2014.
De secretaris,   De burgemeester,            
H.J.J. Groothuis,    P.Smit