Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR106605
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR106605/1
Visie voorschoolse opvang gemeente Oldebroek
Geldend van 25-05-2011 t/m heden
Intitulé
Visie voorschoolse opvang gemeente OldebroekVisie voorschoolse opvang
gemeente Oldebroek
(geamendeerde versie: betreft punt 8 van paragraaf 8, Beleidskader)
Afdeling Samenleving
januari 2011 (definitieve versie)
Gemeentelijke visie op voorschoolse opvang
1. Inleiding
Zowel landelijk als plaatselijk wijzigt zich het speelveld van de voorschoolse opvang in een snel tempo. De vorming van kindcentra door basisscholen, toename van gastouderopvang, het toezicht hierop door de gemeente, de fluctuering in fiscale aftrekbaarheid van kinderopvang, invoering Wet Oké, is een aantal wijzigingen die beweging hebben gebracht in de voorschoolse situatie.
Lokaal zijn er door deze wijzigingen ook veranderingen ingezet: meer gastouderopvang, meer aanbieders kinderopvang en peuterspeelzaalwerk.
Op deze en andere wijzigingen moet lokaal gereageerd worden. Een duidelijke visie op voorschoolse opvang is daarom noodzakelijk.
2. Doel voorschoolse opvang
Het instand houden van voorschoolse opvang heeft de navolgende doelen voor de gemeente Oldebroek:
3. Ontwikkelingen
3.1. Landelijk:
3.2. Lokaal zijn mede hierdoor de volgende ontwikkelingen ontstaan:
3.3. Overige lokale ontwikkelingen:
4. Toekomstige ontwikkelingen
5. Gemeentelijk beleid
Het gemeentelijk beleid op het gebied van voorschoolse opvang wordt beïnvloed door een aantal factoren:
6. Reeds vastgestelde beleidskaders
De gemeenteraad heeft tot professionalisering besloten in haar raadsvergadering van 12 december 2006. De volgende beleidskaders zijn vastgesteld:
7. Beleidsrichting
De gemeente zet sterk in op preventief jeugdbeleid. Hiertoe is een Centrum Jeugd en Gezin ingericht, zijn ZAT's 12- en 12+ in het leven geroepen, wordt er schoolmaatschappelijk werk aangeboden, wordt er straathoekwerk en jongerenwerk verricht. Daarnaast lopen er nog diverse leefstijl projecten die aanzetten tot gezond leefgedrag.
Het belang van de gemeente Oldebroek voor goede voorschoolse opvang ligt vooral op het terrein van het signaleren en tegengaan van achterstanden. Indien hiervoor met 1 organisatie zaken gedaan kan worden is dit het meest efficiënt en effectief. Versnippering geeft moeizamere en lastigere communicatie. Het signaleren van achterstanden is niet eenvoudig en het daarna communiceren met ouders over de signalen vergt veel vaardigheden. Hoe meer hierover centraal gecommuniceerd kan worden des te beter. Het gaat dan over de contacten die het Centrum Jeugd en Gezin moet hebben met de voorschoolse leiding. Het CJG laat zich vertegenwoordigen door diverse actoren: Maatschappelijk werk, het consultatiebureau, soms al het straathoekwerk en jongerenwerk (in combinatie met oudere zusjes/broertjes) en de GGD schoolarts. Daarnaast zijn instrumenten in gebruik als: het Zorg Advies Team 12- en de verwijsindex. Hoe groter het aantal voorschoolse voorzieningen des te meer contacten moeten de CJG actoren leggen, des te meer scholing er nodig is van medewerkers van de voorschoolse voorzieningen.
Daarnaast geeft de versnippering een lastigere doorgaande leerlijn naar het basisonderwijs. De basisscholen kunnen dan leerlingen krijgen vanuit diverse voorschoolse voorzieningen. Overal moet de overdracht dan weer met anderen afgestemd worden.
Conclusie hieruit is:
Dat de beleidskaders uit 2006 nog steeds gelden. Voor wat betreft het kwaliteitsniveau zal de gemeente Oldebroek ook gaan voldoen aan de Wet OKE en het hieruit voortvloeiende VVE beleid. (2 professionele leidsters op een groep)
8. Beleidskader
Op basis van bovenstaande is het volgende beleidskader te omschrijven met aanvullende voorwaarden. Het beleidskader is in voorwaarden omschreven en in volgorde van belangrijkheid, maar alle afzonderlijke voorwaarden blijven wel intact.
9. Uitvoeringskader
Er moet peuterspeelzaalwerk geboden worden onder de volgende bepalingen:
10. Financieel Kader
Het financiële kader wordt bepaald door 2 geldstromen:
Alle bedragen zijn structureel.
Dit bedrag van € 174.294,88 is voor 2011 gesubsidieerd aan de Stichting Peuterspeelzalen Oldebroek.
Voor- en vroegschoolse Educatie
Voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) is in 2011 beschikbaar: € 133.604,58. Hiervan is ook een gedeelte bestemd voor uitvoering door de Stichting Peuterspeelzalen Oldebroek. Het exacte gedeelte is aan het eind van het 1e kwartaal van 2011 bekend omdat over de beleidsmatige aspecten nog overleg gevoerd wordt.
Ondertekening
Oldebroek, januari 2011.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl