Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR607531
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR607531/1
Reglement basisregistratie personen gemeente Oosterhout 2017
Geldend van 25-01-2018 t/m heden
Intitulé
Reglement basisregistratie personen gemeente Oosterhout 2017Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oosterhout;
Gelet op de artikelen 3.7, 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen, de Wet bescherming persoonsgegevens, artikel 156 Gemeentewet en de Verordening basisregistratie personen gemeente Oosterhout 2014;
Besluit:
vast te stellen het Reglement basisregistratie personen gemeente Oosterhout 2017:
Artikel 1. Verstrekkingen aan organen van de gemeente
-
1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Oosterhout worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1 kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie.
-
3. De directeur onder wiens verantwoordelijkheid de basisregistratie personen wordt bijgehouden, wijst de organen van de gemeente aan, aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekking (zie bijlage 1).
-
4. De directeur onder wiens verantwoordelijkheid de basisregistratie personen wordt bijgehouden, wint voorafgaand aan het besluit als bedoeld in het vorige lid van dit artikel, het advies in van de privacyadviseur/functionaris gegevensbescherming.
Artikel 2. Verstrekkingen aan derden
-
1. Met inachtneming van het tweede en derde lid van dit artikel kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Oosterhout en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Oosterhout was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
-
2. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van dit reglement.
-
3. Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2 van dit reglement.
Artikel 3. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit reglement treedt, onder gelijktijdige intrekking van het Reglement basisregistratie personen gemeente Oosterhout uit 2015, in werking op de dag na bekendmaking.
-
2. Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement basisregistratie personen gemeente Oosterhout 2017.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 14 november 2017.
College van burgemeester en wethouders van Oosterhout.
De secretaris,
de heer mr. P.J. de Ridder
De burgemeester,
de heer mr. drs. S.W.Th. Huisman
Toelichting Reglement basisregistratie personen gemeente Oosterhout
Algemeen
Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens de basisgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.
De wetgever heeft met ingang van 6 januari 2014 het wettelijk kader voor de GBA (Wet GBA) vervangen door de Wet basisregistratie personen (Wet BRP). Dit heeft tot gevolg dat het bestaande gemeentelijk kader voor de GBA-systemen aangepast moet worden aan de nieuwe wet. Op basis van de Wet BRP komen landelijk gegevens beschikbaar van personen die een relatie hebben met de Nederlandse overheid en/of niet in Nederland woonachtig zijn.
Op basis van de Wet GBA diende de gemeenteraad bij verordening kaders te stellen voor het gebruik van GBA-gegevens binnen de eigen organisatie en de verstrekking van gegevens aan bepaalde derden. Op grond van de Wet BRP is de gemeenteraad enkel nog verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden.
De wetgever laat het aan het inzicht van de gemeenteraad over om al dan niet kaders te stellen voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de gemeenteraad meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt.
De gemeenteraad van Oosterhout heeft zowel de bevoegdheid tot het regelen van verstrekkingen aan organen van de gemeente Oosterhout, als de bevoegdheid tot het regelen van verstrekkingen aan derden gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders.
Het onderhavige reglement voorziet in een nadere invulling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan de organen van de gemeente Oosterhout. Daarnaast voorziet dit reglement in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Oosterhout en de aanwijzing van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Oosterhout aan de vereisten zoals gesteld in de Wet BRP.
Begripsbepalingen
De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.
Basisregistratie
Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde voorzieningen en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.
Ingeschrevene en ingezetene
De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Oosterhout.
Derde
Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de basisregistratie personen zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Oosterhout woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Oosterhout op grond van artikel 3.2 Wet BRP.
Zolang de Wet BRP door de gemeente Oosterhout wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de Wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Oosterhout beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
De organen van de gemeente die gegevens uit de basisregistratie personen nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken, zijn opgenomen in een autorisatietabel (zie bijlage 1).
Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan een groot aantal derden al voorzien in de Wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is de gemeenteraad bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Oosterhout. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren. De aanwijzing van de hiervoor genoemde werkzaamheden en de categorieën van derden heeft de gemeenteraad van Oosterhout gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet. In tabel 2 zijn deze derden en de werkzaamheden opgenomen.
Artikel 3. Inwerkingtreding en citeertitel
Het Reglement basisregistratie personen gemeente Oosterhout 2017 treedt in werking op de dag na bekendmaking. Met de inwerkingtreding wordt tegelijkertijd het Reglement basisregistratie personen, vastgesteld in 2015, ingetrokken.
Bijlage 1: Overzicht gegevensverstrekkingen aan organen van de gemeente Oosterhout.
Afdeling |
Units |
Naam verwerking |
Doel verwerking |
Betrokkenen |
Rechtmatige grondslag |
BRP afnemer Raadpl / Abonnee |
Profielen bij taken die gegevens uit BRP mogen ontvangen |
Bevindingen |
Bestuur control en advies (BCA) |
Projectteam BI |
Business Intelligence |
Management en medewerkers voorzien van beleid en beheerinformatie |
Personen in de applicaties die door Cognos bevraagd kunnen worden |
Bedrijfsvoering |
Abonnee, 1 x per jaar bevroren bestand zonder identificerende gegevens |
Volledig Burgerzaken |
Geen rechtstreekse inzage in keybz mar extract via Cognos. Uitzoeken autorisaties Cognos. |
Bedrijfsvoering (BV) |
Advies/ JZ |
Voortgangsregistratie bezwaar en beroep |
Voortgangsmonitoring bezwaarprocedures |
Indiener bezwaarschriften |
Algemene Wet Bestuursrecht Verordening bezwaarschriften gemeente Oosterhout Relevante wetgeving |
Ad hocvragensteller |
Identificerend basis |
Incidenteel verzoek loopt via UL BZ |
Bedrijfsvoering (BV) |
Advies/ Onderzoek en Statistiek |
Onderzoek |
Monitoren van trends en ontwikkelingen en onderzoeken in het kader van beleidsontwikkeling |
Is afhankelijk van doel onderzoek. Zie jaarprogramma voor de vaste onderzoeken en ad hoc-vragen. |
Artikel 9 Wbp Gedragscode VSO |
Gebruiker voor seleties |
Volledig Burgerzaken |
Geen rechtstreekse inzage in keybz mar extract via Cognos. Uitzoeken autorisaties Cognos. |
Bedrijfsvoering (BV) |
Beheer/ Financiën |
Financiële administratie |
Betalen en invorderen en bewaken van de inning Bestuurlijke en preventieve aanpak georganiseerde misdaad |
Debiteur / crediteur |
Besluit begroting en verantwoording (BBV) |
Ja |
Identificerend basis |
Let op: gebruik alleen voor rechtmatige grondslag en publiek rechterlijke facturen zie 29 |
Bedrijfsvoering (BV) |
Financiën |
Financiële administratie sociale zekerheid |
Het uitvoeren van de financiële administratie ten behoeve van inkomensvoorzieningen op grond van de Participatiewet en andere inkomensvoorzieningsregelingen |
Uitkeringsgerechtigde |
Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, e.a. Sociaal domein |
Ja |
|
Geen inzage nodig |
Bedrijfsvoering (BV) |
Gastvrouw |
Veteranenlijst |
Uitnodigen van veteranen voor veteranendag |
Veteraan |
Veteranenwet- en besluit Gemeentelijk beleid |
Verstrekking vanuit BuZa |
Identificerend basis |
|
Bedrijfsvoering (BV) |
Gastvrouw |
Jubileaoverzichten: 50, 60, 65, 70, 75 huwelijken 100, 100+ jarigen |
Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek |
Personen die aan jubilea criteria voldoen |
Lokale publiekrechtelijke taak |
Ja |
Identificerend basis |
|
Bedrijfsvoering (BV) |
Gastvrouw |
Koninklijke Onderscheidingen |
Belonen van een vrijwilliger met zijn inzet voor de gemeenschap d.m.v. het uitreiken van een KO Uitnodigen voor de bijeenkomst voor gedecoreerden op koningsdag |
Decorandus |
Wetgeving op het gebied van de Orde van de Nederlandse Leeuw en de Orde van Oranje-Nassau, Militaire Willems Orde e.a. onderscheidingen |
Verstrekking vanuit BuZa |
Identificerend basis |
|
Bedrijfsvoering (BV) |
Interne dienstverlening/PIM |
Documentaire informatievoorziening en Zaaksysteem |
Registratie van de ontvangst, behandeling en afdoening van documenten, zowel papier, email als elektronisch |
Afzenders en geadresseerden |
Archiefwet |
Ja + abonnee |
|
Geen key2 autorisatie nodig. |
Informatie en servicentrum (ISC) |
BZP/ eerste lijn |
Verloren en gevonden voorwerpen |
Afhandelen aangiften van gevonden en verloren voorwerpen |
Aanmelders gevonden voorwerp |
Publiekrechtelijke taak Verordening gevonden en verloren voorwerpen in ontwikkeling |
Ja |
Raadplegen plus (1ste lijn) |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
BZP/ eerste lijn |
Gehandicaptenparkeerkaarten |
Behandelen van de aanvragen |
Aanvragers (bestuurders of betrokkene zelf) |
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer Regeling gehandicaptenparkeerkaart |
Ja |
Raadplegen plus (1ste lijn) |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
BZP/ eerste lijn |
Leerlingenvervoer |
Collectieve of individuele voorziening voor het vervoer van leerlingen |
Ouders, voogden, verzorgers van leerlingen |
Verordening Leerlingvervoer |
Ja |
Raadplegen plus (1ste lijn) |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
BZP |
Register stembureauleden |
Organiseren bemensing van de stembureaus |
Stembureauleden |
Kieswet |
Ja |
Burgerzaken en verkiezingen |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
BZP |
VOG |
Faciliteren van het aanvraagproces en in rekening brengen van leges |
Aanvrager |
Wet justitiele gegevens |
ja |
Burgerzaken en verkiezingen |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
BZP |
Buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand |
Registratie en voltrekking huwelijken en te registreren partnerschappen |
Buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand |
BW |
Ja |
|
Geen key2Burgerzaken autorisatie nodig. |
Informatie en servicentrum (ISC) |
BZP |
Registratie naturalisatieverzoeken |
Adviseren van Minister van Justitie i.v.m. naturalisatie c.a. |
Aanvragers met eventuele kinderen |
Rijkswet op het Nederlandschap |
Ja |
Burgerzaken en verkiezingen |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
BZP |
Register huwelijksdossiers |
Verzamelen van gegevens ivm ondertrouw en/of huwelijk (partnerschap) |
Aanstaande partners, getuigen |
BW Besluit Burgerlijke Stand (BBS) |
Ja |
Burgerzaken en verkiezingen |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
BZP |
Reisdocumenten |
Afgifte reisdocumenten (inclusief RAAS) |
Aanvragers |
Paspoortwet |
Ja |
Burgerzaken en verkiezingen en Raadplegen plus (1ste lijn) |
Let op 2x profiel |
Informatie en servicentrum (ISC) |
BZP |
Verwerking van rijbewijsaanvragen, wijzigingen en ontzeggingen |
Verwerking van rijbewijsaanvragen, wijzigingen en ontzeggingen en herleiden aanvraagformulieren |
Aanvrager |
Rijbewijswetgeving |
Ja |
Burgerzaken en verkiezingen en Raadplegen plus (1ste lijn) |
Let op 2x profiel |
Informatie en servicentrum (ISC) |
BZP |
Uitvoering Wet op de Lijkbezorging |
Uitvoering Wet op de Lijkbezoring Gemeentebegravingen |
Nabestaanden (in het geval ze er zijn) |
Wet op de Lijkbezorging |
Ja |
Burgerzaken en verkiezingen |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
Stichting sociale wijkteams |
WMO |
Bepalen en zonodig verstrekken van een passende bijdrage aan zelfredzaamheid en participatie |
Personen die zich melden met een hulpvraag |
WMO 2015 |
Ja + abonnee |
|
Geen key2bz nodig gelet op de huidge afspraken. |
Stad en Samenleving (SenS) |
Stichting Sociale Wijkteams |
Jeugdhulp |
Hulp bieden aan kinderen/jongeren en hun ouders bij opgroei en opvoedproblemen bij vrijwillige hulpvraag en indien noodzakelijk toeleiden naar gedwongen interventies |
Jeugdige onder de 23 jaar met een verzoek om hulp op grond van de Jeugdwet |
artikel 2.1 Jeugdwet |
Ja + Abonnee |
Sociaal domein |
Geen key2bz nodig gelet op de huidge afspraken. |
Informatie en servicentrum (ISC) |
W&I |
Fraudeonderzoek ingevolge Sociale Zekerheidswetgeving |
Vaststellen rechtmatigheid verstrekte / te verstrekken uitkering d.m.v. vergelijking van door de aanvrager opgegeven gegevens met de feitelijke situatie (o.a. waarneming ter plaatse) Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad |
Aanvrager, partner en (meerderjarige) kinderen aanvrager |
Participatiewet en andere sociale zekerheidswetten |
Ja |
Sociaal domein |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
W&I |
Inkomensvoorzieningen |
Voorzien in inkomen op grond van landelijke en lokale regelgeving |
Aanvrager, partner en inwonende (meerderjarige) kinderen aanvrager |
Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, e.a. Sociale zekerheidswetgeving |
Ja + abonnee |
Sociaal domein |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
W&I |
Voorzieningen voor minima |
Uitvoeren gemeentelijke minimabeleid |
Individuele inkomenstoeslag Bijzondere bijstand Collectieve ZKV |
Participatiewet Verordening en beleidsregels sociaal domein |
Ja + abonnee |
Sociaal domein |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
W&I |
Ondersteuning bij arbeidsinschakeling |
Economische participatie bevorderen |
Uitkerings- en niet-uitkeringsgerechtigde aanvrager ondersteuning arbeidsinschakeling |
Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, e.a. Sociale zekerheidswetgeving |
Ja + abonnee |
Sociaal domein |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
W&I |
Terugkeerbegeleiding ex-gedetineerden |
Ondersteunen van ex-gedetineerden bij terugkeer naar arbeid en maatschappij |
Ex-gedetineerden |
Besluit Justitiële Gegevens Convenant nazorg gedetineerden |
Ja + abonnee |
Sociaal domein |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
Kredietbank |
Schuldhulpverlening |
1. Beoordelen financiële situatie en beschikking maken 2. Schuldhulpverlening en monitoring |
Melder die zijn financiële situatie uiteenzet Aanvragers die een beroep doen op Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) |
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening Beleidsplan schuldhulpverlening WSNP (Art. 285 Faillisementswet) |
Ja, op verzoek |
|
Geen key2bz nodig incidentele noodzakelijke bevragingen gaan via bz mw. |
Informatie en servicentrum (ISC) |
VH |
Handhaving (omgevings)activiteiten zonder vergunning of in strijd met de regels |
Opsporen en handhaven van het omgevingsrecht en van de APV Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad |
Eigenaren Bewoners Gebruikers Contactpersonen van bedrijven |
WABO Woningwet WRO Wet Milieubeheer Etc.op omgevingsgebied |
Ja |
Vergunningverlening en handhaving |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
VH |
Omgevingsvergunningen |
Het behandelen van aanvragen van omgevingsvergunningen, heffen van leges en geschilafhandeling Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad |
Aanvrager en gemachtigden van aanvragers, bezwaarmakers, omwonenden |
WABO en aanverwante wetgeving Gemeentewet, legesverordening |
Ja |
Basis plus |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
Bel |
BIBOB |
Beoordelen integriteit van verzoekers om vergunningen op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening betreffende inrichting of bedrijf en evenementen, de Drank- en horecawet of de Wet Algemene bepalingen omgevingsrecht en Subsidies en Vastgoed Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad |
Aanvragers van vergunningen DHW, Exploitatievergunningen, horeca, Seksinrichtingen en Speelautomatenhallen, vechtsportgala, WABO/bouw, Vastgoed en Subsidies Relaties van de aanvragers in de breedste zin des woords |
Wet Bibob |
Ja |
Vergunningverlening en handhaving |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
VH |
Kansspelvergunningen en vergunningen speelautomaten in horecabedrijf |
Behandelen aanvragen vergunning aanwezigheid automaat in horeca Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad |
Ondernemers, beheerders en bedrijfsleiders van de desbetreffende inrichtingen |
Wet op de Kansspelen APV |
ja |
Vergunningverlening en handhaving |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
VH |
Vergunningen en meldingen op basis van lokale verordeningen |
Behandelen van aanvragen in het kader van de APV, waaronder exploitaite seksinrichtingen, horecabedrijf en collectes Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad |
Aanvragers |
APV |
ja |
Vergunningverlening en handhaving |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
VH |
Drank en horecavergunningen |
Behandelen van aanvragen om vergunningen en ontheffingen i.h.k.v. de drank en horecawet Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad |
Ondernemers, beheerders en bedrijfsleiders van de desbetreffende inrichtingen en pandeigenaren Bibob-relaties |
Drank en Horecawet |
Ja |
Vergunningverlening en handhaving |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
VH |
Exploitatievergunning |
Handhaving soort exploitatie Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad |
Vergunningaanvragers (exploitanten) en medewerkers van sexinrichtingen en horeca |
APV |
Ja |
Vergunningverlening en handhaving |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
VH |
Kermisvergunning |
Het behandelen van een aanvraag voor een kermisvergunnning |
Aanvrager van de vergunning |
APV |
1 |
Vergunningverlening en handhaving |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
VH |
Marktvergunningen |
Behandelen aanvragen voor vergunningen in het kader van de uitvoering marktverordening |
Marktondernemers, waaronder meelopers |
Marktverordening |
1 |
Vergunningverlening en handhaving |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
VH |
Loterijvergunning |
Behandelen aanvragen loterijvergunning |
Contactpersonen van verenigingen stichtingen en natuurlijke personen |
Wet op de Kansspelen |
1 |
Vergunningverlening en handhaving |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
VH |
Handhaving door BOA |
Handhaven leeftijden in horeca Toezicht op parkeren Mulderfeiten |
Overtreders |
DHW AWR |
Ja, BRP gekoppeld |
Raadplegen |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
VH |
Ontheffing blauwe zone |
Verlenen ontheffing om in de blauwe zone te mogen parkeren langer dan de termijn waarop geparkeerd mag worden volgens de bebording. |
Aanvragers / Houders |
WVW, WVR, Mobiliteitsplan (nog niet vastgesteld) |
1 |
Raadplegen |
|
Informatie en servicentrum (ISC) |
Veiligheid |
Uitvoering Wet Bijzondere Opname Psychiatrische Ziekenhuizen (Wet BOPZ) |
Administratieve afhandeling van een onvrijwillige opname in het kader van de Wet BOPZ |
Degene die de onvrijwillige opname moet ondergaan Directe familie |
BOPZ |
Ja |
Raadplegen |
|
Regionale Service Diensten |
Equalit |
Website gemeente Dienstverleningskanaal (e-formulieren en gegevensmagazijn) |
Het verlenen van diensten via de gemeentelijke website |
Personen die via www.Oosterhout.nl een product of dienst aanvragen |
Uitvoering publiekrechtelijke taken |
Ja |
|
Krijgen indien nodig incidenteel een data dump na fiat UL BZ. |
Regionale Service Diensten |
Equalit |
Key2DDS |
Distributiekanaal en magazijn van diverse basisgegevens voor verschillende verwerkingen |
Inwoners, oud-inwoners |
Intern beheer |
Abonnee |
|
Krijgen indien nodig incidenteel een data dump na fiat UL BZ. |
Regionale Service Diensten |
Equalit |
Gegevensmagazijn |
Opslag van gegevens die meervoudig gebruikt worden en vanuit het magazijn te distribueren middels broker. |
Personen van wie persoonsgegevens en brongegevens voorkomen in de basisregistraties en in de kernregistraties (bijv. Beperkte set van gegevens van medewerkers met hun bevoegdheid om basisgegevens/applicatie te gebruiken) |
Intern beheer |
Abonnee |
|
Krijgen indien nodig incidenteel een data dump na fiat UL BZ. |
Samenleving en Stadsbeheer (SenS) |
SL |
Leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten |
Uitvoering leerplichtwet en RMC-wet Bestuurlijke en preventieve aanpak van de georganiseerde misdaad |
Leerplichtigen |
Leerplichtwet en RMC-regeling Wet passend onderwijs Wet PO en Wet VO Protocol thuiszitters |
Ja + Abonnee |
|
Is uitbesteed aan Breda. |
Samenleving en Stadsbeheer (SenS) |
SL |
Registratie Kinderopvang en peuterspeelzalen |
1. Publicatie van kinderopvangvoorzieningen die voldoen aan de wettelijke vereisten 2. Behandelen van aanvragen om te worden ingeschreven en wijzigingen door te voeren in het landelijk register Kinderopvang en Peuterspeelzalen |
Houder kindercentrum of gastouderbureau |
Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen Besluit registratie Kinderopvang |
Ja |
|
Niet nodig. |
Samenleving en Stadsbeheer (SenS) |
Stadsbeheer |
Meldingenadministratie openbare ruimte |
Afhandelen van meldingen openbare ruimte en voortgangsbewaking |
Melders |
Gemeentewet, Milieuwetgeving, APV etc. Wegenwet |
Ja, BRP gekoppeld |
Raadplegen |
|
Stadsontwikkeling (STO) |
STO |
Aan- en verkoop gemeentegronden o.a. Ivm oneigenlijk gebuik, snippergroen, |
Behandelen van aan- en verkoop Handhaven legaal gebruik grond |
Gebruikers |
BW 5, Eigendomsrecht |
Ja |
Raadplegen |
|
Stadsontwikkeling (STO) |
VH |
Huisvesting statushouders |
Huisvesten van statushouders |
Statushouder |
Huisvestingswet art. 12, lid 3 Taakstelling statushouders COA-richtlijnen |
Ja |
|
Niet nodig. |
Stadsontwikkeling (STO) |
STO |
Nummerbesluiten |
Het toekennen/intrekken van (huis)nummers |
Aanvragers Wabovergunning bouwen, gemachtigde van aanvrager, eigenaar/gebruiker panden, projectontwikkelaars |
Wet basisregistratie adressen en gebouwen |
ja |
|
Niet nodig. |
Zie voor originele pdf de externe bijlage.
Bijlage 2: Werkzaamheden met gewichtig maatschappelijk belang en bijbehorende categorie(ën) van derden.
Gewichtig maatschappelijk belang |
Categorie van derden |
Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden van inwoners van de gemeente. Tegengaan van analfabetisme. |
Bibliotheken. |
Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente. |
Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen. |
Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed. |
Cultuurorganisaties die een subsidie van de gemeente ontvangen. |
Ondersteunen van organisaties in de gemeente die goede doelen voor de inwoners nastreven. |
Fondsenwervende organisaties met erkenning van het Centraal Bureau voor Fondsenwerving (CBF). |
Maatschappelijke dienstverlening. |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van … |
Algemene en geestelijke gezondheidszorg. |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van … |
Kinderopvangwerk. |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van … |
Jeugdwelzijnswerk. |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van … |
Ouderenzorg. |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van … |
Gehandicaptenzorg. |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van … |
Sociale werkvoorziening. |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van … |
Sociaal - Juridische zorgverlening. |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van … |
Schuldhulpverlening. |
Schuldhulpverleningsinstanties. |
Bevorderen inburgering. |
Niet-gemeentelijke inburgeringsbureaus. |
Migrantenhulp. |
Migrantenorganisaties in de gemeente. |
Ouderenondersteuning. |
Ouderenorganisaties. |
Onderlinge hulp patiënten. |
Patiëntenverenigingen. |
Bevorderen van sportgezondheid. |
Sportverenigingen en -organisaties. |
Bevorderen van de zelfredzaamheid. |
Thuiszorgorganisaties. |
Maatschappelijke of filantropische doelen. |
Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van maatschappelijke of filantropische doelen. |
Bevordering vrouwenwelzijn. |
Vrouwenorganisaties. |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude. |
Woningcorporaties. |
Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg. |
Ziekenhuizen. |
Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl