Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR626768
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR626768/1
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oostzaan houdende regels omtrent gegevensverstrekkingen basisregistratie personen (Regeling gegevensverstrekkingen Basisregistratie personen Oostzaan 2019)
Geldend van 31-07-2019 t/m heden
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oostzaan houdende regels omtrent gegevensverstrekkingen basisregistratie personen (Regeling gegevensverstrekkingen Basisregistratie personen Oostzaan 2019)Burgemeester en wethouders van de gemeente Oostzaan
met inachtneming van:
- -
de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP);
- -
de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG);
- -
de Verordening gegevensverstrekking Basisregistratie personen Oostzaan 2019;
BESLUIT:
de volgende regeling vast te stellen:
Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Oostzaan 2019.
Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
-
1. Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Oostzaan worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de Basisregistratie Personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie.
-
3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
-
1. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3 van deze regeling, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Oostzaan en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Oostzaan was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
-
2. Over een ingezetene van de gemeente Oostzaan kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.
-
3. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.
-
4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden
-
1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van deze regeling.
-
2. Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dag van haar bekendmaking.
-
2. Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze regeling wordt het Reglement basisregistratie personen van de gemeente Oostzaan (Reglement BRP 2014) ingetrokken.
-
3. Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen 2019 gemeente Oostzaan.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 18 juni 2019.
A. van den Assem
Gemeentesecretaris
R. Meerhof
Burgemeester
Bijlage 1
Deze bijlage (tabel 1) behoort bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Oostzaan 2019 en bevat een opgave van de organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt. De kolommen 5 t/m 8 bevatten de wijze waarop gegevens kunnen worden verstrekt. De cijfers in kolom 5 verwijzen naar de gegevensprofielen (in tabel 2).
Organisatie-onderdeel |
Taak |
Categorie(ën) van betrokkenen |
Rechtmatige grondslag |
RAP = Ad hoc raad- pleging |
MB = mutatie-berichten |
S = Selectiever-strekking |
AA = Ad hoc verstrek-king via mail/telef. |
Profiel |
|||||||
Team Secretariaat |
Jubilea overzichten: 50, 60, 65 en 70 jarige huwelijken 100 en 100+ jarigen Onderscheidingen |
Personen die aan jubilea criteria voldoen |
Lokale taak |
2 |
X |
||
Team KCC (burgerzaken) |
Basisregistratie personen Burgerlijke Stand Naturalisatie en optie Reisdocumenten Rijbewijzen Verklaring omtrent gedrag Verkiezingen Stembureauleden |
Alle gegevens van personen |
Paspoortwet, besluit- en uitvoeringsregeling, Rijbewijswetgeving en Reglement rijbewijzen, Burgerlijke Wetboek, Besluit Burgerlijke Stand, Wet BRP, Wet op de justitiële gegevens, VOG, BAG, Kieswet, Rijkswet op het Nederlanderschap en Wet op de Lijkbezorging |
1 |
|||
Team KCC (Snelloket) |
Raadplegen/uitreiken reisdocumenten en rijbewijzen Begraafplaatsadministratie |
Personen die aan criteria voldoen |
Paspoortwet en uitvoeringsregeling Rijbewijswetgeving en Reglement rijbewijzen Wet op de Lijkbezorging |
3 |
|||
Team Financiën |
Heffen van leges |
NAW persoons-gegevens |
Algemene wettelijke taken |
2 |
|||
Team OOV & Handhaving |
Handhaving openbare orde en veiligheid Toezichthouder BRP Procedures BIBOB Grootschalige evenementen Gemeentelijke crisisbeheersing en sociale veiligheid |
Gegevensset BRP NAW-gegevens |
Algemene wettelijke taken APV |
6 |
X |
X |
|
Beleids- ontwik- keling en onder- steuning |
Leerplicht (gemeente Zaanstad) |
Personen die aan criteria voldoen |
Leerplichtwet |
X |
X |
||
Urgentieverklaring woning (gemeente Zaanstad) |
Lokale taak |
X |
X X |
||||
Onderwijs Kinderopvang Sport en Cultuur |
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ministerie van Sociale Zaken Ministerie van Volksgezond-heid en Sport |
||||||
Team Maat-schappelijke Participatie |
Bijstand Werk en Inkomen Schuldhulpverlening |
Gegevensset BRP |
Participatiewet Wet gemeentelijke schuld- hulpverlening |
4 |
X |
||
Team Maat-schappelijke onder- steuning |
Maatschappelijke zorg, Hulp/ondersteuning, ondersteunende voorzieningen, gehandicapten- parkeer- kaarten/plaatsen |
Gegevensset BRP |
Wet WMO Wet langdurige Zorg (WlZ) Ministerie van Verkeer en Waterstaat |
5 |
X |
||
Team Omgevings-dienst IJmond |
Toezichthouden, naleving wetgeving |
NAW gegevens |
WABO WRO Woningwet Milieuwet |
X |
|||
- |
X |
X |
|||||
Team Vergunningen |
Evenementvergunning Objectvergunning Drank- en Horecaver-gunning Kansspelvergunning Omgevingsvergunning |
NAW gegevens |
Algemene wettelijke taken APV BIBOB Wet op de Kansspelen WABO |
X |
|||
Team Informatie |
Beveiliging en beheer van gekoppelde systemen DDS (Key2Datadistributie) Zakensysteem MOZARD |
Gegevens BRP NAW gegevens |
BAG BRP AVG |
X X |
|||
Team Gebiedsont-wikkeling |
Tijdelijke verhuurvergunning Blijverslening Starterslening Duurzaamheidslening Stimuleringslening Energiebespaarlening Regionaal woononderzoek |
NAW gegevens |
Leegstandswet Gemeentelijke Verordening Svn Lokale/Regionale taak |
X |
X X |
||
Team Admini-stratieve onder- steuning |
Bevolkingsgegevens van leeftijd en woningvoorraad |
Leeftijd- en adres-gegevens |
Lokale taak |
X |
X |
||
Team Kwaliteits- zorg |
Kwaliteitsonderzoek |
NAW gegevens |
Lokale/landelijke taak |
X |
X |
Deze tabel (tabel 2) behoort bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Oostzaan 2019 en bevat een overzicht van de gegevens die verstrekt kunnen worden voor de uitvoering van de taken zoals die genoemd zijn in tabel 1.
Omschrijving Categorie gegevens |
Profiel 1 |
Profiel 2 |
Profiel 3 |
Profiel 4 |
Profiel 5 |
Profiel 6 |
Persoon |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Ouder 1 |
X |
X |
X |
|||
Ouder 2 |
X |
X |
X |
|||
Nationaliteit |
X |
X |
X |
|||
Nationaliteit historie |
X |
|||||
Huwelijk/Geregistreerd partnerschap |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Huwelijk/Geregistreerd partnerschap historie |
X |
X |
||||
Overlijden |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Inschrijving |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Verblijfplaats |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
Verblijfplaats historie |
X |
X |
X |
X |
||
Kind |
X |
X |
X |
|||
Kind historie |
X |
|||||
Verblijfstitel |
X |
X |
X |
|||
Verblijfstitel historie |
X |
X |
X |
|||
Gezagsverhouding |
X |
X |
X |
X |
||
Gezagsverhouding historie |
X |
|||||
Reisdocumenten |
X |
X |
||||
Kiesrecht |
X |
|||||
Verwijsgegevens |
X |
Bijlage 2
Behorend bij artikel 3: Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Oostzaan 2018. (Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wbrp verzocht heeft om geheimhouding).
CategoriederdeBRP |
Waarvoor |
Gewichtig maatschappelijk belang BRP |
Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen. |
Voor de bijhouding van registraties verband houdende met het begraven en cremeren |
Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente. |
Instellingen/organisaties waarvan het werkgebied tevens de gemeente omvat ten behoeve van: Maatschappelijke dienstverlening Algemene/geestelijke gezondheidszorg Kinderopvangwerk Jeugdwelzijnswerk Ouderenzorg/huisbezoek Gehandicaptenzorg Sociale Werkvoorziening Sociaal Juridische zorgverlening |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Maatschappelijke dienstverlening Algemeen/geestelijk welzijn Jeugdwelzijn Ouderenwelzijn Gehandicaptenwelzijn Maatschappelijke participatie Toegang tot rechtshulp |
Schuldhulpverleningsinstanties. |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Schuldhulpverlening. |
Migrantenorganisaties in de gemeente. |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Migrantenhulp. |
Woningcorporaties. |
Ten behoeve van de bijhouding huuradministratie en de woningtoewijzing. |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude. |
Toelichting Regeling gevenverstrekking Basisregistratie personen
Algemeen
Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.
De wetgever vervangt met ingang van 6 januari 2014 het wettelijk kader voor de GBA door dat van de Wet basisregistratie personen (Wbrp). Onder de GBA diende het gemeentebestuur bij of krachtens verordening kaders te stellen voor het gebruik van GBA-gegevens binnen de eigen organisatie en de verstrekking van gegevens aan bepaalde derden. Op grond van de Wbrp is het verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden.
De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om dit al dan niet voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt. De onderhavige regeling voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen aan de organen van de gemeente Oostzaan.
Deze regeling voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Oostzaan en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Oostzaan aan de vereisten zoals gesteld in de Wbrp.
De gemeenteraad heeft besloten de regeling van verstrekkingen aan derden en aan organen van de gemeente Oostzaan over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. De regeling van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet.
Begripsbepalingen
De begrippen uit de Wbrp die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.
Basisregistratie
Juridisch gezien is sprake van één Basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente Oostzaan beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.
Ingeschrevene en ingezetene
De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Oostzaan.
Derde
Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Oostzaan woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Oostzaan op grond van artikel 3.2 Wbrp.
Zolang de Wbrp door de gemeente Oostzaan wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Oostzaan beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Oostzaan woonachtig zijn, dient de gemeente Oostzaan het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.
Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden
Bespreken met FG
Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Oostzaan. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.
Beperkt set aan gegevens
Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
De Regeling gegevensverstrekking BRP gemeente Oostzaan 2019, waarmee deze regeling kan worden geciteerd, treedt inwerking op de dag na de dag van haar bekendmaking.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl