Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR335472
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR335472/1
Wet markt en overheid
Geldend van 06-08-2014 t/m heden
Intitulé
Wet markt en overheidDe raad besluit:
De volgende economische activiteiten aan te wijzen als activiteiten, die in het algemeen belang plaatsvinden als bedoeld in artikel 25 h, vijfde lid, van de Mededingingswet:
1. Exploitatie fietsenstalling en openbaar toilet Winschoten;
2. Exploitatie Rozenpaviljoen;
3. Exploitatie sportaccommodaties;
4. Verhuur maatschappelijk vastgoed;
5. Leegstandsbeheer vastgoed.
Inleiding en doel
Op 1 juli 2012 is de Wet markt en overheid van kracht geworden. Deze wet geeft een aantal voorwaarden welke overheidsinstanties zoals gemeenten in acht moeten nemen als zij economische activiteiten uitvoeren. Daaronder wordt begrepen het aanbieden van goederen en diensten op de markt. De belangrijkste spelregel is, dat de gemeente dergelijke activiteiten wel mag aanbieden, maar dan in beginsel aan de afnemer de integrale kostprijs in rekening moet brengen. Verder bevat de wet bepalingen over het gebruik van overheidsgegevens voor die activiteiten en over functiescheiding tussen uitvoerders en toezichthouders op die activiteiten. Voor overheidsbedrijven geldt, dat de overheid deze bedrijven niet mag bevoordelen bijvoorbeeld door hen diensten of middelen ter beschikking te stellen onder de integrale kostprijs. De wet maakt het wel mogelijk om af te wijken van de gedragsregels, maar dan dient dit wel te gebeuren op basis van een raadsbesluit, waarin bepaald is, dat de daarin genoemde activiteiten verricht worden in het algemeen belang. Uit een inventarisatie is gebleken, dat er door de gemeente een aantal economische activiteiten wordt uitgevoerd, waarbij niet de integrale kostprijs in rekening wordt gebracht, terwijl het uit een oogpunt van algemeen belang wel wenselijk is dat deze activiteiten op die manier worden aangeboden.
Het beoogd effect is dat deze activiteiten op de bestaande voet mogen worden voortgezet onder de werking van de Wet markt en overheid.
Argumenten
Wettelijke regeling
De wettelijke regeling is op 1 juli 2012 in werking getreden, maar geeft de gemeente twee jaar de tijd om bestaande activiteiten in overeenstemming te brengen met die regeling. De wet bevat een regeling voor economische activiteiten die door gemeenten worden uitgevoerd. Daaronder wordt begrepen het aanbieden van goederen en diensten op de markt. Wettelijke overheidstaken vallen niet onder de wet en in het verlengde daarvan ook niet het uitvoeren van die taken ten behoeve van derden zoals buurgemeenten. Dat geldt o.a. voor de brandweerkazernes en de huisvesting van ambtenaren en de buitendienst. Verder zijn integraal alle werkzaamheden uitgezonderd, die vallen onder het begrip Sociale Werkvoorziening. Een laatste uitzondering zijn die activiteiten, waarvan de gemeenteraad heeft bepaald, dat deze van algemeen belang zijn.
De gemeente moet bij de uitvoering van economische activiteiten aan de volgende gedragsregels voldoen:
1. Aan afnemers dient minstens de integrale kostprijs in rekening gebracht te worden.
2. Als ten behoeve van die activiteiten gegevens worden gebruikt, die de gemeente op grond van haar publieke taak onder zich heeft, dient zij deze desgevraagd ook aan particuliere ondernemers ter beschikking te stellen.
3. Indien de gemeente tegelijkertijd een activiteit uitvoert en daarop toezicht dient te houden mogen deze taken niet in één functie verenigd zijn.
Inventarisatie
Wij hebben een inventarisatie gemaakt van de door de gemeente verrichte economische activiteiten als bedoeld in de wet. Gebleken is, dat de volgende activiteiten voldoen aan de gedragsregels uit de wet:
* exploitatie kermis;
* exploitatie betaald parkeren;
* exploitatie vastgoed met uitzondering van leegstandsbeheer en maatschappelijk vastgoed.
Hierbij past nog de kanttekening, dat sommige activiteiten zoals de exploitatie van de jachthavens wel als economische activiteiten gezien zouden kunnen worden, maar buiten bereik van de wet vallen, omdat hiervoor geen privaatrechtelijke vergoeding wordt gevraagd, maar liggeld wordt geheven. De Mededingingswet ziet daar niet op toe, het wettelijk regime voor liggeld.e.d. wordt gevormd door de Gemeentewet.
De volgende activiteiten voldoen wel aan alle andere gedragsregels, maar niet aan de regel, dat de integrale kostprijs in rekening wordt gebracht:
1. Exploitatie fietsenstalling en openbaar toilet Winschoten;
2. Exploitatie Rozenpaviljoen;
3. Exploitatie sportaccommodaties;
4. Verhuur maatschappelijk vastgoed;
5. Leegstandsbeheer vastgoed.
Ten aanzien van deze activiteiten zijn in het verleden weliswaar al dan niet expliciet besluiten genomen om deze onder de integrale kostprijs aan te bieden, maar het is wenselijk om dit te formaliseren via het voorgestelde raadsbesluit.
Motivering per activiteit
1. Exploitatie fietsenstalling en openbaar toilet: De tarieven zijn niet kostendekkend. Doel hiervan is het fietsgebruik te stimuleren, zowel vanuit mobiliteits- als uit gezondheidsoogpunt. Daarnaast is de beheerde stalling aangelegd om het aantal fietsen op straat te beperken en zo overlast te voorkomen. Bovendien beoogt de beheerde fietsenstalling fietsendiefstal tegen te gaan. Tot slot wordt voorzien in een openbaar toilet, waar o.a. het winkelend publiek gebruik van kan maken.
2. Exploitatie Rozenpaviljoen: De exploitatie is niet kostendekkend. Vanwege het toeristische belang van het Rosarium en het daarin gelegen Rozenpaviljoen, is dat aanvaardbaar.
3. Exploitatie sportaccommodaties: Indien kostendekkende tarieven in rekening zouden worden gebracht zou dit ten koste gaan van het deelnemen aan sportactiviteiten. Dit terwijl wij als bestuurlijk doel hebben om de deelname aan sportbeoefening van volwassenen en jeugdigen juist zoveel mogelijk te bevorderen.
4. Verhuur maatschappelijk vastgoed: het gaat hierbij om de verhuur van accommodaties aan maatschappelijke organisaties. Het in rekening brengen van de volledige integrale kostprijs zal er toe leiden dat de maatschappelijke organisaties hogere kosten krijgen en zo hun maatschappelijk gewenste activiteiten niet of niet volledig meer kunnen uitvoeren.
5. Leegstandsbeheer: Het ontbreken van huurbescherming is op zichzelf al reden om niet de integrale kostprijs door te rekenen in de huur. Bovendien vergemakkelijkt dit de verhuur van deze panden wat verloedering tegen gaat.
Voor al deze activiteiten geldt dat wij deze van algemeen belang achten. Daarnaast zijn wij van mening, dat door het onder de kostprijs aanbieden van deze activiteiten, de belangen van particuliere ondernemers niet worden geschaad.
Bevoordeling overheidsbedrijven
Artikel 25 j verbiedt het bevoordelen van overheidsbedrijven door de gemeente. Ook daarnaar hebben wij onderzoek gedaan. Wij zijn van mening dat hier geen sprake van is.
Neveneffecten, risico’s en alternatieven
Er zijn nauwelijks neveneffecten of risico’s. Een alternatief is in alle gevallen kostendekkende tarieven in te voeren, maar dat heeft ongewenste maatschappelijke effecten.
Integrale consequenties
Er zijn geen consequenties, want in feite wordt de bestaande situatie bevestigd.
Communicatie en burgerparticipatie
Het raadsbesluit zal bekend gemaakt worden in het elektronisch gemeenteblad.
Vervolg
Na het bekendmaken van het besluit hoeft verder geen actie ondernomen te worden.
Bijlagen
geen
Winschoten, 6 mei 2014
Burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt,
Herman Groothuis, secretaris
Pieter Smit, burgemeester
RAADSBESLUIT
De raad van de gemeente Oldambt,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 6 mei 2014;
gehoord de bespreking van het raadsvoorstel in de raadsvergadering van 18 juni 2014, waarbij punt 2 in het voorgestelde besluit mondeling is geamendeerd
met de aanvulling "incluis de toeristische begeleiding van het Rosarium";
gelet op artikel 25 h, vijfde en zesde lid van de Mededingingswet;
Besluit
de volgende economische activiteiten aan te wijzen als activiteiten, die in het algemeen belang plaatsvinden als bedoeld in artikel 25 h, vijfde lid, van de Mededingingswet:
1. Exploitatie fietsenstalling en openbaar toilet Winschoten;
2. Exploitatie Rozenpaviljoen incluis de toeristische begeleiding van het Rosarium;
3. Exploitatie sportaccommodaties;
4. Verhuur maatschappelijk vastgoed;
5. Leegstandsbeheer vastgoed.
Winschoten, 18 juni 2014
De raad van de gemeente Oldambt,
Pieter Norder, griffier
Pieter Smit, voorzitter
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl