Besluit invordering, incasso en kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Geldend van 01-01-2012 t/m heden

Intitulé

BESLUIT INVORDERING, INCASSO EN KWIJTSCHELDING GEMEENTELIJKE BELASTINGEN

De raad van de gemeente Ooststellingwerf;

nr. B. 4

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 22 november 2011;

gelet op de artikel 255 van de Gemeentewet en de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990;

overwegende de wenselijkheid over te gaan tot het stellen van nadere regels bij het behandelen van verzoeken om (gedeeltelijke) kwijtschelding van belastingen, uitstel van betaling bij bestuursrechtelijke geldschulden en het nemen van besluiten leidend tot (dwang)invordering met betrekking tot belasting- en bestuursrechtelijke geldschulden;

b e s l u i t:

vast te stellen het navolgende Besluit invordering, incasso en kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Artikel 1 Verruimde kwijtschelding

Bij de invordering van de volgende belastingen wordt in afwijking van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 het percentage voor de berekening van de kosten van bestaan vastgesteld op 100 procent:

  • a.

    Afvalstoffenheffing;

  • b.

    Rioolheffing;

  • c.

    Onroerende-zaakbelastingen.

Artikel 2 Uitgesloten van kwijtschelding

Bij de invordering van de overige belastingen wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 3 Formulier kwijtschelding

Een verzoek om kwijtschelding wordt ingediend op een daartoe bestemd formulier.

Artikel 4 Geautomatiseerde kwijtschelding

  • 1. Aan personen die in het voorafgaande belastingjaar in aanmerking zijn gekomen voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding wordt de mogelijkheid geboden in aanmerking te komen voor geautomatiseerde toetsing.

  • 2. Geautomatiseerde toetsing vindt plaats door middel van een bestandvergelijking tussen de gemeente, het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), de Belastingdienst en de Dienst, Wegverkeer (RDW).

  • 3. De geautomatiseerde toetsing wordt uitgevoerd door de Stichting Inlichtingenbureau om vast te stellen de aanvrager in het lopende jaar opnieuw in aanmerking komt voor kwijtschelding. Voor het doen van een bestandsvergelijking dient de aanvrager vooraf schriftelijk toestemming te verlenen

  • 4. Over de uitkomst van de bestandsvergelijking (lees: toewijzing of afwijzing van kwijtschelding) ontvangt de aanvrager schriftelijk bericht.

  • 5. In geval van een afwijzing via automatische kwijtschelding kan de aanvrager alsnog een schriftelijk kwijtscheldingsverzoek indienen.

Artikel 3 Leidraad invordering en Incassoreglement

Bij verzoeken om (gedeeltelijke) kwijtschelding, uitstel van betaling en (dwang)invordering neemt de invorderingambtenaar de nadere regels in acht, vastgelegd in de Leidraad invordering en het Incassoreglement.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van dit besluit is 22 december 2011.

  • 3.

    Dit besluit kan worden aangehaald als “Besluit invordering, incasso en kwijtschelding gemeentelijke belastingen”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 13 december 2011,
de griffier, de voorzitter,