Regeling vervallen per 01-01-2015

NOTITIE REINTEGRATIE-AANBOD ANW EN NUGGEMEENTE OOSTSTELLINGWERF

Geldend van 01-01-2005 t/m 31-12-2014

Intitulé

NOTITIE REINTEGRATIE-AANBOD ANW EN NUGGEMEENTE OOSTSTELLINGWERF

Notitie samenwerkende gemeenten; Weststellingwerf, Skarsterlân, Heerenveen en Ooststellingwerf november 2004 

Artikel 1

1. Inleiding

Gemeenten hebben sinds januari 2002 de taak om ook niet-uitkeringsgerechtigden (Nuggers) en personen met een uitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet (Anw-ers) indien nodig een traject aan te bieden. In de Wet werk en bijstand (WWB) zijn daarover de volgende uitgangspunten vastgesteld:

• in de WWB is de taak voor de gemeente opgenomen om ook te voorzien in voorzieningen voor deze beide doelgroepen.;

• beide doelgroepen hebben een aanspraak op reïntegratiefaciliteiten en

• het aanbod moet de kortste weg naar werk zijn.

Binnen die uitgangspunten ligt het in de rede om het beroep op voorzieningen mogelijk te maken voor die Nuggers en Anw-ers die niet in staat worden geacht om zonder ondersteuning reguliere arbeid te verwerven.

2. Doelstelling voorzieningen voor Nuggers en Anw-ers

Uitgangspunt is dat het aanbod aan Nuggers en Anw-ers leidt tot reïntegratie op de arbeidsmarkt. In die zin wijkt de doelstelling niet af van de algemene doelstelling van de WWB. Personen die willen herintreden op de arbeidsmarkt zijn soms gebaat bij een (kortdurend) traject omdat diploma’s en / of werkervaring verouderd zijn. Het zal voornamelijk gaan om personen die in het ‘oude’ beroep weer aan de slag willen.

3. Doelgroepen

3.1 Prioritaire doelgroepen

Binnen de categorie Nuggers en Anw-ers willen we de prioriteit leggen bij de drie onderstaande groepen:

• ‘oudkomers’;

• ex-nieuwkomers en

• ex-alleenstaande minderjarige asielzoekers (Ama’s).

3.2 Overige doelgroepen

3.2.1 Jongeren

Jongere niet WWB-gerechtigden komen in beginsel niet in aanmerking voor de voorzieningen voor Nuggers en Anw-ers, tenzij mogelijkheden tot scholing of arbeidsinschakeling langs de reguliere weg en / of door middel van ‘voorliggende voorzieningen’ ontbreken. Onder voorliggende voorzieningen worden bijvoorbeeld verstaan: reguliere opleidingstrajecten (al dan niet met toepassing van studiefinanciering of tegemoetkoming in de studiekosten), begeleiding via het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt(RMC), specifiek op de doelgroep gerichte initiatieven van het CWI enz. Van belang is wel dat de betreffende Nugger / Anw-er op een correcte manier wordt verwezen en overgedragen.

In deze notitie is bewust geen leeftijdsgrens aangegeven. Daar waar de Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW) nog een strikte leeftijdsgrens hanteerde, en jongeren tot 23 jaar per definitie niet tot de doelgroep Nuggers / Anw-ers behoorden, is dit thans losgelaten. Daarmee behoren, onder het regime van de WWB, alle jongeren die geen bijstandsuitkering genieten tot de doelgroep Nuggers / Anw-ers. Op dit moment zijn / worden diverse projecten (landelijk en regionaal) voor jongeren opgezet (en zijninmiddels van start gegaan) waarbij verschillende leeftijdsgrenzen worden gehanteerd. Criterium in dezen is dat te allen tijde de mogelijkheden in het reguliere circuit worden onderzocht. Als via de reguliere weg het doel (arbeidsinschakeling of, in voorkomende gevallen; ‘terug naar school’) niet kan worden gehaald of dat er geen adequate voorliggende voorziening voorhanden is, kan de gemeente overgaan tot het aanbieden van een traject op grond van de reïntegratieverordening WWB.

4. Aanbod

4.1 Instrumentarium

In het instrumentarium kan een onderscheid worden gemaakt naar doelmatig instrumentarium en flankerend instrumentarium. Het doelmatig instrumentarium zijn die voorzieningen en instrumenten die gezamenlijk het reïntegratietraject vormen (ofwel: directe reïntegratiekosten). Het flankerende instrumentarium zijn de voorwaardenscheppende voorzieningen; dus de zaken die ervoor zorgen dat de omstandigheden van de klant dusdanig zijn dat er geen belemmeringen zijn tot het volgen van een traject.

Flankerend instrumentarium

Instrument

Regeling

Voorziening

Kinderopvang

Wet kinderopvang (WK)

Gemeente vergoedt de ontbrekende werkgeversbijdrage

Dat niet alle reïntegratie-instrumenten worden ingezet voor de Nuggers en Anw-ers, heeft te maken met beleidskeuzes die de gemeente maakt en wordt dus niet ingegeven door wet- en regelgeving. Een belangrijke afweging is het financiële aspect. Op zowel de uitkeringslasten WWB (Inkomensdeel) als op de reïntegratiebudgetten (Werkdeel) is de gemeente 100% risicodrager. Doelmatigheid en noodzakelijkheid van het aanbod zijn derhalve belangrijke elementen om mee te nemen in de behandeling van een aanvraag (zie de nadere uitwerking in § 4.2). Dat niet alle reïntegratie-instrumenten worden ingezet voor de Nuggers en Anw-ers, heeft te maken met beleidskeuzes die de gemeente maakt en wordt dus niet ingegeven door wet- en regelgeving. Een belangrijke afweging is het financiële aspect. Op zowel de uitkeringslasten WWB (Inkomensdeel) als op de reïntegratiebudgetten (Werkdeel) is de gemeente 100% risicodrager. Doelmatigheid en noodzakelijkheid van het aanbod zijn derhalve belangrijke elementen om mee te nemen in de behandeling van een aanvraag (zie de nadere uitwerking in § 4.2).

4.2 Toepassing van de Reïntegratieverordening WWB

De gemeente is niet verplicht om de doelgroepen Nuggers en Anw-ers dezelfde voorzieningen aan te bieden als WWB-ers. Bovendien bespaart de gemeente geen uitkeringsgelden na een succesvol afgerond traject. Een en ander legitimeert het uitsluiten van Nuggers en Anw-ers van het gebruik van (een aantal) reïntegratievoorzieningen. Op grond van de bepalingen in de Reïntegratieverordening zijn de volgende instrumenten niet opengesteld voor Nuggers en Anw-ers, behoudens voor de hiervoor genoemdeprioritaire doelgroepen:

• Artikel 11: Detacheringsbanen

• Artikel 12: Loonkostensubsidies

• Artikel 14: Zorg en hulpverlening

5. Financiële gevolgen

Voor de ‘reguliere’ klantgroepen van de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid is het gebruikelijk dat alle kosten die gemaakt worden in verband met een reïntegratietraject worden vergoed vanuit de Werkdeel. Hierbij wordt uitgegaan van het beginsel dat betreffende klantgroepen een inkomen op het bestaansminimum hebben en derhalve niet in staat zijn deze kosten zelf te dragen. Het (gezins-) inkomen van een Nugger ligt naar alle waarschijnlijkheid op een hoger niveau, waarmee wij rekening mogen houden bij de verstrekking van de directe- en indirecte reïntegratiekosten. Het inkomen van een Anw-er daarentegen zal in de meeste gevallen gelijk zijn aan het sociaal minimum en dus vergelijkbaar met een bijstandsuitkering. In het volgende schema worden de directe en indirecte trajectkosten onderscheiden, waarbij de hoogte van de vergoeding welke door de gemeente wordt verstrekt en de eventuele eigen bijdrage van de klant worden aangegeven.

Directe reïntegratiekosten

Kostensoort

Eigen bijdrage Nugger

Eigen bijdrageAnw-er

Reïntegratie-kosten (*) 

Uit inkomen:1. bruto (gezins)inkomen minder dan  120% Wettelijk MinimumLoon (WML):- geen eigen bijdrage;2. bruto (gezins)inkomen 120% WML t / m 180% WML:- eigen bijdrage: 50% van de trajectkosten;3. bruto (gezins)inkomen meer dan 180% WML:- 100% van de trajectkosten (cliënt komt niet in aanmerking voor financiële ondersteuning voor reïntegratiekosten).Uit vermogen:De eigen bijdrage in de kosten van een reïntegratietrajectwordt verhoogd met de vermogensmiddelen die het vrij te laten bescheiden vermogen, zoals vastgesteld in de WWB, overschrijden. Voor de berekening van een overschrijding van het vermogen zijn de bepalingen in artikel 34 WWB en het gemeentelijk vermogensbeleid (vastgelegd in het Handboek ‘Schulinck’, Hoofdstuk B4, §B4.4) onverkort van toepassing.

IdemIdemIdemIdemIdem

Boeken

Bij trajectprijs inbegrepen, dus zelfde regime als hierboven

Idem

Uniform of ver-plichte beroepskleding

Idem

Idem

Verplichtinstrumentarium

Idem

Idem

Excursies enz.

Idem

Idem

Reiskosten

Idem, maximaal op basis van het tarief openbaar vervoer.

Idem

Indirecte reïntegratiekosten

Kostensoort

Vergoeding Nug

Vergoeding Anw

Kinderopvang

Bepalingen WK

Bepalingen WK

Verblijfskosten

Geen

Geen

Overige kosten (pc, papier etc)

Geen

Geen

(*) Wanneer het traject wordt gevolgd bij een Regionaal Opleidingsentrum (ROC) in het kader van de productovereenkomst (op grond waarvan burgers in het algemeen kosteloos educatie kunnen krijgen), wordt geen eigen bijdrage in rekening gebracht.

6. Uitvoeringsinstructies

• Kosten worden vergoed in het kader van de WWB, Hoofdstuk 2, § 2.1 en dekking vindt plaats via het Werkdeel.

• Voor de berekening van de draagkracht van een lid van een meer persoonshuishouden wordt het gezamenlijk (gezins)inkomen als uitgangspunt genomen.

• De eigen bijdrage wordt in beginsel altijd in rekening gebracht, tenzij de aanvrager van mening is dat diens inkomen lager of gelijk is aan de gestelde norm. De aanvrager dient dat door middel van bewijsstukken aan te tonen.

• Bovenstaande geldt voor alle Nuggers en Anw-ers, dus ook voor de prioritaire doelgroepen.

7. Trajecteisen

• Een reïntegratietraject voor Nuggers en Anw-ers is niet aan de orde indien de aanvrager een werkweek heeft met een omvang van 12 of meer uren per week.

• Bij een omvang van minder dan 12 uur behoort een reïntegratietraject tot de mogelijkheden.

Arbeidsmarktrelevantie en noodzakelijkheid van het te volgen traject dienen in de werkintake van het CWI te worden vastgesteld. Over de inhoud van het advies kan in overleg worden getreden met het CWI.

Het reïntegratietraject dient te voorzien in de kortste weg naar regulier werk.

De kortste weg is maximaal twee jaar, afhankelijk van de duur van werkloosheid (beleidsnotitie Reïntegratie WWB).

Scholing op HBO-niveau is uitsluitend mogelijk indien de scholing of opleiding wordt gegeven in een specifiek op werklozen gericht project, beroepsgericht is, en maximaal 2 jaar duurt.

Trajecten voor Nuggers en Anw-ers vallen onder de percelen die worden aanbesteed.

De gemeente kan aanvullend op een reïntegratietraject of in plaats van een reïntegratietraject scholing aanbieden als scholing;             

- binnen een reïntegratietraject kan worden gefaciliteerd en een beroeps- of praktijkgericht karakter heeft en wordt gevolgd in combinatie met een leerwerkplek;            

- leidt tot een baantoezegging (garantie) door een werkgever;            

- op korte termijn de kans op arbeidsinschakeling aantoonbaar wordt verbeterd.

De klantmanager beoordeelt op grond van de individuele situatie of van genoemde omstandigheden sprake is.

8. Rechten en plichten

8.1 Terugbetalingsclausule

In tegenstelling tot de reeds bestaande klantgroepen, beschikt de gemeente in geval van Nuggers en Anw-ers niet over sanctiemogelijkheden bij gebleken onwelwillendheid. Deelname aan een reïntegratietraject geschiedt bij deze doelgroep op basis van een grote mate van vrijwilligheid.

Nuggers en Anw-ers hebben dezelfde rechten op een adequate behandeling en begeleiding bij hun reintegratie als de reguliere klantgroepen. Er zijn voor Nuggers en Anw-ers geen plichten die voortvloeien uit het ontvangen van een uitkering. In het geval reïntegratiemiddelen worden ingezet, ontstaat voor de betrokkene wel een plicht dat alle inspanningen worden gepleegd die nodig zijn voor het laten welslagen van het traject. Teneinde de trajecten niet te vrijblijvend te laten zijn, kan het college, op grond van artikel 6, 3e lid, van de Reïntegratieverordening WWB, ervoor kiezen een terugbetalingsclausule van toepassing te laten zijn op de trajectovereenkomsten met Nuggers en Anw-ers. Het college maakt in dit geval van haar bevoegdheid gebruik op de navolgende wijze.

Bij verwijtbaar vroegtijdig beëindigen van het reïntegratietraject door de verzoeker, is deze aan de gemeente een bedrag verschuldigd is van 75% van de in verband met het reïntegratietraject aangegane financiële verplichtingen door de gemeente. De verwijtbaarheid wordt beoordeeld door de medewerker van de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid, daarin geadviseerd door het reïntegratiebedrijf indien deze partij is geweest in de uitvoering van de trajectovereenkomst.