Regeling vervallen per 30-08-2012

Verordening regelende de behandeling van bezwaarschriften 2005

Geldend van 28-07-2005 t/m 29-08-2012

Intitulé

Verordening regelende de behandeling van bezwaarschriften 2005

Verordening regelende de behandeling van bezwaarschriften.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    commissie: commissie bezwaarschriften als bedoeld in artikel 2;

  • b.

    verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen.

Artikel 2 Inleidende bepaling commissie

  • 1.

    Er is een commissie, genaamd Commissie Bezwaarschriften, ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.

  • 2.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen:

    • a.

      besluiten op grond van een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken;

    • b.

      besluiten inzake functiebeschrijvingen, functiewaarderingen, plaatsingen en beoordelingen.

(zie ook bijlage 1 inzake instelling, taak en bevoegdheid enkelvoudige kamer commissie bezwaarschriften)

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1. De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste 7 leden.

  • 2. Tot voorzitter en lid van de commissie zijn niet benoembaar:

    • a.

      een lid van een gemeentelijk bestuurs- of adviesorgaan van de gemeente Oss;

    • b.

      een ambtenaar door of vanwege het gemeentebestuur van Oss aangesteld of daaraan ondergeschikt;

  • 3. De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 4. De commissie voorziet bij afwezigheid van de voorzitter uit haar midden zo nodig in de vervanging.

Artikel 4 Secretaris

Het secretariaat van de commissie wordt vervuld door een of meer door het college aan te wijzen gemeenteambtenaren.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1. De voorzitter en de leden van de commissie treden af op de dag waarop de leden van de gemeenteraad aftreden en kunnen terstond worden herbenoemd. In de regel vindt er na een reguliere zittingsperiode van de gemeenteraad slechts eenmaal een herbenoeming plaats.

  • 2. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment om ontslag verzoeken.

  • 3. Het college kan te allen tijde aan de voorzitter of een lid van de commissie, anders dan op eigen verzoek, ontslag verlenen.

  • 4. De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien, tenzij er sprake is van ontslag anders dan op eigen verzoek.

Artikel 6 Kamers

  • 1.

    De commissie kan kamers instellen die belast worden met de behandeling van bezwaarschriften.

  • 2.

    Een kamer is enkelvoudig of meervoudig.

  • 3.

    Een meervoudige kamer bestaat uit tenminste drie leden:

    • a.

      een voorzitter, zijnde de voorzitter of een van de leden van de commissie, uit haar midden aangewezen;

    • b.

      twee andere leden, door de commissie aangewezen uit haar midden.

  • 4.

    Het bepaalde in deze verordening over de werkwijze en de bevoegdheden van de commissie, van de voorzitter en van de secretaris is van overeenkomstige toepassing op elk van haar kamers.

(zie ook bijlage 1 inzake instelling, taak en bevoegdheid enkelvoudige kamer commissie bezwaarschriften)

Artikel 7 Procesdossier

  • 1. De secretaris van de commissie stelt naar aanleiding van de ontvangst van een bezwaarschrift een op het betreffende onderwerp betrekking hebbende procesdossier samen, voorzien van alle relevante stukken en informatie.

  • 2. Het verwerend orgaan en de betrokken gemeente-ambtenaren zijn verplicht binnen door de secretaris gestelde termijn alle op het onderwerp van het bezwaarschrift betrekking hebbende stukken, zo nodig voorzien van een toelichting, te overleggen.

  • 3. De commissie is bevoegd inzage te (doen) nemen en zo nodig afschriften te (doen) maken van bescheiden of van andere informatie, die het gemeentebestuur onder zich heeft en wel voor zover die op de bij de commissie in behandeling zijnde zaak betrekking hebben.

  • 4. De secretaris kan uit eigen beweging of op verzoek van de voorzitter van de commissie bij externe deskundigen advies of nadere inlichtingen inwinnen of doen inwinnen.

  • 5. De verkregen inlichtingen en adviezen worden aan het procesdossier toegevoegd.

Artikel 8 Uitoefening bevoegdheden

  • 1.

    De commissie oefent voor de toepassing van deze verordening uit de bevoegdheden bedoeld in de hierna genoemde artikelen van de Algemene wet bestuursrecht:

  • a.

    de artikelen:

    7:4, achtste lid;

    7:6, tweede en vierde lid;

  • b.

    de artikelen:

    artikel 2:1, tweede lid;

artikel 6:6, wat betreft het de indiener van het bezwaarschrift stellen van een termijn waarbinnen het verzuim kan worden hersteld;

artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;

artikel 7:4, tweede lid.

2.De commissie kan mandaat verlenen tot het uitoefenen van de bevoegdheden genoemd in het eerste lid en wel aan de voorzitter wat betreft de bevoegdheden genoemd onder a en aan de voorzitter of de secretaris wat betreft de bevoegdheden genoemd onder b.

Artikel 9 Hoorzitting

  • 1. De commissie hoort de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

  • 2. De secretaris bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 3. De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 4. Indien de voorzitter op grond van het derde lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

Artikel 10 Uitnodiging zitting

  • 1. De secretaris nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan tenminste tien dagen voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2. De belanghebbenden of het verwerend orgaan kunnen onder opgaaf van redenen verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3. Uitstel van een hoorzitting wordt in principe slechts éénmaal verleend.

  • 4. De beslissing op het verzoek om uitstel wordt zo spoedig mogelijk aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan medegedeeld.

Artikel 11 Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist dat de meerderheid van het aantal leden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

Artikel 12 Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 13 Openbaarheid zitting

  • 1. De zitting van de commissie is openbaar.

  • 2. De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende of het verwerend orgaan daartoe een verzoek doet.

  • 3. Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting achter gesloten deuren plaats.

  • 4. De zitting van de commissie vindt in ieder geval achter gesloten deuren plaats wat betreft bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van de Algemene bijstandswet en van de Wet voorzieningen gehandicapten en besluiten inzake personeelsaangelegenheden.

Artikel 14 Schriftelijke verslaglegging

  • 1. Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de Algemene wet bestuursrecht vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2. Het verslag houdt een zakelijke weergave in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3. Indien de zitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4. Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 15 Nader onderzoek

  • 1. De commissie kan na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, een nader onderzoek houden.

  • 2. Indien uit dit nadere onderzoek nieuwe feiten of omstandigheden naar voren komen, wordt deze informatie in afschrift aan het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3. Het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo’n verzoek.

  • 4. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 16 Beraadslaging en advies

  • 1.

    De commissie c.q. de meer- en enkelvoudige kamer beraadslagen en beslissen achter gesloten deuren over het uit te brengen advies.

  • 2.

    a. De commissie c.q de meervoudige kamer beslist bij meerderheid van stemmen over het

uit te brengen advies.

  • b.

    Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • c.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 3.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het

bezwaarschrift. Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

4.Wanneer het een bezwaarschrift betreft waarop de gemeenteraad een beslissing dient te nemen, brengt de commissie een gemotiveerd voorstel uit aan de raad in de vorm van een raadsvoorstel, vergezeld van een ontwerpraadsbesluit.

Gelijktijdig met de toezending van het voorstel en het ontwerpbesluit aan de raad worden afschriften van deze stukken gezonden aan belanghebbenden.

5.De secretaris zendt een afschrift van het voorstel aan het college.

Het college beslist onverwijld of het een eigen standpunt aangaande het voorstel van de commissie ter kennis van de raad zal brengen.

  • 6.

    De openbaarmaking van voorstellen van de commissie van de bijbehorende ontwerp-raadsbesluiten geschiedt op de wijze als met betrekking tot voorstellen aan de raad voorzien in het Reglement van Orde voor de vergaderingen en overige werkzaamheden van de raad.

  • 7.

    Toelichting van een door de commissie uitgebracht voorstel in de vergadering van de raad geschiedt door de voorzitter van de commissie, tenzij de commissie daarvoor een ander lid aanwijst.

Artikel 17 Uitbrengen advies en verdaging

  • 1. Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 14 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2. Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van 10 weken, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.

  • 3. Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en de belanghebbenden een afschrift.

Artikel 18 Bemiddeling

De secretaris kan, in overleg met de voorzitter en na overleg met het verwerend orgaan, onderzoeken of het bezwaar in der minne kan worden bijgelegd en daartoe de nodige handelingen verrichten.

Artikel 19 Onvoorziene omstandigheden

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet wat betreft de werkwijze van de commissie en de orde van de vergaderingen, wordt nader door de commissie, onderscheidenlijk de voorzitter van de commissie, een voorziening getroffen.

Artikel 20 Intrekking oude regeling

De Verordening regelende de behandeling van bezwaarschriften 2003 wordt ingetrokken.

Artikel 21 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op één dag na de datum van haar bekendmaking.

Artikel 22 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening regelende de behandeling van bezwaarschriften 2005.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 7 juli 2005.