Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR340110
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR340110/1
Regeling vervallen per 06-10-2016
Regeling Gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Oldambt 2014
Geldend van 06-01-2014 t/m 05-10-2016
Intitulé
Regeling Gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Oldambt 2014Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt;
Gelezen het voorstel van de cluster Dienstverlening d.d. 16 september 2014, casenr.14.00235
Gelet op de bepalingen van de:
- 1.
artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen;
- 2.
artikelen 147 en 156 van de Gemeentewet;
- 3.
Verordening Gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Oldambt 2014;
- 4.
Wet bescherming persoonsgegevens;
B E S L U I T:
vast te stellen de navolgende:
Regeling Gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Oldambt 2014
luidende als volgt:
Artikel 1 Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Oldambt worden verstrekt, voor zover deze organen de gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken;
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen;
3. De organen van de gemeente Oldambt aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1;
4. De directeur van het cluster Dienstverlening onder wiens verantwoordelijkheid de basisregistratie personen wordt bijgehouden, wijst de organen van de gemeente aan, aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken.
Artikel 2 Verstrekkingen aan derden
1. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Oldambt en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Oldambt was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente;
2. Over een ingezetene van de gemeente Oldambt kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;
3. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan;
4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3 Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belangen en categorieën derden
1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 3 van deze Regeling;
2. Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 3.
Artikel 4 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt - na behoorlijk te zijn bekend gemaakt - in werking met ingang van de dag na haar bekendmaking en werkt terug tot en met 6 januari 2014.
Artikel 5 Citeertitel
Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Regeling Gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Oldambt 2014’.
Ondertekening
Bijlage 1 Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid in de Basisregistratie Personen
De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Oldambt hebben rechtstreekse toegang tot de Basisregistratie Personen.
Organisatieonderdeel |
Wettelijk kader |
Gegevensset Basisregistratie Personen |
LeerplichtWMOWWB |
Belast met de uitvoering op het gebied van: Wet werk en Bijstand (WWB; Wet investeren in jongeren (WIJ) Wet Inkomensvoorziening Oudere En Gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Werkloze Werknemers (Ioaw)Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz) Wet Inburgering (WI);Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (Wkkp)Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Wet sociale werkvoorziening (Wsw)Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004) |
Persoonsgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, verblijfplaatsgegevens, kindgegevens, verblijfstitelgegevens, gezagsverhoudingsgegevens, reisdocument-gegevens, adres- en bewoninggegevens |
KCC |
Belast met de uitvoering op het gebied van: Wet BRP KieswetBesluit Burgerlijke Stand Burgerlijk Wetboek Nationaliteitswetgeving Wet op de lijkbezorging Wet op de justitiële documentatie en op de verklaringen omtrent het gedrag Paspoortwet Regelgeving rijbewijzen CRIB |
Alle gegevens op de Persoonslijst, adres- en bewoninggegevens en verwijsgegevens |
Vergunningen |
Belast met de uitvoering op het gebied van: APV Drank en horecawet WoningwetControle uitvoering dwangbevelen |
Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, verblijfplaatsgegevens, kindgegevens, adres- en bewoningsgegevens |
RO |
Belast met de uitvoering op het gebied van: Wet Ruimtelijke OrdeningWet MilieubeheerWet op de Lijkbezorging |
Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, verblijfplaatsgegevens, kindgegevens, adres- en bewoningsgegevens |
Facilitaire zakenFinancieel beleid en ondersteuningInformatie-management |
Opstellen WOZ beschikkingen en opleggen aanslagenUitvoeren invorderingswetKwaliteitsbewaking DDS4AllControle tenaamstelling postverwerking |
Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, verblijfplaatsgegevens, kindgegevens, adres- en bewoningsgegevens |
Juridische zakenCommunicatieVeiligheidsbeleidOrganisatieadvies en ontwikkelingBestuurssecretariaat |
Ondersteuning organisatie juridisch vlakInformatieverzameling rampenbestrijdingKoninklijke onderscheidingenFelicitaties 100-jarigen en jubilerende bruidsparen |
Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, verblijfplaatsgegevens, kindgegevens, adres- en bewoningsgegevens |
Bijlage 2 Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt
Registratie |
Waarvoor |
Gegevensset |
Key2Datadistributie |
Diverse gemeentelijke taken. Geautomatiseerde distributie van authentieke gegevens naar binnengemeentelijke afnemers t.b.v. uitvoering Publiekrechtelijke taak.
|
Gegevensuitwisseling vindt plaats via Key2Datadistributie aan de aangesloten applicaties: Persoonsgegevens, oudergegevens nationaliteitsgegevens, burgerlijke staat gegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens, adresgegevens, kindgegevens, verblijfstitelgegevens, gezagsgegevens, reisdocumentgegevens |
GWS4all |
Uitvoering administratie op het gebied van de WMO, Wet BOPZ, WWB, IOAW, IOAZ, SUWI, BBZ, Re-integratie, WIJ, Wet Inburgering |
Via Key2Datadistributie gekoppeld aan Key2Burgerzaken: persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens, reisdocumentgegevens, nationaliteitsgegevens, burgerlijke staat gegevens, verblijfstitelgegevens |
Key2Financiën |
Gemeentewet |
Via Key2Datadistributie gekoppeld aan Key2Burgerzaken: persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens, overlijdensgegevens, adresgegevens |
Bijlage 3 Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belangen voor de gemeente en categorieën derde
Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding.
Gewichtig maatschappelijk belang BRP |
Categorie derde BRP |
Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme |
Bibliotheken |
Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente |
Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen |
Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed |
Cultuurorganisaties die een subsidie van de gemeente ontvangen |
Maatschappelijke dienstverlening |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van maatschappelijk werk |
Algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Kinderopvangwerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van kinderopvang |
Jeugdwelzijnswerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van jeugdwelzijn |
Jongerenwerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van jongerenwerk |
Ouderenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van ouderenzorg |
Ouderenwerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van ouderenwerk |
Gehandicaptenzorg |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van gehandicaptenzorg |
Sociale werkvoorziening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van sociale werkvoorziening |
Sociaal - Juridische zorgverlening |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van sociaal - juridische zorgverlening |
Geestelijke en maatschappelijke zorg |
Kerken in de gemeente die geen gegevens ontvangen via de SILA |
Schuldhulpverlening |
Schuldhulpverleningsinstanties |
Bevorderen inburgering |
Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus |
Migrantenhulp |
Migrantenorganisaties in de gemeente |
Ouderenondersteuning |
Ouderenorganisaties |
Onderlinge hulp patiënten |
Patiëntenverenigingen |
Bevorderen van de zelfredzaamheid |
Thuiszorgorganisaties |
Maatschappelijke of filantropische doelen |
Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van maatschappelijke of filantropische doelen |
Bevordering vrouwenwelzijn |
Vrouwenorganisaties |
Ondersteunen vrijwilligerswerk |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van het ondersteunen van vrijwilligerswerk |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude |
Woningcorporaties |
Uitvoering geven aan een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van gegevens voorziet. |
Ziekenhuizen |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land buiten de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land binnen de Europese Unie |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Buitenlandse Rechtspersonen voor bijvoorbeeld sociale zekerheid |
Toelichting
Algemeen
Deze regeling geeft uitvoering aan de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (hierna: Wbrp). Met de invoering van die wet is de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (hierna: Wgba) ingetrokken; daardoor is bovendien het ‘Privacyreglement BRP gemeente Oldambt’ vervallen. De mogelijkheid die de Wgba kende om regels te stellen over de verstrekking van gegevens over ingezetenen van de eigen gemeente is in de Wbrp echter overgenomen. Deze regeling geeft daar invulling aan.
Het gaat in deze regeling om verstrekking door het college van burgemeester en wethouders (hierna: college) van gegevens uit de basisregistratie, over inwoners van de eigen gemeente aan:
- organen van de eigen gemeente (op grond van artikel 3.8 van de Wbrp, zie artikel 2 van deze regeling); en
- derden (op grond van artikel 3.9 van de Wbrp, zie artikel 3 van deze regeling).
Begripsbepalingen
De begrippen uit de wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.
Basisregistratie
Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente Oldambt beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.
Ingeschrevene en ingezetene
De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Oldambt.
Derde
Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Overheidsorganen
In de Wbrp wordt niet meer gesproken over (binnengemeentelijke) afnemers, maar over overheidsorganen (of met name relevant voor de modelregeling, overheidsorganen die een orgaan zijn van de gemeente). Er kan - in de gemeentelijke context - bijvoorbeeld gedacht worden aan de Sociale Dienst, de ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS), de leerplichtambtenaar, de beheerder van de begraafplaats, de afdeling Belastingen, de burgemeester, de gemeentelijke ombudsman etc.
Persoonslijst
De gemeente verzamelt, registreert en onderhoudt de gegevens van ingezetenen in de BRP. Van iedere persoon is een persoonslijst aangelegd. Op uw persoonslijst staan bijvoorbeeld gegevens over:
1. uw naam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats en geboorteland;
2. uw verblijfplaats (adres);
3. uw burgerservicenummer (BSN);
4. uw ouders;
5. uw nationaliteit en eventueel uw verblijfsrecht;
6. uw huwelijk of geregistreerd partnerschap;
7. uw kinderen;
8. uw reisdocumenten;
9. uw kiesrecht;
10. de organisaties waaraan uw gegevens worden verstrekt.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Oldambt woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Oldambt op grond van artikel 3.2 Wet BRP.
Zolang de Wet BRP door de gemeente Oldambt wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Oldambt beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Oldambt woonachtig zijn, dient de gemeente Oldambt het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.
De bevoegdheid om de verstrekking van gegevens uit de BRP aan de organisatieonderdelen van onze gemeente te regelen, is uit praktische overwegingen gemandateerd aan de directeur van het cluster Dienstverlening. Dit biedt de mogelijkheid om op flexibele wijze te kunnen inspelen op de voortdurende wijzigende vraag om gegevens uit de organisatie.
Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de Wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Oldambt. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.
Beperkt set aan gegevens
Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3. Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belangen en categorieën derden
1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 3 van dit Regeling;
2. Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 3.
Artikel 4. Inwerkingtreding en citeertitel
De Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Oldambt 2014, waarmee deze regeling kan worden geciteerd, treedt inwerking op de dag na de dag van haar bekendmaking en werkt terug tot en met 6 januari 2014. Gelet op de korte invoeringstermijn, is het noodzakelijk deze regeling met terugwerkende kracht vast te stellen.
Aan de regeling wordt terugwerkende kracht toegekend tot en met 6 januari 2014, te weten de datum waarop de Wbrp in werking trad en de Wgba en het Privacyreglement BRP gemeente Oldambt vervielen. Hiermee wordt aan de verstrekkingen gedaan in de periode tussen 6 januari en de inwerkingtreding van deze verordening alsnog een adequate grondslag geboden. Terugwerkende kracht ligt hier in voor de hand, omdat enkel daarmee de voortdurende goede uitvoering van bepaalde gemeentelijke taken gewaarborgd is. Bovendien gaat het om een korte periode en zijn de verstrekkingen een voortzetting van de bestaande praktijk (zoals deze voorheen onder de Wgba plaatsvond).
Bijlagen
1. Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid in de Basisregistratie Personen;
2. Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt;
3. Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belangen voor de gemeente en categorieën derde.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl