Regeling vervallen per 13-02-2024

Verordening op de vertrouwenscommissie Opsterland 2014 die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt

Geldend van 22-05-2014 t/m 12-02-2024

Intitulé

Verordening op de vertrouwenscommissie Opsterland 2014 die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt

De raad van de Gemeente Opsterland,

gelezen het voorstel van de fractievoorzitters d.d. 16 april 2014,

gelet op het bepaalde in artikel 61, 82 van de Gemeentewet alsmede de circulaire van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 15 juli 2012.,

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de vertrouwenscommissie Opsterland 2014 die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt

Artikel 1 Taak

De vertrouwenscommissie heeft tot taak de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 2 Samenstelling vertrouwenscommissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit de fractievoorzitters van de fracties van de volgende politieke partijen in de raad: Opsterlands Belang, Partij van de Arbeid, CDA, Christen Unie, VVD en BAS.

  • 2.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 3.

    De waarnemend voorzitter van de raad is voorzitter van de commissie.

  • 4.

    De commissie kiest uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter van de commissie.

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier is secretaris van de commissie.

  • 2.

    De gemeentesecretaris kan bij vervulling van de artikel 1 genoemde taak als plaatsvervangend secretaris aan de commissie worden toegevoegd.

  • 3.

    De (plaatsvervangend) secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 4.

    De (plaatsvervangend) secretaris is geen lid van, en heeft geen stem in, de commissie.

Artikel 4 Adviseur

  • 1.

    De eerste loco-burgemeester, als vertegenwoordiger van het college van Burgemeester en Wethouders, wordt als adviseur toegevoegd aan de commissie.

  • 2.

    Genoemde adviseur is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

Artikel 5 Communicatie en correspondentie

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon namens de commissie.

  • 2.

    Alle stukken bestemd voor de commissie worden gericht aan de voorzitter en overhandigd aan de secretaris. De secretaris bewaart de stukken totdat de uiteindelijke archivering plaatsvindt.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris en door de secretaris verzonden.

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo vaak als de voorzitter of twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering.

  • 3.

    De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft plus één van de leden aanwezig is.

  • 4.

    De commissie besluit bij de voorbereiding van de conceptaanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in de volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis gebracht van de raad en de commissaris van de Koning. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 7 Werkwijze

  • 1.

    De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding van de (concept) aanbeveling tot benoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen.

  • 2.

    Het verslag van bevindingen is schriftelijk en vertrouwelijk en bevat tenminste:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht

    • b.

      een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie

    • c.

      aangegeven wordt of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie

  • 3.

    Als bijlagen bij het verslag wordt in ieder geval gevoegd: de (concept) aanbeveling van twee personen

Artikel 8 Geheimhouding

  • 1.

    De leden van de commissie hebben geheimhoudingsplicht omtrent hetgeen direct of indirect aan hen als lid van de commissie ter kennis is gebracht. De geheimhouding geldt eveneens voor de adviseurs en de ambtelijke ondersteuning.

  • 2.

    Noch aan de raadsleden die geen zitting hebben in de commissie, noch aan anderen wordt inzage of informatie verstrekt omtrent de inhoud van aan de commissie overgelegde stukken of het behandelde ter vergadering.

  • 3.

    Noch de commissie, noch de gemeenteraad zal de geheimhouding als bedoeld in dit artikel opheffen.

  • 4.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 5.

    Indien de commissie vaststelt dat een van de leden of adviseur de geheimhouding schendt, dan wordt de betreffende persoon uit zijn of haar functie ontheven. Dit besluit wordt niet genomen dan nadat de betreffende persoon door de voltallige commissie is gehoord. Het besluit dient bij afwezigheid van de betreffende persoon, in een overigens voltallige commissie, in unanimiteit te worden genomen.

Artikel 9 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening, de gemeentewet dan wel de circulaire van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 10 Ontbinding commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van deze minister door een Koninklijk besluit is gevolgd.

Artikel 11 Archivering

De voorzitter en secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip van ontbinding van de commissie alle archiefbescheiden direct in een verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim’ worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.

Artikel 12 Vervallenverklaring oude regeling

De verordening op de raadscommissie die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt, inwerking getreden op 6 juni 2013, vervalt gelijktijd met de inwerkingtreding van deze verordening.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag volgende op die van de bekendmaking van deze verordening.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening vertrouwenscommissie’.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de Gemeente Opsterland van 15 mei 2014.
De griffier, Waarnemend voorzitter,
Ieke Zwart Roel Vogelzang