Regeling vervallen per 02-05-2019

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Oostzaan 2016

Geldend van 28-05-2016 t/m 01-05-2019

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Oostzaan 2016

Artikel 1: Definities

Alle begrippen die in deze Verordening gebruikt worden en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Jeugdwet, de Participatiewet en de Algemene wet bestuursrecht (Awb)

Deze Verordening verstaat onder:

het college:

het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oostzaan

de gemeenteraad:

de gemeenteraad van Oostzaan;

de gemeente:

de gemeente Oostzaan;

contactambtenaar:

de ambtenaar van de afdeling Beleid & Regie die hiertoe is aangewezen;

sociaal domein:

Onderwerpen die gericht zijn op maatschappelijke ontwikkelingen van inwoners van gemeente Oostzaan. Denk hierbij aan onderwerpen als: (zelfstandig) wonen, werken en actief betrokken zijn bij de maatschappij, opgroeien, naar school gaan, zelfstandig worden, ziek worden en het leven met een ziekte of beperking.

Adviesraad Sociaal Domein:

een adviesorgaan bestaande uit vertegenwoordigers van de inwoners gemeente Oostzaan die het college en de gemeenteraad adviseert over de beleidsvorming en uitvoering op alle onderwerpen binnen het sociaal domein.

de secretaris:

de secretaris van de Adviesraad Sociaal Domein;

de voorzitter:

de voorzitter van de Adviesraad Sociaal Domein.

Artikel 2: Reikwijdte van de Verordening

Deze verordening is van toepassing op de organisatie van de door de gemeenteraad ingestelde Adviesraad Sociaal Domein.

Artikel 3: Taak Adviesraad Sociaal Domein

De Adviesraad Sociaal Domein heeft als taak het college en de gemeenteraad gevraagd en ongevraagd te informeren en te adviseren over het beleid, alsmede ontwikkelingen te signaleren over alle zaken die van belang zijn voor cliënten binnen het sociaal domein.

Artikel 4: Bevoegdheden

Adviesrecht:

  • ·

    De Adviesraad Sociaal Domein is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen aan het college en de gemeenteraad over onderwerpen betreffende het sociaal domein;

  • ·

    De Adviesraad Sociaal Domein is niet bevoegd te adviseren over klachten, bezwaarschriften en andere zaken, voor zover die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde regels en procedures. Evenmin heeft de Adviesraad Sociaal Domein adviesrecht inzake personeels- en organisatiebeleid en uitvoering van de contracten t.b.v. de individuele voorzieningen;

  • ·

    Het college stelt de Adviesraad Sociaal Domein op een zodanig tijdstip in de gelegenheid advies uit te brengen dat er een daadwerkelijke invloed mogelijk is op de besluitvorming. De gemeente geeft van tevoren de financiële, juridische en beleidsmatige kaders aan.

Informatierecht:

·De Adviesraad Sociaal Domein wordt door het college geïnformeerd over de resultaten van klanttevredenheidsonderzoeken, enquêtes en klachtenrapportages en over ontwikkelingen en zaken die betrekking hebben op het beleid in het sociale domein.

Overige bevoegdheden:

  • ·

    De Adviesraad Sociaal Domein heeft de bevoegdheid om voor een goede invulling van zijn taakstelling in voorkomende gevallen gebruik te maken van externe deskundigheid c.q. cursussen te volgen.

  • ·

    De Adviesraad Sociaal Domein kan werkgroepen per beleidsveld instellen en/ of breed overleg per beleidsveld organiseren.

  • ·

    De Adviesraad Sociaal Domein in zijn geheel en elk lid apart zijn verantwoordelijk voor de terugkoppeling naar en raadpleging van de achterban.

Artikel 5: Samenstelling Adviesraad Sociaal Domein

  • 1. De Adviesraad Sociaal Domein bestaat uit minimaal 7 en maximaal 9 leden (inclusief onafhankelijk voorzitter) en een secretaris.

  • 2. De leden dienen kennis van en belangstelling te hebben voor alle voorkomende gebieden van het sociaal domein.

  • 3. De samenstelling van de Adviesraad Sociaal Domein dient zodanig te zijn dat de belangen van de cliëntengroepen binnen het Sociaal Domein vertegenwoordigd worden.

  • 4. De leden bekleden geen politieke en/of bestuurlijke functie namens of in een politieke partij in Oostzaan.

Artikel 6: Voordracht, benoemingen en zittingsduur

  • 1. De leden van de Adviesraad Sociaal Domein worden door het college benoemd voor een periode van vier jaar. Benoemingen kunnen één keer met eenzelfde periode worden verlengd. Zittende leden blijven in alle redelijkheid aan tot in hun opvolging is voorzien.

  • 2. De leden van de Adviesraad Sociaal Domein worden door het college benoemd op basis van de voordracht van de andere leden van de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 3. Leden moeten inwoner zijn van de gemeente Oostzaan. Hiervan kan worden afgeweken als daartoe een gerede noodzaak bestaat.

  • 4. De leden worden benoemd op persoonlijke titel.

  • 5. Als leden op jaarbasis meer dan de helft van het aantal bijeenkomsten verzuimen, kan de Adviesraad Sociaal Domein het college verzoeken om het betreffende lid te ontslaan en kan de Adviesraad Sociaal Domein een nieuw lid voordragen voor benoeming.

  • 6. Alle benoemde personen ontvangen een schriftelijke bevestiging van de benoeming.

Artikel 7: De voorzitter

  • 1. De voorzitter wordt door het college benoemd op voordracht en advies van de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 2. De benoeming geldt voor een periode van vier jaar en kan één keer met de zelfde periode verlengd worden. In dit laatste geval wordt advies gevraagd aan de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 3. De voorzitter heeft politiek noch ambtelijk enige binding met de gemeente.

  • 4. De voorzitter heeft alleen een adviserende stem in de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 5. De voorzitter heeft tot taak:

    • ·

      Het opstellen van de agenda in overleg met de secretaris, de contactambtenaar en de leden;

    • ·

      Het bepalen van dag en tijdstip van de vergadering;

    • ·

      Het leiden van de vergaderingen en handhaven van de orde;

    • ·

      Het schorsen van de vergadering;

    • ·

      Het peilen van meningen, het trachten te bereiken van consensus en het meedelen van uitslagen van stemmingen

    • ·

      Het ondertekenen van uitgaande stukken;

    • ·

      Het vertegenwoordigen van de Adviesraad Sociaal Domein in en buiten rechte.

  • 6. De voorzitter is bevoegd ambtenaren, externe deskundigen en belanghebbenden uit te nodigen de vergadering van de Adviesraad Sociaal Domein bij te wonen ten einde tijdens die vergadering gewenste informatie en toelichting te verstrekken.

  • 7. De voorzitter blijft in alle redelijkheid in functie totdat in zijn opvolging is voorzien.

  • 8. De Adviesraad Sociaal Domein draagt uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter voor.

Artikel 8: De secretaris

  • 1. De secretaris heeft tot taak:

    • ·

      administratieve zaken van de Adviesraad Sociaal Domein te begeleiden; waaronder het voorbereiden en uitwerken van de adviezen van de Adviesraad Sociaal Domein,

    • ·

      het samen met de voorzitter en de contactambtenaar opstellen van de agenda,

    • ·

      het opstellen van een besluiten- en actielijst,

    • ·

      het aanleveren van vergaderstukken.

  • 2. De secretaris heeft geen stemrecht binnen de Adviesraad Sociaal Domein

  • 3. De Adviesraad Sociaal Domein draagt uit haar midden een plaatsvervangend secretaris voor.

Artikel 9: Ontslag

  • 1. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen. De Adviesraad Sociaal Domein doet daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

  • 2. Een lid dat door de Adviesraad Sociaal Domein voorgedragen wordt voor ontslag, kan door het college ontslagen worden indien het college de motivatie(s) om het lid te vervangen gegrond acht, gehoord het lid zelf en de voordragende partij.

  • 3. De voorzitter kan te allen tijde ontslag nemen. De Adviesraad Sociaal Domein doet daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

  • 4. Het college willigt, na het horen van de voorzitter en de Adviesraad Sociaal Domein, diens verzoek tot ontslag in.

Artikel 10: Vergoeding

  • 1. Aan de leden van de Adviesraad Sociaal Domein wordt een vergoeding verstrekt voor het bijwonen van een vergadering van de Adviesraad Sociaal Domein, conform het Rechtpositiebelsuit raad- en commissieleden. Het maximumbedrag van dit besluit wordt vergoed.

  • 2. Tevens wordt er een reiskostenvergoeding verstrekt voor vervoer vanaf de woning van het lid van de Adviesraad Sociaal Domein, tot de plaats waar de vergadering wordt gehouden, heen en terug.

  • 3. Het college stelt de Adviesraad Sociaal Domein jaarlijks een ‘vrij’ besteedbaar budget beschikbaar ter uitvoering van de taken en werkzaamheden (artikel 2 en 10 van deze Verordening). Voor de besteding van het budget zijn de volgende voorwaarden van toepassing:

    • ·

      de Adviesraad Sociaal Domein kan het budget uitsluitend gebruiken ter ondersteuning van de taken zoals beschreven in deze Verordening. Hierbij kan gedacht worden aan PR-activiteiten, het organiseren van bijeenkomsten, abonnementen, cursuskosten, etc.

    • ·

      de Adviesraad Sociaal Domein verantwoordt het budget bij de jaarlijkse verslaglegging conform artikel 13.

Artikel 11: Werkwijze

  • 1. Uiterlijk 10 dagen voor de vergadering wordt de agenda opgesteld in samenspraak met de voorzitter, secretaris en contactambtenaar.

  • 2. De Adviesraad Sociaal Domein krijgt van het college spontaan en op verzoek alle informatie die hij voor de uitoefening van zijn taken, zoals in deze Verordening omschreven, nodig heeft. Zo nodig zullen deskundige ambtenaren mondelinge toelichting geven over lopend beleid, de invloed van (nieuw) rijksbeleid of over ideeën en plannen van college en/of gemeenteraad op het beleidsterrein in het sociaal domein.

  • 3. Het college stelt de Adviesraad Sociaal Domein tot uiterlijk twee weken voor de collegevergadering, in de gelegenheid advies uit te brengen. De gemeente geeft van tevoren de financiële, juridische en beleidsmatige kaders aan. Indien het college om advies vraagt, wordt het advies binnen zes weken schriftelijk uitgebracht, mits tijdig aangevraagd in overeenstemming met het vergaderschema van de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 4. Indien het college om advies vraagt dan gebruikt zij hiervoor het ‘formulier’ zoals is vastgelegd in bijlage 1.

  • 5. Het college geeft binnen zes weken een schriftelijke reactie op een aan het college uitgebracht advies; zij kan alleen beargumenteerd afwijken van dit advies.

  • 6. De gemeenteraad geeft binnen acht weken een schriftelijke reactie op een aan de gemeenteraad uitgebracht advies; zij zal alleen beargumenteerd afwijken van het advies.

Artikel 12: Vergadering

  • 1. De Adviesraad Sociaal Domein vergadert maximaal 10 keer per jaar.

  • 2. De oproeping ter vergadering geschiedt (uitgezonderd in spoedeisende gevallen) ten minste tien dagen van te voren door de voorzitter met opgaaf, voor zover mogelijk, van de te behandelen onderwerpen.

  • 3. Het college draagt er zorg voor dat de vergaderingen worden ondersteund door het beschikbaar stellen van een vergaderaccommodatie (inclusief vergaderfaciliteiten en koffie en thee) zonder dat hiervoor kosten in rekening worden gebracht.

  • 4. De vergaderingen van de Adviesraad Sociaal Domein zijn openbaar. De vergaderdata worden via de website van de gemeente bekend gemaakt.

  • 5. Indien de meerderheid van de aanwezige leden dit verlangt of indien de voorzitter het nodig acht, zal de vergadering bestaan uit een openbaar en een besloten gedeelte. In het besloten gedeelte zal worden vergaderd, indien blijkt dat bij (verdere) openbare beraadslagingen private of openbare belangen door de openbaarheid wezenlijk zouden kunnen worden geschaad.

Artikel 13: Besluitvorming

  • 1. De Adviesraad Sociaal Domein kan alleen officiële besluiten nemen indien tenminste de meerderheid van het aantal leden ter vergadering aanwezig is. De aanwezigheid blijkt uit de voor de aanvang van de vergadering getekende presentielijst.

  • 2. Alleen de leden van de Adviesraad Sociaal Domein hebben stemrecht. Stemmen bij volmacht wordt uitgesloten.

  • 3. Tot stemmen over uit te brengen adviezen wordt pas overgegaan nadat de voorzitter geconstateerd heeft dat er geen consensus bereikt kan worden over de inhoud van het uit te brengen advies.

  • 4. De minderheid kan vorderen dat uit het advies ook haar afwijkende mening blijkt.

  • 5. De adviezen van de Adviesraad Sociaal Domein worden alleen schriftelijk overgelegd en ondertekend door (plaatsvervangend) voorzitter en secretaris.

Artikel 14: Jaarverslag

Jaarlijks vóór 1 april maakt de Adviesraad Sociaal Domein een verslag van de werkzaamheden over het afgelopen jaar. Dit verslag wordt aangeboden aan het college en de gemeenteraad.

Aan de hand van het jaarverslag evalueert de Adviesraad Sociaal Domein jaarlijks tezamen met de betrokken wethouder, het functioneren van de Adviesraad Sociaal Domein.

Artikel 15: Geheimhouding

  • 1. Het college of de gemeenteraad kan geheimhouding opleggen omtrent aangelegenheden, die zij aan de Adviesraad Sociaal Domein voorleggen. Deze geheimhouding geldt totdat zij door het college of de gemeenteraad is opgeheven.

  • 2. Onverminderd het bepaalde in het vorige lid kan de Adviesraad Sociaal Domein omtrent het in besloten vergaderingen behandelde en omtrent de inhoud van stukken die aan de Adviesraad Sociaal Domein worden voorgelegd, geheimhouding opleggen.

  • 3. De voorzitter kan bij toezending van stukken voor een vergadering, voor zover niet reeds door het college geheimhouding is opgelegd, een voorlopige geheimhouding opleggen. De Adviesraad Sociaal Domein beslist in de eerstvolgende vergadering over definitieve oplegging van geheimhouding omtrent die stukken, een en ander behoudens het bepaalde in de Wet openbaarheid van bestuur.

  • 4. De geheimhouding wordt door alle leden van de Adviesraad Sociaal Domein in acht genomen totdat zij door het college, dan wel raad, of door de Adviesraad Sociaal Domein is opgeheven.

Artikel 16: Slotbepalingen

  • 1. In alle gevallen waarin deze Verordening niet voorziet, beslist het college.

  • 2. Het college maakt het bestaan van de Adviesraad Sociaal Domein algemeen bekend. Daarnaast zorgt het college voor bekendmaking van de Verordening.

  • 3. Deze Verordening treedt in werking na bekendmaking.

  • 4. Deze Verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening Adviesraad Sociaal Domein Oostzaan 2016’

Artikel 17: Overgangsregeling zittende leden WMO-raad

  • 1. De leden die na inwerkingtreding van deze Verordening zittende zijn in de Wmo- raad worden, zonder nieuwe benoeming, automatisch lid van de Adviesraad Sociaal Domein zoals bedoeld in deze Verordening.

  • 2. De zittende periode van benoeming in de Wmo- raad van de zittende leden zoals bedoeld in het eerste lid van dit artikel wordt meegenomen na de inwerkingtreding van deze Verordening.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Oostzaan in de vergadering van 9 mei 2016.
Voorzitter,Griffier,