Regeling vervallen per 01-01-2017

Sociale Leidraad bij de gemeentelijke herindeling van de gemeente Maasdonk, 's-Hertogenbosch en Oss

Geldend van 14-01-2014 t/m 31-12-2016

Intitulé

Sociale Leidraad bij de gemeentelijke herindeling van de gemeente Maasdonk, 's-Hertogenbosch en Oss

SOCIALE LEIDRAAD

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente 's-Hertogenbosch;

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maasdonk;

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oss;

  • -

    gelet op het bepaalde in artikel 57 tot en met 63 en artikel 79 van de Wet algemene regels herindeling (ARHI);

  • -

    en de overeenstemming bereikt d.d. 13 januari 2014 in het Bijzonder Georganiseerd Overleg.

BESLUITEN:

vast te stellen de navolgende

Sociale Leidraad bij de herindeling van de gemeenten Maasdonk, 's-Hertogenbosch en Oss.

ARTIKEL 1

ALGEMEEN

  • 1.

    Er is een Sociale Leidraad gemeentelijke herindeling. In de Sociale Leidraad zijn nadere afspraken vastgelegd over het te volgen proces alsmede over wederzijdse rechten en plichten van ambtenaren in dienst van de huidige gemeente Maasdonk, die in verband met de herindeling overgaan naar de gemeente 's-Hertogenbosch of Oss. Deze afspraken zijn voorbereid in een overleg waarin vanuit de drie gemeenten vertegenwoordigd zijn:

    • -

      de organisaties van overheidspersoneel;

    • -

      de colleges van burgemeester en wethouders.

Voor zover het bevoegdheden betreft op grond van de overlegverordening is hierover vervolgens overeenstemming verkregen in het Bijzonder Georganiseerd Overleg (BGO).

De Sociale Leidraad gemeentelijke herindeling wordt hierna genoemd: Sociale Leidraad.

  • 2.

    Deze Sociale Leidraad heeft een looptijd van 14 mei 2013 tot en met 31 december 2016.

  • 3.

    Alle besluiten ten aanzien van ambtenaren van Maasdonk die worden genomen vóór de datum herindeling, zijnde 1 januari 2015, worden genomen met inachtneming van het bepaalde in deze Sociale Leidraad.

  • 4.

    Daar waar in de Sociale Leidraad "werknemer", "hij", "ambtenaar" etc. staat, kan tevens de vrouwelijke vorm worden gelezen.

  • 5.

    Deze Sociale Leidraad moet worden gezien ter aanvulling op hetgeen geregeld is in de wet ARHI.

  • 6.

    Uitgangspunt is dat gedurende de looptijd van deze Sociale Leidraad voor de Maasdonkse medewerker geen sprake zal zijn van boventalligheid.

ARTIKEL 2

DEFINITIES

In deze leidraad wordt verstaan onder:

"ambtenaar":

De ambtenaar in vaste dienst van de gemeente Maasdonk, dan wel uitsluitend tijdelijk aangesteld op grond van artikel 2:4, lid 4 van de collectieve Arbeidsvoorwaardenregelingen (CAR) (bij wijze van proef).

"functie":

Het samenstel van werkzaamheden te verrichten door de ambtenaar.

"uitwisselbare functie":

Een functie die naar aard, inhoud en niveau grotendeels overeenkomt met de functie die de medewerker voor de herindeling heeft vervuld.

"passende functie":

Een functie op hetzelfde werk- en denkniveau die de ambtenaar redelijkerwijs in verband met zijn omstandigheden en de voor hem bestaande vooruitzichten kan worden opgedragen. Onder omstandigheden en vooruitzichten kunnen onder meer worden verstaan: interesse, capaciteiten, ervaring, leeftijd, gezondheidstoestand, gezinsomstandigheden, scholing, salaris, salarisaanspraken en vastgelegde promotiemogelijkheden. Een functie die meer dan één functioneel niveau lager of hoger ligt dan de uitgangspositie, zal niet als passend worden aangemerkt. De (tussen)schalen 10a en 11a worden hierbij als volwaardige (hele) schalen aangemerkt.

Indien het niet lukt om een ambtenaar bij de voorlopige plaatsing een passende functie aan te bieden, dan kan ook een functie met een salarisniveau tot maximaal 2 schalen hoger en lager dan de oorspronkelijke functie als passend worden aangemerkt.

"geschikte functie":

Een functie, die niet valt onder het begrip "passend", maar die de ambtenaar bereid is te vervullen.

"bezoldiging":

Het salaris, vermeerderd met het bedrag van de aan de ambtenaar toegekende emolumenten en toelagen niet zijnde onkostenvergoedingen, alsmede het bedrag van de functioneringstoelage.

Indien de toelagen een wisselend karakter hebben, wordt onder bezoldiging verstaan het salaris, vermeerderd met het gemiddelde - berekend over de 12 laatste volle kalendermaanden - van de in dit lid genoemde toelagen.

"salaris":

Het bedrag van de schaal, dat aan de ambtenaar is toegekend of, indien voor de betrekking een vast bedrag geldt, dit bedrag.

"salarisaanspraken":

De opeenvolgende periodieken van de salarisschaal waarin de ambtenaar is ingedeeld dan wel de salarisschaal en het perspectief dat verbonden is aan de functie van de ambtenaar tot en met het hoogste bedrag van de functieschaal en eventueel schriftelijk vastgelegde extra individuele salarisafspraken (zoals persoonsgebonden toelage, garantietoelage) op het moment van plaatsing. Hieronder vallen niet: functiegebonden toelagen, overwerk- en onkostenvergoedingen.

"vergoedingen":

Toelagen en vergoedingen niet behorende tot de bezoldiging (niet zijnde reis- en verblijfskosten, overwerk- en overige onkostenvergoedingen).

"functiewaardering":

De activiteit er op gericht om met behulp van een systematisch geheel van regelingen en door middel van objectieve maatstaven tot een waardebepaling van de functie te komen, los van de persoon.

"functioneel niveau":

De voor de functie van toepassing zijnde functieschaal volgens functiewaardering.

"Plaatsingsadviescommissie":

De commissie genoemd in artikel 6 van de Sociale Leidraad.

"Stuurgroep":

Een vertegenwoordiging met daarin vertegenwoordigers van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Maasdonk, 's-Hertogenbosch en Oss, die voorstellen en adviezen m.b.t. de (uitvoering van de) plaatsingsprocedure voor besluitvorming voorlegt aan het bevoegd gezag van de gemeenten 's-Hertogenbosch en Oss.

"burgemeester en wethouders":

Burgemeester en wethouders van de gemeente 's-Hertogenbosch of Oss.

"uitgangspositie":

Aard en niveau van de functie die de ambtenaar uitoefent en waarin hij als laatste voor de herindelingsdatum structureel is benoemd, de daarbij behorende functiewaardering en functionele schaal, de bezoldiging en vergoedingen, de genoten scholing en opgedane ervaring en de eventueel door burgemeester en wethouders vastgelegde persoonlijke afspraken met de ambtenaar.

Niet meegewogen worden de persoonsgebonden werkzaamheden, zoals lidmaatschap van commissies, werkgroepen en dergelijke.

"diensttijd":

De ononderbroken diensttijd, gerekend in jaren, in een ambtelijke aanstelling bij de gemeente Maasdonk of een rechtsvoorganger daarvan.

"vacature functie- en formatieboek (VFF)":

Overzicht van alle vacante functies of functiereeksen (met vermelding van opleidingen en/ of ervaringseisen en een (voorlopig) functioneel niveau met daarbij behorende toekomstige formatie binnen de gemeente 's-Hertogenbosch respectievelijk gemeente Oss.

"bovenformatieve bezetting":

Situatie waarbij meerdere medewerkers een vergelijkbare functie vervullen en waarvoor geldt dat de bezetting hoger is dan de formatieve ruimte.

ARTIKEL 3

UITGANGSPUNTEN

  • 1.

    Vanwege de herindelingsvarianttoevoeging blijven de huidige gemeenten 's-Hertogenbosch en Oss bestaan. Dit houdt tevens in dat de organisatie, de organisatie-inrichting en de functiegebouwen van beide gemeenten als gevolg van de herindeling het uitgangspunt is. De functies zoals vastgesteld voor de datum van herindeling blijven derhalve bestaan.

  • 2.

    In verband met de herindeling zal in de gemeenten 's-Hertogenbosch en Oss geïnventariseerd worden in hoeverre de formatie in verband met de overheveling van taken vanuit Maasdonk moet worden uitgebreid. Indien er formatie-uitbreiding als gevolg van taakuitbreidingen plaatsvindt, dan zal die formatie in het plaatsingsproces beschikbaar worden gesteld voor de te plaatsen ambtenaren van Maasdonk. De uitbreidingen zullen opgenomen worden in de formatieplannen van de gemeenten 's-Hertogenbosch en Oss die van toepassing zijn na de datum van herindeling.

  • 3.

    Aangezien de gemeenten 's-Hertogenbosch en Oss blijven bestaan, blijven ook alle beleids- en rechtspositieregelingen, verordeningen van die gemeenten gehandhaafd en eveneens van toepassing zijn op de medewerkers die al vanuit Maasdonk in een van deze gemeenten zijn aangesteld. Gedurende de looptijd van deze Sociale Leidraad, zijn de rechtspositieregelingen van de in dit artikel genoemde gemeenten tijdelijk niet van toepassing, voor zover dat betrekking of raakvlakken heeft met de gemeentelijke herindeling.

  • 4.

    De medewerkers van de gemeenten 's-Hertogenbosch en Oss, die benoemd zijn in vaste dienst of in tijdelijke dienst bij wijze van proef voor een bepaalde duur, behouden na de datum herindeling dezelfde functie en positie, als zij voor de datum van herindeling hadden.

  • 5.

    Vanwege het bepaalde in artikel 3 lid 1 tot en met 4 is deze Sociale Leidraad er met name op gericht om de overgang van de ambtenaren vanuit Maasdonk naar de gemeenten 's-Hertogenbosch en Oss soepel te laten verlopen.

  • 6.

    Er vinden geen gedwongen ontslagen ten gevolge van de gemeentelijke herindeling plaats, met uitzondering van het bepaalde in artikel 9.

  • 7.

    De regelingen in deze Sociale Leidraad zijn gericht op plaatsing in een functie die qua aard zoveel als mogelijk overeenkomt met de oude functie en met een gelijk functioneel schaalniveau.

  • 8.

    Alle ambtenaren van Maasdonk krijgen de mogelijkheid hun voorkeur uit te spreken voor maximaal 3 functies zoals opgenomen in het VFF.

  • 9.

    Alle ambtenaren van Maasdonk wordt een uitwisselbare of passende functie aangeboden in de gemeente 's-Hertogenbosch of Oss. Indien deze niet voorhanden is, wordt in overleg met de betrokken ambtenaar bezien of plaatsing in een geschikte functie mogelijk is.

  • 10.

    Vanuit de intentie om alle ambtenaren een passende functie te kunnen bieden, is er sprake van een open arbeidsmarkt tussen de gemeente Maasdonk en de individuele gemeenten 's-Hertogenbosch en Oss, conform het vacaturebeleid zoals vastgesteld d.d. 5 november 2013.

  • 11.

    Het streven is om alle medewerkers van de gemeente Maasdonk voor 1 juli 2014 te informeren over hun (voorlopige) plaatsing per 1 januari 2015 bij de gemeente 's-Hertogenbosch of de gemeente Oss.

ARTIKEL 4

UITGANGSPOSITIE EN VOORKEUR BIJ PLAATSING

  • 1.

    Ter voorbereiding op de plaatsing, zal van alle ambtenaren uit de gemeente Maasdonk een uitgangspositie worden opgesteld als bedoeld in artikel 2. Bepalend voor de uitgangspositie is de rechtspositie per 1 juli 2013 en de logischerwijs daaruit voortvloeiende verplichtingen/ afspraken tot de feitelijke datum van herindeling zoals gepland op 1 januari 2015.

  • 2.

    De Plaatsingsadviescommissie als bedoeld in artikel 6, adviseert de stuurgroep over de voorgenomen plaatsing van de medewerkers van de gemeente Maasdonk bij de gemeente 's-Hertogenbosch of Oss.

  • 3.

    Voorafgaand aan de plaatsingsprocedure ontvangt de Plaatsingsadviescommissie de uitgangspositie per medewerker van Maasdonk en een vastgesteld vacature functie- en formatieboek (VFF) van de gemeenten 's-Hertogenbosch en Oss.

  • 4.

    Alle medewerkers van Maasdonk worden voorafgaand aan het formele plaatsingsproces in de gelegenheid gesteld om op basis van het VFF hun voorkeuren voor maximaal 3 functies en/ of gemeente aan te geven.

ARTIKEL 5

PLAATSINGPROCEDURE

  • 1.

    De plaatsingsprocedure van deze Sociale Leidraad richt zich uitsluitend op de plaatsing van ambtenaren vanuit de gemeente Maasdonk. De plaatsing geschiedt in de volgende stappen.

  • 2.

    Eerst wordt gekeken of de betrokken ambtenaar kan worden geplaatst in een uitwisselbare functie als bedoeld in artikel 2.

    • a.

      Indien het mogelijk is om een ambtenaar op een uitwisselbare functie te plaatsen, dan wordt door de Plaatsingsadviescommissie aan de desbetreffende ambtenaar kenbaar gemaakt dat men voornemens is om hem op die functie voorlopig te plaatsen. Hij zal hierover op advies van de Plaatsingsadviescommissie en op voordacht van de Stuurgroep door bevoegd gezag schriftelijk worden geïnformeerd.

    • b.

      Indien er voor een uitwisselbare functie meerdere ambtenaren in aanmerking komen, zal worden beslist aan de hand van de volgende volgorde en voorrang:

    • I.

      diensttijd opgebouwd bij de gemeente Maasdonk, als laatste werkgever voor de plaatsing, waarbij degene met de meeste diensttijd voorrang heeft;

II. van de dienstijdvolgorde kan worden afgeweken voor hen die vrijwillig in een andere functie herplaatst willen worden.

  • 3.

    Indien plaatsing in een uitwisselbare functie niet mogelijk is, wordt de betrokken ambtenaar zo mogelijk in een passende functie geplaatst.

    • a.

      Indien meerdere ambtenaren hun eerste voorkeur hebben uitgesproken voor dezelfde functie en door de Plaatsingsadviescommissie de functie voor meerdere ambtenaren als passend wordt aangemerkt, worden zij (opnieuw) uitgenodigd voor een gesprek met de Plaatsingsadviescommissie.

    • b.

      De onder a. genoemde ambtenaren krijgen de gelegenheid bij de Plaatsingsadviescommissie hun voorkeur aan te passen c.q. bij te stellen zodat de mogelijkheid ontstaat dat één kandidaat overblijft voor één functie.

  • 4.

    Indien de onder lid 2 en 3 genoemde mogelijkheden zich niet voordoen, wordt een ambtenaar in een voor hem geschikte functie geplaatst.

    • a.

      Na plaatsing in een geschikte functie kan de ambtenaar het verzoek doen aan de werkgever om te zoeken naar een passende functie. De werkgever spant zich hiervoor in en zal de ambtenaar, indien de mogelijkheid zich voordoet, in een passende functie plaatsen.

    • b.

      De ambtenaar heeft dan eveneens de inspanningsverplichting tot het zoeken naar een passende functie.

  • 5.

    Indien na zorgvuldige afweging blijkt dat de onder lid 2, 3 en 4 genoemde mogelijkheden zich niet voordoen, dan wordt door de PAC gekeken of het met oprekken van het begrip 'passende functie' als bedoeld in artikel 2, naar 2 schalen hoger en 2 schalen lager, alsnog lukt om de ambtenaar in een passende functie te plaatsen.

Na plaatsing in een passende functie van 2 schalen lager kan de ambtenaar het verzoek doen aan de werkgever om te zoeken naar een passende functie die beter aansluit bij het oorspronkelijke functieniveau. De werkgever spant zich hiervoor in en zal de ambtenaar, indien de mogelijkheid zich voordoet, in een dergelijke passende functie plaatsen.

6.Indien na zorgvuldige afweging blijkt dat het niet mogelijk is om de ambtenaar op een functie als bedoeld in de leden 2 tot en met 5 te plaatsen, dan wordt de ambtenaar op een functie en functieniveau geplaatst, die zoveel als mogelijk overeen komt met de functie die betrokken ambtenaar in Maasdonk vervulde. Door deze plaatsing kan binnen dat onderdeel (tijdelijk) een bovenformatieve bezetting ontstaan als bedoeld in artikel 2.

ARTIKEL 6

PLAATSINGSADVIESCOMMISSIE

  • 1.

    Voor de uitvoering van het bepaalde in artikel 5 zal een Plaatsingsadviescommissie in het leven worden geroepen, die als taak heeft de stuurgroep schriftelijk en gemotiveerd te adviseren over de te nemen plaatsingsbesluiten.

  • 2.

    De Plaatsingsadviescommissie bestaat uit:

  • a.

    twee leden, aan te wijzen door de Stuurgroep;

  • b.

    twee leden namens de organisaties van overheidspersoneel, niet zijnde personeelsleden van de betrokken gemeenten;

  • c.

    één onafhankelijk voorzitter, op voordracht van de onder a en b genoemde leden.

  • 3.

    De stuurgroep wijst een ambtelijk secretaris aan. Deze is geen lid van de commissie en heeft derhalve geen stemrecht.

  • 4.

    De leden van de werkgroep P&O herindeling zullen als adviseur aan dit overleg deelnemen.

  • 5.

    De commissie neemt bij meerderheid en in voltalligheid besluiten, waarbij het minderheidsstandpunt aangegeven wordt.

  • 6.

    De vergaderingen van de Plaatsingsadviescommissie zijn besloten.

  • 7.

    De taak van de Plaatsingsadviescommissie is er op gericht om alle te plaatsen ambtenaren in een uitwisselbare, passende of geschikte functie te plaatsen.

  • 8.

    Bij de plaatsing zal zoveel als mogelijk rekening worden gehouden met de voorkeuren van de ambtenaar voor een functie en/of gemeente.

  • 9.

    Bij de verdeling van het aantal ambtenaren over de gemeenten 's-Hertogenbosch en Oss is de vastgestelde formatieve verdeelsleutel leidend.

  • 10.

    De Plaatsingsadviescommissie heeft het recht tot het horen van ambtenaren, informanten en leidinggevenden, alsmede tot het inzien van alle voor de plaatsing van belang zijnde stukken. De Plaatsingsadviescommissie heeft de plicht in te passen ambtenaren te horen die daarom verzoeken. De Plaatsingsadviescommissie heeft de mogelijkheid tijdens het horen plaatsingsvoorstellen te doen. De in te passen ambtenaar kan aan de Plaatsingsadviescommissie een voorkeur uitspreken voor functies.

  • 11.

    In bijzondere gevallen kan de Plaatsingsadviescommissie aan de Stuurgroep het voorstel doen, een psychologisch, arbeidskundig of beroepskeuzeonderzoek te doen instellen teneinde de geschiktheid voor een andere functie te bepalen of de besluitvorming daarover te ondersteunen. Een dergelijk onderzoek wordt uitsluitend gehouden na instemming van de betreffende ambtenaar.

  • 12.

    Overigens regelt de commissie haar eigen werkwijze.

ARTIKEL 6A

PERSONEEL RAADSGRIFFIE

Het personeel van de raadsgriffie van Maasdonk wordt in ditzelfde plaatsingsproces meegenomen. De leden van de Plaatsingsadviescommissie die namens de Stuurgroep zitting hebben worden in dat geval geacht te zijn aangewezen namens de gemeenteraad.

ARTIKEL 7

(VOORLOPIGE) PLAATSING

  • 1.

    Er wordt naar gestreefd om de ambtenaar uit de gemeente Maasdonk voor 1 juli 2014 door bevoegd gezag schriftelijk te informeren over de voorlopige plaatsing in een uitwisselbare, passende of, indien van toepassing, een geschikte functie bij de gemeente 's-Hertogenbosch of Oss.

  • 2.

    Het voorlopige plaatsingsvoorstel als bedoeld in het vorige lid wordt op dezelfde dag aan alle betrokken ambtenaren toegezonden.

  • 3.

    Het voorlopige plaatsingsvoorstel geschiedt op voordracht van de Stuurgroep rekening houdend met het advies van de Plaatsingsadviescommissie.

  • 4.

    De (voorlopige) plaatsing geschiedt bij voorkeur in een functie met een functioneel schaalniveau, dat gelijk is aan het functionele schaalniveau van de oude functie.

  • 5.

    Indien de ambtenaar zich niet kan vinden in het voorlopige plaatsingsbesluit, dan heeft de ambtenaar de mogelijkheid om schriftelijk of mondeling zijn zienswijze kenbaar te maken. Een schriftelijke zienswijze dient binnen 14 dagen na ontvangst van het voorlopige besluit ontvangen te zijn bij de ontvangende gemeente. Voor een mondelinge zienswijze dient de ambtenaar binnen tien dagen na dagtekening van deze brief, telefonisch een afspraak te maken met, of via de mail een verzoek tot een afspraak te doen bij de secretaris van de Plaatsingsadviescommissie.

  • 6.

    De Plaatsingsadviescommissie neemt de zienswijze in behandeling en zal de zienswijze meenemen in het advies aan de Stuurgroep m.b.t. het definitieve plaatsingsvoorstel.

  • 7.

    De Plaatsingsadviescommissie heeft de bevoegdheid al die functionarissen en groepen te raadplegen, die zij voor het onderhavige geval van belang acht.

  • 8.

    Op voordracht van de Stuurgroep zal bevoegd gezag van de ontvangende gemeenten het definitieve plaatsingsbesluit nemen.

  • 9.

    Indien het bevoegd gezag afwijkt van het advies van de Plaatsingsadviescommissie, dient dit goed gemotiveerd te worden.

ARTIKEL 8

DEFINITIEVEPLAATSING

  • 1.

    Er wordt naar gestreefd om de ambtenaar uit de gemeente Maasdonk uiterlijk in oktober 2014 door bevoegd gezag schriftelijk te informeren over een definitieve plaatsing/ benoeming in een uitwisselbare, een passende of een geschikte functie bij de gemeente 's-Hertogenbosch of Oss. De benoeming zal uiterlijk ingaan op de datum van de herindeling.

  • 2.

    Een benoeming als bedoeld in het vorige lid wordt op dezelfde dag aan alle betrokken ambtenaren toegezonden.

  • 3.

    De benoeming geschiedt op voordracht van de Stuurgroep rekening houdend met het advies van de Plaatsingsadviescommissie.

  • 4.

    De ambtenaar wordt schriftelijk gemotiveerd mededeling gedaan van het definitieve plaatsingsbesluit.

  • 5.

    Indien de ambtenaar zich niet of niet geheel kan verenigen met het definitieve plaatsingsbesluit, dan kan de ambtenaar binnen 6 weken na ontvangst van het besluit hiertegen bezwaar aantekenen. Dit bezwaarschrift wordt behandeld conform de bij de ontvangende gemeente geldende bezwarenprocedure.

  • 6.

    Zolang de bezwarencommissie het bezwaar in behandeling heeft en nog geen uitspraak heeft gedaan, blijft de verplichting de functie uit te oefenen waarin hij conform artikel 7 in is geplaatst. Indien geen plaatsing heeft plaatsgevonden kan de ambtenaar door burgemeester en wethouders alsnog worden geplaatst.

ARTIKEL 9

WEIGERING EEN PASSENDE FUNCTIE TE AANVAARDEN

Indien de ambtenaar na bezwaar en een besluit daaromtrent van burgemeester en wethouders weigert een aangeboden passende functie te aanvaarden, wordt hem ontslag verleend zonder toekenning van een uitkering. Tegen dit besluit staat de mogelijkheid van bezwaar en beroep open conform de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

ARTIKEL 10

TIJDELIJKE TAKEN

  • 1.

    Indien plaatsing in een uitwisselbare, passende of geschikte functie nog niet is gerealiseerd, zal de ambtenaar op een functie worden geplaatst, zoals bedoeld in artikel 5, lid 6. Ambtenaren werkzaam binnen dit organisatieonderdeel kunnen met tijdelijke werkzaamheden worden belast.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders zullen bij nieuwe vacatures bezien of een van de ambtenaren van het betreffende organisatieonderdeel alsnog in een passende of geschikte functie kan worden geplaatst bij de betreffende gemeente. De ambtenaar heeft bij deze vacatures voorrang op grond van een organisatorische indicatie.

  • 3.

    Verder kan voor de ambtenaar genoemd in dit artikel, flankerend beleid ingezet worden gericht op het z.s.m. vinden van een passende of geschikte functie binnen of buiten de gemeentelijke organisatie. Inzet van de middelen is per definitie maatwerk, maar aansluiting kan gevonden worden bij de instrumenten die ingezet worden in het kader van het Van-werk-naar-werktraject als bedoeld in artikel 10d van de CAR-UWO. Daarbij zal zoveel als mogelijk worden aangesloten bij het flankerend beleid van de ontvangende gemeente.

  • 4.

    Indien er aan het einde van de looptijd van deze Sociale Leidraad (i.c. 31 december 2016) nog steeds sprake is van een bovenformatieve bezetting binnen een organisatieonderdeel, zijn de reguliere bepalingen van de ontvangende gemeente van toepassing.

ARTIKEL 11

BEHOUD VAN SALARISAANSPRAKEN

  • 1.

    De ambtenaar behoudt na plaatsing in de gemeente Oss of 's-Hertogenbosch onder dezelfde rechten en plichten aanspraak op:

  • a.

    het salaris zoals de ambtenaar dit voorafgaand aan de herindeling genoot;

  • b.

    het recht op toekenning van periodieke verhogingen in de salarisschaal, indien het maximum nog niet is bereikt, alsmede eventueel de bij die schaal behorende uitloopperiodieken;

  • c.

    het recht op bevordering naar de schaal behorende bij het oude functionele niveau, indien deze schaal nog niet is bereikt.

  • 2.

    Indien aan de oude functie toelagen of vergoedingen waren verbonden, die niet of niet in dezelfde mate terugkomen in de functie waarin de ambtenaar is geplaatst, geldt de volgende regeling:

  • a.

    Voor toelagen, behorende tot de bezoldiging, zal de vermindering plaatsvinden conform de afbouwregeling in de ontvangende gemeente.

  • b.

    Voor overige toelagen zoals genoemd onder "vergoedingen" wordt in het eerste kalenderjaar na de plaatsing voor 75% behouden. In het tweede kalenderjaar wordt 50% toegekend. In het derde kalenderjaar wordt 25% toegekend, waarna de vergoeding zal worden stopgezet.

  • 3.

    Ten aanzien van toegekende persoonlijke toelagen (tijdelijke persoonlijke toelage, structurele persoonlijke toelage of arbeidsmarkttoelage) van de Bezoldigingsverordening gemeente Maasdonk vindt geen afbouwregeling plaats. Indien deze toelage tijdelijk is toegekend, eindigt deze op datum waarop deze tijdelijkheid afloopt. Er bestaat geen aanspraak op een afbouw. Een structurele toelage blijft gegarandeerd zolang de medewerker wordt bezoldigd in de schaal waarin hij voor de herindeling was geplaatst.

  • 4.

    Indien de medewerker bij de plaatsing dan wel in de toekomst in een schaal wordt geplaatst waarvoor een hogere maximumsalaris geldt, zal hij op een zodanig niveau worden ingepast dat het nieuwe salaris hoger is dan het oude salaris en de persoonlijke toelage tezamen. De plaatsing kan echter niet uitstijgen boven het maximum van de nieuwe schaal. In dat geval zal het resterende bedrag in de vorm van een persoonlijke toelage worden gegarandeerd.

ARTIKEL 12

BEHOUD STUDIEFACILITEITEN

De in de gemeente Maasdonk toegekende studiefaciliteiten blijven gehandhaafd indien de studie wordt voortgezet, ook als deze studie niet van direct belang is voor de aangeboden functie. Indien betrokkene van mening is dat het, gezien de veranderde aard van de functie, geen zin heeft een aangegeven studie voort te zetten, rust op hem geen terugbetalingsverplichting indien hij de studie om die reden staakt of moet staken in verband met het volgen van een studie of opleiding die wel van belang is voor de nieuwe of gewijzigde functie.

ARTIKEL 13

TOEKENNING STUDIEFACILITEITEN BIJ PLAATSING

  • 1.

    Indien voor de vervulling van een nieuwe functie noodzakelijk, wordt na overleg met betrokkene een scholingsplan opgesteld.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen een ambtenaar, indien dit functioneel noodzakelijk is, opdragen een bepaalde studie of opleiding te volgen. Eventuele studiefaciliteiten kunnen worden toegekend conform de rechtspositie van de ontvangende gemeente.

ARTIKEL 13a

OVERGANGSAFSPRAKEN REISKOSTEN EN VERLOF

1.De medewerker voor wie de reisafstand woon-werkverkeer met meer dan 5 kilometer enkele reisafstand (berekend volgens de ANWB routeplanner kortste afstand) toeneemt, komt in aanmerking voor een extra reiskostenvergoeding, buiten de normale arbeidsvoorwaarden van de ontvangende gemeente.

De vergoeding is als volgt:

Ontvangende gemeente

's-Hertogenbosch

Oss

2015

€ 280,-

€ 200,-

2016

€ 200,-

€ 150,-

2017

€ 140,-

€ 100.-

Dit betreft een bruto vergoeding die mogelijk via het cafetariamodel van de ontvangende gemeente onbelast kan worden uitbetaald.

2.De medewerker uit Maasdonk die na 1 januari 1997 in dienst is gekomen van Maasdonk en op 1 januari 2015 ouder is dan 39 jaar, ontvangt bij overgang naar de gemeente Oss in het jaar 2015 0,5 vakantiedag (i.c. 3,6 uur) extra verlof (voor deeltijders naar rato).

ARTIKEL 14

GEWENNINGSPERIODE

  • 1.

    Indien na maximaal 1 jaar blijkt dat de ambtenaar de functie waarin hij is geplaatst naar het oordeel van burgemeester en wethouders niet op normaal goede wijze vervult, waarbij dit niet op normaal goede wijze vervullen van de functie niet aan de ambtenaar kan worden verweten, dan wel dat de ambtenaar voor het college van burgemeester en wethouders aannemelijk maakt, dat een blijvende vervulling redelijkerwijze niet van hem kan worden gevergd, wordt de plaatsing ongedaan gemaakt.

  • 2.

    In het geval dat de in lid 1 vermelde situatie zich voordoet, wordt de mogelijkheid van een nieuwe plaatsing conform artikel 10 onderzocht tot 31 december 2016.

ARTIKEL 15

NIET VOORZIENE GEVALLEN

In individuele gevallen, waarin niet of niet voldoende wordt voorzien of de uitvoering van regelingen tot onbillijkheden leidt, is (op voordracht van de Stuurgroep) bevoegd gezag van de ontvangende gemeenten bevoegd tot het treffen van een aan dat geval aangepaste voorziening. Met de betrokken ambtenaar dient overeenstemming bereikt te worden.

ARTIKEL 16

INWERKINGTREDING

Deze Sociale Leidraad treedt in werking met ingang van de dag volgende op die waarin de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten 's-Hertogenbosch, Maasdonk en Oss op voordracht van de Stuurgroep, tot vaststelling besloten hebben.

ARTIKEL 17

VERSTREKKING VAN DE SOCIALE LEIDRAAD

Iedere ambtenaar van de gemeente Maasdonk zal een exemplaar van de Sociale Leidraad verstrekt worden.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 14 januari 2014

Het college van 's-Hertogenbosch voornoemd,

De secretaris, De burgemeester,

Aldus vastgesteld in de vergadering van 14 januari 2014

Het college van Maasdonk voornoemd,

De secretaris, De burgemeester,

Aldus vastgesteld in de vergadering van 14 januari 2014

Het college van Oss voornoemd,

De secretaris, De burgemeester,

Over de inhoud van deze Sociale Leidraad is op 13 januari 2014 een onderhandelingsakkoord bereikt tussen werkgevers- en werknemersvertegenwoordiging.

BGO-lid CNV/Publieke Zaak BGO-lid Abvakabo

  • W.

    Saenen P. Schoenmakers

  • H.

    van Delft J. van Erp

  • H.

    de Bruijn A. van Doornen

  • A.

    van Kessel W. van Son