Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening handhaving Sociale Zekerheid 2010, gemeente Oosterhout

Geldend van 25-12-2013 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening handhaving Sociale Zekerheid 2010, gemeente Oosterhout

De raad van de gemeente Oosterhout;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 23 april 2010;

gelet op artikel 8a van de Wet werk en bijstand, artikel 35, lid 1, onderdeel c van de Wet inkomens-voorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers en artikel 35, lid 1, onderdeel c van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;

overwegende dat het noodzakelijk is de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand of uitkering alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de Wet werk en bijstand, de Wet inkomens-voorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de Wet inkomens-voorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen bij verordening te regelen;

besluit

vast te stellen: de “Verordening handhaving Sociale Zekerheid 2010, gemeente Oosterhout”.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Artikel 2 Beleidsplan

Vervallen

Artikel 3 Onderwerpen beleidsplan

Vervallen

Artikel 4 Fraudepreventie

Het college voert een actief fraudepreventiebeleid. Onderdeel daarvan is de wijze waarop het college belanghebbenden informeert over de rechten en plichten, die aan het ontvangen van uitkering of een re-integratievoorziening zijn verbonden en over de consequenties van misbruik en oneigenlijk gebruik. Ter controle van het beroep op uitkering wordt onder meer gebruik gemaakt van bestandsvergelijkin-gen met actuele gegevens en van de samenloopsignalen die daaruit voortkomen.

Artikel 5 Controle

  • 1.

    Het college doet stelselmatig onderzoek naar de rechtmatigheid van de uitkering en kan daarbij gebruikmaken van huisbezoeken, risicoprofielen en bestandsvergelijkingen en de samenloop-signalen die daaruit voortkomen. Het college onderzoekt daarnaast overige signalen en tips die relevant zijn voor het recht op uitkering.

  • 2.

    Het college doet onderzoek naar de reden van de beëindiging van de uitkering en neemt op basis daarvan besluiten met betrekking tot de rechtmatigheid van de uitkering en de wederzijds tussen het college en de belanghebbende resterende verplichtingen en de afhandeling daarvan.

  • 3.

    De onderzoeken als bedoeld in het eerste en tweede lid kunnen ook uitgevoerd worden met betrekking tot het gebruik van een re-integratievoorziening.

Artikel 6 Verlaging van de uitkering

Indien belanghebbende onjuiste, onvolledige of in het geheel geen inlichtingen verstrekt, die van be-lang kunnen zijn voor de hoogte, de duur of de voortzetting van de uitkering dan legt het college een boete op conform de bepalingen in artikel 18a WWB, artikel 20a, IOAW of artikel 20a, IOAZ, onverminderd de mogelijkheid tot terugvordering van de eventueel ten onrechte ontvangen uitkering.

Artikel 7 Inzenden onderzoeksbevindingen naar het Openbaar Ministerie

Indien een gedraging van belanghebbende als bedoeld in artikel 6 leidt tot benadeling van de gemeente, worden de bevindingen van het strafrechtelijk onderzoek naar het Parket Breda gezonden conform de Aanwijzing Sociale Zekerheidsfraude (Staatscourant 2008, 249), onverminderd de mogelijkheid de uitkering te verlagen en de ten onrechte ontvangen uitkering terug te vorderen.

Artikel 8 Nadere regels

Het college is bevoegd om nadere regels te stellen met betrekking tot de uitvoering van deze verordening.

Artikel 9 Uitvoering

De uitvoering van deze verordening berust bij het college.

Artikel 10 Intrekking

De verordening handhaving Wet werk en bijstand, gemeente Oosterhout, zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 12 mei 2004 wordt ingetrokken met ingang van de datum van inwerkingtreding genoemd in artikel 11.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 juli 2010.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald: ‘Verordening handhaving Sociale Zekerheid 2010, gemeente Oosterhout’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 18 mei 2010
de voorzitter de griffier

Wijzigingsverordening Sociale Zekerheid 2012

De Verordening handhaving Sociale Zekerheid 2010, gemeente Oosterhout wordt als volgt gewijzigd:

A

In de aanhef gelet op… komt “, artikel 12, lid 1, onderdeel c van de Wet investeren in jongeren,” te vervallen.

B In de aanhef overwegende dat … komt “de Wet investeren in jongeren,” te vervallen.

C In artikel 1, eerste lid, komt “de Wet investeren in jongeren” te vervallen  

Artikel 1, tweede lid, komt te luiden:

1. In deze verordening wordt verstaan onder:

a. WWB:Wet werk en bijstand; b. IOAW:Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers; c. IOAZ: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen; d. bijstand: algemene en bijzondere bijstand als bedoeld in de WWB; e. re-integratievoorziening: re-integratievoorziening als bedoeld in artikel 1 van de Wet participatiebudget; f. uitkering: bijstand ingevolge de WWB en uitkering ingevolge de IOAW en de IOAZ; g. college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oosterhout; h. beleidsplan: plan als bedoeld in artikel 110 van de Gemeentewet ge-richt op de uitvoering van de WWB, de IOAW en de IO-AZ.  

D

In artikel 2, eerste lid komt “de WIJ,” te vervallen.

E

In artikel 3, onderdeel b en onderdeel c komt “de WIJ,” te vervallen

F In artikel 5, eerste lid, komt “of het werkleeraanbod” te vervallen.  

G In artikel 6 komt “, of het recht op een werkleeraanbod” te vervallen en wordt “inkomensvoorzieningen” vervangen door “Sociale Zekerheid”.  

Artikelsgewijze toelichting

A tot en met G

Vanwege de intrekking van de Wet investeren in jongeren komen alle bepalingen en verwijzingen over deze wet te vervallen in deze verordening. Dit betekent dat de verwijzingen naar de Wet investeren in jongeren in de aanhef worden verwijderd. In de begripsomschrijving in artikel 1, tweede lid, komen alle onderdelen die betrekking hebben op de Wet investeren in jongeren te vervallen. Ook de verwijzing naar de Wet investeren in jongeren in de verschillende artikelen komen te vervallen. Verder wordt de onjuiste verwijzing naar de afstemmingsverordening in artikel 6 gecorrigeerd.

Wijzigingsverordening Sociale Zekerheid 2013 II

Artikel IV Wijziging Verordening handhaving Sociale Zekerheid 2010, gemeente Oosterhout

A

In de aanhef komt in het onderdeel “overwegende dat ….” “, inkomensvoorziening” te vervallen.

B

In artikel 1, lid 2, komt onderdeel h te vervallen

C

Artikel 2 komt te vervallen

D Artikel 3 komt te vervallen  

E Artikel 6 omt te luiden

Artikel 6 Opleggen boete

Indien belanghebbende onjuiste, onvolledige of in het geheel geen inlichtingen verstrekt, die van be-lang kunnen zijn voor de hoogte, de duur of de voortzetting van de uitkering dan legt het college een boete op conform de bepalingen in artikel 18a WWB, artikel 20a, IOAW of artikel 20a, IOAZ, onver-minderd de mogelijkheid tot terugvordering van de eventueel ten onrechte ontvangen uitkering.  

F In artikel 7 wordt “(Staatscourant 2008, 249), onverminderd de mogelijkheid de uitkering te verlagen” vervangen door “(Staatscourant 2012, nr. 26827), onverminderd de mogelijkheid een bestuurlijke boete op te leggen”  

Artikelsgewijze toelichting

A Het begrip inkomensvoorziening is een begrip uit de Wet investeren in jongeren (WIJ). Omdat de WIJ inmiddels is ingetrokken, kan dit begrip vervallen.  

B tot en met C Op grond van de Algemene bijstandswet (Abw) was er een verplichting om jaarlijks een beleidsplan vast te stellen en hierover jaarlijks verantwoording af te leggen met een beleidsverslag. Met de ver-vanging van de Abw door de WWB op 1 januari 2004 is deze verplichting vervallen. Binnen Ooster-hout is er toen voor gekozen om de cyclus van een jaarlijks beleidsplan en beleidsverslag te handha-ven. Inmiddels kennen we echter geen beleidsplan en beleidsverslag meer, maar worden de hoofdlij-nen opgenomen in de gemeentebrede planning en controlcyclus. Gelet hierop kunnen de bepaling over het beleidsplan en beleidsverslag vervallen.  

E Met de invoering van de Wet aanscherping handhaving- en sanctiebeleid SZW-wetten heeft de ge-meente niet meer de mogelijkheid om bij het niet voldoen aan de inlichtingenplicht een afstemming (verlaging) op de uitkering toe te passen. In plaats hiervan is er nu de verplichting om in een dergelijk geval een bestuurlijke boete op te leggen. Artikel 6 van de verordening was nog niet aangepast aan deze wetswijziging.  

F Met ingang van 1 januari 2013 is een nieuwe aanwijzing Sociale Zekerheidsfraude in werking getreden. De verwijzing naar de Staatscourant wordt hieraan aangepast. Daarnaast moet de mogelijkheid de uitkering te verlagen vervangen worden door de mogelijkheid tot het opleggen van een bestuurlijke boete.

Toelichting

Algemene toelichting

In het oorspronkelijke wetsvoorstel van de Wet werk en bijstand (WWB) was geen bepaling opgeno-men over de plicht tot het vaststellen van een verordening gericht op fraudebestrijding. Via een amen-dement is hierover een bepaling opgenomen in artikel 8a WWB. In dit artikel is namelijk de verplichting opgenomen om in het kader van het financiële beheer bij verordening regels op te stellen voor de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand alsmede misbruik en oneigenlijk gebruik van de Wet werk en bijstand. Bij de invoering van de Wet investeren in jongeren (WIJ) per 1 oktober 2009 is in artikel 12 ook de verplichting opgenomen om regels te stellen inzake handhaving. Door de invoe-ring van de wet tot bundeling van uitkeringen inkomensvoorziening aan gemeenten (BUIG) per 1 januari 2010 is de gemeente met ingang van 1 juli 2010 ook verplicht bij de IOAW en de IOAZ dergelijke nadere regels te stellen.

Afgezien van de korte bepaling van artikel 8a van de Wet werk en bijstand, artikel 12, lid 1, onderdeel c van de WIJ, en artikel 35, lid 1, onderdeel c van de IOAW en de IOAZ zijn er geen nadere aandui-dingen over wat nu precies in die verordening moet worden geregeld. In de Algemene bijstandswet was bepaald dat er in het jaarlijks verplicht gestelde beleidsplan aandacht besteed moest worden aan de bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet. De WWB, de WIJ, de IOAW en de IOAZ kennen geen verplichting om jaarlijks een beleidsplan vast te stellen. In Oosterhout is er echter voor gekozen om de cyclus van een beleidsplan en beleidsverslag te handhaven. In het verlengde hiervan wordt er in deze verordening voor gekozen om de bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet jaarlijks aandacht te geven in het beleidsplan.

Er is bewust voor gekozen deze verordening niet de naam fraudeverordening te geven maar om te spreken van handhaving. Door deze naamgeving wordt benadrukt dat het niet alleen gaat om de op-sporing van fraude, maar dat het voorkomen van fraude een aspect is dat minstens zo belangrijk is. Handhaving is namelijk niet alleen gericht op de opsporing van gepleegde fraude maar gaat meer uit van de spontane naleving van de wet- en regelgeving.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepalingen

Er is voor gekozen om begrippen die al zijn omschreven in de WWB, de WIJ, de IOAW en de IOAZ of Awb niet afzonderlijk te definiëren in deze verordening. Dit voorkomt dat in geval van wijziging van betreffende definities in de WWB, de WIJ, de IOAW en de IOAZ of de Awb ook de verordening moet worden gewijzigd.

De begrippen die niet zijn omschreven in de WWB, de WIJ, de IOAW en de IOAZ of de Awb, of die verduidelijkt moeten worden, zijn in het tweede lid omschreven.

Artikel 2 Beleidsplan

In dit artikel wordt bepaald dat de wijze waarop het ten onrechte ontvangen van bijstand, alsmede het misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet, wordt bestreden jaarlijks aandacht krijgt in een beleidsplan. Dit beleidsplan dient vastgesteld te worden door de gemeenteraad.

Ook in artikel 3 van de re-integratieverordening is opgenomen dat jaarlijks een beleidsplan dient te worden vastgesteld. Vanwege een integrale aanpak van de uitvoering van de WWB, de WIJ, de IOAW en de IOAZ zal er sprake zijn van één beleidsplan waarin in ieder geval zowel aandacht besteed wordt aan handhaving als aan re-integratie.

Het tweede lid is de basis voor verantwoording van het gevoerde beleid. Er is voor gekozen om deze verantwoording door middel van een beleidsverslag plaats te laten vinden.

Artikel 3 Onderwerpen beleidsplan

Dit artikel bepaalt de onderdelen met betrekking tot handhaving, die in ieder geval aan de orde moe-ten komen in het beleidsplan. De onder a genoemde gemeentelijke visie op handhaving vormt de basis voor de verdere uitwerking van het handhavingsbeleid.

Onder b en c is opgenomen dat zowel de preventieve kant als de repressieve kant van het handha-vingsbeleid aan de orde moet komen in het beleidsplan. De preventieve kant van het handhavingsbe-leid is gericht op het bevorderen van de spontane naleving van wet- en regelgeving. De repressieve kant richt zich op de opsporing van het niet naleven van de wet- en regelgeving. Hierbij zal ook aan-dacht besteed moeten worden aan de maatregelen die genomen worden als misbruik of oneigenlijk gebruik wordt vastgesteld.

Artikel 4 Fraudepreventie

Dit artikel geeft aan het belang dat het college hecht aan het voorkomen van misbruik van uitkering en re-integratievoorziening. Aan de gevolgen van misbruik wordt preventief in de communicatie aan de burger (via communicatie en beschikkingen) aandacht besteed. Eveneens zal door bestandsvergelijking fraude actief worden opgespoord. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de informatie die afkomstig is van het Inlichtingenbureau.

Artikel 5 Controle

In dit artikel wordt aangegeven op welke wijze de gemeente invulling geeft aan de controle op een goed gebruik van de voorzieningen. Dit kan aan de hand van huisbezoeken, risicoprofielen en be-standsvergelijkingen. Ook zullen signalen van misbruik worden onderzocht. De controle strekt zich ook uit bij het beëindigen van een uitkering. De reden van beëindiging en de rechtmatigheid worden on-derzocht, zodat tot een goede afhandeling gekomen kan worden van nog resterende wederzijdse verplichtingen. Controle zal niet alleen plaats vinden op de uitkeringsverstrekking, maar ook op re-integratievoorzieningen.

Artikel 6 Verlaging van de uitkering

Hier wordt een relatie gelegd met de afstemmingsverordening. In de afstemmingsverordening is vast-gelegd op welke wijze een verlaging van de uitkering plaatsvindt. Deze verlaging is gerelateerd aan het benadelingsbedrag voor de gemeente.

Artikel 7 Inzenden onderzoeksbevindingen naar het Openbaar Ministerie

Conform de regels in de Aanwijzing Sociale Zekerheidsfraude (Staatscourant 2008, 249) zal de gemeente indien het benadelingsbedrag groter of gelijk is dan € 10.000,- het dossier zenden aan het parket in Breda.

Artikel 8 Nader regels

Voor de juiste uitvoering van de verordening kan het noodzakelijk zijn dat nadere uitvoeringsregels worden vastgesteld. Dit artikel geeft het college de bevoegdheid om dergelijke regels vast te stellen.

Artikel 9 Uitvoering

Evenals de uitvoering van de WWB, de WIJ, de IOAW en de IOAZ berust de uitvoering van deze ver-ordening bij het college.  

Artikel 10 Intrekking

Deze verordening vervangt de Verordening handhaving Wet werk en bijstand, gemeente Oosterhout, zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 12 mei 2004. Deze verordening wordt dan ook ingetrokken met ingang van de datum van inwerkingtreding genoemd in artikel 11.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 juli 2010.

Deze datum van inwerkingtreding sluit aan bij de overgangsbepalingen die bij de invoering van de WIJ zijn vastgesteld en bepalingen die in de BUIG zijn opgenomen over de verordeningsplicht in het kader van de IOAW en de IOAZ.

Artikel 12 Citeertitel

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.