Reglement basisregistratie personen gemeente Oosterhout 2017

Geldend van 25-01-2018 t/m heden

Intitulé

Reglement basisregistratie personen gemeente Oosterhout 2017

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oosterhout;

Gelet op de artikelen 3.7, 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen, de Wet bescherming persoonsgegevens, artikel 156 Gemeentewet en de Verordening basisregistratie personen gemeente Oosterhout 2014;

Besluit:

vast te stellen het Reglement basisregistratie personen gemeente Oosterhout 2017:

Artikel 1. Verstrekkingen aan organen van de gemeente

  • 1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Oosterhout worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.

  • 2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1 kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie.

  • 3. De directeur onder wiens verantwoordelijkheid de basisregistratie personen wordt bijgehouden, wijst de organen van de gemeente aan, aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekking (zie bijlage 1).

  • 4. De directeur onder wiens verantwoordelijkheid de basisregistratie personen wordt bijgehouden, wint voorafgaand aan het besluit als bedoeld in het vorige lid van dit artikel, het advies in van de privacyadviseur/functionaris gegevensbescherming.

Artikel 2. Verstrekkingen aan derden

  • 1. Met inachtneming van het tweede en derde lid van dit artikel kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Oosterhout en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Oosterhout was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.

  • 2. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van dit reglement.

  • 3. Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2 van dit reglement.

Artikel 3. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Dit reglement treedt, onder gelijktijdige intrekking van het Reglement basisregistratie personen gemeente Oosterhout uit 2015, in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2. Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement basisregistratie personen gemeente Oosterhout 2017.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 14 november 2017.

College van burgemeester en wethouders van Oosterhout.

De secretaris,

de heer mr. P.J. de Ridder

De burgemeester,

de heer mr. drs. S.W.Th. Huisman

Toelichting Reglement basisregistratie personen gemeente Oosterhout

Algemeen

Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens de basisgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.

De wetgever heeft met ingang van 6 januari 2014 het wettelijk kader voor de GBA (Wet GBA) vervangen door de Wet basisregistratie personen (Wet BRP). Dit heeft tot gevolg dat het bestaande gemeentelijk kader voor de GBA-systemen aangepast moet worden aan de nieuwe wet. Op basis van de Wet BRP komen landelijk gegevens beschikbaar van personen die een relatie hebben met de Nederlandse overheid en/of niet in Nederland woonachtig zijn.

Op basis van de Wet GBA diende de gemeenteraad bij verordening kaders te stellen voor het gebruik van GBA-gegevens binnen de eigen organisatie en de verstrekking van gegevens aan bepaalde derden. Op grond van de Wet BRP is de gemeenteraad enkel nog verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden.

De wetgever laat het aan het inzicht van de gemeenteraad over om al dan niet kaders te stellen voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de gemeenteraad meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt.

De gemeenteraad van Oosterhout heeft zowel de bevoegdheid tot het regelen van verstrekkingen aan organen van de gemeente Oosterhout, als de bevoegdheid tot het regelen van verstrekkingen aan derden gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders.

Het onderhavige reglement voorziet in een nadere invulling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan de organen van de gemeente Oosterhout. Daarnaast voorziet dit reglement in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Oosterhout en de aanwijzing van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Oosterhout aan de vereisten zoals gesteld in de Wet BRP.

Begripsbepalingen

De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde voorzieningen en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Oosterhout.

Derde

Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de basisregistratie personen zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Oosterhout woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Oosterhout op grond van artikel 3.2 Wet BRP.

Zolang de Wet BRP door de gemeente Oosterhout wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de Wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Oosterhout beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.

De organen van de gemeente die gegevens uit de basisregistratie personen nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken, zijn opgenomen in een autorisatietabel (zie bijlage 1).

Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan een groot aantal derden al voorzien in de Wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is de gemeenteraad bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Oosterhout. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren. De aanwijzing van de hiervoor genoemde werkzaamheden en de categorieën van derden heeft de gemeenteraad van Oosterhout gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet. In tabel 2 zijn deze derden en de werkzaamheden opgenomen.

Artikel 3. Inwerkingtreding en citeertitel

Het Reglement basisregistratie personen gemeente Oosterhout 2017 treedt in werking op de dag na bekendmaking. Met de inwerkingtreding wordt tegelijkertijd het Reglement basisregistratie personen, vastgesteld in 2015, ingetrokken.

Bijlage 1: Overzicht gegevensverstrekkingen aan organen van de gemeente Oosterhout.

Afdeling

Units

Naam verwerking

Doel verwerking

Betrokkenen

Rechtmatige grondslag

BRP afnemer Raadpl / Abonnee

Profielen bij taken die gegevens uit BRP mogen ontvangen

Bevindingen

Bestuur control en advies (BCA)

Projectteam BI

Business Intelligence

Management en medewerkers voorzien van beleid en beheerinformatie

Personen in de applicaties die door Cognos bevraagd kunnen worden

Bedrijfsvoering

Abonnee, 1 x per jaar bevroren bestand zonder identificerende gegevens

Volledig Burgerzaken

Geen rechtstreekse inzage in keybz mar extract via Cognos. Uitzoeken autorisaties Cognos.

Bedrijfsvoering (BV)

Advies/

JZ

Voortgangsregistratie bezwaar en beroep

Voortgangsmonitoring bezwaarprocedures

Indiener bezwaarschriften

Algemene Wet Bestuursrecht

Verordening bezwaarschriften gemeente Oosterhout

Relevante wetgeving

Ad hocvragensteller

Identificerend basis

Incidenteel verzoek loopt via UL BZ

Bedrijfsvoering (BV)

Advies/

Onderzoek en Statistiek

Onderzoek

Monitoren van trends en ontwikkelingen en onderzoeken in het kader van beleidsontwikkeling

Is afhankelijk van doel onderzoek.

Zie jaarprogramma voor de vaste onderzoeken en ad hoc-vragen.

Artikel 9 Wbp

Gedragscode VSO

Gebruiker voor seleties

Volledig Burgerzaken

Geen rechtstreekse inzage in keybz mar extract via Cognos. Uitzoeken autorisaties Cognos.

Bedrijfsvoering (BV)

Beheer/

Financiën

Financiële administratie

Betalen en invorderen en bewaken van de inning

Bestuurlijke en preventieve aanpak georganiseerde misdaad

Debiteur / crediteur

Besluit begroting en verantwoording (BBV)

Ja

Identificerend basis

Let op: gebruik alleen voor rechtmatige grondslag en publiek rechterlijke facturen zie 29

Bedrijfsvoering (BV)

Financiën

Financiële administratie sociale zekerheid

Het uitvoeren van de financiële administratie ten behoeve van inkomensvoorzieningen op grond van de Participatiewet en andere inkomensvoorzieningsregelingen

Uitkeringsgerechtigde

Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, e.a. Sociaal domein

Ja

 

Geen inzage nodig

Bedrijfsvoering (BV)

Gastvrouw

Veteranenlijst

Uitnodigen van veteranen voor veteranendag

Veteraan

Veteranenwet- en besluit

Gemeentelijk beleid

Verstrekking vanuit BuZa

Identificerend basis

 

Bedrijfsvoering (BV)

Gastvrouw

Jubileaoverzichten:

50, 60, 65, 70, 75 huwelijken

100, 100+ jarigen

Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek

Personen die aan jubilea criteria voldoen

Lokale publiekrechtelijke taak

Ja

Identificerend basis

 

Bedrijfsvoering (BV)

Gastvrouw

Koninklijke Onderscheidingen

Belonen van een vrijwilliger met zijn inzet voor de gemeenschap d.m.v. het uitreiken van een KO

Uitnodigen voor de bijeenkomst voor gedecoreerden op koningsdag

Decorandus

Wetgeving op het gebied van de Orde van de Nederlandse Leeuw

en de Orde van Oranje-Nassau, Militaire Willems Orde e.a. onderscheidingen

Verstrekking vanuit BuZa

Identificerend basis

 

Bedrijfsvoering (BV)

Interne dienstverlening/PIM

Documentaire informatievoorziening

en Zaaksysteem

Registratie van de ontvangst, behandeling en afdoening van documenten, zowel papier, email als elektronisch

Afzenders en geadresseerden

Archiefwet

Ja + abonnee

 

Geen key2 autorisatie nodig.

Informatie en servicentrum (ISC)

BZP/ eerste lijn

Verloren en gevonden voorwerpen

Afhandelen aangiften van gevonden en verloren voorwerpen

Aanmelders gevonden voorwerp

Publiekrechtelijke taak

Verordening gevonden en verloren voorwerpen in ontwikkeling

Ja

Raadplegen plus (1ste lijn)

 

Informatie en servicentrum (ISC)

BZP/ eerste lijn

Gehandicaptenparkeerkaarten

Behandelen van de aanvragen

Aanvragers (bestuurders of betrokkene zelf)

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

Regeling gehandicaptenparkeerkaart

Ja

Raadplegen plus (1ste lijn)

 

Informatie en servicentrum (ISC)

BZP/ eerste lijn

Leerlingenvervoer

Collectieve of individuele voorziening voor het vervoer van leerlingen

Ouders, voogden, verzorgers van leerlingen

Verordening Leerlingvervoer

Ja

Raadplegen plus (1ste lijn)

 

Informatie en servicentrum (ISC)

BZP

Register stembureauleden

Organiseren bemensing van de stembureaus

Stembureauleden

Kieswet

Ja

Burgerzaken en verkiezingen

 

Informatie en servicentrum (ISC)

BZP

VOG

Faciliteren van het aanvraagproces en in rekening brengen van leges

Aanvrager

Wet justitiele gegevens

ja

Burgerzaken en verkiezingen

 

Informatie en servicentrum (ISC)

BZP

Buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand

Registratie en voltrekking huwelijken en te registreren partnerschappen

Buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand

BW

Ja

 

Geen key2Burgerzaken autorisatie nodig.

Informatie en servicentrum (ISC)

BZP

Registratie naturalisatieverzoeken

Adviseren van Minister van Justitie i.v.m. naturalisatie c.a.

Aanvragers met eventuele kinderen

Rijkswet op het Nederlandschap

Ja

Burgerzaken en verkiezingen

 

Informatie en servicentrum (ISC)

BZP

Register huwelijksdossiers

Verzamelen van gegevens ivm ondertrouw en/of huwelijk (partnerschap)

Aanstaande partners, getuigen

BW

Besluit Burgerlijke Stand (BBS)

Ja

Burgerzaken en verkiezingen

 

Informatie en servicentrum (ISC)

BZP

Reisdocumenten

Afgifte reisdocumenten

(inclusief RAAS)

Aanvragers

Paspoortwet

Ja

Burgerzaken en verkiezingen en Raadplegen plus (1ste lijn)

Let op 2x profiel

Informatie en servicentrum (ISC)

BZP

Verwerking van rijbewijsaanvragen, wijzigingen en ontzeggingen

Verwerking van rijbewijsaanvragen, wijzigingen en ontzeggingen en herleiden aanvraagformulieren

Aanvrager

Rijbewijswetgeving

Ja

Burgerzaken en verkiezingen en Raadplegen plus (1ste lijn)

Let op 2x profiel

Informatie en servicentrum (ISC)

BZP

Uitvoering Wet op de Lijkbezorging

Uitvoering Wet op de Lijkbezoring

Gemeentebegravingen

Nabestaanden (in het geval ze er zijn)

Wet op de Lijkbezorging

Ja

Burgerzaken en verkiezingen

 

Informatie en servicentrum (ISC)

Stichting sociale wijkteams

WMO

Bepalen en zonodig verstrekken van een passende bijdrage aan zelfredzaamheid en participatie

Personen die zich melden met een hulpvraag

WMO 2015

Ja +

abonnee

 

Geen key2bz nodig gelet op de huidge afspraken.

Stad en Samenleving (SenS)

Stichting Sociale Wijkteams

Jeugdhulp

Hulp bieden aan kinderen/jongeren en hun ouders bij opgroei en opvoedproblemen bij vrijwillige hulpvraag en indien noodzakelijk toeleiden naar gedwongen interventies

Jeugdige onder de 23 jaar met een verzoek om hulp op grond van de Jeugdwet

artikel 2.1 Jeugdwet

Ja + Abonnee

Sociaal domein

Geen key2bz nodig gelet op de huidge afspraken.

Informatie en servicentrum (ISC)

W&I

Fraudeonderzoek ingevolge Sociale Zekerheidswetgeving

Vaststellen rechtmatigheid verstrekte / te verstrekken uitkering d.m.v. vergelijking van door de aanvrager opgegeven gegevens met de feitelijke situatie (o.a. waarneming ter plaatse)

Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad

Aanvrager, partner en (meerderjarige) kinderen aanvrager

Participatiewet en andere sociale zekerheidswetten

Ja

Sociaal domein

 

Informatie en servicentrum (ISC)

W&I

Inkomensvoorzieningen

Voorzien in inkomen op grond van landelijke en lokale regelgeving

Aanvrager, partner en inwonende (meerderjarige) kinderen aanvrager

Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, e.a. Sociale zekerheidswetgeving

Ja + abonnee

Sociaal domein

 

Informatie en servicentrum (ISC)

W&I

Voorzieningen voor minima

Uitvoeren gemeentelijke minimabeleid

Individuele inkomenstoeslag

Bijzondere bijstand

Collectieve ZKV

Participatiewet

Verordening en beleidsregels sociaal domein

Ja + abonnee

Sociaal domein

 

Informatie en servicentrum (ISC)

W&I

Ondersteuning bij arbeidsinschakeling

Economische participatie bevorderen

Uitkerings- en niet-uitkeringsgerechtigde aanvrager ondersteuning arbeidsinschakeling

Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, e.a. Sociale zekerheidswetgeving

Ja + abonnee

Sociaal domein

 

Informatie en servicentrum (ISC)

W&I

Terugkeerbegeleiding ex-gedetineerden

Ondersteunen van ex-gedetineerden bij terugkeer naar arbeid en maatschappij

Ex-gedetineerden

Besluit Justitiële Gegevens

Convenant nazorg gedetineerden

Ja + abonnee

Sociaal domein

 

Informatie en servicentrum (ISC)

Kredietbank

Schuldhulpverlening

1. Beoordelen financiële situatie en beschikking maken

2. Schuldhulpverlening en monitoring

Melder die zijn financiële situatie uiteenzet

Aanvragers die een beroep doen op Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs)

Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

Beleidsplan schuldhulpverlening

WSNP (Art. 285 Faillisementswet)

Ja, op verzoek

 

Geen key2bz nodig incidentele noodzakelijke bevragingen gaan via bz mw.

Informatie en servicentrum (ISC)

VH

Handhaving (omgevings)activiteiten zonder vergunning of in strijd met de regels

Opsporen en handhaven van het omgevingsrecht en van de APV

Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad

Eigenaren

Bewoners

Gebruikers

Contactpersonen van bedrijven

WABO

Woningwet

WRO

Wet Milieubeheer

Etc.op omgevingsgebied

Ja

Vergunningverlening en handhaving

 

Informatie en servicentrum (ISC)

VH

Omgevingsvergunningen

Het behandelen van aanvragen van omgevingsvergunningen, heffen van leges en geschilafhandeling

Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad

Aanvrager en gemachtigden van aanvragers, bezwaarmakers, omwonenden

WABO

en aanverwante wetgeving

Gemeentewet, legesverordening

Ja

Basis plus

 

Informatie en servicentrum (ISC)

Bel

BIBOB

Beoordelen integriteit van verzoekers om vergunningen op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening betreffende inrichting of bedrijf en evenementen, de Drank- en horecawet of de Wet Algemene bepalingen omgevingsrecht en Subsidies en Vastgoed

Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad

Aanvragers van vergunningen DHW, Exploitatievergunningen, horeca, Seksinrichtingen en Speelautomatenhallen, vechtsportgala, WABO/bouw, Vastgoed en Subsidies

Relaties van de aanvragers in de breedste zin des woords

Wet Bibob

Ja

Vergunningverlening en handhaving

 

Informatie en servicentrum (ISC)

VH

Kansspelvergunningen en vergunningen speelautomaten in horecabedrijf

Behandelen aanvragen vergunning aanwezigheid automaat in horeca

Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad

Ondernemers, beheerders en bedrijfsleiders van de desbetreffende inrichtingen

Wet op de Kansspelen

APV

ja

Vergunningverlening en handhaving

 

Informatie en servicentrum (ISC)

VH

Vergunningen en meldingen op basis van lokale verordeningen

Behandelen van aanvragen in het kader van de APV, waaronder exploitaite seksinrichtingen, horecabedrijf en collectes

Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad

Aanvragers

APV

ja

Vergunningverlening en handhaving

 

Informatie en servicentrum (ISC)

VH

Drank en horecavergunningen

Behandelen van aanvragen om vergunningen en ontheffingen i.h.k.v. de drank en horecawet

Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad

Ondernemers, beheerders en bedrijfsleiders van de desbetreffende inrichtingen en pandeigenaren

Bibob-relaties

Drank en Horecawet

Ja

Vergunningverlening en handhaving

 

Informatie en servicentrum (ISC)

VH

Exploitatievergunning

Handhaving soort exploitatie

Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad

Vergunningaanvragers (exploitanten) en medewerkers van sexinrichtingen en horeca

APV

Ja

Vergunningverlening en handhaving

 

Informatie en servicentrum (ISC)

VH

Kermisvergunning

Het behandelen van een aanvraag voor een kermisvergunnning

Aanvrager van de vergunning

APV

1

Vergunningverlening en handhaving

 

Informatie en servicentrum (ISC)

VH

Marktvergunningen

Behandelen aanvragen voor vergunningen in het kader van de uitvoering marktverordening

Marktondernemers, waaronder meelopers

Marktverordening

1

Vergunningverlening en handhaving

 

Informatie en servicentrum (ISC)

VH

Loterijvergunning

Behandelen aanvragen loterijvergunning

Contactpersonen van verenigingen stichtingen en natuurlijke personen

Wet op de Kansspelen

1

Vergunningverlening en handhaving

 

Informatie en servicentrum (ISC)

VH

Handhaving door BOA

Handhaven leeftijden in horeca

Toezicht op parkeren

Mulderfeiten

Overtreders

DHW

AWR

Ja, BRP gekoppeld

Raadplegen

 

Informatie en servicentrum (ISC)

VH

Ontheffing blauwe zone

Verlenen ontheffing om in de blauwe zone te mogen parkeren langer dan de termijn waarop geparkeerd mag worden volgens de bebording.

Aanvragers / Houders

WVW, WVR, Mobiliteitsplan (nog niet vastgesteld)

1

Raadplegen

 

Informatie en servicentrum (ISC)

Veiligheid

Uitvoering Wet Bijzondere Opname Psychiatrische Ziekenhuizen (Wet BOPZ)

Administratieve afhandeling van een onvrijwillige opname in het kader van de Wet BOPZ

Degene die de onvrijwillige opname moet ondergaan

Directe familie

BOPZ

Ja

Raadplegen

 

Regionale Service Diensten

Equalit

Website gemeente Dienstverleningskanaal (e-formulieren en gegevensmagazijn)

Het verlenen van diensten via de gemeentelijke website

Personen die via www.Oosterhout.nl een product of dienst aanvragen

Uitvoering publiekrechtelijke taken

Ja

 

Krijgen indien nodig incidenteel een data dump na fiat UL BZ.

Regionale Service Diensten

Equalit

Key2DDS

Distributiekanaal en magazijn van diverse basisgegevens voor verschillende verwerkingen

Inwoners, oud-inwoners

Intern beheer

Abonnee

 

Krijgen indien nodig incidenteel een data dump na fiat UL BZ.

Regionale Service Diensten

Equalit

Gegevensmagazijn

Opslag van gegevens die meervoudig gebruikt worden en vanuit het magazijn te distribueren middels broker.

Personen van wie persoonsgegevens en brongegevens voorkomen in de basisregistraties en in de kernregistraties (bijv. Beperkte set van gegevens van medewerkers met hun bevoegdheid om basisgegevens/applicatie te gebruiken)

Intern beheer

Abonnee

 

Krijgen indien nodig incidenteel een data dump na fiat UL BZ.

Samenleving en Stadsbeheer (SenS)

SL

Leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten

Uitvoering leerplichtwet en RMC-wet

Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad

Leerplichtigen

Leerplichtwet en RMC-regeling

Wet passend onderwijs

Wet PO en Wet VO

Protocol thuiszitters

Ja + Abonnee

 

Is uitbesteed aan Breda.

Samenleving en Stadsbeheer (SenS)

SL

Registratie Kinderopvang en peuterspeelzalen

1. Publicatie van kinderopvangvoorzieningen die voldoen aan de wettelijke vereisten

2. Behandelen van aanvragen om te worden ingeschreven en wijzigingen door te voeren in het landelijk register Kinderopvang en Peuterspeelzalen

Houder kindercentrum of gastouderbureau

Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

Besluit registratie Kinderopvang

Ja

 

Niet nodig.

Samenleving en Stadsbeheer (SenS)

Stadsbeheer

Meldingenadministratie openbare ruimte

Afhandelen van meldingen openbare ruimte en voortgangsbewaking

Melders

Gemeentewet, Milieuwetgeving, APV etc.

Wegenwet

Ja, BRP gekoppeld

Raadplegen

 

Stadsontwikkeling (STO)

STO

Aan- en verkoop gemeentegronden o.a. Ivm oneigenlijk gebuik, snippergroen,

Behandelen van aan- en verkoop

Handhaven legaal gebruik grond

Gebruikers

BW 5, Eigendomsrecht

Ja

Raadplegen

 

Stadsontwikkeling (STO)

VH

Huisvesting statushouders

Huisvesten van statushouders

Statushouder

Huisvestingswet art. 12, lid 3

Taakstelling statushouders

COA-richtlijnen

Ja

 

Niet nodig.

Stadsontwikkeling (STO)

STO

Nummerbesluiten

Het toekennen/intrekken van (huis)nummers

Aanvragers Wabovergunning bouwen, gemachtigde van aanvrager, eigenaar/gebruiker panden, projectontwikkelaars

Wet basisregistratie adressen en gebouwen

ja

 

Niet nodig.

Zie voor originele pdf de externe bijlage.

Bijlage 2: Werkzaamheden met gewichtig maatschappelijk belang en bijbehorende categorie(ën) van derden.

Gewichtig maatschappelijk belang

Categorie van derden

Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden van inwoners van de gemeente. Tegengaan van analfabetisme.

Bibliotheken.

Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente.

Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen.

Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed.

Cultuurorganisaties die een subsidie van de gemeente ontvangen.

Ondersteunen van organisaties in de gemeente die goede doelen voor de inwoners nastreven.

Fondsenwervende organisaties met erkenning van het Centraal Bureau voor Fondsenwerving (CBF).

Maatschappelijke dienstverlening.

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van …

Algemene en geestelijke gezondheidszorg.

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van …

Kinderopvangwerk.

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van …

Jeugdwelzijnswerk.

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van …

Ouderenzorg.

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van …

Gehandicaptenzorg.

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van …

Sociale werkvoorziening.

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van …

Sociaal - Juridische zorgverlening.

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van …

Schuldhulpverlening.

Schuldhulpverleningsinstanties.

Bevorderen inburgering.

Niet-gemeentelijke inburgeringsbureaus.

Migrantenhulp.

Migrantenorganisaties in de gemeente.

Ouderenondersteuning.

Ouderenorganisaties.

Onderlinge hulp patiënten.

Patiëntenverenigingen.

Bevorderen van sportgezondheid.

Sportverenigingen en -organisaties.

Bevorderen van de zelfredzaamheid.

Thuiszorgorganisaties.

Maatschappelijke of filantropische doelen.

Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van maatschappelijke of filantropische doelen.

Bevordering vrouwenwelzijn.

Vrouwenorganisaties.

Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude.

Woningcorporaties.

Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg.

Ziekenhuizen.

Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding.