Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR480478
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR480478/1
Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen Ooststellingwerf 2018
Geldend van 05-01-2018 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2018
Intitulé
Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen Ooststellingwerf 2018Het college van burgemeester en wethouders van Ooststellingwerf;
gelet op de artikelen 6, 7, 8, 13 en 14 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, artikel 29 en 31 van de Invorderingswet 1990 in verbinding met de artikelen 231, tweede lid, onderdeel a, en derde lid, en 237 van de Gemeentewet, op artikel 160, eerste lid, onderdeel b, van de Gemeentewet, op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, alsmede op het betreffende artikel van de in de gemeente Ooststellingwerf geldende belastingverordeningen, waarin aan het college de bevoegdheid is toegekend nadere regels te geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de onderscheiden gemeentelijke belastingen;
besluit vast te stellen de volgende regeling:
Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen Ooststellingwerf 2018.
Artikel 1. Algemene bepaling
-
1. Deze regeling geeft uitvoering aan de artikelen 6, 7, 8, 13 en 14 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, artikel 31 van de Invorderingswet 1990, artikel 160, eerste lid, onderdeel b, van de Gemeentewet, artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen in de belastingverordeningen van de gemeente Ooststellingwerf op grond waarvan het college van burgemeester en wethouders nadere regels kan geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de onderscheiden gemeentelijke belastingen.
-
2. Voor de toepassing van deze regeling worden rechten aangemerkt als gemeentelijke belastingen.
-
3. De op andere wijze geheven gemeentelijke belastingen bedoeld in artikel 233 van de Gemeentewet, worden voor de toepassing van deze regeling aangemerkt als bij wege van aanslag geheven belastingen, met dien verstande dat wordt verstaan onder de aanslag of de voorlopige aanslag: het gevorderde, onderscheidenlijk het voorlopig gevorderde bedrag. Artikel 2 blijft bij de op andere wijze geheven gemeentelijke belastingen buiten toepassing.
Artikel 2. Aangifte
-
1. De belastingplichtige voor de
- -
rioolheffing
- -
toeristenbelasting
- -
forensenbelasting
aan wie niet binnen 6 maanden na afloop van het belastingjaar of kalenderjaar een aangiftebiljet is uitgereikt of een aanslag is opgelegd, is gehouden binnen een maand na het verstrijken van die zes maanden bij de in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar een schriftelijk verzoek in te dienen om uitreiking van een aangiftebiljet.
- -
-
2. Als formulier van het aangiftebiljet rioolheffing wordt vastgesteld het formulier dat in overeenstemming is met het in bijlage RH1 opgenomen model.
-
3. Als formulier van het aangiftebiljet toeristenbelasting wordt vastgesteld het formulier dat in overeenstemming is met het in bijlage TB1 opgenomen model.
-
4. Als formulier van het aangiftebiljet forensenbelasting wordt vastgesteld het formulier dat in overeenstemming is met het in bijlage FB1 opgenomen model. Met betrekking tot de aangifte voor forensenbelasting op stacaravans wordt vastgesteld het in de bijlage FB2 opgenomen model.
-
5. Overeenkomstig het bepaalde in artikel 8 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen dienen de in het aangiftebiljet gevraagde gegevens duidelijk, stellig en zonder voorbehoud te worden ingevuld. Het aangiftebiljet wordt ondertekend en met de daarbij gevraagde bescheiden ingeleverd of toegezonden.
Artikel 3. Gebruik nachtverblijfregister voor de heffing van toeristenbelasting
Bij de vaststelling van feiten ten behoeve van de heffing van toeristenbelasting, kan de in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, bedoelde gemeenteambtenaar het door belastingplichtige bijgehouden nachtverblijfregister raadplegen.
Artikel 4. Voorlopige aanslag
-
1. De in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar legt een voorlopige aanslag op, indien het bedrag waarop de aanslag vermoedelijk zal worden vastgesteld, na verrekening van voorheffingen en reeds opgelegde voorlopige aanslagen, zulks naar zijn mening rechtvaardigt.
-
2. De bepaling van het bedrag van een voorlopige aanslag, die wordt vastgesteld in het tijdvak waarover de belasting wordt geheven, dan wel na het tijdstip waarop de belastingschuld is ontstaan kan
- a.
voor de toeristenbelasting worden bepaald op 95% van de meest recente belastingaanslag, met dien verstande dat daarbij op benaderende wijze rekening kan worden gehouden met wijzigingen in de wettelijke bepalingen betreffende de heffing van de gemeentelijke belasting alsmede met andere wijzigingen die voor de heffing van de gemeentelijke belasting van belang kunnen zijn;
- b.
voor de precariobelasting worden bepaald op 100% van de meest recente belastingaanslag, met dien verstande dat daarbij op benaderende wijze rekening kan worden gehouden met wijzigingen in de wettelijke bepalingen betreffende de heffing van de gemeentelijke belasting alsmede met andere wijzigingen die voor de heffing van de gemeentelijke belasting van belang kunnen zijn;
- c.
Ingeval de belastingplichtige aannemelijk maakt dat het bedrag waarop de aanslag vermoedelijk zal worden vastgesteld lager is dan het op de voet van het onder a en b berekende bedrag, wordt de voorlopige aanslag gesteld op dit lagere bedrag.
- a.
Artikel 5. Afvalstoffenheffing
-
1. Indien er sprake is van een perceel in de zin van de Verordening afvalstoffenheffing dat recreatief wordt gebruikt, wordt het tarief gesteld op het in de tarieventabel genoemde tarief behorende bij een perceel, bewoont door meer dan één persoon.
-
2. In afwijking van het eerste lid, kan de grondslag worden bepaald op een tarief voor een éénpersoonshuishouden, indien de belastingplichtige op het adres van inschrijving in de basisadministratie personen ook alleen verblijft en ook overigens kan worden aangetoond dat het perceel door belastingplichtige alleen wordt gebruikt.
-
3. Het bepaalde in lid 1 en 2 is aan de beoordeling van de in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar.
Artikel 7. Rioolheffing
-
1. Indien er sprake is van een woondeel en bedrijfsdeel dat gezamenlijk 1 watermeter gebruikt, wordt ten behoeve van het gebruikersgedeelte voor het bedrijf de grondslag verlaagd met 45 m3 wanneer sprake is van een éénpersoonshuishouden, met 90 m3 bij een tweepersoonshuishouden en met 135 m3 bij een meerpersoonshuishouden.
-
2. Indien er geen waterverbruik vermeld staat op de opgave van Vitens ten behoeve van het belastingjaar, zal worden volstaan met de opgave van het voorgaande jaar.
-
3. Indien er sprake is van een perceel in de zin van de Verordening rioolheffing dat recreatief wordt gebruikt, wordt het tarief gesteld op het in de tarieventabel genoemde tarief voor recreatiewoningen.
-
4. Bij een bedrijfsverzamelgebouw waarbij geen sprake is van afzonderlijke watermeters kan het aantal kubieke meters water naar rato worden verdeeld, danwel het volledige aantal m3 in rekening worden gebracht bij de eigenaar.
Artikel 6. Rente
-
1. Het percentage van de invorderingsrente is het percentage dat ingevolge artikel 29 van de Invorderingswet 1990 voor het betreffende kalenderkwartaal voor de rijksbelastingen is vastgesteld.
-
2. Bij de invordering van de gemeentelijke belastingen vindt de ministeriële regeling bedoeld in artikel 31 van de Invorderingswet 1990 overeenkomstige toepassing.
-
3. In afwijking van de in het eerste lid bedoelde regeling wordt geen invorderingsrente in rekening gebracht indien deze in totaal een bedrag van € 23,00 niet te boven gaat.
Artikel 7. Inwerkingtreding
-
1. Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2018.
-
2. Het besluit “Uitvoeringsregeling met betrekking tot de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen in de gemeente Ooststellingwerf” van 10 juli 2008 wordt ingetrokken met ingang van de datum van inwerkingtreding van dit besluit.
Artikel 8. Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen Ooststellingwerf 2018.
Ondertekening
Bijlage behorende bij de Model Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen Ooststellingwerf 2018
Bijlage RH1: model voor het formulier van het aangiftebiljet rioolheffing
Behorende bij besluit van het college van 19 december 2017.
De secretaris.
AANGIFTEFORMULIER RIOOLHEFFING GEMEENTE OOSTSTELLINGWERF BELASTINGJAAR <JAAR>
Datum van uitreiking: Na invulling en ondertekening
terugzenden vóór:
1.Naam hoofdgebruiker : |
|
Adres : |
|
Postcode : |
|
Woonplaats : |
|
Telefoonnummer : |
|
2.Adres van het op de riolering aangesloten eigendom: |
|
3.Wat is de aard van bovenvermeld eigendom? 3. (bijvoorbeeld agrarisch, industrie enz.) |
|
4.Op basis van de afrekening van Vitens die u in het jaar <jaar> heeft ontvangen, is de hiernaast vermelde hoeveelheid afgenomen water over geheel <jaar-1> berekend. |
___ m3 |
5.Is er een eigen watervoorzieningsinstallatie aanwezig? Zo ja, hoeveel water is er betrokken via de eigen watervoorzieningsinstallatie? |
JA / NEE ___ m3 |
6.Wordt de hoeveelheid water vermeld onder punt 4 en 5 geheel op de riolering geloosd? |
Punt 4: JA / NEE Punt 5: JA / NEE |
Zo nee, a.hoeveel water wordt (bij benadering) wel op de riolering geloosd? b.heeft de hoeveelheid onder a. alleen betrekking op het huishouden? c.ingeval, er sprake is van een agrarisch object, wordt het afvalwater voor het schoonmaken van melktanks e.d. op de riolering geloosd? Zo ja, wat is de geschatte hoeveelheid? Is deze hoeveelheid begrepen in de hoeveelheden vermeld onder punt 6a? |
___ m3 JA / NEE JA / NEE ___ m3 JA / NEE |
7.Opmerkingen / toelichting: |
|
Ondergetekende verklaart dat hij/zij de gevraagde gegevens naar waarheid en zonder voorbehoud
heeft ingevuld.
(Plaats) (Datum)
(Handtekening)
Bijlage behorende bij de Model Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen Ooststellingwerf 2018
Bijlage TB1: model voor het formulier van het aangiftebiljet toeristenbelasting
Behorende bij besluit van het college van 19 december 2017.
De secretaris.
AANGIFTEFORMULIER TOERISTENBELASTING <JAAR>
GEMEENTE OOSTSTELLINGWERF
Datum van uitreiking : ddmmjjjj Na invulling en ondertekening
terugzenden vóór: ddmmjjjj
1.Naam : |
|
Adres : |
|
Postcode : |
|
Woonplaats : |
|
2.Naam bedrijf : |
|
Telefoon : |
|
E-mail adres : |
|
3.Soort verblijfsgelegenheid |
0 Hotel, pension en/of kamerverhuur, B&B (punt 5) 0 Groepsaccommodatie/kampeerboerderij (punt 6) 0 Zomerhuisjes/vakantiebungalows (punt 7) 0 (Mini-)Camping (punt 8) |
4.Adresgegevens van de verblijfsgelegenheid 4. PLAATS : 4. STRAAT OF STREEK : 4. HUISNUMMER : |
|
5.Hotel, pension en/of kamerverhuur 5. Aantal kamers 5. Totaal aantal slaapplaatsen 5. Totaal aantal overnachtingen in <JAAR> waarvoor de belasting is verschuldigd |
|
6.Groepsaccommodatie/kampeerboerderij 6. Totaal aantal slaapplaatsen 6. Totaal aantal overnachtingen in <JAAR> waarvoor de belasting is verschuldigd |
|
7.Zomerhuisjes/vakantiebungalows 7. Aantal zomerhuisjes 7. Totaal aantal slaapplaatsen 7. Totaal aantal overnachtingen in <JAAR> waarvoor de belasting is verschuldigd Wordt de woning naast verhuur (ook) voor eigen doeleinden gebruikt Zo ja, wat is de aard van het gebruik 8.(Mini-)Camping a.Aantal (vaste) jaarplaatsen Periode: 6 – 12 maanden * b.Aantal (vaste) seizoenplaatsen Periode: 0 – 6 maanden * c.Voorseizoen (week 14 tot en met 27) ** d.Totaal aantal overnachtingen door onderverhuur in <JAAR> waarvoor de belasting is verschuldigd e.Aantal (overige) niet vaste plaatsen Totaal aantal overnachtingen in <JAAR> waarvoor de belasting is verschuldigd f.Aantal camperplaatsen Totaal aantal overnachtingen in <JAAR> waarvoor de belasting is verschuldigd |
______ ______ ______ ja / nee ________________________________________ ______ ______ ______ waaronder _ onderkomens met 3 of minder slaapplaatsen _ onderkomens met meer dan 3 slaapplaatsen _ waaronder _ onderkomens met 3 of minder slaapplaatsen _ onderkomens met meer dan 3 slaapplaatsen ______ ______ |
9.Opmerkingen : |
|
Ondergetekende verklaart de bovenstaande gegevens zonder voorbehoud en naar waarheid te hebben ingevuld
(Plaats) (Datum)
(Handtekening)
Bijlage behorende bij de Model Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen Ooststellingwerf 2018
Bijlage FB1: model voor het formulier van het aangiftebiljet forensenbelasting
Behorende bij besluit van het college van 19 december 2017.
De secretaris.
AANGIFTEFORMULIER FORENSENBELASTING GEMEENTE OOSTSTELLINGWERF
BELASTINGJAAR <JAAR>
Datum van uitreiking : ddmmjjjj
Betreft het perceel :
Na invulling en ondertekening terugzenden vóór: ddmmjjjj
(Aangifteformulier ter voldoening aan het bepaalde in de verordening op de heffing en invordering van een forensenbelasting in de gemeente Ooststellingwerf)
1.Naam : |
|
Adres : |
|
Woonplaats : |
|
e-mail adres : |
|
Telefoonnummer: |
BSN: |
2.Heeft u voor u of uw gezin gedurende het jaar <JAAR> voor meer dan negentig dagen van dat jaar in de gemeente Ooststellingwerf een gemeubileerde woning beschikbaar? |
JA / NEE |
3.Zo ja, welke woning? PLAATS : STRAAT : HUISNUMMER: |
|
4.Indien de vraag onder 2 met "neen" is beantwoord, terwijl de in de aanhef genoemde woning wel uw eigendom is, voor welke doeleinden wordt de woning dan gebruikt? |
|
5.Wordt de woning (eventueel naast eigen gebruik) aan derden verhuurd? |
JA / NEE |
6.Opmerkingen : |
|
(Plaats) (Datum)
(Handtekening)
Bijlage behorende bij de Model Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen Ooststellingwerf 2018
Bijlage FB2: model voor het formulier van het aangiftebiljet forensenbelasting stacaravans
Behorende bij besluit van het college van 19 december 2017.
De secretaris.
AANGIFTEBILJET FORENSENBELASTING STACARAVANS <JAAR>
Gegevens eigenaar/gebruiker:
Naam:
Adres:
Postcode en plaats:
Geboortedatum: ……………………………………………………………………………………..
Telefoonnummer werk: …………………………… Privé: ……………………………………
BSN: …………………..
Gegevens (sta)caravan:
Naam camping …………………………………….. Plaatsnummer: ………………………………….
Soort caravan O stacaravan O toercaravan O anders, nl …………………………………….
Bouwjaar/ouderdom ………………………………. Merk/type ………………………………………
Aankoopdatum ……………………………………. Aankoopprijs € …………………………………
Bereikbaarheid standplaats: O via openbare weg O anders, nl …………………………………….
Indeling: Aantal woonvertrekken …………………………………………………………………...
Aantal slaapkamers …………… Aantal slaapplaatsen ……………………………
Voorzieningen Keukenblok O ja O nee
Toiletruimte O ja O nee
Chemisch toilet O ja O nee
Wasgelegenheid O ja O nee
Isolatie Buitenwanden O ja O nee
Dak O ja O nee
Beglazing O ja O nee
Elektriciteit Aansluiting op het net O ja O nee
Accu/aggregaat O ja O nee
Water Waterleiding O ja O nee
Watertank O ja O nee
Anders, nl ………………………………
Warmwater- Boiler O ja O nee
voorziening Geiser O ja O nee
Gas Gasleiding O ja O nee
Gasflessen O ja O nee
Riolering Aansluiting O ja O nee
Septic tanks O ja O nee
Chemisch O ja O nee
Afmeting stacaravan Lengte …..………… Breedte ……….…… Hoogte ………………
Afmeting eventuele aan- Lengte …..………… Breedte ……….…… Hoogte ………………
en bijbouw Lengte …..………… Breedte ……….…… Hoogte ………………
Gegevens gebruik:
Hebt u buiten de gemeente uw hoofdverblijf? O ja O nee
Houdt u deze (sta)caravan gedurende het kalenderjaar meer
dan 90 dagen ter beschikking van uzelf of uw gezin? O ja O nee
Indien bovenstaande vraag met “nee” is beantwoord, terwijl de genoemde (sta)caravan wel uw eigendom is, voor welke doeleinden (bijvoorbeeld verhuur) wordt de (sta)caravan wel gebruikt?
…………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………..
Ruimte voor opmerkingen/aanvullingen
…………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………..
Ondergetekende verklaart alle vragen volledig, zonder voorbehoud en naar waarheid te hebben beantwoord.
Plaats ………………………………. Datum ………………………………
Handtekening ………………………
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl