Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oostzaan houdende regels omtrent gegevensverstrekkingen basisregistratie personen (Regeling gegevensverstrekkingen Basisregistratie personen Oostzaan 2019)

Geldend van 31-07-2019 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oostzaan houdende regels omtrent gegevensverstrekkingen basisregistratie personen (Regeling gegevensverstrekkingen Basisregistratie personen Oostzaan 2019)

Burgemeester en wethouders van de gemeente Oostzaan

met inachtneming van:

  • -

    de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP);

  • -

    de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG);

  • -

    de Verordening gegevensverstrekking Basisregistratie personen Oostzaan 2019;

BESLUIT:

de volgende regeling vast te stellen:

Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Oostzaan 2019.

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1. Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Oostzaan worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.

  • 2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de Basisregistratie Personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie.

  • 3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.

Artikel 2: Verstrekkingen aan derden

  • 1. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3 van deze regeling, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Oostzaan en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Oostzaan was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.

  • 2. Over een ingezetene van de gemeente Oostzaan kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.

  • 3. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.

  • 4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden

  • 1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van deze regeling.

  • 2. Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dag van haar bekendmaking.

  • 2. Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze regeling wordt het Reglement basisregistratie personen van de gemeente Oostzaan (Reglement BRP 2014) ingetrokken.

  • 3. Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen 2019 gemeente Oostzaan.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 18 juni 2019.

A. van den Assem

Gemeentesecretaris

R. Meerhof

Burgemeester

Bijlage 1

Deze bijlage (tabel 1) behoort bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Oostzaan 2019 en bevat een opgave van de organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt. De kolommen 5 t/m 8 bevatten de wijze waarop gegevens kunnen worden verstrekt. De cijfers in kolom 5 verwijzen naar de gegevensprofielen (in tabel 2).

Organisatie-onderdeel

Taak

Categorie(ën) van

betrokkenen

Rechtmatige

grondslag

RAP = Ad hoc

raad-

pleging

MB = mutatie-berichten

S =

Selectiever-strekking

AA = Ad hoc

verstrek-king via

mail/telef.

Profiel

Team

Secretariaat

Jubilea overzichten:

50, 60, 65 en 70 jarige huwelijken

100 en 100+ jarigen

Onderscheidingen

Personen die aan jubilea criteria voldoen

Lokale taak

2

X

Team KCC

(burgerzaken)

Basisregistratie personen

Burgerlijke Stand

Naturalisatie en optie

Reisdocumenten

Rijbewijzen

Verklaring omtrent gedrag

Verkiezingen

Stembureauleden

Alle gegevens van personen

Paspoortwet, besluit- en uitvoeringsregeling, Rijbewijswetgeving en Reglement rijbewijzen, Burgerlijke Wetboek, Besluit Burgerlijke Stand, Wet BRP, Wet op de justitiële gegevens, VOG, BAG, Kieswet, Rijkswet op het Nederlanderschap en Wet op de Lijkbezorging

1

Team KCC

(Snelloket)

Raadplegen/uitreiken reisdocumenten en

rijbewijzen

Begraafplaatsadministratie

Personen die aan criteria voldoen

Paspoortwet en uitvoeringsregeling

Rijbewijswetgeving en Reglement rijbewijzen

Wet op de Lijkbezorging

3

Team

Financiën

Heffen van leges

NAW persoons-gegevens

Algemene wettelijke taken

2

Team OOV &

Handhaving

Handhaving openbare orde en veiligheid

Toezichthouder BRP

Procedures BIBOB Grootschalige evenementen

Gemeentelijke crisisbeheersing en sociale veiligheid

Gegevensset BRP

NAW-gegevens

Algemene wettelijke taken

APV

6

X

X

Beleids- ontwik-

keling en onder-

steuning

Leerplicht

(gemeente Zaanstad)

Personen die aan

criteria voldoen

Leerplichtwet

X

X

Urgentieverklaring woning

(gemeente Zaanstad)

Lokale taak

X

X

X

Onderwijs

Kinderopvang

Sport en Cultuur

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Ministerie van Sociale Zaken

Ministerie van Volksgezond-heid en Sport

Team Maat-schappelijke Participatie

Bijstand

Werk en Inkomen

Schuldhulpverlening

Gegevensset BRP

Participatiewet

Wet gemeentelijke schuld-

hulpverlening

4

X

Team Maat-schappelijke onder-

steuning

Maatschappelijke zorg,

Hulp/ondersteuning, ondersteunende voorzieningen, gehandicapten-

parkeer-

kaarten/plaatsen

Gegevensset BRP

Wet WMO

Wet langdurige Zorg (WlZ)

Ministerie van Verkeer en Waterstaat

5

X

Team Omgevings-dienst IJmond

Toezichthouden, naleving wetgeving

NAW gegevens

WABO

WRO

Woningwet

Milieuwet

X

-

X

X

Team

Vergunningen

Evenementvergunning

Objectvergunning

Drank- en Horecaver-gunning

Kansspelvergunning

Omgevingsvergunning

NAW gegevens

Algemene wettelijke taken

APV

BIBOB

Wet op de Kansspelen

WABO

X

Team

Informatie

Beveiliging en beheer van gekoppelde systemen

DDS (Key2Datadistributie)

Zakensysteem MOZARD

Gegevens BRP

NAW gegevens

BAG

BRP

AVG

X

X

Team Gebiedsont-wikkeling

Tijdelijke verhuurvergunning

Blijverslening

Starterslening

Duurzaamheidslening

Stimuleringslening

Energiebespaarlening

Regionaal woononderzoek

NAW gegevens

Leegstandswet

Gemeentelijke Verordening

Svn

Lokale/Regionale taak

X

X

X

Team Admini-stratieve

onder-

steuning

Bevolkingsgegevens van leeftijd en woningvoorraad

Leeftijd- en adres-gegevens

Lokale taak

X

X

Team

Kwaliteits-

zorg

Kwaliteitsonderzoek

NAW gegevens

Lokale/landelijke taak

X

X

Deze tabel (tabel 2) behoort bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Oostzaan 2019 en bevat een overzicht van de gegevens die verstrekt kunnen worden voor de uitvoering van de taken zoals die genoemd zijn in tabel 1.

Omschrijving

Categorie gegevens

Profiel 1

Profiel 2

Profiel 3

Profiel 4

Profiel 5

Profiel 6

Persoon

X

X

X

X

X

X

Ouder 1

X

X

X

Ouder 2

X

X

X

Nationaliteit

X

X

X

Nationaliteit historie

X

Huwelijk/Geregistreerd partnerschap

X

X

X

X

X

Huwelijk/Geregistreerd partnerschap historie

X

X

Overlijden

X

X

X

X

X

X

Inschrijving

X

X

X

X

X

X

Verblijfplaats

X

X

X

X

X

X

Verblijfplaats historie

X

X

X

X

Kind

X

X

X

Kind historie

X

Verblijfstitel

X

X

X

Verblijfstitel historie

X

X

X

Gezagsverhouding

X

X

X

X

Gezagsverhouding historie

X

Reisdocumenten

X

X

Kiesrecht

X

Verwijsgegevens

X

Bijlage 2

Behorend bij artikel 3: Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Oostzaan 2018. (Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wbrp verzocht heeft om geheimhouding).

CategoriederdeBRP

Waarvoor

Gewichtig maatschappelijk belang BRP

Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen.

Voor de bijhouding van registraties verband houdende met het begraven en cremeren

Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente.

Instellingen/organisaties waarvan het werkgebied tevens de gemeente omvat ten behoeve van:

Maatschappelijke dienstverlening

Algemene/geestelijke gezondheidszorg

Kinderopvangwerk

Jeugdwelzijnswerk

Ouderenzorg/huisbezoek

Gehandicaptenzorg

Sociale Werkvoorziening

Sociaal Juridische zorgverlening

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Maatschappelijke dienstverlening

Algemeen/geestelijk welzijn

Jeugdwelzijn

Ouderenwelzijn

Gehandicaptenwelzijn

Maatschappelijke participatie

Toegang tot rechtshulp

Schuldhulpverleningsinstanties.

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Schuldhulpverlening.

Migrantenorganisaties in de gemeente.

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Migrantenhulp.

Woningcorporaties.

Ten behoeve van de bijhouding huuradministratie en de woningtoewijzing.

Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude.

Toelichting Regeling gevenverstrekking Basisregistratie personen

Algemeen

Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.

De wetgever vervangt met ingang van 6 januari 2014 het wettelijk kader voor de GBA door dat van de Wet basisregistratie personen (Wbrp). Onder de GBA diende het gemeentebestuur bij of krachtens verordening kaders te stellen voor het gebruik van GBA-gegevens binnen de eigen organisatie en de verstrekking van gegevens aan bepaalde derden. Op grond van de Wbrp is het verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden.

De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om dit al dan niet voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatie­voorziening deel uitmaakt. De onderhavige regeling voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen aan de organen van de gemeente Oostzaan.

Deze regeling voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Oostzaan en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Oostzaan aan de vereisten zoals gesteld in de Wbrp.

De gemeenteraad heeft besloten de regeling van verstrekkingen aan derden en aan organen van de gemeente Oostzaan over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. De regeling van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet.

Begripsbepalingen

De begrippen uit de Wbrp die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één Basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente Oostzaan beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Oostzaan.

Derde

Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Oostzaan woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Oostzaan op grond van artikel 3.2 Wbrp.

Zolang de Wbrp door de gemeente Oostzaan wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Oostzaan beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.

Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Oostzaan woonachtig zijn, dient de gemeente Oostzaan het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden

Bespreken met FG

Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Oostzaan. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.

Beperkt set aan gegevens

Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

De Regeling gegevensverstrekking BRP gemeente Oostzaan 2019, waarmee deze regeling kan worden geciteerd, treedt inwerking op de dag na de dag van haar bekendmaking.