Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR645610
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR645610/1
Besluit van het college van Oosterhout van 13 oktober 2020 tot vaststelling van het 'Beleidskader Bibliotheekwerk 2021-2024'
Geldend van 01-01-2021 t/m heden
Intitulé
Besluit van het college van Oosterhout van 13 oktober 2020 tot vaststelling van het 'Beleidskader Bibliotheekwerk 2021-2024'1. Inleiding
Voor u ligt het beleidskader Bibliotheekwerk 2021-2024 van de gemeente Oosterhout. Dit beleidskader vormt de basis voor de subsidieverlening inzake het bibliotheekwerk in de gemeente Oosterhout voor de periode 2021-2024. In dit eerste hoofdstuk gaan we in op een aantal zaken die relevant zijn voor deze subsidieverlening: Wetgeving, trends en ontwikkelingen, de visie en het beleid van de gemeente en de te doorlopen procedure. In de hoofdstukken hierna is de vraagstelling verwoord waarop het subsidieverzoek een antwoord dient te geven.
1.1 Wetgeving
Op 1 januari 2015 is de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen (Wsob) van kracht geworden. De Wsob beoogt een samenhangend stelsel van openbare bibliotheekvoorzieningen tot stand te brengen. Iedere Nederlander moet toegang hebben tot een openbare bibliotheek, zowel in fysieke als digitale vorm.
In de wet zijn de volgende vijf functies vastgelegd, die bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van mensen en ter verbetering van hun kansen in de maatschappij:
- 1.
ter beschikking stellen van kennis en informatie;
- 2.
bieden van de mogelijkheden tot ontwikkeling en educatie;
- 3.
bevorderen van lezen en het laten kennismaken met literatuur;
- 4.
organiseren van ontmoeting en debat;
- 5.
laten kennis maken met kunst en cultuur.
De volgende activiteiten zijn verplicht gesteld aan bibliotheekvoorzieningen als onderdeel van het stelsel:
- •
alle deelnemers maken gebruik van een Nationale bibliotheekcatalogus;
- •
interbibliothecair leenverkeer;
- •
gemeenschappelijk collectieplan;
- •
gemeenschappelijke digitale infrastructuur;
- •
uniforme ledenadministratie en algemene voorwaarden;
- •
ondersteuning van onderwijs.
In 2019 is de Wsob geëvalueerd. Het algemene beeld uit de Wsob-evaluatie is positief. De openbare bibliotheken bevinden zich in een succesvol proces van transformatie:
- •
Zij geven toegang tot kennis, informatie en cultuur en doen steeds meer aan non-formele educatie, zoals het stimuleren van het lezen, de bestrijding van laaggeletterdheid en verbetering van digitale vaardigheden
- •
In aanvulling op de fysieke bibliotheek is een relevante digitale bibliotheek met verdere groeipotentie ontstaan
Uiteraard zijn er ook aandachtspunten, waarvan de onvoldoende spreiding en bereikbaarheid van de openbare bibliotheek de belangrijkste is. In het bestuurlijk overleg met de minister, VNG en alle bibliotheekpartijen is afgesproken in een convenant vast te leggen welke bijdrage elke partij kan leveren om iedere inwoner binnen een redelijke afstand toegang tot een volwaardige openbare bibliotheek te verlenen. Het is de bedoeling dat dit convenant najaar 2020 wordt ondertekend.
1.2 Trends en ontwikkelingen
In de afgelopen periode heeft de bibliotheek zichzelf opnieuw uitgevonden. De bibliotheek heeft zich de afgelopen jaren getransformeerd tot een programmerende maatschappelijk-educatieve bibliotheek. We leven echter in een samenleving die continue in ontwikkeling is. Om een perspectief te kunnen schetsen op de toekomst van de openbare bibliotheek, is het daarom belangrijk om eerst een idee te hebben van hoe de samenleving er ongeveer uit zal gaan zien. Dat deze verandert is duidelijk. Echter hoe en hoe snel veranderingen zich voltrekken, laat zich lastig voorspellen. Wat we wel weten is welke trends zich aftekenen. Ze vormen het decor waarin de bibliotheek haar functie vervult en waarin deze functie zich ontwikkelt.
De belangrijkste trends en ontwikkelingen die van belang zijn voor het (toekomstig) bibliotheekwerk zijn:
- •
Anders lezen. Dalende trend in uitleningen en verkopen van fysieke boeken. Slechts (zeer) beperkte vervanging door e-books. Informatie wordt veel meer in korte, ‘hapklare brokken’ online verkregen.
- •
Nieuwe manieren van leren. ‘Blended learning (combinaties van offline en online leren)’, meer aandacht voor de combinatie formeel – non-formeel leren, inzet van digitale middelen (podcasts, online cursussen etc.).
- •
Belang van het ontwikkelen van 21ste eeuwse vaardigheden in formele en non-formele educatie, bijvoorbeeld in de bibliotheek.
- •
Veel urgentie voor stimuleren van wetenschap en techniek in het onderwijs, ook ingegeven door krapte op de arbeidsmarkt. Daarop aansluitend: ontwikkeling van maakplaatsen, fablabs etc., ook in bibliotheken.
- •
Globalisering in combinatie met behoefte aan verbinding met kleine sociale netwerken. Schaarste aan plekken voor zingeving (‘third places’), nu deze functie van kerken en buurthuizen steeds meer verdwijnen.
- •
Toenemende behoefte om te delen in kleine groepjes van gelijkgestemden. Deze trend sluit aan bij het concept ‘community library’ van professor R. David Lankes.
- •
Digitalisering van gegevens, ‘big data’. Dit levert veel kansen op, maar brengt ook veel vraagstukken met zich mee op het gebied van ethiek en privacy.
- •
Was er in de vorige eeuw nog vaak sprake van een maatschappelijke kloof tussen ‘have’s’ en ‘have-not’s’, in de huidige samenleving is vooral een kloof waar te nemen tussen de ‘can’s’ en ‘can-not’s’ – mensen die wel en niet beschikken over de vaardigheden om mee te doen aan de samenleving.
- •
Onderdeel van de kloof die bij het vorige punt is genoemd, vormt de grote groep mensen (ca. 20% van de Nederlandse bevolking) die beschikt over onvoldoende taal- en digitale vaardigheden om goed mee te kunnen doen aan de samenleving. De leerprestaties van leerlingen staan onder druk. Met name de leesvaardigheid onder 15-jarigen is gedaald; een kwart van de 15-jarigen in Nederland is onvoldoende geletterd om mee te kunnen komen in de maatschappij. (De staat van het onderwijs 2020, Onderwijsinspectie).
- •
Vergrijzing is een demografische trend die de komende jaren doorzet. Mensen worden ook steeds ouder. Senioren hebben absoluut en relatief gezien meer tijd te besteden. Hoe zorgen we ervoor dat ze betekenisvol kunnen blijven voor de maatschappij en bijvoorbeeld niet vereenzamen?
- •
Door de Coronacrisis en de lockdown hebben ook bibliotheken hun deuren moeten sluiten. Al snel kwamen er allerlei initiatieven tot stand waaronder digitale dienstverlening en een Theek-away service voor de uitleen van boeken. Voor sommige groepen is digitale dienstverlening geen goed alternatief voor fysieke dienstverlening. Naast taal wordt digitaal nog belangrijker om mee te kunnen doen en gebruikt te kunnen maken van voorzieningen als beeldbellen. De 1,5 meter samenleving vraagt om flexibiliteit en doet een beroep op het innovatie vermogen van bibliotheken.
Deze ontwikkelingen zorgen er voor dat de wijze waarop de bibliotheek haar opdracht invult de komende jaren nog meer zal moeten veranderen. Informatie is steeds meer elders en gemakkelijk te vinden. Dit noodzaakt de bibliotheek om juist in deze tijd van fake nieuws e.d. te zorgen voor kwalitatief goede, pluriforme informatie. De bibliotheek zal op zoek moeten om haar content op nieuwe manieren aan te bieden. In de moderne netwerksamenleving worden lezen en leren steeds meer beïnvloed door, of zelfs onderdeel van, sociale processen. En snel ontwikkelende informatie- en communicatietechnologieën versterken de mogelijkheden om te delen met en een beroep te doen op anderen in de gemeenschap. De bibliotheek moet zich in de toekomst meer richten op het tot stand brengen, stimuleren en faciliteren van waardevolle (digitale) verbindingen. De focus verandert hierdoor van collectie naar meer connectie: de gemeenschapsbibliotheek.
1.3 Visie en beleid gemeente Oosterhout
De bibliotheek maakt enerzijds onderdeel uit van het cultuurbeleid van de gemeente Oosterhout, anderzijds raakt de bibliotheek steeds meer verknoopt/verbonden met het sociale domein.
Cultuurbeleid
In juli 2016 heeft de gemeenteraad van Oosterhout de cultuurnota ‘Droom, durf en beleef’ vastgesteld. Conform deze nota behoort de bibliotheek tot de culturele basisinfrastructuur van Oosterhout. Hierbij is de volgende visie geformuleerd:
De wereld om ons heen verandert. Door de digitalisering, globalisering en informatisering van onze samenleving en de brede mogelijkheden van o.a. het internet zijn wij in staat om contact te leggen en informatie te delen met de hele wereld. Daarnaast doen wij als lokale overheid een steeds groter beroep op de eigen verantwoordelijkheid van inwoners, het zogeheten actief burgerschap. Om actief te kunnen deelnemen in onze kennissamenleving worden er van onze inwoners andere competenties gevraagd en moeten ze op de hoogte zijn van de eigentijdse vormen van informatieoverdracht.
De bibliotheek speelt ons inziens een belangrijke rol in deze ontwikkelingen. Dankzij de digitale bibliotheek hebben inwoners 24 uur per dag toegang tot een brede collectie. In de fysieke vestiging zorgen deskundigen voor ondersteuning en advies op maat. Daarnaast daagt de bibliotheek mensen uit om zichzelf verder te ontwikkelen. Activiteiten als leesbevordering voor (ouders van) kinderen, bestrijding van laaggeletterdheid, versterking van digitale vaardigheden en ondersteuning van studerenden en professionals passen hierbij. Niet alleen het aanbieden van algemene kennis, maar ook het versterken van de zelfredzaamheid, het kritisch denken en het bevorderen van de mediawijsheid zijn taken die passen bij de bibliotheek. De bibliotheek is daarnaast huiskamer van de gemeente en biedt daarmee een neutrale ruimte voor uitwisseling, ontmoeting en debat en heeft een intrinsieke waarde als culturele schatkamer.
Anno 2020 zien we cultuur niet meer primair als doel op zich, maar cultuur als middel om diverse maatschappelijke ontwikkelingen te stimuleren en faciliteren. De bibliotheek behoort daarmee niet meer alleen tot de culturele basisinfrastructuur van de gemeente maar fungeert steeds meer als een algemene voorziening in het brede maatschappelijke veld van de gemeente Oosterhout.
De sociale basis versterken
In het Sociaal Domein gaat het om het versterken van mensen. Het gaat om het bieden van perspectief en mogelijkheden om je als mens naar eigen wens en vermogen te ontplooien en je eigen leven vorm te geven. Als samenleving (burgers, organisaties en gemeente) moeten we hiervoor gelijke kansen creëren en sociale uitsluiting tegengaan zodat inwoners goed toegerust zijn om met de uitdagingen en tegenslagen die horen bij het leven om te kunnen gaan.
Daarom investeren we binnen het Sociaal Domein in sterke sociale verbanden: tussen inwoners onderling (gezin, familie, verenigingsleven, sportclubs, buurtinitiatieven, et cetera) en tussen inwoners, (maatschappelijke) organisaties en formele instanties (zoals de gemeente). Vanuit de veronderstelling dat de sociale omgeving een belangrijke rol speelt in het goed kunnen vormgeven van het leven van individuen en de gemeenschap waar zij deel van uitmaken. De transformatie in het Sociaal Domein beoogt een ‘beweging naar de voorkant’. In deze beweging willen we meer de kracht van de sociale basis benutten om inwoners in staat te stellen hun eigen leven vorm te geven.
Gemeenschapsbibliotheek
In onze visie is de bibliotheek daarom sterk verankerd in de lokale gemeenschap. De behoefte van die lokale gemeenschap is leidend in de wijze waarop het bibliotheekwerk vorm en inhoud krijgt. Daarbij wordt optimaal gebruik gemaakt van de kracht van het netwerk. In co-productie en co-creatie met inwoners en partners wordt vorm en inhoud gegeven aan de gemeenschapsbibliotheek waar (digi)taal centraal staat. Een gemeenschapsbibliotheek van, voor en met inwoners en partners.
1.4 Procedure
Het voorliggende beleidskader geeft aan welke doelen en resultaten de gemeente op het gebied van bibliotheekwerk wenst te behalen. Voorafgaand hier aan informeren wij u in dit onderdeel over het proces van subsidieverlening.
1.4.1 Wettelijk kader
De financiering gebeurt door het verstrekken van een subsidie. Daardoor is sprake van een publiekrechtelijke vorm: uw instelling ontvangt subsidie op basis van een uitvoeringsovereenkomst op basis van de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb).
Van toepassing op de subsidierelatie is de Algemene subsidieverordening van de gemeente Oosterhout (2018).
1.4.2 Vraagstelling
De vraagstelling kan onderverdeeld worden in twee delen. Het eerste deel betreft een aantal algemene, veelal op de bedrijfsvoering gerichte vragen aan uw instelling (hoofdstuk 2). Het tweede deel (hoofdstuk 3) heeft betrekking op de basistaken die wij van u vragen. In dit onderdeel vragen wij aan uw instelling om te komen met een meerjarenplan die een bijdrage levert aan de realisatie van een aantal gewenste maatschappelijke effecten en beleidsdoelstellingen. Hierbij zijn per categorie de gewenste maatschappelijke effecten en beleidsdoelstellingen zo goed als mogelijk vertaald in een aantal concrete resultaatverwachtingen. De focus van de vraagstelling ligt echter op de geformuleerde beleidsdoelstellingen. Bij de vaststelling van de verschillende categorieën is aansluiting gezocht met de drie geformuleerde programmalijnen van de bibliotheek:
- 1.
Kennis & informatie
- 2.
Taal, digitaal en &leesplezier
- 3.
Persoonlijke ontwikkeling
1.4.3 De subsidieaanvraag
Wij verzoeken u om bij het opstellen van een meerjarenplan en -begroting zo veel als mogelijk de indeling van dit beleidskader te volgen. Indien u daar gegronde redenen voor hebt kunt u desgewenst ook kiezen voor een andere indeling met een grotere of juist minder ruime mate van detail, mits het voor de gemeente Oosterhout mogelijk blijft om uw plan goed en eenduidig te kunnen beoordelen.
Uw subsidieaanvraag, bestaande uit een meerjarenplan (2021-2024) en een uitvoeringsplan en begroting 2021, dient uiterlijk op 1 november 2020 ingediend te zijn via het subsidieportaal van de gemeente Oosterhout.
1.4.4 De subsidieverlening
Na goedkeuring van de aanvraag wordt overgegaan tot een subsidiebeschikking voor één jaar, maar met een meerjarig subsidiecontract. In het subsidiecontract wordt vastgelegd wat wij van uw instelling verwachten en onder welke aanvullende voorwaarden de subsidie wordt toegekend, bevoorschot en vastgesteld.
In het af te sluiten subsidiecontract komen in ieder geval de volgende onderwerpen voor, die als voorwaarden van de kant van de gemeente Oosterhout kunnen worden gezien:
- •
Voorschriften voor een beperkte, maar vlotte tussentijdse rapportage gedurende het uitvoeringsjaar (over de periode januari tot en met juni), voorzien van een datum waarop de rapportage met uw instelling zal worden besproken;
- •
Richtlijnen voor het zogeheten ‘outputverslag’ en een jaarrekening. In het outputverslag geeft u aan welke output en outcome u daadwerkelijk gerealiseerd heeft. Omdat we inzicht willen in de getrouwheid van de in de jaarrekening opgenomen cijfers, zal deze vergezeld moeten gaan van een goedkeurende verklaring van de instellingsaccountant. Bij de voorbereiding van die verklaring zal door uw instellingsaccountant een door ons te overleggen controleprotocol gevolgd moeten worden;
- •
Voorschriften voor een jaarlijkse subsidieaanvraag, bestaande uit een begroting en uitvoeringsplan;
- •
Voorschriften voor de vorming van financiële reserves gerelateerd aan de gemeentelijke input.
Jaarlijks ontvangt u (op basis van een door u in te dienen begroting en uitvoeringsplan) een subsidiebeschikking.
1.4.5 Meer informatie
Voor alle vragen die u tijdens het aanvraagtraject wilt stellen kunt u contact opnemen met Sandor Meuwissen, senior projectleider Samenleving, telefoonnummer 0162-489 036.
2. Algemeen deel
In dit onderdeel van het programma van eisen wordt een aantal vragen neergelegd dat niet rechtstreeks bijdraagt aan de realisatie van een aantal maatschappelijke effecten, maar dat meer op het (maatschappelijk) ondernemerschap van uw organisatie is gericht.
2.1. Financieel
Graag ontvangen wij van u een verkorte weergave van de meerjarenbegroting voor de jaren 2021 t/m 2024. De meerjarenbegroting dient zowel inzicht te geven in de inkomsten als in de uitgaven.
Het subsidieplafond 2021 voor de uitvoering van dit beleidskader bedraagt € 1.464.045 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad). Jaarlijks wordt bekeken of er sprake zal zijn van een loon- en prijscompensatie.
2.2. Kwaliteit
Een voorwaarde voor de verstrekking van de subsidie is dat uw organisatie aangesloten is bij het landelijke en provinciale netwerk van bibliotheken en zodoende de kwaliteit biedt van een netwerkbibliotheek. In het verlengde hiervan stellen wij dan ook dat uw bibliotheek gecertificeerd moet zijn conform de landelijke richtlijnen die hiervoor zijn gesteld. Deze voorwaarden sluiten aan bij het feit dat gemeente Oosterhout van u verlangt dat er sprake is van integrale kwaliteitszorg bij uw instelling.
2.3. Werkgeverschap
In het kader van re-integratie en arbeidsmarktbeleid voldoet Theek 5 aan de landelijke wetgeving op het gebied van baanafspraken. Daarnaast levert Theek 5 een bijdrage door middel van het aanbieden van werkervaringsplaatsen voor mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt.
In het kader van vrijwilligersbeleid gaan wij ervan uit dat Theek 5 een eigen vrijwilligersbeleid hanteert en uitvoert en daarmee ruimte biedt aan inwoners om te participeren en zichzelf te ontplooien. Het aantal vrijwilligers en hun werkzaamheden zien wij graag terug in subsidieaanvraag en de verantwoordingen per jaar.
2.4. Huisvesting
Naast het verstrekken van inzicht in de huisvestingskosten vragen wij u om ons inzicht te geven in de wijze waarop u inzet en/of welke mogelijkheden u ziet voor een optimale benutting van de gemeentelijke panden die u huurt.
2.5. Samenwerking
Eén van de speerpunten van het cultuurbeleid is samenwerken. Graag zien wij in uw aanvraag terug op welke wijze uw instelling aantoonbaar en pro-actief samenwerkt met aanpalende instellingen op het gebied van welzijn, onderwijs, kunst, cultuur, recreatie, toerisme en zorg.
2.6. Doelgroepenbeleid
Daarnaast vragen wij u om in uw aanvraag inzichtelijk te maken:
- •
Welke voorzieningen u beschikbaar heeft of nader treft voor fysiek gehandicapten;
- •
Welke maatregelen u treft om te bevorderen dat met name ook mensen met een minimum-inkomen van uw voorgestelde activiteiten gebruik kunnen maken;
- •
Welke visie uw instelling aantoonbaar heeft op het punt van doelgroepgerichte of juist ‘breed’ opgezette en te bezoeken activiteiten.
3. Basistaken
3.1. Kennis & informatie
Basisgegevens Categorie: 3.1.1 Het fundament: Deskundige medewerkers en vrijwilligers, Content & collectie en Third Place Accounthouder: Sandor Meuwissen Maatschappelijke organisatie: Theek 5 |
|
1.Codering
|
|
2.Maatschappelijk effect Het bevorderen van de (cognitieve) ontwikkeling van de gehele Oosterhoutse bevolking door het in stand houden van een bibliotheekvoorziening. De bibliotheek maakt voor een breed publiek literatuur, kennis en informatie bereikbaar. Gewenst effect is een burgerij met een goed ontwikkeld kennisniveau. |
|
3.Beleidsdoelen Algemeen (Gemeente):
Specifiek (Bibliotheek):
|
|
4.Resultaatverwachting
|
5.Prestatie-indicatoren
|
|
|
|
|
|
|
6.Toelichting op de opdracht Openbare bibliotheken vormen unieke plekken - ‘third places’- in de samenleving. Ze zijn laagdrempelig, voor iedereen toegankelijk en je hoeft er niets; je bent goed zoals je bent. De bibliotheek in Oosterhout beschikt over een fraaie, moderne centrale vestiging in het centrum van Oosterhout. De lokale verankering van de bibliotheek komt tot uiting door de aanwezigheid van de bibliotheek in de drie activiteitencentra van Oosterhout. Maar een bibliotheek zonder collectie is geen bibliotheek. Dankzij een brede en diepe collectie, fysiek en digitaal, biedt de bibliotheek vrije toegang tot kennis en informatie. De content en collectie zijn daarom een onmisbaar onderdeel van de activiteiten en programmering van de bibliotheek. Het grootste deel van de bezoekers maakt nog steeds gebruik van de bibliotheek voor zijn/haar leesplezier. Daarmee is en blijft de klassieke functie, het uitlenen van boeken en tijdschriften heel belangrijk. De vorm en inhoud van de collectie zijn echter aan verandering onderhevig, vooral ook door de snelheid waarmee informatiebronnen en communicatiekanalen gedigitaliseerd worden. Het is daarom noodzakelijk om deze ontwikkelingen nauwlettend te volgen om de collectie en content actueel en relevant te houden. Om meer ruimte te creëren voor de programmerende en gemeenschapsbibliotheek die in omvang blijft toenemen, is het essentieel dat het uitleenproces zo efficiënt mogelijk wordt ingericht. Dit vraagt onder andere om de juiste inzet van medewerkers en vrijwilligers, optimaal gebruik van automatisering, handig gebruik van moderne betaalmogelijkheden, een logische inrichting en bewegwijzering van de fysieke bibliotheek, laagdrempelig gebruik van de faciliteiten en de juiste communicatie. De transformatie naar een programmerende en gemeenschapsbibliotheek vraagt ook iets anders van de deskundigheid van medewerkers en vrijwilligers. Zij zijn niet alleen makelaars in kennis en informatie, zij moeten ook in staat zijn om relaties aan te gaan, verbindingen te leggen en communities te bouwen. Het intermenselijk contact komt, ondanks de digitalisering van processen, nog meer centraal te staan. De samenleving verandert razendsnel en dit vereist steeds het actueel houden en verder ontwikkelen van de kennis en vaardigheden van medewerkers en vrijwilligers. |
Basisgegevens Categorie: 3.1.2 Informatiepunt (digitale) overheid Accounthouder: Sandor Meuwissen Maatschappelijke organisatie: Theek 5 |
|
1.Codering
|
|
2.Maatschappelijk effect Het bevorderen van de (cognitieve) ontwikkeling van de gehele Oosterhoutse bevolking door het in stand houden van een bibliotheekvoorziening. De bibliotheek maakt voor een breed publiek literatuur, kennis en informatie bereikbaar. Gewenst effect is een burgerij met een goed ontwikkeld kennisniveau. |
|
3.Beleidsdoelen Algemeen (Gemeente):
Specifiek (Bibliotheek):
|
|
4.Resultaatverwachting
|
5.Prestatie-indicatoren
|
|
|
6.Toelichting op de opdracht Mensen die de weg zoeken in hun contact met de (digitale) overheid, kunnen terecht bij de bibliotheek als zij daarbij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daar worden zij verder geholpen of doorverwezen naar de juiste plek. |
Basisgegevens Categorie: 3.1.3 Stads- en cultuurpromotie Accounthouder: Dolly van Dijk / Sandor Meuwissen Maatschappelijke organisatie: Theek 5 |
|
1.Codering
|
|
2.Maatschappelijke effecten
|
|
3.Beleidsdoelen Algemeen (Gemeente):
Specifiek (VVV/informatiepunt):
|
|
4.Resultaatverwachting
|
5.Prestatie-indicatoren
|
|
|
|
|
|
|
6.Toelichting op de opdracht De VVV vervult de rol van centraal informatiepunt voor de stad. De inwoners willen goede en actuele informatie kunnen vinden via één loket, fysiek en digitaal. Dat geldt ook voor toeristen en recreanten. Het continu actueel houden van één digitaal platform voor de stad inclusief social media tools blijft één van de speerpunten. Daarnaast ondersteunt de VVV nieuwe en bestaande toeristische, recreatieve aanbieders om zaken makkelijker te maken. De VVV fungeert ook als promotor van de stad en biedt haar diensten/producten op een actieve en eigentijdse wijze aan. De VVV/het centrale informatiepunt:
De VVV richt zich hierbij op drie hoofdfuncties. Dit betreft het fysieke loket, het digitale loket en PR. Om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken worden diverse werkzaamheden en functies gecombineerd. Het fysieke loket De VVV verzorgt de gehele loketfunctie van het gebouw De Bussel. Deze (receptie)balie biedt hiermee diensten voor de bibliotheek, het theater en als centraal informatiepunt. De receptiemedewerkers fungeren als gastheer/-vrouw van niet alleen de Bussel maar ook van de stad. Dit doen zij door inwoners en bezoekers te informeren en van advies te voorzien. Het digitale loket Een aanzienlijk deel van de inwoners en bezoekers zoekt online naar toeristische en culturele informatie en diensten. Door ervoor te zorgen dat het digitale loket goed ingericht en vindbaar is, wordt er zorggedragen voor een stuk eigentijdse digitale dienstverlening die 24 uur per dag beschikbaar is. Belangrijk onderdeel van het digitale loket is het beheren van de lokale UIT-agenda. Advies & Beheer De VVV stemt af met de lokale toeristische partners om zo samen te werken aan een sterke infrastructuur. (Product)ontwikkeling Daar waar nodig ontwikkelt en stimuleert de VVV samen met toeristische partners producten en/of activiteiten. Deze moeten bijdragen aan de zichtbaarheid, aantrekkelijkheid en toegankelijkheid van de toeristische voorzieningen. Specifieke opdracht is de jaarlijkse organisatie van de uitreiking van de Oosterhoutse cultuurprijzen. PR en free publicity De VVV zet PR en free publicity in als actieve dienst om de zichtbaarheid van alle toeristische, recreatieve activiteiten en voorzieningen te vergroten. Zowel bij inwoners in Oosterhout, alsook in de regio. De VVV zet nadrukkelijk in op digitale PR en in iets mindere mate op traditionele PR. De VVV gebruikt hiervoor een aantal basistools zoals, website, vindbaarheid, e-mailmarketing, sociale media en free publicity. |
3.2 Taal, digitaal & leesplezier
Basisgegevens Categorie: 3.2.1 Programma’s en diensten Accounthouder: Caroline Kluvers/Wendy van Oostenbrugge Maatschappelijke organisatie: Theek 5 |
|
1.Codering
|
|
2.Maatschappelijke effecten
|
|
3.Beleidsdoelen Algemeen (Gemeente):
Specifiek (Bibliotheek):
|
|
4.Resultaatverwachting
|
5.Prestatie-indicatoren
|
|
|
6.Toelichting op de opdracht Taal verbindt ons allemaal. Of het nu gaat om woorden, zinnen, verhalen of programmeertaal. Communicatie stelt ons in staat om te leren, te creëren, te delen en samen te leven. De bibliotheek is de vanzelfsprekende plek waar mensen worden toegerust of verrijkt op het gebied van lezen, taal en digitaal. Theek 5 verzorgt dit niet alleen vanuit het (digi)taalhuis en in de centrale bibliotheek maar ook op andere plekken zoals de activiteitencentra, scholen of zelfs bij mensen thuis. Een leven lang leren, begint al vroeg. Lezen is een noodzakelijke voorwaarde om te kunnen gaan leren. De bibliotheek biedt een doorlopende leeslijn, gericht op de leeftijdsgroep van 0 tot 18 jaar. Boekstart en De bibliotheek op school zijn hiervoor geschikte instrumenten. De Bibliotheek op school is een landelijke aanpak voor het basis- en voortgezet onderwijs, waarin bibliotheken en scholen structureel samenwerken aan taalontwikkeling, leesbevordering en mediawijsheid van kinderen en hun ouders/verzorgers. Hiermee stimuleren ze kinderen en hun ouders/verzorgers om thuis en op school meer te lezen en gebruik te maken van betrouwbare digitale informatiebronnen. Bij deze projecten is steeds aandacht voor het signaleren van laaggeletterdheid en ontbreken van digitale vaardigheden bij ouders/verzorgers en wordt een aanbod op maat gedaan via het (digi)taalhuis, Ook verhoogt de bibliotheek de deskundigheid bij ouders en het onderwijzend personeel door het organiseren van bijeenkomsten over het belang van lezen en het werken met (voor)leesboeken in de dagelijkse onderwijspraktijk of thuis. Dit gebeurt zodanig dat het aansluit op de taal- en leesontwikkelingen binnen het basisonderwijs. Verder biedt de bibliotheek tal van projecten en activiteiten aan in een doorlopende leeslijn. Programma’s als De Rode Draad en de Nationale Voorleeswedstrijd stimuleren het leesplezier en ontwikkelen literaire vaardigheden al op jonge leeftijd. Daarnaast biedt de bibliotheek op het gebied van media-educatie tal van programma’s zodat leerlingen spelenderwijs leren welke betrouwbare informatie ze waar kunnen vinden en op welke wijze ze deze informatie kunnen verwerken bij hun spreekbeurten en werkstukken. Naast de programma’s voor leerlingen biedt de bibliotheek ook programma’s voor leraren en ouders. Ook voordat zij naar school gaan, hebben kinderen recht op boeken en andere media die zij in hun spel kunnen betrekken en waarmee zij spelenderwijs hun taalvaardigheid vergroten, leesplezier ontwikkelen en literaire vaardigheden aanleren. Het ligt daarom voor de hand voor de allerjongsten een speciale collectie boeken en andere media in huis te hebben. Daarnaast werkt de bibliotheek met speciaal op de Vroeg- en Voorschoolse Educatie gerichte programma’s. Dyslectische kinderen hebben recht op extra aandacht. Om later als geïnformeerde burger door het leven te kunnen gaan, moeten zij een handicap leren hanteren die het opnemen van geschreven informatie in de weg staat. Daarom mag in de basisbibliotheek een gespecialiseerd aanbod voor deze groep niet ontbreken. Dit wordt op een aantrekkelijke en doeltreffende wijze gepresenteerd. De bibliotheek heeft tot taak ouders en leerkrachten te ondersteunen door informatie en voorlichting te verstrekken over speciale leesmethoden en leeshulpmiddelen. Bibliotheken werken hierin samen met scholen, oudergroepen en andere betrokken organisaties. |
Basisgegevens Categorie: 3.2.2 Taalachterstanden en laaggeletterdheid Accounthouder: Caroline Kluvers/Wendy van Oostenbrugge Maatschappelijke organisatie: Theek 5 |
|
1.Codering
|
|
2.Maatschappelijke effecten
|
|
3. Beleidsdoelen Algemeen (Gemeente):
Specifiek (Bibliotheek):
|
|
4. Resultaatverwachting
|
5. Prestatie-indicatoren
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Toelichting op de opdracht Analfabetisme zou in ons land niet meer moeten voorkomen. Achterstanden moeten zo vroeg mogelijk bestreden worden. De bibliotheek biedt daarvoor de instrumenten ten behoeve van de gehele bevolking. Inwoners van alle leeftijden met een beperkte taalvaardigheid en met beperkte digitale vaardigheden worden belemmerd bij hun dagelijks functioneren. (Digi)Taal speelt immers een belangrijke rol om mee te kunnen doen in de samenleving. Het gaat om basisvaardigheden die onder meer nodig zijn voor de opvoeding van kinderen, voor het volgen van onderwijs, voor het vinden en behouden van werk, voor het leiden van een gezond leven en het behoud van vitaliteit, voor maatschappelijke redzaamheid en voor actief burgerschap. De preventie aanpak en bestrijding van laaggeletterdheid is daarom van groot maatschappelijk belang. Een effectieve aanpak is alleen mogelijk door een brede gezamenlijke inspanning. Lokaal speelt de bibliotheek als laagdrempelige voorziening hier in een belangrijke en coördinerende rol. Deze coördinerende rol richt zich in eerste instantie op het werven, activeren en toeleiden van laaggeletterden. Hierbij horen diverse diensten en activiteiten met als doel het opdoen van laagdrempelige positieve leerervaringen en vervolgens de doorleiding naar passende vervolgtrajecten. Het Digi-Taalhuis is een fysieke en laagdrempelige toegang voor alle vragen over beter leren lezen en schrijven, de ontwikkeling van digitale vaardigheden en rekenen van laaggeletterden, professionals en vrijwilligers. Binnen de gemeente is de fysieke plek gevestigd in de bibliotheek van Oosterhout. Theek 5 is ketenpartner in de Taalhuizen en Taalnetwerken en neemt het coördinatorschap op zich. Theek 5:
Waar het gaat om non-formele vervolgtrajecten wordt aangesloten op het ondersteuningsprogramma Taal voor het Leven. Financiering hiervan gebeurt vanuit het educatiebudget van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) voor de arbeidsregio West-Brabant en valt dus buiten dit programma van eisen. Samenwerkingspartners in regionaal verband zijn Cubiss, Curio, Surplus, arbeidsmarktregio West-Brabant, GGD West-Brabant en stichting Lezen & Schrijven. In het kader van de WEB is een regionaal beleidsplan op het niveau van de arbeidsmarkt regio opgesteld. Dit regionale beleidsplan is uitgewerkt in een lokaal uitwerkingsplan. De activiteiten vanuit de WEB worden apart gesubsidieerd en maken geen deel uit van dit beleidskader, maar hangen daar wel sterk mee samen. |
3.3 Persoonlijke ontwikkeling
Basisgegevens Categorie: 3.3.1 De gemeenschapsbibliotheek Accounthouder: Sandor Meuwissen Maatschappelijke organisatie: Theek 5 |
|
1. Codering
|
|
2. Maatschappelijke effecten
|
|
3. Beleidsdoelen Algemeen (Gemeente):
Specifiek (Bibliotheek):
|
|
4. Resultaatverwachting
|
5. Prestatie-indicatoren
|
|
|
|
|
6. Toelichting op de opdracht De bibliotheek heeft het in zich om mensen te raken. Of het nu gaat om het verkrijgen van kennis, het versterken van een gemeenschap of het er gewoon zijn: iedereen is er welkom om nieuwe dingen te ontdekken, zich te ontwikkelen en te verwonderen. Precies daarom vinden wij het belangrijk dat alle inwoners van de gemeente Oosterhout zich thuis voelen in hun bibliotheek. In de gemeenschapsbibliotheek moet iedereen - jong, oud, rijk of arm, met of zonder beperking en ongeacht opleidingsniveau - mee kunnen doen en zijn talenten kunnen ontdekken, ontwikkelen én inzetten. De gemeenschapsbibliotheek biedt daarom bovenal een veilige, laagdrempelige en stimulerende leeromgeving. In de gemeenschapsbibliotheek worden inwoners gestimuleerd om op verschillende manieren hun kennis en vaardigheden actueel te houden en te verbeteren en zich in algemene zin te blijven ontwikkelen. Door actieve deelname aan een cursus, workshop, lezing of kennisbijeenkomst groeit de kennis en kunde, maar vaak ook het zelfvertrouwen van mensen. Actieve deelname draagt tevens bij aan sociale cohesie en aan de kenniseconomie. Lokaal is er veel kennis en kunde aanwezig over een breed palet aan onderwerpen. Bezoekers en gebruikers van de bibliotheek moeten daarom de mogelijkheid hebben om niet alleen kennis te halen, maar ook te brengen. Dit zorgt er voor dat lokale kennis beter wordt benut. Door activiteiten vooral in co-creatie en coproductie met inwoners en lokale partners te organiseren sluit het aanbod nog beter aan op de vragen, wensen en behoeften die leven binnen de gemeente Oosterhout. Het verder vorm en inhoud geven van dit platformconcept is een belangrijke pijler en randvoorwaarde voor de gemeenschapsbibliotheek die we voor ogen hebben. |
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl