Regeling vervallen per 10-05-2022

Regeling mandaat, machtiging en volmacht gemeente Ooststellingwerf 2017 (Bevoegdheden van het college, burgemeester, gemeentesecretaris, heffingsambtenaar en invorderingsambtenaar)

Geldend van 01-01-2020 t/m 09-05-2022

Intitulé

Regeling mandaat, machtiging en volmacht gemeente Ooststellingwerf 2017 (Bevoegdheden van het college, burgemeester, gemeentesecretaris, heffingsambtenaar en invorderingsambtenaar)

Het college van burgemeester en wethouders van Ooststellingwerf, de burgemeester, de gemeentesecretaris, de invorderingsambtenaar en de heffingsambtenaar;

ieder voorzover het hun bevoegdheden betreft:

besluiten:

  • 1.

    De Regeling mandaat, machtiging en volmacht gemeente Ooststellingwerf 2014 (bevoegdheden van het college, burgemeester, gemeentesecretaris, invorderingsambtenaar en heffingsambtenaar) in te trekken per 1 oktober 2017;

  • 2.

    De Regeling mandaat, machtiging en volmacht gemeente Ooststellingwerf 2017 (bevoegdheden van het college, burgemeester, gemeentesecretaris, heffingsambtenaar en invorderingsambtenaar) vast te stellen en de datum van inwerkingtreding te stellen op 1 oktober 2017;

  • 3.

    Een doorlopende machtiging te verlenen aan de ambtenaren vermeld in de bijlage, om de gemeente Ooststellingwerf dan wel haar bestuursorganen in rechte te vertegenwoordigen.

Oosterwolde,

, secretaris. , burgemeester.

, burgemeester.

, gemeentesecretaris.

, heffingsambtenaar.

, invorderingsambtenaar.

Regeling mandaat, machtiging en volmacht gemeente Ooststellingwerf 2017 (Bevoegdheden van het college, burgemeester, gemeentesecretaris, heffingsambtenaar en invorderingsambtenaar)

De Regeling mandaat, machtiging en volmacht gemeente Ooststellingwerf dient elk jaar te worden geëvalueerd en zo nodig geactualiseerd. Hiertoe dient elke teamleider op verzoek de informatie met betrekking tot wijzigingen e.d. aan te leveren aan de beheerder van de Regeling mandaat, machtiging en volmacht gemeente Ooststellingwerf. De beheerder verwerkt de aangeleverde informatie in een nieuw vast te stellen regeling.

1 Inleiding

Voor het goed functioneren van het openbaar bestuur (doelmatigheid) is het noodzakelijk dat er wordt gemandateerd en gedelegeerd. Dit wordt dan ook veel gedaan en dat kan ook niet anders. Als ieder bestuursorgaan zelf de bevoegdheden die het heeft toebedeeld gekregen zou moeten uitoefenen, zou er minder efficiënt gewerkt kunnen worden, processen zouden langer duren en er zou minder snel en klantgericht gehandeld kunnen worden. Mandaat en delegatie zijn dan ook hoekstenen van het gemeentelijk functioneren en zijn onmisbaar geworden.

Mandaat en delegatie houden algemeen in dat uitoefening van bepaalde bevoegdheden wordt verplaatst. Bevoegdheden worden dus uitgeoefend door organen, ambtsdragers of (rechts)personen die daartoe in eerste instantie niet zijn aangewezen door de regeling die de bevoegdheid heeft geschapen. Deze bevoegdheidsverdelingen zijn beide geregeld in titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht.

Zoals gezegd zijn mandaat en delegatie noodzakelijk in de gemeentelijke praktijk. Ze moeten echter wel juist toegepast worden anders kunnen de gevolgen bijvoorbeeld leiden tot vernietiging van het besluit of vernietigbaarheid van het besluit. Daarom zijn de bepalingen over mandaat en delegatie van dwingend recht; afwijken van deze bepalingen is formeel-juridisch niet toegestaan.

2. Delegatie en mandaat

De definities van de begrippen mandaat en delegatie zijn te vinden in hoofdstuk 10 van de Awb. Afdeling 10.1.1 gaat over mandaat en afdeling 10.1.2 over delegatie. Het eerste artikel van beide afdeling geeft de definities van deze begrippen.

2.1 Mandaat.

Artikel 10:1 Awb luidt: ‘Onder mandaat wordt verstaan; de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen’.

Besluiten die in mandaat zijn genomen gelden als een besluit van de mandaatgever. Er is geen specifiek wettelijke grondslag nodig en het bestuursorgaan blijft zelf bevoegd om zelf te beslissen. De mandaatgever mag aanwijzingen en instructies geven en kan beleidsregels uitvaardigen.

Het artikel bevat vier elementen die samen de mandaatsfiguur vormen. Dit zijn:

  • 1.

    De bevoegdheid die wordt gemandateerd is het nemen van besluiten. Besluiten zijn schriftelijke beslissingen van een bestuursorgaan inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling (art.1:3 Awb);

  • 2.

    De bevoegdheid wordt uitgeoefend in naam van een bestuursorgaan: de mandans of mandaatgever. Op grond van artikel 1.1 lid 1 van de Awb is een bestuursorgaan een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld, of een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed;

  • 3.

    Er is een mandataris of gemandateerde die de bevoegdheid uitoefent in naam van de mandans. Voorwaarde hierbij is wel dat de mandataris binnen de grenzen van de gemandateerde bevoegdheid blijft, want bij overschrijding van deze grenzen is er sprake van een onbevoegd genomen besluit. De mandataris hoeft geen bestuursorgaan te zijn, in de praktijk zijn het meestal ambtenaren. De mandataris is verplicht inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheid te verstrekken als de mandaatgever daarom verzoekt (ex artikel 10:6 lid 2 Awb).

  • 4.

    De mandataris oefent de bevoegdheid van de mandans uit in diens naam.

    De mandans/mandaatverlener blijft dus verantwoordelijk en aansprakelijk voor de gevolgen van het genomen besluit. Zowel in rechte als politiek.

In artikel 10:3 van de algemene wet bestuursrecht zijn grenzen gesteld aan de vrijheid van mandatering. Op grond van het eerste lid van dit artikel is mandatering verboden als een wettelijk voorschrift mandatering verbiedt of als de aard van de bevoegdheid zich verzet tegen mandatering. Daarnaast kunnen de volgende bevoegdheden niet worden gemandateerd (ex artikel 10:3 lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht)

  • -

    het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, tenzij bij de verlening van die bevoegdheid in mandaatverlening is voorzien;

  • -

    het nemen van een besluit ten aanzien waarvan is bepaald dat het met versterkte meerderheid moet worden genomen of waarvan de aard van de voorgeschreven besluitvormingsprocedure zich anderszins tegen de mandaatverlening verzet;

  • -

    het beslissen op een beroepschrift;

  • -

    het vernietigen van of tot het onthouden van goedkeuring aan een besluit van een ander bestuursorgaan.

Met andere woorden:

het bestuursorgaan kan zijn bevoegdheid tot het nemen van besluiten mandateren tenzij zulks is verboden.

Mandatering is mogelijk aan zowel ondergeschikten (ambtenaren) als aan niet ondergeschikten. In dit laatste geval dient de gemandateerde wel in te stemmen met het mandaat. Dit is slechts anders als bij wettelijk voorschrift in de bevoegdheid tot de mandaatverlening is voorzien.

2.1.1 Ondermandaat, afdoenings- en ondertekeningsmandaat

Ondermandaat is de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan het mandaat van een gemandateerde in diens plaats uit te oefenen. Ondermandaat is mogelijk als de mandaatgever dit toestaat. De regels die van toepassing zijn op mandaat zijn eveneens van toepassing op ondermandaat.

Afdoeningsmandaat is onder te verdelen in beslis- en uitvoeringsmandaat.

Beslismandaat houdt in dat de beslissing geheel aan de mandataris zelf over is gelaten.

Ondertekeningsmandaat houdt in dat de gemandateerde gemachtigd wordt tot het zetten van een handtekening onder het besluit namens de mandaatgever.

In geval van uitoefening van mandaat worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

namens het college van burgemeester en wethouders,

naam van de gemandateerde

of

namens de burgemeester,

naam van de gemandateerde

.

2.2 Delegatie

Artikel 10:13 Awb luidt: ‘Onder delegatie wordt verstaan; het overdragen door een bestuursorgaan van zijn bevoegdheid tot het nemen van besluiten aan een ander die deze onder eigen verantwoordelijkheid uitoefent.’ Voor de gemeente is artikel 156 Gemeentewet van belang, op basis van dit artikel is delegatie in beginsel mogelijk door de raad van al zijn bevoegdheden aan het college.

Anders dan bij mandaat is er bij delegatie sprake van overdracht van een bevoegdheid. Dat is ook de reden dat een besluit dat op grond van een gedelegeerde bevoegdheid wordt genomen, het delegatiebesluit en de vindplaats daarvan moet vermelden.

Delegatie aan ambtenaren is verboden omdat delegatie aan ondergeschikten niet mogelijk is.

Artikel 10:13 Awb bevat ook weer vier kenmerken die samen de delegatiefiguur vormen.

  • 1.

    Het begrip besluit van artikel 1:3 Awb is ook hier weer van belang. Besluiten zijn schriftelijke beslissingen van een bestuursorgaan gericht op publiekrechtelijke rechtsgevolgen.

  • 2.

    Delegatie is slechts mogelijk door een bestuursorgaan in de zin van art.1:1 lid 1 Awb. Dit is de delegans of delegatiegever.

  • 3.

    Er is een delegataris. Dit is degene aan wie de bevoegdheid wordt gedelegeerd. Deze moet in het kader van de uitoefening van de bevoegdheid tot het nemen van besluiten ook worden beschouwd als een bestuursorgaan. Dit staat los van de vraag of hij voor de delegatie ook al deze status had. Immers hij is nù met openbaar gezag bekleed en valt daarmee onder de definitie van bestuursorgaan. Net als bij mandaat is ook de delegataris verplicht om desgevraagd inlichtingen te verschaffen aan de delegans.

  • 4.

    De delegataris oefent de bevoegdheid uit onder eigen verantwoordelijkheid. De bevoegdheid is dus verplaatst. Gevolg van de verplaatsing is dat de delegans de bevoegdheid niet zelf meer mag uitoefenen. Voorbehouden kunnen echter wel worden gemaakt (in het delegatiebesluit), bijvoorbeeld door het geven van algemene richtlijnen, het opstellen van beleidsregels over de uitoefening van de overgedragen bevoegdheden. Daarnaast behoudt de delegans de mogelijkheid het delegatiebesluit te allen tijde in te trekken.

    Een ander gevolg van de verplaatsing van bevoegdheid is dat de delegataris politiek en juridisch gezien verantwoordelijk is voor het besluit (bezwaarschriften moeten bij de delegataris worden ingediend). Hierbij dient wel de opmerking te worden gemaakt dat bij binnengemeentelijke delegatie altijd de rechtspersoon, dus de gemeente, aansprakelijk kan worden gesteld.

2.2.1 Subdelegatie

Subdelegatie is de bevoegdheid van de delegataris om de aan hem gedelegeerde bevoegdheid verder door te delegeren. De regels van delegatie zijn hierop ook van toepassing. Subdelegatie is alleen mogelijk als het wettelijk voorschrift dat in delegatie voorziet, ook in de mogelijkheid van subdelegatie voorziet.

2.2.3 Schema delegatie en mandaat

Delegatie

Mandaat

delegataris neemt besluiten in eigen naam en onder eigen verantwoordelijkheid o.g.v. door delegans genomen delegatiebesluit dat delegatiegrondslag veronderstelt

mandataris neemt besluiten in naam en onder verantwoordelijkheid van de mandaatgevers o.g.v. diens mandaatbesluit dat mandaatgrondslag veronderstelt

2.2.4 Volmacht en machtiging

Het instrument volmacht lijkt erg op mandaat. Artikel 60 van boek 3 van het Burgerlijk Wetboek luidt: ‘Volmacht is de bevoegdheid die een volmachtgever verleent aan een ander, de gevolmachtigde, om in zijn naam rechtshandelingen te verrichten.’ Volmacht is nodig om namens het bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te mogen verrichten.

Naast volmacht bestaat ook nog het instrument van machtiging. Machtiging is nodig om namens het bestuursorgaan handelingen te mogen verrichten die besluiten noch privaatrechtelijke rechtshandelingen zijn (betreft met name feitelijke handelingen). Als het bestuursorgaan een ondergeschikte volmacht verleent dan wel machtigt, dan is afdeling 10.1.1 (mandaat) van de Algemene wet bestuursrecht van overeenkomstige toepassing.

3. Uitgangspunten en algemene regels

Bij de gebruikmaking van de (overgedragen) bevoegdheden in de Regeling delegatie, mandaat, machtiging en volmacht van de gemeente Ooststellingwerf dienen de volgende uitgangspunten en algemene regels in acht te worden genomen.

3.1 Uitgangspunten

  • -

    Er wordt uitgegaan van een beslissingsmandaat. Dit betekent dat het orgaan dat of de persoon die bevoegd is het besluit te nemen, het besluit ook dient te ondertekenen;

  • -.

    Bij volmacht geldt in zijn algemeenheid het volgende: het college besluit tot het aangaan van een overeenkomst (artikel 160 Gemeentewet) en de burgemeester ondertekent (artikel 171 Gemeentewet) de overeenkomst. Als er volmacht in de regeling staat betekent dit dus dat zowel het college van burgemeester en wethouders als de burgemeester zijn bevoegdheid heeft overgedragen;

  • -

    Mandatering tast de hiërarchische verhoudingen niet aan;

  • -

    Mandaat, machtiging en volmacht worden verleend met de mogelijkheid om ondermandaat e.d. te verlenen, tenzij dit uitdrukkelijk is uitgesloten;

  • -

    Het is de ondermandataris (dan wel degene die ‘ondermachtiging’ dan wel -volmacht heeft verkregen) niet toegestaan om de in mandaat uit te oefenen bevoegdheid aan een andere functionaris verder te ondermandateren e.d. (verbod van subondermandaat).

3.2 Algemene regels

  • 1.

    Beslissingen worden voorbehouden aan het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester als:

    • het gaat om onderwerpen ten aanzien waarvan nog geen beleidslijn is geformuleerd;

    • inwilliging van een verzoek zou leiden tot strijdigheid met ingezet beleid, met richtlijnen of met voorschriften;

    • de afdoening van een zaak niet als een routineaangelegenheid kan worden gekwalificeerd;

    • reeds tijdens de voorbereidingsfase, onder meer door het indienen van bedenkingen, duidelijk is geworden dat tegen de te nemen beslissing bezwaar of beroep zal worden aangetekend;

    • het zaken betreft ten aanzien waarvan de standpunten van portefeuillehouder, adviseur en de gemandateerde omtrent de te nemen beslissing uiteenlopen;

    • de mandaatgever (raad, college respectievelijk de burgemeester), de desbetreffende portefeuillehouder, de gemeentesecretaris, de manager dan wel de gemandateerde de wens daartoe te kennen geeft.

  • 2.

    Bij afwezigheid van de gemandateerde treedt zijn formele plaatsvervanger als zodanig op; in gevallen waarin een ondergeschikte als gemandateerde is aangewezen, is de gemeentesecretaris, dan wel de manager steeds bevoegd als formele plaatsvervanger op te treden;

  • 3.

    Bij (kortdurende) ziekte en of verlof van de bedrijfsleider treedt de plaatsvervanger van de bedrijfsleider als zodanig op. In het geval het er uit zou zien dat de vervanging lang gaat duren, dan dient er terstond met de directie overlegd te worden over de ontstane situatie en het vervolgtraject.

  • 4.

    Als de afdoening van een zaak naar redelijkerwijs mag worden aangenomen grote politieke consequenties met zich mee zal brengen dan wel precedentwerking zal oproepen, dient de gemandateerde alvorens een besluit te nemen de mandaatgever of, zo het bestuursorgaan meervoudig is, een lid van het orgaan te raadplegen;

  • 5.

    Onder ‘het nemen van een besluit’ wordt eveneens verstaan: het wijzigen en het verbinden van beperkingen, voorschriften en/of voorwaarden aan het besluit;

  • 6.

    Onder ‘het beslissen op’ wordt naast het verlenen ook het weigeren/afwijzende besluiten verstaan, tenzij dit expliciet is uitgesloten.

  • 7.

    Daar waar staat ‘uitvoeren van’ wordt bedoeld dat het bevoegde orgaan of persoon met deze bevoegdheid alle besluiten, zowel toekenningen als afwijzingen, die in het kader van de betreffende regeling of wet kunnen worden genomen, mag nemen. Dus ook besluiten waar een machtiging of volmacht voor nodig is;

  • 8.

    De gemandateerde mag alle voorbereidende en afrondende handelingen verrichten welke nodig zijn om zijn gemandateerde bevoegdheid te kunnen uitoefenen;

  • 9.

    Bij samenloop van vergunningen mag de manager c.q. gemandateerde van de afdeling waar de aanvraag om een vergunning is binnengekomen het besluit nemen;

  • 10.

    Bij het aangaan van een overeenkomst is degene die bevoegd is om de overeenkomst aan te gaan en te ondertekenen ook bevoegd om offertes aan te vragen, aanbestedingen te doen, handelingen te verrichten voor uitvoering van de overeenkomst, de overeenkomst op te zeggen of te ontbinden. Met andere woorden: alle (rechts)handelingen voortvloeiende uit de overeenkomst vallen hieronder tot aan de beslissing om een gerechtelijke procedure op te starten. N.B. Het besluit tot het volgen van een Europese aanbesteding is voorbehouden aan het college;

  • 11.

    Het mandaat wordt uitgeoefend binnen het vastgestelde of vast te stellen beleid en binnen het raam van de toegekende budgettaire bevoegdheden en begrotingslijnen.

  • 12.

    Besluiten/overeenkomsten die genomen dan wel gesloten worden door een medewerker, dienen door een tweede medewerker te worden nagelezen. Voor de gebiedsteams Sociaal Domein gelden specifieke regels.

  • 13.

    In de krachtens mandaat, machtiging of volmacht genomen besluiten wordt tot uitdrukking gebracht dat zij namens het bevoegde orgaan zijn genomen.

  • 14.

    In de krachtens mandaat, machtiging of volmacht genomen besluiten wordt het betreffende besluit en artikelnummer genoemd.

  • 15.

    Als de naam van een team wijzigt blijven de onder de oude teamnaam vermelde mandaten, machtigingen en volmachten onverkort gelden en dient voor de oude teamnaam de nieuwe teamnaam gelezen te worden.

  • 16.

    Als werkzaamheden door een team worden overgedragen aan een ander team gelden de voor deze werkzaamheden benodigde mandaten, machtigingen en volmachten vanaf het moment van overdracht voor het team waaraan deze werkzaamheden worden overgedragen. Deze mandaten, machtigingen en volmachten blijven voor het overdragende team gelden voor zover deze benodigd blijven voor de niet overgedragen werkzaamheden.

  • 17.

    De mandaten in de Regeling mandaat, machtiging en volmacht gemeente Ooststellingwerf zijn van overeenkomstige toepassing op niet door het college aangestelde medewerkers.

4. Wijziging van wetgeving

In geval van wijziging van wet- en regelgeving waarop een verleende bevoegdheid berust, blijft de bevoegdheid verleend en wordt de bevoegdheid geacht te zijn verleend op grond van de corresponderende bepalingen in de gewijzigde wet- en regelgeving. De wijzigingen worden zo spoedig mogelijk verwerkt in deze regeling.

5. Beheersysteem

5.1 Tussentijdse mandaatbesluiten

Het kan nodig zijn dat er tussentijds mandaatbesluiten genomen dienen te worden, hiervoor gelden de volgende regels:

  • 1.

    De beheerder beoordeelt of mandaat mogelijk is;

  • 2.

    De functionele afdeling draagt zorg voor het mandaatbesluit, de publicatie en de terinzagelegging (zo nodig met ondersteuning van de beheerder, maar de verantwoordelijkheid ligt bij de functionele afdeling);

  • 3.

    Een kopie van het besluit wordt aangeleverd bij de beheerder;

  • 4.

    De beheerder verwerkt het besluit zo snel mogelijk in de vigerende regeling.

De meest actuele regeling wordt op Stella gezet en op www.overheid.nl.

Overzicht van afkortingen:

APV

B&W

Bgm

HA

IA

RKC

GS

M

PD

BL

TL

PL

mw CISO

BF

MW

AO-A

AO-B

SM-B

SM-C

SM-D

MV-A

MV-B

BM-A

BM-B

BM-C

de geldende Algemene Plaatselijke Verordening Ooststellingwerf

burgemeester en wethouders

burgemeester

heffingsambtenaar

invorderingsambtenaar

rekenkamercommissie

gemeentesecretaris

manager

projectdirecteur

bedrijfsleider

teamleider

projectleider

medewerker CISO

beveiligingsfunctionaris

medewerker

administratief of ondersteunend medewerker A

administratief of ondersteunend medewerker B

specialistisch medewerker B

specialistisch medewerker C

specialistisch medewerker D

medewerker vakinhoudelijk A

medewerker vakinhoudelijk B

beleidsmedewerker A

beleidsmedewerker B

beleidsmedewerker C

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd orgaan

Getrapt gemandateerde functionaris

Machtiging verleend aan

Volmacht verleend aan

Opmerkingen / beperkingen / voorschriften / voorwaarden / bijzonderheden

Afdeling

0.

Rekenkamer/rekenkamercommssie

0.001

Sluiten van overeenkomsten met externe bureaus met betrekking tot aan de rekenkamercommissie opgedragen taken

B&W Bgm

RKC

Passend binnen het beschikbaar gestelde budget en het vastgestelde inkoop- en aanbestedingsbeleid

RKC

1.

ORGANISATIE ALGEMEEN

1.001

Ondertekenen en verzenden van brieven die uitsluitend mededelingen en informatie bevatten van feitelijke aard (zgn. koude informatie), en verstrekken van eenvoudige statistische gegevens en ondertekenen van uittreksels van de Kamer van Koophandel

B&W Bgm

GS

M PD TL MW

Brieven mogen niet gericht zijn op rechtsgevolg en geen beleidsopvatting, beleidsvoornemen, beslissing of standpunt van een bestuursorgaan bevatten

ALLE

1.002

Alle handelingen en uitvoering van procedures die nodig zijn ter voorbereiding van besluitvorming

B&W Bgm

M PD TL

ALLE

1.003

Voeren van correspondentie, overleggen van (nadere) gegevens en verrichten van alle overige handelingen die nodig zijn ter verkrijging van subsidies voor diensten of werken

B&W

M PD TL

ALLE

1.004

Beslissen op verzoeken om informatie op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie

B&W Bgm

M PD

TL

ALLE

1.005

Beslissen op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur

B&W Bgm

M PD

TL

ALLE

1.006

Verdagen van beslissingen op aanvragen, bezwaarschriften en klachten

B&W Bgm

GS

M PD

TL

Dit geldt ook voor Wob-verzoeken en Who-verzoeken

ALLE

1.007

Spoedeisende bestuursdwang (artikel 5:31 Algemene wet bestuursrecht jo. 125 Gemeentewet)

B&W

PFH

ALLE

1.008

Vaststellen van verschuldigdheid en hoogte van dwangsommen (artikel 4:18 Algemene wet bestuursrecht)

B&W

M PD

TL

ALLE

1.009

Indienen van een bezwaarschrift of een verzoek om voorlopige voorziening, het instellen van beroep of hoger beroep bij gerechtelijke instanties

B&W Bgm

M PD

TL

ALLE

1.010

Heffen en innen van leges op grond van de tarieventabel behorende bij de Legesverordening

HA IA

AO-A AO-B VI-A VI-B SM-C SM-D

ALLE

2.

Personeel:

Bevoegd orgaan

Volmacht verleend aan

Volmacht verleend aan

Opmerkingen / beperkingen / voorschriften / voorwaarden / bijzonderheden

Afdeling

2.001

Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 2 Cao Gemeenten (arbeidsovereenkomst)

B&W/Bgm

GS

M

Manager: volmacht van toepassing tot aan teamleider en alleen voor zover binnen de formatie.

ALLE

2.002

Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 3 Cao Gemeenten (salaris, salaristoelagen en vergoedingen)

B&W/Bgm

GS

M

• geldt niet voor eigen functie;

• geldt niet voor artikel 3.5 lid 2; 4.2 lid 5; 4.3 lid 2.

ALLE

2.003

Nemen van besluiten op grond van 3.19 en 3.22 Cao Gemeenten

B&W/Bgm

GS

M/TL

• geldt niet voor eigen functie

ALLE

2.004

Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 5 Cao Gemeenten (arbeidsduur en werktijden)

B&W/Bgm

GS

M/TL

• geldt niet voor eigen functie;

• geldt niet voor artikel 5.5 lid 7, 5.4 lid 13 en hetgeen beschreven in bijlage 5B

• volmacht aan teamleider geldt alleen voor arbeidsduur en werktijden van eigen team

ALLE

2.005

Nemen van besluiten o.g.v. hoofdstuk 6 Cao Gemeenten (vakantie en verlof)

B&W/Bgm

GS

M/TL

• geldt niet voor eigen functie;

• verplichte advisering van personeelsconsulent;

• geldt niet voor de artikelen 1.7; 12.4 lid 8; 6.17 lid 2 en 1.7;

• volmacht manager geldt voor eigen afdeling;

• volmacht teamleider geldt voor eigen team

ALLE

2.006

Nemen van besluiten o.g.v. hoofdstuk 7 (arbeidsongeschiktheid), bijlage 5C (aanspraken bij ongeschiktheid wegens ziekte of een gebrek) Cao gemeenten

B&W/Bgm

GS

M/TL

• geldt niet voor eigen functie;

• protocol ziekteverzuim dient in acht genomen te worden

ALLE

2.007

Nemen van besluiten o.g.v. hoofdstuk 2 Cao gemeenten (arbeidsovereenkomst), artikelen: 2.10 lid 1 en 2 (einde arbeidsovereenkomst bij bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd);

B&W/Bgm

GS

M

• geldt niet voor eigen functie;

ALLE

2.008

Nemen van besluiten o.g.v. hoofdstuk 7, artikelen 7.5 lid 1, 2 en 3 Cao Gemeenten (Verlenging ontslagverbod tijdens arbeidsongeschiktheid)

B&W/Bgm

GS

Geldt niet voor artikel 11.4 lid 1 onder a en b, lid 2 en lid 3

ALLE

2.009

Nemen van besluiten o.g.v.: hoofdstuk 10 en 11 Cao gemeenten (uitkeringen); 10a (bovenwettelijke werkloosheidsuitkering), Bijlage 6C Cao Gemeenten; 11(uitkeringsregeling ontslag), Bijlage 6D Cao Gemeenten; 11a (suppletie) bijlage 6E Cao Gemeenten

B&W/Bgm

UWV

ALLE

2.010

Nemen van besluiten o.g.v. hoofdstuk 8 (duurzame inzetbaarheid) en hoofdstuk 11 (rechten en plichten) Cao Gemeenten, artikelen: 8.1 (personeelsbeoordeling/gesprek over functioneren); 11.3 lid 1 en 2 (gebruik motorrijtuig); 8.2 (volgen van een noodzakelijke opleiding); 8.3 (opleiding jonge werknemer)

B&W/Bgm

GS

M/TL

• geldt niet voor eigen functie;

• manager neemt besluiten over opleidingen, vergoeding van schade, artikel 8.3 en gratificaties na overleg met teamleider

ALLE

2.011

Nemen van besluiten o.g.v. hoofdstuk 8 (duurzame inzetbaarheid) Cao gemeenten

B&W/Bgm

GS

M

Geldt niet voor eigen functie

Alle

3.

Privaatrechtelijk:

ALLE

3.001

Besluiten tot aangaan, wijzigen en opzeggen van overeenkomsten (danwel verlenen van opdrachten) tot:

1. werken;

2. leveringen;

3. diensten. (artikel 160 Gemw. lid 1 sub e)

B&W

GS

M PD TL PVM'er PL

Dient te vallen:

• binnen taken van gemandateerde;

• binnen begroting, budgetten van de afdeling of door Raad beschikbaar gestelde kredieten en investeringsruimten;

• binnen geldend inkoop- en aanbestedingsbeleid en Regeling productverantwoordelijke medewerker. Artikel 169 Gemeentewet moet in acht genomen worden. Besluit om Europese aanbestedingen te volgen is niet gemandateerd.

ALLE

3.002

Aangaan van overeenkomsten (danwel verlenen van opdrachten) tot:

1. werken;

2. leveringen;

3. diensten. (artikel 171 Gemw)

Bgm

GS

M PD TL PVM'er PL

Dient te vallen:

• binnen de taken van de gemandateerde;

• binnen begroting, budgetten van de afdeling of door Raad beschikbaar gestelde kredieten en investeringsruimten;

• binnen geldende inkoop- en aanbestedingsbeleid en Regeling productverantwoordelijke medewerker. Artikel 169 Gemeentewet moet in acht genomen worden. Besluit om Europese aanbestedingen te volgen is niet gemandateerd.

ALLE

3.003

Besluiten tot aangaan, wijzigen en opzeggen van verwerkersovereenkomsten

B&W

GS

M PD TL PVM'er PL

ALLE

3.004

Aangaan, wijzigen en opzeggen van verwerksovereenkomsten

B

GS

M PD TL PVM'er PL

ALLE

3.005

Vastleggen van rechten en innen van gelden in het kader van de Regeling product verantwoordelijke medewerker

B&W, Bgm

GS

M PD PVM'er PL

ALLE

3.006

Nemen van alle maatregelen noodzakelijk ter handhaving van overeenkomsten/contracten in algemene zin tot aan de beslissing om naar de rechter te gaan

B&W, Bgm

GS

M PD

Overleg met de portefeuillehouder is vereist.

ALLE

3.007

Burgers aanzeggen het gemeentehuis en gebouwen in eigendom van de gemeente te verlaten (artikel 160 Gemeentewet)

B&W

GS

M PD TL

B&W dient zo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld te worden.

ALLE

3.008

Beslissen op verzoeken om inzage, verbetering, aanvulling, verwijdering, afscherming en verzet in het kader van de Wet bescherming persoonsgegevens (artikelen 35,36,40 en 41 Wbp)

B&W

M PD TL

ALLE

4.

Vertegenwoordiging:

4.001

Doen van aangifte bij de politie namens de gemeente

Bgm

GS

M PD TL MW BD BF

Tenzij specifiek machtiging is verleend. B&W informeren als één of meerdere medewerkers van de gemeente zijn betrokken.

ALLE

4.002

Vertegenwoordiging bestuursorgaan (inclusief opstellen van een verweerschrift) bij:

• hoorzittingen inzake door de burger ingediende bedenkingen of zienswijzen;

• hoorzittingen commissie bezwaarschriften;

• hoorzittingen Gedeputeerde Staten van Fryslân (bv. bij bestemmingsplanprocedures); • hoorzittingen publiekrechtelijke rechtsgedingen

B&W Bgm HA IA

GS

M PD

Tenzij specifiek machtiging is verleend, zie lijst van vertegenwoordigers in bijlage. Hieronder valt tevens de bevoegdheid om voorbereidende handelingen te verrichten en het voeren van verweer in die gevallen dat de gemeente in procedure wordt betrokken

ALLE

4.003

Vertegenwoordiging van het bestuursorgaan op hoorzittingen in civielrechtelijke rechtsgedingen

B&W, Bgm

GS

M PD

Tenzij specifiek machtiging is verleend en eventueel naast verplichte procureurstelling

ALLE

4.004

Doen van aanvragen om inlichtingen uit de registers van de centrale justitiële documentatie (artikel 9 t/m 13 Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens)

Bgm

Specifieke machtiging verleend

Contactpersoon: Teamleider Dienstverlening

ALLE

4.005

Vertegenwoordigen van de gemeente bij het verlijden van akten ten aanzien van:

• verkrijging en overdacht van registergoederen;

• zakelijke genotsrechten;

• kettingbedingen, kwalitatieve verplichtingen of rechten ten aanzien van registergoederen

Bgm

Medewer-kers van notariskan-toor De Werven te Oosterwolde

ALLE

5.

AFDELING KLANT EN ORGANISATIE

5.1

Team Bedrijfsvoering

5.1.01

Sluiten van rekeningcourantovereenkomsten, vaste- kas-, en daggeldleningen en het beleggen van overtollige gelden

B&W Bgm

M TL

Indien passend in de nadere regelingen:

• financiële organisatie; •budgethoudersregeling; • financieringsinstituut. Indien een overeenkomst wordt gesloten met een andere geldverstrekker dan de huisbank, dient de burgemeester te ondertekenen.

K&O

5.1.02

Besluiten tot betalingsopdrachten beheer vermogenswaarden

B&W

M

Indien passend in de nadere regelingen:

• financiële organisatie; •budgethoudersregeling; • financieringsinstituut.

K&O

5.1.03

Besluiten tot verkoop c.q. ruil van afgeschreven apparatuur en het ondertekenen van de overeenkomst (artikel 160 lid 1 onder een 170 Gemeentewet)

B&W Bgm

M

K&O

5.1.04

Aanmelden en afwikkelen van schadegevallen veroorzaakt door derden

B&W Bgm

M TL MW

K&O

5.1.05

Aanmelden en afwikkelen van schadeclaims van derden, inclusief beslissen op aansprakelijkstellingen

B&W, Bgm

M TL

MW

Geldt niet in volgende gevallen:

• Schade(bedrag) boven het eigen risico;

• Sprake van letselschade; • Betreft geen aanvraag om zelfstandig schadebesluit.

K&O

5.1.06

In geval van woningontruiming: aanschrijven en toepassen van preventieve bestuursdwang (artikel 2:10 APV jo. 125 Gemeentewet)

B&W

M

MW

K&O

5.1.07

Melden van datalekken ex. artikel 34a Wbp

B&W

GS M TL mw CISO

K&O

5.2

Team Dienstverlening

5.2.01

Benoemen van een BABS voor één dag (artikel 1:16 lid 2 BW)

B&W

M

TL

MW

K&O

Wet Basis Registratie Personen (Wet BRP)

K&O

5.2.02

Verzenden van een overzicht van een persoonslijst (artikel 2.54 Wet BRP )

B&W

M

TL

MW

K&O

5.2.03

Beslissen op verzoeken als bedoeld in artikel 2.55 t/m 2.59 Wet BRP

B&W

M

TL

MW

K&O

5.2.04

Beslissen op verzoeken om gegevens te verstrekken aan afnemers en derden (artikel 3.1, 3.2, 3.3, 3.5, 3.6, 3.8, 3.9, 3.10, 3.17 Wet BRP)

B&W

M

TL

MW

K&O

5.2.05

Beslissen op verzoeken om geheimhouding (artikel 3.21 Wet BRP)

B&W

M

TL

MW

K&O

5.2.06

Beslissen op verzoeken om informatie over verstrekking van gegevens aan afnemers of derden (artikel 3.22 Wet BRP)

B&W

M

TL

MW

K&O

5.2.07

Beslissen op verzoeken om mededeling te doen van verbetering, aanvulling of verwijdering van gegevens aan afnemers en derden (artikel 3.23 Wet BRP)

B&W

M

TL

MW

K&O

5.2.08

Ambtshalve in- of uitschrijven van personen in de Basisregistratie Personen

B&W

M

TL

MW

K&O

Paspoortwet

5.2.09

In ontvangst nemen van aanvragen voor nationale paspoorten en reisdocumenten (artikel 26 Paspoortwet)

Bgm

M

MW

K&O

Nederlanderschap

K&O

5.2.10

Administratieve behandeling van optieverklaringen (artikel 7 t/m 12 Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap)

Bgm

M

T

MW

K&O

5.2.11

Administratieve behandeling van naturalisatieverzoeken (artikel 33 t/m 37 Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap)

Bgm

M

T

MW

K&O

5.2.12

In ontvangst nemen en afhandelen van verklaringen van afstand (artikel 63 en 64 Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap)

Bgm

M

T

MW

K&O

5.2.13

Innen, verantwoorden en afdragen van optie- en naturalisatiegelden (Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002)

Bgm

M

T

MW

K&O

5.2.14

In ontvangst nemen van aanvragen om afgifte van de verklaring omtrent het gedrag (artikel 30 Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens)

Bgm

M

T

MW

K&O

Kieswet

K&O

5.2.15

Registratie van kiesgerechtigdheid en het beslissen op verzoeken m.b.t. de registratie (artikel D 1 en D 4 t/m D 7 Kieswet)

B&W

M

T

MW

K&O

5.2.16

Benoemen van (plaatsvervangende) leden van de stembureaus (artikel E4 Kieswet)

B&W

M

T

MW

K&O

5.2.17

Aanwijzen van stemlokalen (artikel J 4 lid 1, eerste volzin Kieswet)

B&W

M

T

MW

K&O

5.2.18

Inrichting van het stemlokaal, de verdeling van de stembiljetten en processen-verbaal over de stembureaus (artikel J 4 lid 4 en artikel J 22 Kieswet)

Bgm

M, TL

MW

K&O

5.2.19

Uitreiken van een nieuwe oproepingskaart (artikel J 8 Kieswet)

Bgm

M, TL

MW

K&O

5.2.20

Beslissen op verzoeken om te stemmen in een stembureau naar keuze van de kiezer (artikel K 1 t/m K 10 Kieswet)

Bgm

M

TL

MW

K&O

5.2.21

Beslissen op verzoeken om bij volmacht te stemmen (artikel L 1 t/m L 12 Kieswet)

Bgm

M

TL

MW

K&O

5.2.22

Toezenden van het volmachtbewijs aan gemachtigde (artikel L 13 Kieswet)

Bgm

M

TL, MW

K&O

5.2.23

Beslissen op aanvragen om te stemmen per brief (artikel M 4 Kieswet)

Bgm

M

TL

MW

K&O

5.2.24

In ontvangst nemen van processen-verbaal, verzegelde pakken en enveloppen (artikel N 11 Kieswet)

Bgm

M, TL

MW

K&O

5.2.25

Overbrengen van processen-verbaal met opgave van vastgestelde aantallen, verzegelde pakken en enveloppen naar de voorzitter van het hoofdstembureau (artikel N 12 Kieswet)

Bgm

M, TL

MW

K&O

Wet op de lijkbezorging

K&O

5.2.26

Besluiten tot het stellen van een andere termijn voor begraving of verbranding (artikel 17 Wet op de lijkbezorging)

Bgm

M

MV-A/B, SM-C, BM-C

K&O

Diversen

5.2.27

Verlenen van ontheffing van het verbod om in de openlucht vuur aan te leggen, te stoken of te hebben (artikel 5:34 APV)

B&W

M

TL

K&O

5.2.28

Beslissen op een asbestmelding (artikel 1.26 Bouwbesluit) tot een maximum van 35m2

B&W

M

MW

K&O

5.2.29

Alle voorbereidende en uitvoerende handelingen betreffende asbestmeldingen

B&W

MW

K&O

5.2.30

Verlenen van vergunningen en afwijzen van vergunningsaanvragen op grond van artikel 15 van de Leegstandswet

B&W

TL

K&O

5.2.31

Afgeven van een verklaring van geen bezwaar (vvgb) voor het opstijgen of doen opstijgen van een vrije ballon of een gemotoriseerd schermvliegtuig (paramotor) vanaf een niet als luchtvaartterrein aangewezen terrein, op grond van artikel 18, tweede lid, van de Regeling Burgerluchthavens

Bgm

M

TL

5.2.32

Heffen en invorderen van leges verschuldigd voor diensten en producten ter zake waarvan de afdeling bevoegd is

HA IA

AO-A/B VI-A/B SM-C/D

Medewerker die bevoegd is inzake de dienst of het product waarvoor leges wordt geheven heeft tevens mandaat voor de heffing en invordering van de hiervoor verschuldigde leges.

K&O

6.1

Team Beheer en Onderhoud

6.1.01

Geven van privaatrechtelijke toestemming voor het (aan)leggen van kabels, leidingen, drainage, nutsvoorzieningen en / of rioleringen, buizen, putten, duikers en dergelijke al dan niet in of onder een weg en instemming in het kader van de Telecommunicatiewet en de gemeentelijke telecomverordening (inbegrepen verdere privaatrechtelijke afwikkeling)

B&W Bgm

M

MW

Geen toestemming nodig indien hoofdstuk 5 van de Telecommunicatiewet van toepassing is. Medewerker alleen gemachtigd indien het past in het beleid. Tevens vergunning nodig (art. 2:11 APV). Dient een recht van opstal te worden gevestigd indien artikel 5:20 lid 2 BW niet van toepassing is.

M&O

6.1.02

Besluiten tot verhuur of in gebruik geven van aan de gemeente in eigendom behorende zaken (artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet)

B&W Bgm

M

MW

Medewerker alleen bevoegd tot ondertekening en niet tot nemen besluit.

M&O

6.1.03

Nemen van verkeersbesluiten en nemen van verkeersmaatregelen door middel van plaatsing of verwijdering van verkeerstekens voor zover zij betreffen het verkeer op andere wegen dan die onder beheer bij het Rijk, provincie of waterschap (Wegenverkeerswet en de daaraan gerelateerde regelgeving)

B&W

M

MW

Vooraf overleg met politie

M&O

6.1.04

Verlenen van een ontheffing ten behoeve van exceptioneel wegtransport (artikel 149 Wegenverkeerswet jo. artikel 7.1 Voertuigreglement en artikel 89 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990)

B&W

RDW

MW RDW

Mandaat betreft de bevoegdheid om van het bepaalde in afdelingen 7, 8 en 14 van hoofdstuk 5 Voertuigreglement ontheffing te verlenen. Mandaat voor ontheffing o.g.v. artikel 87 RVV 1990 geldt alleen voorzover noodzakelijk voor en direct samenhangend met ontheffing o.g.v. Voertuigreglement. Voorafgaande toestemming nodig indien voertuig breder is dan 3,50 m of indien op niet aangewezen wegen wordt gereden. Mandaat voor ontheffing o.g.v. artikel 87 RVV 1990 geldt alleen voor zover noodzakelijk en direct samenhangend met ontheffing o.g.v. Voertuigreglement.

M&O

6.1.05

Verlenen van een ontheffing ten behoeve van langere en zwaardere vrachtautocombinaties (LZV). De ontheffing heeft een structureel karakter

B&W

M

TL

SM-C

M&O

6.1.06

Aanschrijven i.v.m. belemmerende beplanting of voorwerp (artikel 2:10 APV)

B&W

M

M&O

6.1.07

Verlenen van een ontheffing op grond van artikel 2:10 lid 4 APV voor het plaatsen van voorwerpen (lichtmast- en abrireclame) op of aan een weg

B&W

M

M&O

6.1.08

Aanschrijven i.v.m. voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg (artikel 2:10 APV)

B&W

M

M&O

6.1.09

Aanschrijven i.v.m. verontreiniging van de weg (Afvalstoffenverordening)

B&W

M

M&O

6.1.10

Verlenen van ontheffing van het verbod om grote voertuigen te parkeren op een door B&W aangewezen plaats (artikel 5:8 lid 5 APV)

B&W

M

M&O

6.1.11

Aanstellingsbesluit verkeersregelaars (Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer)

Bgm

M

TL

BM-C

M&O

6.1.12

Verlenen van ontheffingen en vrijstellingen op grond van art. 87 RVV 1990, inclusief weigeren hiervan

B&W

M

TL

BM-C

M&O

6.1.13

In rekening brengen van kosten verbonden aan werken c.q. werkzaamheden voor derden verricht.

B&W

M

MW

M&O

6.1.14

Verplichtingen aangaan met derden teneinde calamiteiten te bestrijden of te voorkomen

B&W

(deel) PVM'er, eerstelijns geconsig-neerde

M&O

6.2

Team Ruimte en Economie

6.2.01

Alle voorbereidende en uitvoerende werkzaamheden m.b.t. verzoeken om planschadevergoeding (m.u.v. van het besluit) (artikel 6.1 Wet ruimtelijke ordening)

B&W

M

MW

M&O

6.2.02

Alle voorbereidende en uitvoerende werkzaamheden m.b.t. structuurvisies, bestemmingsplannen, projectbesluiten en voorbereidingsbesluiten (Wet ruimtelijke ordening en Besluit ruimtelijke ontwikkeling)

B&W

M

Het vaststellen van een structuurvisie, een bestemmingsplan en een voorbereidingsbesluit is een bevoegdheid van de gemeenteraad. Het wijzigen dan wel uitwerken van een bestemmingsplan is een bevoegdheid van het college

M&O

6.2.03

Voorbereidende en uitvoeringshandelingen m.b.t. subsidieaanvragen in het kader van beeldbepalende panden/gemeentelijke monumenten en gebiedsgerichtbeleid (subsidieverordening en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht)

B&W

M

MW

Passend binnen door raad vastgestelde programmabegroting

M&O

6.2.04

Besluiten tot koop en verkoop van gemeentelijke eigendommen (artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet)

B&W, Bgm

M

Passend binnen de algemene voorwaarden voor de verkoop van onroerende zaken; Passend binnen het budget; Tot een maximum van € 100.000

M&O

6.2.05

Verlenen van vergunning voor tijdelijk verhuur van koopwoningen (artikel 15 Leegstandwet)

B&W

M

TL

M&O

6.2.06

Besluiten tot verhuur of in gebruik geven van aan de gemeente in eigendom behorende zaken (artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet)

B&W, Bgm

M

MW

Medewerker alleen bevoegd tot ondertekening en niet tot nemen besluit.

M&O

6.2.07

Verlenen van opties inzake verkoop van onroerende zaken

B&W

M

BM-A SM-C

Schriftelijk vastleggen en voorzien van termijn.

M&O

6.2.08

Vertegenwoordiging gemeente bij het passeren van (notariële) akten, die betrekking hebben op het verwerven, vervreemden of ruilen van onroerende zaken, en aangaan van overeenkomsten inzake huur of in gebruik geven van onroerend goed, inclusief legalisatie handtekening (artikel 171 Gemeentewet)

Bgm

M

BM-A

Geen mandatering aan medewerker indien het koop c.q. verkoop betreft in het kader van bedrijfsterreinen

M&O

6.2.09

Ondertekenen van de planschadeovereenkomst (artikel 6.4 Wet ruimtelijke ordening)

B&W

M

M&O

6.2.10

Sluiten van bruikleen- en huurovereenkomsten voor gemeentelijke sportaccommodaties (artikel 160 en 171 Gemeentewet)

B&W, Bgm

M

MW

M&O

6.2.11

Uitvoering van de hardheidsclausule Notitie Groenbeleid 2011, zoals opgenomen in ‘afwijking van beleid’ en ‘verkoop voor een symbolisch bedrag’

B&W

M

Mandaat tot een verkoopwaarde van €10.000,-.

M&O

6.3

Team Samenleving

6.3.01

Voorbereidende en uitvoeringshandelingen m.b.t. subsidieaanvragen (subsidieverordening en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht)

B&W

M

MW

Het ondertekenen van correspondentie aan welzijnsinstellingen is voorbehouden aan de manager.

M&O

6.3.02

Verlenen en vaststellen van incidentele subsidies tot €10.000,- (subsidieverordening entitel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht))

B&W

M

Geldt niet in geval van weigering

M&O

6.3.03

Sluiten van bruikleen- en huurovereenkomsten voor gemeentelijke sportaccommodaties (artikel 160 en 171 Gemeentewet)

B&W, Bgm

M

MW

M&O

6.3.04

Verlenen van vrijstelling wegens het volgen van ander onderwijs (artikel 15 Leerplichtwet)

B&W

SM-D

M&O

6.3.05

Toezicht op de naleving van de Leerplichtwet

B&W

SM-D

M&O

6.3.06

Verstrekken van een vergoeding voor noodzakelijke vervoerskosten (artikel 4 Wet op het primair onderwijs en de Verordening leerlingenvervoer)

B&W

M

MW

De medewerker is gemandateerd vergoedingen te verstrekken tot een max. van € 1.000,-

M&O

6.3.07

Tijdelijk vaststellen van andere sluitingstijden of het bevelen van tijdelijke sluiting (artikel 2:30 APV)

Bgm

M

TL

BM-C

Het horecaconvenant dient als referentiekader te worden gehanteerd.

M&O

6.3.08

Via de Collectieve opdracht routeervoorziening (CORV) berichten versturen en notificaties ontvangen

B&W

BM-C

Deze machtiging is alleen van toepassing op de beleidsadviseurs openbare orde en veiligheid, met inachtneming van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving.

M&O

6.3.09

Via de Collectieve opdracht routeervoorziening (CORV) zorgmeldingen van politie afhandelen

B&W

BM-C

Deze machtiging is alleen van toepassing op de beleidsadviseurs openbare orde en veiligheid, met inachtneming van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving.

M&O

6.3.10

Ondertekenen van besluiten tot het opleggen van een huisverbod

Bgm

HOvJ

M&O

7.

GEBIEDSTEAM SOCIAAL DOMEIN

7.1

Team intern

7.1.01

Nemen van besluiten o.g.v.:

• de Participatiewet;

• het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004;

• de Wet inkomensvoorzieningen oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

• de Wet inkomensvoorzieningen oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

• de Wet inburgering

B&W

PD

TL SM-B SM-C SM-D VM-B

De medewerker VM-B is niet gemandateerd voor het nemen van besluiten op aanvragen levensonderhoud.

GB

7.1.02

Vertegenwoordiging gemeente bij het passeren of royeren van hypotheekakten in het kader van de Participatiewet, Wet werk en bijstand en Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (artikel 171 Gemeentewet)

Bgm

PD TL

GB

7.2

Team extern

7.2.01

Verstrekken dan wel weigeren van ondersteuning op basis van de Wet maatschappelijk ondersteuning 2015

B&W

PD

TL SM-B SM-C

SM-C is niet gemandateerd voor:

a. aanvraag die (deels) afgewezen wordt;

b. toepassing van hardheidsclausule;

c. toekennen van woonvoorziening voor meer dan € 10.000 (incl. BTW)

d. voorzieningen waarvoor een combinatie plaatsvindt met één of meer van de volgende codes of daaraan soortgelijke coderingen: Individuele begeleiding Specialistisch (Beg2), Logeren zwaar (GZ94), Dagbesteding zwaar (DB3);

e. aanvragen die deel uitmaken van meerdere gecombineerde aanvragen vanuit één gezin

GB

7.2.02

Sluiten van bruikleenovereenkomsten i.v.m. de Wet maatschappelijke ondersteuning (artikel 160 en 171 Gemeentewet)

B&W, Bgm

PD TL

Het sluiten van de overeenkomst moet nodig zijn i.v.m. een besluit op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning

GB

7.2.03

Verlenen/verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart (artikel 49 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer)

B&W

PD

TL SM-B SM-C

Weigering is alleen gemandateerd aan teamleider en SM-B

GB

7.2.04

Toegang Jeugdhulp via de gemeente, melding hulpvraag, registratie van de ontvangst van de hulpvraag of verwijzing, verzamelen van gegevens en maken van een afspraak voor een gesprek en zo spoedig mogelijk treffen van een tijdelijke maatregel in spoedeisende gevallen

B&W

GS PD TL

BM-C SM-B

GB

7.2.05

Vooronderzoek, verrichten van onderzoek op basis van een gezinsplan naar de hulpvraag, het gewenste resultaat en mogelijke oplossingsrichtingen op grond van de verordening als bedoeld in artikel 2.9 Jeugdwet

B&W

GS PD TL

BM-C, SM-B

GB

7.2.06

Voeren van het gesprek met de jeugdige of zijn/haar ouders/verzorgers of in overleg hiervan afzien op grond van de verordening als bedoeld in artikel 2.9 Jeugdwet

B&W

GS PD TL

BM-C, SM-B

GB

7.2.07

Opstellen van het gespreksverslag en (indien noodzakelijk) gezinsplan en het verstrekken hiervan van de jeugdige/ouders op grond van de verordening als bedoeld in artikel 2.9 Jeugdwet

B&W

GS PD TL

BM-C, SM-B

GB

7.2.08

Ontvangen van een schriftelijke aanvraag om niet vrij toegankelijke ondersteuning op grond van de verordening als bedoeld in artikel 2.9 Jeugdwet

B&W

GS PD TL

BM-C, SM-B

Het verslag dat door de jeugdige/gezinssysteem en de gebiedsteammedewerker ondertekend is geldt als aanvraag.

GB

7.2.09

Afgeven van een beschikking tot verstrekking van een niet vrij toegankelijke voorziening op grond van de verordening als bedoeld in artikel 2.9 Jeugdwet

B&W

GS

PD TL

BM-C, SM-B

GB

7.2.10

Verstrekken van een persoonsgebonden budget op grond van de verordening als bedoeld in artikel 2.9 Jeugdwet

B&W

GS

PD TL

BM-C, SM-B

Met inachtneming van de vastgestelde beleidsregels Jeugd behorende bij de verordening als bedoeld in artikel 2.9 Jeugdwet

GB

7.2.11

Herziening en intrekking van de voorziening en terugvordering van ten onrechte genoten maatwerkvoorziening in natura op grond van de verordening als bedoeld in artikel 2.9 Jeugdwet

B&W

GS

PD TL

BM-C, SM-B

GB

7.2.12

Nemen van een besluit met toepassing van de hardheidscausule op grond van de verordening als bedoeld in artikel 2.9 Jeugdwet

B&W

PD TL

GB

7.2.13

Weigeren van een voorziening op grond van de weigeringsgronden genoemd in de jeugdwet

B&W

PD TL

Met inachtneming van de vastgestelde beleidsregels Jeugd behorende bij de verordening als bedoeld in artikel 2.9 Jeugdwet

GB

7.2.14

Informeren over eventuele ouderbijdrage en de vervolgprocedure en het vragen van toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens

B&W

PD TL

GB

7.2.15

Via de Collectieve opdracht routeervoorziening (CORV) berichten versturen en notificaties ontvangen

B&W

BM-C, SM-B

Met inachtneming van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en een bewerkersovereenkomst tussen het college van de gemeente Ooststellingwerf en bewerker. De bewerker neemt op grond van de bewerkersovereenkomst alle passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of enige vorm van onrechtmatige verwerking.

GB

7.2.16

Via de Collectieve opdracht routeervoorziening (CORV) zorgmeldingen van politie afhandelen

B&W

AMHK Veilig Thuis Fryslân, BM-C, SM-B

Met inachtneming van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en een bewerkersovereenkomst tussen het college van de gemeente Ooststellingwerf en bewerker. De bewerker neemt op grond van de bewerkersovereenkomst alle passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of enige vorm van onrechtmatige verwerking. Directeur AMHK/Veilig Thuis Fryslân kan met betrekking tot de bevoegdheid in 13 ondermandaat verlenen aan de onder hem ressorterende functionarissen.

GB

7.2.17

Aanvragen rechterlijke machting voor gesloten plaatsing jeugdhulp in het vrijwillig kader (artikel 6.1.8 Jeugdwet)

B&W

SM-B

In geval van een aanvraag binnen kantoortijden. Het gehele pakket van benodigde handelingen, met uitzondering van het zetten van de handtekening, wordt uitbesteed aan een van de GI’s

GB

7.2.18

Aanvragen rechterlijke machtiging voor gesloten plaatsing jeugdhulp in het vrijwillig kader (artikel 6.1.8 Jeugdwet).en vertegenwoordigen van de gemeente bij de rechtbank op de hoorzitting over de machtiging (artikel 6.1.10 Jeugdwet)

B&W

Regie-centrum Bescher-ming en Veilig-heid

In geval van een spoedaanvraag buiten kantoortijden

GB

8.

BUITENDIENST

8.001

Ondertekenen en verzenden van brieven die uitsluitend mededelingen en informatie bevatten van feitelijke aard (zgn. koude informatie), en verstrekken van eenvoudige statistische gegevens

B&W, Bgm

BL

Brieven mogen niet gericht zijn op rechtsgevolg en geen beleidsopvatting, beleidsvoornemen, beslissing of standpunt van een bestuursorgaan bevatten

BD

8.002

Alle handelingen en uitvoering van procedures die nodig zijn ter voorbereiding van besluitvorming

B&W, Bgm

BL

BD

8.003

Voeren van correspondentie, overleggen van (nadere) gegevens en verrichten van alle overige handelingen die nodig zijn ter verkrijging van subsidies voor diensten of werken

B&W

BL

BD

8.004

Beslissen op verzoeken om informatie op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie

B&W

BL

BD

8.005

Beslissen op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur

B&W

BL

BD

8.006

Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 2 CAR/UWO (aanstelling en arbeidsovereenkomst)

B&W

BL

BD

8.007

Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 3 CAR/UWO (salaris en vergoedingsregelingen)

B&W

BL

• geldt niet voor eigen functie;

• geldt niet voor artikel 3:4 lid 2; 3:28 lid 6; 3:29 lid 2; 3:36 lid 4.

BD

8.008

Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 4 CAR/UWO (arbeidsduur en werktijden)

B&W

• geldt niet voor eigen functie;

• geldt niet voor artikel 4:7 en 4:9

BD

8.009

Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 6 CAR/UWO (vakantie, vakantietoelage en verlof)

B&W

BL

• geldt niet voor eigen functie;

• verplichte advisering van personeelsconsulent;

• geldt niet voor de artikelen 6:2:1 lid 5; 6:4:2 lid 8; 6:4:4 lid 3 en 6:5:7;

• mandaat bedrijfsleider geldt voor eigen afdeling

BD

8.010

Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 7 CAR/UWO (aanspraken bij ziekte)

B&W

BL

• geldt niet voor eigen functie;

• geldt niet voor de artikelen 7:2; 7:2:1; 7:2:6; 7:8; 7:12 lid 2; 7:13:1, 7:13:2; 7:14; 7:15:1; 7:16; 7:18; 7:18:1; 7:21; 7:22;

• protocol ziekteverzuim dient in acht genomen te worden

BD

8.011

Nemen van besluiten o.g.v. hoofdstuk 8 CAR/UWO (ontslag), artikelen: 8:1 (ontslag op verzoek); 8:2 (ontslag wegens ouderdomspensioen); 8:12 (ontslag uit een tijdelijke aanstelling of urenuitbreiding)

B&W

BL

• geldt niet voor eigen functie;

• geldt niet voor artikel 8:12 lid 6

BD

8.012

Nemen van besluiten o.g.v. hoofdstuk 15 CAR/UWO (overige rechten en plichten), artikelen: 15:1:11 (andere werkzaamheden); 15:1:15 (beoordeling); 15:1:23 (schadevergoeding); 15:1:24 (gebruik motorrijtuig); 15:1:26 (opleiding); 15:1:27 (idem, beneden 18 jaar)

B&W

BL

geldt niet voor eigen functie

BD

8.013

Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 17 CAR/UWO (opleiding en ontwikkeling)

B&W

BL

geldt niet voor eigen functie

BD

8.014

Nemen van besluiten o.g.v. hoofdstuk 18 CAR/UWO (verplaatsingskosten)

B&W

BL

• geldt niet voor eigen functie; • geldt niet voor artikel 18:1:13

BD

8.015

Besluiten tot aangaan, wijzigen en opzeggen van overeenkomsten (danwel verlenen van opdrachten) tot:

1. werken;

2. leveringen;

3. diensten. (artikel 160 Gemw. lid 1 sub e)

B&W, Bgm

BL, PL, PVM'er

Dient te vallen:

• binnen taken van gemandateerde;

• binnen begroting, budgetten van de afdeling of door Raad beschikbaar gestelde kredieten en investeringsruimten;

• binnen geldend inkoop- en aanbestedingsbeleid en Regeling productverantwoordelijke medewerker. Artikel 169 Gemeentewet moet in acht genomen worden. Besluit om Europese aanbestedingen te volgen is niet gemandateerd.

8.016

Aangaan van overeenkomsten (danwel verlenen van opdrachten) tot:

1. werken;

2. leveringen;

3. diensten. (artikel 171 Gemw)

B&W, Bgm

BL, PL, PVM'er

Dient te vallen:

• binnen taken van de gemandateerde;

• binnen begroting, budgetten van de afdeling of door Raad beschikbaar gestelde kredieten en investeringsruimten;

• binnen geldend inkoop- en aanbestedingsbeleid en Regeling productverantwoordelijke medewerker. Artikel 169 Gemeentewet moet in acht genomen worden. Besluit om Europese aanbestedingen te volgen is niet gemandateerd.

BD

8.017

Besluiten tot aangaan, wijzigen en opzeggen van verwerkersovereenkomsten

B&W

BL

ALLE

8.018

Aangaan, wijzigen en opzeggen van verwerksovereenkomsten

B

BL

ALLE

8.019

Vastleggen van rechten en het innen van gelden in het kader van de Regeling product verantwoordelijke medewerker

B&W, Bgm

BL, PL, PVM'er

BD

8.020

De bevoegdheid tot het nemen van alle maatregelen noodzakelijk ter handhaving van overeenkomsten/contracten in algemene zin tot aan de beslissing om naar de rechter te gaan

B&W, Bgm

BL, PL, PVM'er

Overleg met de portefeuillehouder is vereist.

BD

8.021

Burgers aanzeggen het gemeentehuis en gebouwen in eigendom van de gemeente te verlaten (artikel 160 Gemeentewet)

B&W

BL

B&W dient zo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld te worden.

BD

8.022

Doen van aangifte bij de politie namens de gemeente

Bgm

BL

MW

College informeren bij betrokkenheid van één of meerdere medewerkers van de gemeente.

BD

8.023

Vertegenwoordiging bestuursorgaan (inclusief opstellen van een verweerschrift) bij:

• hoorzittingen inzake door de burger ingediende bedenkingen of zienswijzen;

• hoorzittingen commissie bezwaarschriften;

• hoorzittingen Gedeputeerde Staten van Fryslan (bv. bij bestemmingsplanprocedures);

• hoorzittingen publiekrechtelijke rechtsgedingen

B&W, Bgm

BL

Tenzij specifiek machtiging is verleend. Hieronder valt tevens de bevoegdheid om voorbereidende handelingen te verrichten en het voeren van verweer in die gevallen dat de gemeente in procedure wordt betrokken.

BD

8.024

Vertegenwoordiging van het bestuursorgaan op hoorzittingen in civielrechtelijke rechtsgedingen

B&W, Bgm

BL

Tenzij specifiek machtiging is verleend en eventueel naast verplichte procureurstelling.

BD

8.025

In rekening brengen van kosten verbonden aan werken c.q. werkzaamheden voor derden verricht

B&W

BL

MW

BD

8.026

Verplichtingen aangaan met derden om calamiteiten te bestrijden of te voorkomen

Bgm

BL, (deel) PVM'er, eerstelijns geconsig-neerde

BD

9.

OWO Beheerorganisatie vastgoedinformatie

9.1.01

Geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren van belastingen (artikel 255 lid 5 Gemeentewet)

B&W

GS

M

IA

De invorderingsambtenaar dient vooraf overleg te plegen met de manager. De genomen besluiten worden in een overzicht na afloop van ieder (kalender)kwartaal ter informatie voorgelegd aan het college.

OWO BVI

9.1.02

Horen/afdoen/besluiten op bezwaarschriften, verdagen van beslissingen op bezwaarschriften, voeren van beroepsprocedures, aanwijzen van een (WOZ)belanghebbende, indienen van een verweerschrift en verstrekken van gegevens aan belanghebbende (Wet op de waardering onroerende zaken)

HA

GS

AO-A, AO-B, SM-C, SM-D

De uitoefening van dit mandaat beperkt zich tot de taak en functie van de medewerker waarop deze bevoegdheid betrekking heeft. Het afdoen en besluiten op bezwaarschriften kan niet worden gedaan door dezelfde medewerker die het bestreden besluit in mandaat heeft genomen.

OWO BVI

9.1.03

Verlenen van kwijtschelding

IA

GS

AO-A, AO-B, SM-D

Geen ondermandaat mogelijk

OWO BVI

9.1.04

Toepassen van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 63 en 66 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen (hardheidsclausule en kwijtschelding)

B&W

GS

HA, IA

De genomen besluiten worden in een overzicht na afloop van ieder (kalender)kwartaal ter informatie voorgelegd aan het college.

OWO BVI

9.1.05

Heffen van belastingen

HA

GS

AO-A, AO-B SM-C, SM-D, VI-B

OWO BVI

9.1.06

(Dwang)invorderen van belastingen

IA

GS

SM-D, MV-A

OWO BVI

9.1.07

Werkzaamheden m.b.t. de Wet op de Waardering Onroerende Zaken (WOZ)

HA

SM-C, AO-A, AO-B

OWO BVI

9.1.08

Inschrijven van documenten in het register en het opnemen van gegevens daarover in de registratie (artikel 5, 6, 7 en 8 Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken)

B&W

GS

M

SM-C

OWO BVI

9.1.09

Verstrekken van een bewijs van inschrijving (artikel 9 lid 1 sub a Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken)

B&W

GS

M, SM-C

SM-C kan geen 'ondermachtiging' verlenen.

OWO BVI

9.1.10

Verstrekken van afschriften of uittreksels van de in het register opgenomen gegevens en het verstrekken van een schriftelijke verklaring dat op het betreffende perceel geen beperkingen van toepassing zijn (artikel 9 lid 1 sub b en c Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken)

B&W

GS

M, SM-C, MV-B

De SM-C en MV-B kunnen geen 'ondermachtiging' verlenen.

OWO BVI

9.1.11

Beslissen op verzoeken om herstel van fouten, dan wel het ambtshalve herstellen van fouten (artikel 11 Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken)

B&W

GS

M

SM-C

OWO BVI

9.1.12

Werkzaamheden m.b.t. de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG)

B&W

GS

M, TL

SM-D, AO-A

Nader uitgewerkt in het collegebesluit 7 mei 2013 (zie bijlage).

OWO BVI

10.

OWO Backoffice Werk Inkomen en Zorg

10.1.01

Nemen van besluiten o.g.v.:

• de Participatiewet;

• de Wet Werk en bijstand;

• het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004;

• de Wet inkomensvoorzieningen oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

• de Wet inkomensvoorzieningen oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

• de Wet inburgering

B&W

GS

M

TL, SM-B, SM-D, AO-A

OWO BO WIZ

Lijst van vertegenwoordigers

Ambtenaren van de gemeente Ooststellingwerf gemachtigd om de gemeente en/of haar bestuursorganen te vertegenwoordigen bij zittingen van commissie van advies voor de bezwaarschriften en gerechtelijke instanties

Lijst van vertegenwoordigers

Ambtenaren van de gemeente Ooststellingwerf gemachtigd om de gemeente en/of haar bestuursorganen te vertegenwoordigen bij zittingen van commissie van advies voor de bezwaarschriften en gerechtelijke instanties

AFDELING MENS EN OMGEVING

Team Beheer en onderhoud

  • -

    de heer J. Sikkens

  • -

    de heer R. Hooijsma

  • -

    de heer A. Janssens

  • -

    de heer I. van der Reijnst

  • -

    de heer F. Visser

  • -

    de heer W. de Vlugt

  • -

    de heer J. de Vos

  • -

    de heer G. Warrink

Team Ruimte en Economie

  • -

    de heer J. Gropstra

  • -

    de heer mr. H.W.J. Jonker

  • -

    de heer P. Plantenga

  • -

    de heer B. Sieben

  • -

    de heer J. van Vaals

  • -

    de heer C. Veenstra

  • -

    de heer R. Westerveld

  • -

    mevrouw mr. T. Wuite

  • -

    de heer P.W. Rienstra

Team Samenleving

  • -

    mevrouw L. van der Waaij

  • -

    de heer A. Bijstra

  • -

    de heer H.J. Bouland

  • -

    mevrouw C. Brouwer

  • -

    mevrouw N. Flink

  • -

    de heer B.L. Heijs

  • -

    mevrouw S. Hiemstra

  • -

    mevrouw J. Hilbolling

  • -

    mevrouw R. Holwerda

  • -

    mevrouw M. Nijstad

  • -

    de heer A. van Riezen

  • -

    de heer D. van Ruler

  • -

    mevrouw H. Schaap

  • -

    mevrouw M. Schutte

  • -

    de heer M. Tel

  • -

    mevrouw J. Vellinga

AFDELING KLANT EN ORGANISATIE

Team Dienstverlening

  • -

    de heer H. Kroese

  • -

    de heer A. van der Duin

  • -

    mevrouw J. Hamminga-Winters

  • -

    mevrouw E. Janssens-Kunnen

  • -

    de heer G. de Kock

  • -

    de heer F. van der Veen

  • -

    mevrouw P. Werkman

Team Bedrijfsvoering

  • -

    de heer W. Waanders

  • -

    de heer C. van Bruggen

  • -

    de heer mr. H.K. Doedens

  • -

    mevrouw H.H. Kroes

  • -

    mevrouw mr. H. Kuik

  • -

    de heer T.P. Roos

  • -

    mevrouw H. v.d. Schaaf

  • -

    mevrouw M. Schilperoort

  • -

    de heer J.J. Siccama

  • -

    de heer J.J.H. Thije RA

  • -

    mevrouw R.M. van der Veen

  • -

    mevrouw drs. M.G. Verbeek

  • -

    mevrouw F. de Wit

OWO - BVI

  • -

    mevrouw M. Rutten

  • -

    mevrouw A. Beljaars

  • -

    mevrouw Y. Bouwmeester

  • -

    mevrouw G. de Haan

  • -

    de heer H. Hartstra

  • -

    de heer W. Huizinga

  • -

    de heer S. Hulsebos

  • -

    mevrouw G. Klaverboer-Bekhof

  • -

    de heer D. Maat

  • -

    mevrouw T. Matahelumual - Oppers

  • -

    mevrouw M. Talsma

  • -

    mevrouw L. Vervat - Sikma

GEBIEDSTEAMS

  • -

    mevrouw J. Reil

  • -

    mevrouw. A. Jonker

  • -

    mevrouw Y. Wanink

BUITENDIENST

  • -

    mevrouw T. van der Wijk

Bijlage 1 Mandaatbesluit uitvoering BAG 2013

Mandaatbesluit uitvoering BAG 2013