Regeling vervallen per 01-04-2011

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college.

Geldend van 29-09-2004 t/m 31-03-2011

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college.

De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Onderbanken;

ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;

gezien het voorstel van het college;

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet;

besluiten vast te stellen de volgende verordening:

Artikel 1. Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging.

  • 1. Het college regelt de verdeling van zijn werkzaamheden.

  • 2. het college regelt de onderling vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van één der wethouders.

  • 3. Het college regelt de vervanging van de burgemeester in geval van diens verhindering of ontstentenis.

  • 4. Een lid van het college dat verhinderd is zijn activiteiten uit te oefenen, geeft daarvan zo spoedig mogelijk kennis aan de secretaris.

Artikel 2. Dag en plaats van de vergaderingen.

  • 1. Het college vergadert in de regel eenmaal per week op een in onderling overleg vast te stellen dag en tijdstip en voorts zo dikwijls de voorzitter of een wethouder het nodig acht.

  • 2. Indien een wethouder een extra vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen. De secretaris zorgt na overleg met de voorzitter voor een oproep voor deze vergadering – onder vermelding van de te bespreken onderwerpen – die zo mogelijk uiterlijk 24 uur van tevoren op een in de gemeente gebruikelijke wijze aan de leden van het college wordt toegezonden.

  • 3. De vergaderingen worden als regel in het gemeentehuis gehouden.

Artikel 3. Verhindering.

  • 1. Wanneer een lid verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de secretaris.

  • 2. Wanneer de secretaris verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter, alsmede aan degene die de secretaris vervangt.

Artikel 4. Agenda.

  • 1. De vrijdag voorafgaande aan elke vergadering worden de stukken waarover besluitvorming dient plaats te vinden uiterlijk tot 12.00 uur voor de leden ter inzage gelegd in de kast van de b. en w.-kamer.

  • 2. De dag waarop de vergadering plaatsvindt wordt in de loop van de ochtend, onder verantwoordelijkheid van de secretaris, aan d hand van de parafen-bespreekstuk de agenda opgemaakt. Deze agenda wordt aan elk van de leden verstrekt.

  • 3. Onderwerpen ten aanzien waarvan tijdige agendering als bedoeld in de vorige leden niet mogelijk is, maar waarvan ten gevolge van de spoedeisendheid geen uitstel mogelijk is, kunnen onder opgave van reden(en) van urgentie uiterlijk acht uur voor de vergadering worden aangemeld bij de secretaris.

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning.

De secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de vergadering van het college.

Artikel 6. Deelneming derden aan de vergadering.

Het college kan besluiten een ambtelijk medewerker of derden voor een vergadering uit te nodigen teneinde zijn mening ten aanzien van een onderwerp te geven dan wel een (nadere) toelichting te verschaffen op een agendapunt.

Artikel 7. Stemmingen.

  • 1. Indien geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 2. Indien een lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd, tenzij het derde lid wordt toegepast.

  • 3.

    • a.

      Indien een lid van het college dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes.

    • b.

      Indien daarbij de stemming beperkt is tot een persoon en de stemmen staken, beslist het lot.

    • c.

      Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatshebben. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken, beslist het lot.

Artikel 8. Besluitenlijst.

  • 1. De secretaris draagt zorg voor het bijhouden van een presentielijst en stelt de concept-besluitenlijst van de vergadering op.

  • 2. De concept-besluitenlijst bevat tenminste:

    • a.

      de namen van de afwezige leden;

    • b.

      de namen van de andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslaging;

    • c.

      een formulering van de door het college genomen besluiten.

  • 3. Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van het college daarom vraagt.

  • 4. De concept-besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • 5. De vastgestelde besluitenlijst wordt voor toezending aan de leden van de raad. Voorzover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt de besluitenlijst zo spoedig mogelijk na de vergadering openbaar gemaakt.

Artikel 9. Openbare vergadering.

Het college kan besluiten een openbare vergadering te houden.

Artikel 10. In werking treden.

Dit reglement treedt in werking op 29 september 2004. Op dat moment vervalt het op 21 september 1994 vastgestelde reglement.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Onderbanken op 28 september 2004.
De voorzitter
De burgemeester
De griffier
De secretaris
De burgemeester