Regeling vervallen per 01-07-2022

Het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand en locaties

Geldend van 29-06-2017 t/m 30-06-2022 met terugwerkende kracht vanaf 05-07-2016

Intitulé

Het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand en locaties

Burgemeester en wethouders van de gemeente Oostzaan, gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (BW) en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,

 

besluiten vast te stellen:

 

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand en locaties.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    college:het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oostzaan;

  • d.

    ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS): een ambtenaar in dienst van de gemeente of een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, lid 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS): een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

  • f.

    gemeentehuis: alle locaties, welke bij collegebesluit door burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen;

  • g.

    budgethuwelijk/partnerschapsregistratie:een huwelijk/partnerschapsregistratie tegen gereduceerd tarief dat voltrokken wordt met een eenvoudige ceremonie in de daarvoor aangewezen ruimte in het gemeentehuis.

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente en werkzaam bij de afdeling burgerzaken

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente werkzaam bij de afdeling burgerzaken.

  • 2. Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3. De door het college te benoemen ambtenaren van de burgerlijke stand en de te benoemen buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand voltrekken alle wettige huwelijken en partnerschapsregistraties en maken daarbij geen onderscheid als bedoeld in artikel 1 van de Algemene wet gelijke behandeling.

Artikel 3 Benoeming

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor de periode benoemd die gelijk is aan de periode dat betrokken ambtenaar in dienst is van de gemeente en werkzaam bij de afdeling burgerzaken.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Er zijn twee soorten buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand:

    • a.

      bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, deze wordt alleen benoemd voor het voltrekken van huwelijken en partnerschapsregistraties voor de in het benoemingsbesluit vastgestelde periode.

    • b.

      onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, deze wordt alleen benoemd voor het voltrekken van huwelijken en partnerschapsregistraties. Tot onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn benoembaar:

      • -

        Een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, benoemd in een andere Nederlandse gemeente;

      • -

        de burgemeester;

      • -

        een wethouder.

    Een (buitengewoon) ambtenaar moet actief/beëdigd BABS of ABS zijn in een andere gemeente en zijn/haar benoeming moet geldig zijn. Voor dit verzoek worden kosten in rekening gebracht volgens de gemeentelijke legesverordening.

    De benoeming van de burgemeester geschiedt voor de periode dat hij deze functie uitoefent.

    De benoeming van een wethouder geschiedt voor de periode dat deze zijn functie ononderbroken uitoefent.

Artikel 4 Leiding werkzaamheden burgerlijke stand

De leidinggevende van de afdeling waar het bureau van de burgerlijke stand in de organisatie van de gemeente Oostzaan is ondergebracht, is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 5 Locaties

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten de wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

  • 3. Aanwijzing van een vaste locatie tot gemeentehuis geschiedt door het college van burgemeester en wethouders (zie bijlage1 aangewezen vaste locaties).

  • 4. Op eigen locatie kan geen huwelijk/partnerschapsregistratie worden voltrokken.

  • 5. Indien een der partijen uit hoofd van een behoorlijk wettig beletsel verhinderd wordt zich naar het gemeentehuis te begeven, kan het huwelijk/partnerschapsregistratie worden voltrokken in een bijzonder huis binnen dezelfde gemeente ( Burgerlijk wetboek Boek 1, artikel 64).

Artikel 6 Voorwaarden voor aanwijzing van een vaste locatie tot gemeentehuis

  • 1. Als gemeentehuis kunnen slechts gebouwen worden aangewezen waarvan het gebruik een permanent karakter draagt.

  • 2. De wijze van gebruik tijdens de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie wordt bepaald door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 3. Wettelijke bepalingen betreffende de openbaarheid dienen in acht te worden genomen.

  • 4. De eigenaar/beheerder van een als gemeentehuis aangewezen locatie dient de locatie naar behoren in te richten. Hieronder wordt tenminste verstaan:

    • a.

      De aanwezigheid van een tafel en voldoende stoelen;

    • b.

      Voldoende verlichting van de ruimte;

    • c.

      Een geschikte ruimte waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zich even kan terugtrekken en waardevolle materialen kan opbergen;

    • d.

      Toiletvoorzieningen;

    • e.

      Brandveiligheidsvoorzieningen;

    • f.

      Het aan te wijzen gebouw is toegankelijk voor in- en mindervaliden;

    • g.

      Aanwijzing tot locatie leidt niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie, noch tot het verstrekken van enige vergoeding bij beschadiging van goederen die zich op of in een locatie bevinden.

    • h.

      Het niet voldoen aan de bepalingen van dit artikel kan een reden zijn om het huwelijk of de partnerschapsregistratie niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.

Artikel 7 Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties in het gemeentehuis van maandag tot en met zondag van 9.00 uur tot 22.00 uur.

    • b.

      voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties in de aangewezen locaties van maandag tot en met zaterdag van 9.00 uur tot 22.00 uur.

    • c.

      voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag op afspraak op de tijden, waarop afdeling burgerzaken voor het publiek is geopend.

  • 2. Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 8 Betaalde en kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties

  • 1. Voor het voltrekken van huwelijken en partnerschapsregistraties worden kosten in rekening gebracht welke zijn vastgelegd in de gemeentelijke legesverordening. Bij het annuleren of wijzigen van de huwelijks/partnerschapsreservering worden kosten in rekening gebracht, vastgelegd in de gemeentelijke legesverordening. Bij het niet verschijnen op de aangewezen locatie wordt er geen resitutie verleend van de reeds betaalde leges.

  • 2. Op verzoek van betrokken partijen kan de gemeente Oostzaan overgaan tot het sluiten van een kosteloos huwelijk of een kosteloze partnerschapsregistratie onder de volgende voorwaarden:

    • a.

      Kosteloze huwelijken en partnerschapsregistraties zijn slechts mogelijk op voorwaarde dat één of beide partijen ingeschreven staan in de basisregistratie personen (BRP) als inwoner van de gemeente Oostzaan;

    • b.

      Kosteloze huwelijken en partnerschapsregistraties worden in een spreekkamer c.q. vergaderruimte in het gemeentehuis van de gemeente Oostzaan voltrokken op de maandagochtend om 9.00 uur door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • c.

      Beperken zich tot het uitvoering geven van de wettelijke formaliteiten (geen toespraak);

    • d.

      Maximaal 2 getuigen;

    • e.

      Maximaal 8 personen (inclusief bruidspaar/partners en getuigen);

    • f.

      Geen keuze (buitengewoon) ambtenaar.

  • 3. Op verzoek van betrokken partijen kan de gemeente Oostzaan overgaan tot het sluiten van een budgethuwelijk/partnerschapsregistratie, tegen gereduceerd tarief, onder de volgende voorwaarden:

    • a.

      Budgethuwelijken/partnerschapsregistraties zijn slechts mogelijk op voorwaarde dat één of beide partijen ingeschreven staan in de basisregistratie personen (BRP) als inwoner van de gemeente Oostzaan;

    • b.

      Budgethuwelijken/partnerschapsregistraties worden in een vergaderruimte in het gemeentehuis van de gemeente Oostzaan voltrokken op maandag tot en met donderdag om 10.00 uur door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • c.

      Beperken zich tot het uitvoering geven van de wettelijke formaliteiten (geen toespraak);

    • d.

      Maximaal 4 getuigen;

    • e.

      Maximaal 15 personen (inclusief bruidspaar/partners en getuigen);

    • f.

      Geen keuze (buitengewoon) ambtenaar.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1. Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand 2016

  • 2. Het reglement treedt in werking op 1 juli 2016. Op deze datum vervalt het reglement burgerlijke stand, vastgesteld door het college op 28 maart 1995.

  • 3. Het beleid gemeente Oostzaan betreffende trouwlocaties, vastgesteld op 19 december 2006 wordt ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 14 juni 2016.
de secretaris, de burgemeester,
A.van den Assem R. Meerhof

Bijlage 1 Aangewezen vaste locaties

Bij het besluit van het college van burgemeester en wethouders tot vaststelling van het Reglement burgerlijke Stand van de gemeente Oostzaan zijn voor het voltrekken van huwelijken, het registreren van partnerschappen en het omzetten van partnerschapsregistraties in huwelijken de volgende locaties vastgesteld:

  • 1.

    Het gemeentehuis, Dorpscentrum de Kunstgreep, Kerkbuurt 4 te Oostzaan;

    - de Raadzaal;

    - de Beerlingzaal;

    - de Hofmanzaal;

    - de Theaterzaal;

    - een spreekkamer.

  • 2.

    De Nederlands Hervormd-Gereformeerde Kerk, Kerkbuurt 12 te Oostzaan;

  • 3.

    Bartel Jacobszcentrum (aanbouw kerk), Kerkbuurt 12 te Oostzaan;

  • 4.

    Paviljoen ’t Twiske, De Noorderlaaik 8 te Oostzaan;

  • 5.

    Twiske Haven, De Noorderlaaik 4a te Oostzaan.

  • 6.

    Eetcafé Oostzaan

  • 7.

    Van der Valk Hotel

De locaties Paviljoen ’t Twiske en Twiske Haven mogen in overleg met de (buitegewoon) ambtenaar (BABS) het besluit nemen dat het huwelijk/ partnerschapsregistratie op het buitenterras voltrokken kan worden.

Toelichting reglement burgerlijke stand

Artikel 1 Begripsbepaling

In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

In dit artikel is vastgelegd welke (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke benoemd kunnen worden (artikel 16, Boek 1 Burgerlijk Wetboek). Lid 1 stelt dat tot ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd ambtenaren in dienst van de eigen gemeente (lid 1a) en ambtenaren in dienst van een andere gemeente (lid 1b). Lid 2 stelt dat, conform artikel 16, lid 1 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand, in dienst van de eigen en/of andere gemeente, twee is. Lid 3 stelt dat er buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. De te benoemen persoon dient meerderjarige te zijn en te voldoen aan de benoemingseisen of in een andere Nederlandse gemeente te zijn benoemd tot ambtenaar van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 3 Benoeming

In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Met lid 1 wordt bepaald dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode dient te worden benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente. Tevens bestaat de mogelijkheid om een andere maximale benoemingsperiode op te nemen, zoals de tijd dat de ambtenaar in dienst is bij een bepaalde afdeling of een tijdsperiode.

De periodes kunnen per individueel geval in het benoemingsbesluit van burgemeester en wethouders worden bepaald of collectief in dit lid. Lid 2 geeft de soorten buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand aan. Onderscheid wordt gemaakt tussen de bezoldigd (onder a) en onbezoldigd (onder b) buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. In dit artikel is geregeld dat buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand, die voor een korte periode (maximaal 1 dag) worden benoemd (bv. voor het sluiten van een huwelijk van een kennis of familierelatie) hiervoor geen vergoeding ontvangen.

Artikel 4 Leiding werkzaamheden burgerlijke stand

In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van het bureau burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994).

Artikel 5 Locaties

In dit artikel wordt bepaald waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn/haar werkzaamheden verricht.

Lid 1 stelt dat de werkzaamheden in het gemeentehuis worden verricht. Lid 2 en lid 5 stelt dat, indien daartoe gewichtige reden bestaan, de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn/haar werkzaamheden ook elders binnen de gemeente kan verrichten (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek). Lid 3 stelt dat huwelijksvoltrekkingen/partnerschapregistraties plaatsvinden in de aangewezen ruimte in het gemeentehuis of in een andere locatie buiten het gemeentehuis welke locatie is aangewezen als vaste locatie tot gemeentehuis. Lid 4 stelt dat buiten de door het college vastgestelde locaties geen huwelijksvoltrekkingen/partnerschapsregistraties kunnen plaats vinden.

Artikel 6 Voorwaarden voor aanwijzing van een vaste locatie tot gemeentehuis

Dit artikel geeft aan welke voorwaarden een locatie moet voldoen, om te worden aangesteld als vaste locatie tot gemeentehuis. Lid 1 stelt de eisen van het gebouw. Lid 2 stelt dat de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke het gebruik van de locatie tijdens de huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie kan bepalen. Lid 3 stelt dat de voltrekkingen openbaar zijn en de wettelijke bepalingen in acht dienen te worden genomen. Lid 4 stelt de eisen van inrichting van de locatie.

Artikel 7 Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

In dit artikel worden zowel de reguliere dagelijkse openingstijden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door de burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend. Voor de burgerlijke stand werkt de gemeente Oostzaan op afspraak, ondermeer om lange wachttijden aan het loket te voorkomen en zo beter tegemoet te komen aan de wensen van de burger.

Indien burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het bepalen van de openstelling wil overdragen aan een ambtenaar (bijvoorbeeld het hoofd burgerzaken), dan dienen zij hiertoe een apart mandaatsbesluit te nemen.

Artikel 8 Betaalde en kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties

In dit artikel wordt in lid 1 verwezen naar de gemeentelijke legesverordening van de gemeente Oostzaan. In lid 2 en 3 worden de voorwaarden genoemd voor het voltrekken van een kosteloos huwelijk/ partnerschapsregistratie en budgethuwelijk / partnerschapsregistratie, tegen gereduceerd tarief, voor de inwoners van de gemeente Oostzaan.

Artikel 9 Slotbepaling

In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.