Regeling vervallen per 01-01-2012

Legesverordening Oss 2011

Geldend van 13-01-2011 t/m 31-12-2011

Intitulé

Legesverordening Oss 2011

Gemeenteraad

Onderwerp: Volgnummer

Besluit tot vaststelling van de Afd. GID

Legesverordening Oss 2011.

De raad van de gemeente Oss;

gezien het voorstel van de stuurgroep Oss-Lith van 23 november 2010;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet:

BESLUIT:

vast te stellen de :

VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES 2011.

Artikel 1

Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ‘dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ‘week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ‘maand’: het tijdvak dat loopt van 1e dag in een kalendermaand tot en met de 1e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ‘jaar’: het tijdvak dat loopt van 1e dag in een kalenderjaar tot en met de 1e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    ‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2

Belastbaar feit

Onder de naam van "leges" worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3

Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4

Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    bewijzen van onvermogen en stukken nodig voor ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, loon, bezoldiging en andere periodieke uitkeringen, beneden € 450,00 per jaar;

  • 2.

    stukken en diensten, welke ambtshalve ter voldoening aan wettelijke of administratieve voorschriften moeten worden afgegeven of opgemaakt of verricht, tenzij hiervoor anders is bepaald;

  • 3.

    stukken en inlichtingen, welke worden gevraagd door of vanwege het rijk, de provincie, de gemeenten, de waterschappen, veenschappen en veenpolders of enig ander openbaar lichaam, met uitzondering van de bedrijven der openbare lichamen, alsmede door vertegenwoordigers van vreemde mogendheden hier te lande;

  • 4.

    stukken en diensten, waarvan de kosteloze afgifte of verstrekking bij enig wettelijk voorschrift aan de gemeentebesturen is opgelegd;

  • 5.

    vergunningen voor het maken van muziek op openbare straten door muziekkorpsen;

  • 6.

    stukken, diensten en inlichtingen, welke worden gevraagd door of ten behoeve van de gemeente Oss of haar diensten;

  • 7.

    beschikkingen op verzoekschriften en bezwaarschriften ter zake van gemeentelijke belastingen;

  • 8.

    beschikkingen of afschriften daarvan houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding, of toelage dan wel verhoging hiervan met betrekking tot enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente Oss;

  • 9.

    beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een verzoek om subsidie uit de gemeentekas;

  • 10.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • 11.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5

Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6

Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingplichtige bekendgemaakt.

Artikel 7

Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel ingeval van toezending daarvan, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

  • 3.

    In afwijking van het bepaalde in het eerste lid geldt dat de bouwgerelateerde leges moeten worden voldaan binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

Artikel 8

Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9

Teruggaaf

  • 1.

    Indien de heffing van leges geschiedt bij wijze van abonnement, wordt behoudens het bepaalde in het vierde lid van dit artikel, bij tussentijdse beëindiging van een abonnement, indien deze plaatsvindt voordat een halfjaar van de geldigheidsduur daarvan is verstreken, ontheffing verleend.

  • 2.

    Indien het abonnement is gebaseerd op aantallen, zal de ontheffing worden verleend tot een bedrag gelijkstaand met de helft van het verschuldigde met dien verstande, dat het verschuldigde na ontheffing niet lager mag zijn dan het tarief, geldend voor het werkelijk aantal verstrekte diensten.

  • 3.

    Indien het abonnement is gebaseerd op tijdsduur, zal de ontheffing worden verleend tot een bedrag gelijkstaand met de helft van het verschuldigde met dien verstande, dat het verschuldigde na ontheffing niet lager mag zijn dan het tarief, geldend voor de werkelijk verlopen tijdsduur.

  • 4.

    De ontheffing wordt niet verleend als het bedrag van de ontheffing minder bedraagt dan €2,30.

Artikel 10

Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11

Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De ‘Legesverordening Oss 2010 van 10 december 2009’, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    De ‘Legesverordening 2010’, besluit van de gemeenteraad van Lith van 10 december 2009, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 5.

    Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Legesverordening Oss 2011’.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 3 januari 2011.

De gemeenteraad voornoemd.

De griffier, De voorzitter,

Drs. P.H.A. van den Akker H.W.M. Klitsie

TARIEVENTABEL

tarieventabel behorende bij de Legesverordening Oss 2011

Indeling tarieventabel

HOOFDSTUK 1 ALGEMEEN

Artikel 1

Geschreven en gedrukte stukken, afschriften, uittreksels e.d

De leges bedragen voor het afgeven van:

  • 1.

    gedrukte of op andere wijze vermenigvuldigde stukken die uit voorraad worden geleverd, per bladzijde of gedeelten daarvan, € 0,20;

  • 2.

    afschriften of uittreksels uit stukken die niet uit voorraad worden geleverd per bladzijde of gedeelten daarvan, € 0,82;

  • 3.

    gemeentelijke (beleids)nota's die uit voorraad worden geleverd, het onder 1 genoemde tarief met een maximum per nota van, € 14,30;

  • 4.

    Een en ander indien en voor zover in de volgende artikelen van deze verordening of in een andere belastingverordening van deze gemeente, dan wel in andere rechtsregels geen ander tarief is vastgesteld en met dien verstande dat per afgifte minimaal in rekening wordt gebracht € 2,00.

Artikel 2

Nasporingen en inlichtingen

De leges bedragen voor het door of vanwege de gemeente doen van nasporingen in, eventueel gevolgd door het geven van een of meer inlichtingen, uit het oud en nieuw archief van de gemeente of het statistisch documentenmateriaal van de gemeente, ongeacht het resultaat van die nasporing, een en ander voor zover deze diensten niet met name in andere artikelen van deze verordening of in een andere belastingverordening van deze gemeente, dan wel in andere rechtsregels zijn genoemd. Voor elk daaraan te besteden half uur of een gedeelte daarvan, € 17,36.

Artikel 3

Bouwkundige- en technische tekeningen en informatieverschaffing

De leges bedragen:

  • 1.

    voor een kopie van een bouwkundige tekening of van een tekening van technische installaties of een gedeelte daarvan, per kopie, € 13,25;

  • 2.

    voor het opsporen van tekeningen als bedoeld onder lid 1 uit het gemeentelijke archief, per bestede tijdseenheid van 10 minuten of een gedeelte daarvan, € 6,13;

  • 3.

    voor het doen van nasporingen gevolgd door het geven van inlichtingen voor het opstellen van taxatierapporten voor onroerende zaken door derden;

    • a.

      terzake van het ter plaatse geldende bestemmingsplan, per bestede tijdseenheid van 10 minuten of een gedeelte daarvan, € 6,13

    • b.

      terzake van de bodemsituatie, per bestede tijdseenheid van 10 minuten of een gedeelte daarvan, € 6,13.

HOOFDSTUK 2 BESTUURSSTUKKEN

Artikel 4

Raads- en commissie- en B&W stukken

1.De leges bedragen voor het verstrekken van raadsstukken of notulen van vergaderingen, waarvan de inhoud voor openbaarmaking in aanmerking komt:

a.per gehele of gedeeltelijke bladzijde tekst, € 0,20;

met een minimum per bundel die op het gemeentehuis wordt opgehaald betrekking hebbende op een raadsvergadering, € 3,10;

    • b.

      bij abonnement voor raadsstukken die door de abonnementhouder worden opgehaald, € 52,48;

    • c.

      bij abonnement voor notulen van raadsvergaderingen die door de abonnementhouder worden opgehaald, € 16,34;

    • d.

      bij abonnement voor raadsstukken die per post worden verstuurd, € 86,80;

    • e.

      bij abonnement voor notulen van raadsvergaderingen die per post worden verstuurd, € 38,80.

  • 2.

    De leges bedragen voor het verstrekken van commissiestukken of notulen van commissievergaderingen, waarvan de inhoud voor openbaarmaking in aanmerking komt:

    • a.

      per gehele of gedeeltelijke bladzijde tekst, € 0,20;

    • b.

      bij abonnement voor commissiestukken die door de abonnementhouder worden opgehaald per commissie, € 16,34;

    • c.

      bij abonnement voor notulen van commissievergaderingen die door de abonnementhouder worden opgehaald per commissie, € 8,17;

    • d.

      bij abonnement voor commissiestukken die per post worden verstuurd, € 38,80;

    • e.

      bij abonnement voor notulen van commissievergaderingen die per post worden verstuurd, € 24,50.

  • 3.

    De leges bedragen voor een abonnement voor het verstrekken van de openbare besluitenlijst van het college van burgemeester en wethouders, welke per post worden verstuurd, per jaar, € 223,60.

  • 4.

    De abonnementen kunnen op elk gewenst tijdstip ingaan en hebben te rekenen vanaf de ingangsdatum een geldigheidsduur van 12 maanden ongeacht het aantal te verstrekken stukken. De stukken, die betrekking hebben op de begrotingen en rekeningen zijn echter niet in het abonnement inbegrepen.

Artikel 5

Exemplaren van verordeningen

De leges bedragen voor het verstrekken van:

  • 1.

    een exemplaar van de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente, bijgewerkt met de reeds verschenen aanvullingen, € 6,18;

  • 2.

    een exemplaar van een andere dan de onder lid 1 genoemde strafverordeningen van de gemeente, bijgewerkt met de reeds verschenen aanvullingen, € 4,14;

  • 3.

    later verschenen aanvullingen van in lid 1 en 2 bedoelde verordeningen per bladzijde € 0,20, met een minimum van € 2,00 per aanvulling;

  • 4.

    de leges bedragen voor alle plaatselijke verordeningen, een en ander voorzover deze niet met name in andere artikelen van deze verordening zijn genoemd, per gehele of gedeeltelijke bladzijde tekst € 0,20, met een minimum per verordening van € 2,00.

Artikel 6

Begroting, perspectiefnota en jaarrekening

De leges bedragen voor het verstrekken van:

  • a.

    een exemplaar van de productbegroting, € 13,25;

  • b.

    een exemplaar van het jaarverslag, € 13,25;

  • c.

    een exemplaar van de voorjaarsnota, € 13,25;

  • d.

    een exemplaar van de meerjaren (programmabegroting), € 13,25.

Artikel 7

Statistisch jaarboek

De leges bedragen voor het verstrekken van een exemplaar van het statistisch jaarboek, € 13,25.

Artikel 8

Hondenpenning

De leges bedragen voor de afgifte van een hondenpenning, met uitzondering van de eerste afgifte,

€ 5,10.

HOOFDSTUK 3 BURGERZAKEN.

Artikel 9.

Burgerlijke stand

  • 1.

    Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk, dan wel de registratie van een partnerschap:

    • 1.1.

      In het gemeentehuis Oss op maandag om 09.00 uur en 9.15 uur, € 0,00;

    • 1.2.

      In het gemeentehuis Oss of de servicepunten van Berghem en Ravenstein:

      • 1.2.1

        op maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 16.00 uur, € 323,00;

      • 1.2.2

        op zaterdag van 10.00 uur tot 16.00 uur, € 693,00;

  • 2.

    In het Museum Jan Cunen:

    • 2.1.

      op vrijdag van 12.00 tot 16.00 uur, € 808,00;

    • 2.2.

      op maandag tot en met vrijdag van 16.00 tot 20.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur, € 886,00;

    • 2.3.

      In de Nederlands Hervormde Kerk te Ravenstein:

      • 2.3.1.

        op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur, € 808,00;

      • 2.3.2.

        op zaterdag van 10.00 uur tot 16.00 uur, € 886,00.

  • 3.

    In “De oude pastorie” te Macharen, Hertog Jan Party Cruise aangelegd ter hoogte van Maasdijk nummer 33 te Ravenstein en Klooster Bethlehem te Haren:

    • 3.1.

      op maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 16.00 uur, € 323,00;

    • 3.2.

      op maandag tot en met vrijdag van 16.00 uur tot 20.00 uur en op zaterdag van 10.00 uur tot 16.00 uur, € 693,00.

  • 4.

    Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een:

    • 4.1.

      trouw- of partnerschapboekje met kunststof omslag, € 30,00;

    • 4.2.

      trouw- of partnerschapboekje met lederen omslag, € 49,00;

    • 4.3.

      duplicaat trouw- of partnerschapboekje met kunststof omslag, € 30,00;

    • 4.4.

      duplicaat trouw- of partnerschapboekje met lederen omslag, € 49,00.

  • 5.

    Het tarief bedraagt terzake van het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke Stand voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan, € 9,00.

  • 6.

    Terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoel in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stb 1879, 72) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand (Stb 1969, 36) of zoals dit besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

  • 7.

    7.1 Het tarief bedraagt voor het voor één dag aanwijzen van een bijzonder ambtenaar van de burgerlijke stand, € 323,00.

  • 7.

    2 Indien een bijzonder ambtenaar van de burgerlijke stand van een andere gemeente optreedt worden er geen leges in rekening gebracht.

  • 8.

    Het tarief bedraagt ter zake van het beschikbaar stellen van getuigen bij de voltrekking van een huwelijk of bij het registeren van een geregistreerd partnerschap, per getuige, € 10,00.

  • 9.

    Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik wordt gemaakt van de trouwzaal of een andere door de gemeente aangewezen ruimte, hetgeen is opgenomen in dit artikel onder lid 1, 2 en 3, € 18,00.

  • 10.

    Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij geen gebruik wordt gemaakt van de trouwzaal of een andere door de gemeente aangewezen ruimte, € 18,00.

  • 11.

    Indien de huwelijksvoltrekking, de Registratie een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk en omgekeerd ongeacht de oorzaak geen doorgang vindt en de afmelding;

  • a.

    meer dan één maand voorafgaand aan de geplande datum van de huwelijksvoltrekking, de registratie van het partnerschap dan wel de omzetting van het geregistreerd partnerschap in een huwelijk aan de ambtenaar van de Burgerlijke Stand wordt medegedeeld, wordt ontheffing verleend van het bedrag dat op grond van dit hoofdstuk verschuldigd is.

  • b.

    Als de huwelijksvoltrekking, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk ongeacht de oorzaak geen doorgang vindt en de afmelding niet meer dan één maand maar meer dan één week voorafgaand aan de geplande datum van de huwelijksvoltrekking, de registratie van het partnerschap dan wel de omzetting van het geregistreerd partnerschap in een huwelijk aan de ambtenaar van de Burgerlijke Stand wordt medegedeeld, wordt ontheffing verleend van de helft van het bedrag dat op grond van dit hoofdstuk verschuldigd is.

  • c.

    Als de huwelijksvoltrekking, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk ongeacht de oorzaak geen doorgang vindt en de afmelding gedurende de week voorafgaand aan de geplande datum van de huwelijksvoltrekking, de registratie van het partnerschap dan wel de omzetting van het geregistreerd partnerschap in een huwelijk aan de ambtenaar van de Burgerlijke Stand wordt medegedeeld, wordt geen ontheffing verleend van het bedrag dat op grond van dit hoofdstuk verschuldigd is.

  • 12.

    Het is niet toegestaan te strooien binnen of buiten de gemeentelijke trouwlocaties met eender welk soort materialen voor, bij of na het huwelijk. Bij overtreding van deze bepaling worden leges geheven ten bedrage van € 50,00.

Artikel 10

Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • 1.

    Het tarief bedraagt voor het op verzoek van een ingeschrevene verstrekken van een al dan niet gewaarmerkt afschrift van hem betreffende gegevens in de basisadministratie, € 12,60;

  • 2.

    Het tarief bedraagt voor het verstrekken van één of meer gegevens omtrent een persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, per verstrekking, € 12,60;

  • 3.

    In afwijking van de voorafgaande leden bedraagt het tarief terzake van het in behandeling van een verzoek tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 6, lid 7 van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, € 2,27.

Artikel 11

Reisdocumenten

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

  • 1.

    tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een vreemdelingen-, een vluchtelingen- of een faciliteitenpaspoort, € 52,10;

  • 2.

    tot het verstrekken van een nationaal zakenpaspoort, € 58,20;

  • 3.

    tot het bijschrijven van kinderen in een reisdocument als bedoeld in lid 1 en 2 direct bij de aanvraag van dit reisdocument € 9,20 per kind;

  • 4.

    tot het bijschrijven van kinderen, via een bijschrijvingsticker in een reeds eerder uitgegeven, geldig reisdocument als bedoeld in lid 1 en 2 € 21,40 per kind;

  • 5.

    tot het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart, € 43,85;

  • 6.

    de tarieven als genoemd in lid 1, 2 en 5 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van, € 45,00;

  • 7.

    Het tarief als bedoeld in lid 6 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in lid 1 en 2 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in artikel 3, slechts één keer per reisdocument in rekening gebracht;

  • 8.

    het tarief als genoemd in lid 4 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van € 21,40;

  • 9.

    tot het verstrekken van een reisdocument als bedoeld in lid 1, 2 en 5 indien de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk reisdocument door aanvrager als vermist wordt opgegeven, het tarief onder lid 1, 2 of 5 verhoogd met € 17,10.

  • 10.

    tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart aan personen tot de leeftijd van 13 jaar wordt een jeugdtarief van € 9,20 in rekening gebracht

Artikel 12

Rijbewijzen

  • 1.

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven,

    vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs, € 43,00;

  • 2.

    Het tarief voor het afgeven van een rijbewijs bedoeld onder lid 1, wordt, indien een reeds eerder aan aanvrager verstrekt rijbewijs als vermist wordt opgegeven, verhoogd met € 17,10;

  • 3.

    Het tarief als genoemd in lid 1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met € 33,25.

Artikel 13

Diversen

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

  • 1.

    tot het verkrijgen van een attestatie de vita, € 12,60;

  • 2.

    tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening, € 12,60;

  • 3.

    tot het verkrijgen van een verklaring van echtheid van een document, € 12,60;

  • 4.

    tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap, € 12,60;

  • 5.

    tot het verkrijgen van een verklaring van ingezetenschap, € 12,60;

  • 6.

    tot het verkrijgen van een bijzondere persoonsverklaring, € 12,60;

  • 7.

    tot het verkrijgen van een visvergunning, € 3,40.

HOOFDSTUK 4 VASTGOEDINFORMATIE

Artikel 14

1.Administratieve gegevens

Voor het verstrekken van administratieve gegevens, inclusief de kosten voor raadpleging, bedragen de leges, voor een uittreksel uit het gebouwenbestand (BGB+) per huisnummer, € 10,20;

2.Geografische gegevens (analoog)

Voor het verstrekken van geografische gegevens in analoge vorm, inclusief de kosten van een kaart of tekening formaat A4 of A3 op wit papier

    • 2.1.

      voor een kopie van een kaart of tekening formaat A4 of A3 op wit papier, € 10,20;

    • 2.2.

      idem als 2.1 echter in formaat groter dan A3, € 14,30;

    • 2.3.

      voor een plotterafdruk van de stadsplattegrond of een daarop gebaseerde standaard thematische kaart:

      • 2.3.1.

        op A1 formaat, zwart/wit, € 8,15;

      • 2.3.2.

        op A1 formaat, kleur, € 13,30;

      • 2.3.3.

        op A0 formaat, zwart/wit, € 13,30;

      • 2.3.4.

        op A0 formaat kleur, € 18,40.

  • 3.

    Combinatie van administratieve en geografische gegevens (analoog)

Voor het verstrekken van administratieve gegevens met bijbehorende kaartdelen in analoge vorm bedragen de leges:

  • 3.

    1 voor een uittreksel uit het gemeentelijk kadastrale bestand (KAD+) en bijbehorende kaartdeel uit LKI op A4 formaat, per perceel, € 10,60;

  • 3.

    2 voor en uittreksel uit het gebouwenbestand (BGB+) en bijbehorende kaartdeel uit

    GBKN-O op A4 formaat, per huisnummer, € 15,50.

  • 4.

    Geografische/topografische gegevens (digitaal)

Voor de verstrekking van gegevens in digitale vorm bedragen de leges:

    • 4.1.

      voor de kleinschalige basiskaart (stadsplattegrond en afgeleide vormen):

      • 4.1.1.

        per hectare of gedeelte daarvan, € 13,30;

      • 4.1.2.

        totale gebied, € 5.299,00;

    • 4.2.

      voor de grootschalige basiskaart Oss (GBKN-O):

      • 4.2.1.

        van het bebouwde gebied per hectare of gedeelte daarvan, € 78,60;

      • 4.2.2.

        van het overige gebied per hectare of gedeelte daarvan, € 53,10;

      • 4.2.3.

        het totale bebouwde gebied, € 9.803,00;

      • 4.2.4.

        het totale gebied, € 3.419,00;

    • 4.3.

      bij een combinatie van leveranties genoemd in de leden 4.2.1 en 4.2.2 stelt de gemeente de leges in redelijkheid vast lettend op de bebouwing van het totale gevraagde gebied, in combinatie met de actuele planontwikkelingsgebieden.

    • 4.4.

      in verband met de auteursrechtelijke bescherming van het bronmateriaal en de aansprakelijkheid zijn aan het gebruik van de digitale gegevens condities verbonden. Bij de afname van de gegevens dient een verklaring getekend te worden waarin wordt ingestemd met deze condities.

  • 5.

    Verstrekkingen op telefonisch of schriftelijk verzoek

Indien een verzoek om gegevens uit de vastgoedbestanden telefonisch of schriftelijk wordt gedaan, worden de leges zoals bedoeld in de leden 1, 2, 3 van dit artikel verhoogd met:

    • 5.1.

      indien de gevraagde informatie per post wordt verzonden (exclusief de portokosten als bedoeld in artikel 1 van deze tarieventabel), € 4,30;

    • 5.2.

      indien de gevraagde informatie per fax wordt verzonden, € 6,40.

  • 6.

    Wet Kenbaarheid Publiekrechterlijke Beperkingen

Om inzicht te verkrijgen in de in beperkingen welke rusten op een perceel kan er inzage verkregen worden in Register en Registratie, hiervoor gelden de volgende tarieven:

  • 6.1.

    inzage in het (digitaal) Register, gratis;

  • 6.2.

    gewaarmerkt uittreksel uit Register , per uittreksel, € 10,20;

  • 6.3.

    gewaarmerkt uittreksel uit Registratie, per uittreksel, € 10,20;

  • 6.4.

    (On)belastverklaring, per verklaring, € 10,20;

  • 6.5.

    Afschrift toelichting gemeentelijke beperkingen, per afschrift, € 15,30.

HOOFDSTUK 5 ALGEMENE ZAKEN

Artikel 15

Ventvergunningen

De leges bedragen voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ventvergunning als bedoeld in artikel 5.2.2. van de Algemeen Plaatselijke Verordening, € 110,25.

Artikel 16

Beschikkingen e.d

De leges bedragen voor:

  • 1.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning of een ontheffing, dan wel van elk ander stuk in het belang van de aanvrager opgemaakt, indien en voorzover deze stukken niet afzonderlijk en met name in de volgende artikelen van deze verordening of in een andere belastingverordening van deze gemeente, dan wel in andere rechtsregels zijn genoemd, per beschikking, € 18,40;

  • 2.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het hebben van een terras ingevolge artikel 2.1.5.1. van de Algemene Plaatselijke Verordening, € 157,20;

  • 3.

    het in behandeling nemen van een verzoek om een ontheffing van de Zondagswet, € 21,45;

  • 4.

    het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning voor een tijdelijke standplaats, tot vier dagen € 18,38, boven het aantal van vier € 176,60;

  • 5.

    het afgeven van een gunstige beschikking op een aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning voor een permanente standplaats, € 212,40;

  • 6.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden van een kansspel, zoals een loterij, als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen, € 21,45;

  • 7.

    het afgeven van een gunstige beschikking op een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.1. van de Algemene Plaatselijke Verordening en aankondigingsborden voor het houden van een evenement, € 44,90;

  • 8.

    het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking inzake een aanvraag om ontheffing van de verboden als bedoeld in de Winkeltijdenverordening van de gemeente Oss, €39,80;

  • 9.

    het afgeven van een gunstige beschikking ten behoeve van het inzamelen van kleding €14,30.

Artikel 17

Muziekvergunning

De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor ontheffing van geluidhinder als bedoeld in artikel 4.1.5 van de Algemene Plaatselijke Verordening, bedragen, € 21,45.

Artikel 18

Vergunning tot afwijking sluitingsuur

De leges bedragen voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning tot afwijking van het sluitingsuur, als bedoeld in artikel 2.3.1.5 van de Algemene Plaatselijke Verordening, € 84,75.

Artikel 19

Exploitatievergunning

De leges bedragen voor:

  • 1.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning, als bedoeld in artikel 2.3.1.2 lid 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening, € 356,30, vermeerderd met het bedrag voor het advies wat de gemeente opvraagt bij Bureau Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur;

  • 2.

    het in behandeling nemen van een aanvraag voor het wijzigen van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2.3.1.2 lid 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening, € 56,15, vermeerderd met het bedrag voor het advies wat de gemeente opvraagt bij Bureau Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur;

  • 3.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een nachtvergunning zoals bedoeld in artikel 2.3.1.2. Algemene Plaatselijke Verordening, €356,30.

Artikel 20

Wet op de kansspelen

De leges voor de aanvraag en afgifte van een vergunning of het verlenen of vernieuwen van een vergunning staan in artikel 3 van het Speelautomatenbesluit; de gemeente hanteert de aldaar genoemde maximale tarieven. Deze tarieven worden vermeerderd met het bedrag voor het advies wat de gemeente opvraagt bij Bureau Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur.

Artikel 21

Wet bescherming persoonsgegevens

De leges bedragen voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens, € 5,00.

Artikel 22

Stroomvoorziening

Voor het gebruik van stroomkasten welke in gemeentelijke eigendom en/of beheer zijn bedragen de leges:

  • 1.

    bij standplaatsen met verkoopwagens voor de eerste drie dagen € 5,10 per dag, voor de

    daarop volgende dagen, € 1,00 per dag;

  • 2.

    bij evenementen, € 13,30 per aansluiting per dag;

  • 3.

    bij andere activiteiten als bedoeld in lid 1 en 2, € 5,10 per aansluiting per dag.

Artikel 23

Schouwen van lijken

Voor het schouwen van lijken door een gemeentelijke lijkschouwer bedragen de rechten:

  • a.

    per verrichting door een lijkschouwer, € 30,60;

  • b.

    per af te geven verlof tot begraving c.q. crematie, € 3,10.

HOOFDSTUK 6 VOLKSHUISVESTING

Artikel 24

De leges bedragen voor het verstrekken van:

  • 1.

    een exemplaar van de bouwverordening van de gemeente met toebehoren bijgewerkt met de reeds verschenen aanvullingen, € 18,40;

  • 2.

    later verschenen aanvulling van de onder lid 1. bedoelde verordening per bladzijde € 0,20, met een minimum van € 2,05.

Artikel 25

Kamerverhuurvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte (een zogenaamde huisvestingsvergunning voor kamerbewoning) als bedoeld in artikel 30, lid 1, onderdeel c van de Huisvestingswet, € 636,00.

Artikel 26

Leegstandswet

  • 1.

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, lid 1 van de Leegstandswet, € 150,00.

  • 2.

    Het tarief tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, lid 4 van de Leegstandswet, € 75,00.

Artikel 27

Bebouwingsvoorschriften, toelichting op plannen e.d

  • 1.

    De leges bedragen voor bebouwingsvoorschriften en toelichtingen op uitbreidingsplannen, komplannen en andere soortgelijke plannen per gehele of gedeeltelijke bladzijde tekst € 0,20, met een minimum per exemplaar van € 2,05.

  • 2.

    Het tarief, vermeld in het eerste lid, heeft alleen betrekking op de tekst van de genoemde stukken. Voor eventuele kaarten, tekeningen e.d. die daarin voorkomen, geldt het tarief, vermeld in artikel 15 van deze verordening.

Artikel 28

Opgave van bouwvergunningen

  • 1.

    De leges bedragen voor het maandelijks verstrekken van een overzicht aan wie een bouwvergunning is verleend over een tijdsduur van een jaar, € 32,65.

  • 2.

    Indien bij de opgaven, bedoeld in het eerste lid behalve namen en adressen nog andere gegevens worden verstrekt, wordt het recht per gegeven met 25 % verhoogd.

Artikel 29

Inzage bescheiden

De leges voor het verlenen van inzage in het register van verleende bouwvergunningen gedurende een half uur of een gedeelte daarvan bedragen, € 1,23.

HOOFDSTUK 7 VERKEER EN VERVOER

Artikel 30

Wegenverkeersreglement

De leges bedragen voor het verlenen van ontheffing op grond van artikel 123, 1e en 2e lid onder c van het Wegenverkeersreglement, € 104,15.

Artikel 31

Reglement verkeersregels en verkeerstekens

  • 1.

    De leges bedragen voor het verlenen van ontheffing ingevolge artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens per ontheffing, € 12,25;

  • 2.

    De leges bedragen voor het op verzoek van de houder aanbrengen van één of gelijktijdige meer dan één wijziging op het ontheffingsbewijs, € 4,10;

  • 3.

    De leges bedragen voor het verstrekken van een duplicaat van het ontheffingsbewijs, € 4,10.

Artikel 32

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

  • 1.

    De leges bedragen voor het verlenen van een invalidenparkeerkaart ingevolge artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, € 4,10;

  • 2.

    De leges bedragen voor het verlengen van c.q. het verstrekken van een duplicaat van een invalidenparkeerkaart, € 1,95;

  • 3.

    De leges bedragen voor het op verzoek van de houder aanbrengen van één of gelijktijdige meer dan één wijziging op de invalidenparkeerkaart, € 1,95.

Artikel 33

Voertuigenreglement

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigenreglement, € 25,50.

Artikel 34

Parkeerverordening Oss.

De leges bedragen voor het op verzoek van de houder aanbrengen van één of gelijktijdige meer dan één wijziging op het ontheffingsbewijs, € 4,10.

Artikel 35

Gevaarlijke stoffen

  • 1.

    De leges bedragen voor het verlenen van ontheffing om af te mogen wijken van de Route Gevaarlijke Stoffen, als bedoeld in het Reglement betreffende het vervoer over land van gevaarlijke stoffen, Bijlage 2, Hoofdstuk II, artikel 5, per ontheffing, € 50,00;

  • 2.

    De leges bedragen voor het verlenen van een vergunning voor het afleveren dan wel ter aflevering aanwezig houden van vuurwerk, zulks ter uitoefening van een bedrijf of nevenbedrijf aan c.q. voor anderen dan handelaren, als bedoeld in artikel 2.6.2 van de Algemeen plaatselijke verordening, per vergunning, € 377,75.

Artikel 36

Keuringsbewijzen voor les- en huurauto’s

De leges bedragen voor bewijzen van keuring en herkeuring van motorrijtuigen, in gebruik tot het geven van onderricht in het besturen van motorrijtuigen en bestemd voor de verhuur zonder chauffeur, € 2,35.

Artikel 37

Gebruik weg/weggedeelten

De leges bedragen voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het anders gebruiken van de openbare weg dan ingevolge de bestemming aan die weg moet worden toegekend, € 203,20.

HOOFDSTUK 8 BOUWLEGES

Artikel 38

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is of het in behandeling nemen van een aanvraag om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning is verdisconteerd in de leges die voor de omgevingsvergunning in rekening worden gebracht.

Artikel 39

Omgevingsvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project; de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevoerd.

BOUWVERGUNNINGEN EN MELDINGEN

Artikel 40

Bouwkosten

  • 1.

    Onder bouwkosten wordt verstaan de aannemingssom, als bedoeld in hoofdstuk 1, paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

  • 2.

    Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

  • 3.

    Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

  • 4.

    In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens Wabo bedoeld.

  • 5.

    In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Artikel 41

Tarieven voor bouwvergunningen

  • 1.

    Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een lichte en reguliere bouwvergunning, als de bouwkosten bedragen:

  • a.

    € 2.250,00 of minder, € 54,00;

  • b.

    tussen € 2.251,00 tot en met € 4.500,00, € 54,00 vermeerderd met 4,53% van de bouwkosten boven € 2.250,00;

  • c.

    tussen € 4.501,00 tot en met € 22.500,00, € 156,00 vermeerderd met 3,78% van de bouwkosten boven € 4.500,00;

  • d.

    tussen € 22.501,00 tot en met € 45.000,00, € 837,00 vermeerderd met 2,28% van de bouwkosten boven € 22.500,00;

  • e.

    tussen € 45.001,00 tot en met € 225.000,00, € 1.350,00 vermeerderd met 2,25% van de bouwkosten boven € 45.000,00;

  • f.

    tussen € 225.001,00 tot en met € 450.000,00, € 5.400,00 vermeerderd met 1,92% van de bouwkosten boven € 225.000,00;

  • g.

    € 450.000,00 of hoger, 2,16% van de bouwkosten.

  • 2.

    Een gemeentelijk dan wel rijksmonument is vrijgesteld van leges en toeslagen als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder a van de Wabo, met uitzondering van de toeslag genoemd in artikel 44.

    Artikel 42

    Beoordeling bodemrapport

    Onverminderd het bepaalde in artikel 41 bedraagt het tarief indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld, voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport, € 69,00.

    Artikel 43

    Verplicht advies agrarische commissie

    Onverminderd het bepaalde in artikel 41 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld, € 500,00.

    Artikel 44

    Achteraf ingediende aanvraag

    Onverminderd het bepaalde in artikel 42 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld, € 150,00.

    Artikel 45

    Aanlegactiviteiten

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder b van de Wabo bedraagt het tarief, € 46,00.

    Artikel 46

    Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder c van de Wabo en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder a van de Wabo bedraagt het tarief onverminderd het bepaalde in artikel 42:

    • 1.

      indien met toepassing van artikel 2.12, lid 1, onder a van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (buitenplanse afwijking); de kosten die voor de te voeren procedure, zoals voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager schriftelijk is medegedeeld en blijkt uit een begroting die door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

    • 2.

      indien met toepassing van artikel 2.12, lid 2, van de Wabo voor een bepaalde termijn van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (tijdelijke afwijking) € 46,00.

    • 3.

      indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft en met toepassing van artikel 2.12, lid 1, onder c van de Wabo van de krachtens artikel 4.1, lid 3 van de Wet ruimtelijke ordening bij of krachtens provinciale verordening gegevens regels is afgeweken: de kosten die voor de te voeren procedure, zoals voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag van de aanvrager schriftelijk is medegedeeld en blijkt uit een begroting die door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

    • 4.

      indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft en met toepassing van artikel 2.12, lid 1, onder c van de Wabo van de krachtens artikel 4.3, lid 3 van de Wet ruimtelijke ordening bij of krachtens algemene maatregel van bestuur gegeven regels is afgeweken: de kosten die voor de te voeren procedure zoals voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager schriftelijk is medegedeeld en blijkt uit een begroting die door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

    Artikel 47

    Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder c van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit of een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1 onder a van de Wabo bedraagt het tarief:

    • 1.

      Indien met toepassing van artikel 2.12, lid 1, onder a van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (binnenplanse afwijking), € 46,00.

    • 2.

      Indien met toepassing van artikel 2.12, lid 1, onder a van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (buitenplanse kleine afwijking), € 114,00.

    • 3.

      Indien met toepassing van artikel 2.12, lid 1, onder a van de Wabo van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (buitenplanse afwijking); de kosten die voor de te voeren procedure, zoals voorafgaand aan het in het behandeling nemen van de aanvrager aan de aanvrager schriftelijk is medegedeeld en blijkt uit de begroting die door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

    • 4.

      Indien met toepassing van artikel 2.12, lid 2, van de Wabo voor een bepaalde termijn van het bestemmingsplan of de beheersverordening is afgeweken (tijdelijke afwijking), € 46,00.

    • 5.

      Indien met toepassing van artikel 2.12, lid 1, onder b van de Wabo van het exploitatieplan is afgeweken, € 114,00.

    • 6.

      Indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft en met toepassing van artikel 2.12, lid 1, onder c van de Wabo van de krachtens artikel 4.1, lid 3 of lid 5 van de Wet ruimtelijke ordening bij of krachtens provinciale verordening onderscheidenlijk provinciale verklaring gegeven regels is afgeweken, € 114,00.

    • 7.

      Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft en met toepassing van artikel 2.12, lid 1, onder c van de Wabo van de krachtens 4.3, lid 3 of lid 4 van de Wet ruimtelijke ordening bij of krachtens algemene maatregel van bestuur onderscheidenlijk ministeriele verklaring gegeven regels is afgeweken, € 114,00.

    • 8.

      Indien artikel 2.12, lid 1 onder d van de Wabo wordt toegepast, € 114,00.

    Artikel 48

    In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

    • 1.

      Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder d van de Wabo bedraagt het tarief € 146,00.

    • 2.

      Het tarief in lid 1 wordt verhoogd voor een inrichting met een oppervlakte tussen:

      • a.

        0 m2 tot 100 m2 met € 99,00;

      • b.

        100 m2 tot 500 m2 met € 1,00 per m2;

      • c.

        500 m2 tot 2.000 m2 met € 499,00 vermeerderd met € 0,31 per m2 boven 499 m2;

      • d.

        2.000 m2 tot 5.000 m2 met € 964,00 vermeerderd met € 0,08 per m2 boven 1.999 m2;

      • e.

        5.000 m2 tot 50.000 m2 met € 1.204,00 vermeerderd met € 0,02 per m2 boven 4.999 m2;

      • f.

        boven 50.000 m2 met € 2.104,00 vermeerderd met € 0,01 per m2 boven 49.999 m2.

    • 3.

      Voor het wijzigingen van een bestaande vergunning van een bouwwerk dat gedeeltelijk wordt vernieuwd, dan wel veranderd of vergroot, worden leges slechts berekend over het oppervlak van de ruimten die direct grenzen aan de beschouwde ruimte(n) met een maximum van tweemaal de oppervlakte van de ruimten die worden vernieuwd, veranderd of vergroot.

    • 4.

      Voor het wijzigen van een bestaande vergunning voor een veranderd gebruik zonder dat sprake is van verbouwing of anderszins worden de leges slechts berekend over het oppervlak waarvoor het gewijzigde gebruik geldt, vermeerderd me het oppervlak van de ruimten die direct grenzen aan de beschouwde ruimte(n) met een maximum van twee maal de oppervlakte van de beschouwde ruimte.

    Artikel 49

    Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

    • 1.

      Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder g van de Wabo, bedraagt het tarief per m3 te slopen inhoud € 0,13 met een minimum van, € 30,00.

    • 2.

      Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk waarvoor ingevolge een provinciale verordening of artikel 8.1.1. van de Bouwverordening van de gemeente Oss een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, lid 1, aanhef en onder a van de Wabo, bedraagt het tarief per m3 te slopen inhoud € 0,13 met een minimum van, € 30,00.

    Artikel 50

    Asbesthoudende materialen

    Het tarief indien de in artikel 49 bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is, is verdisconteerd in de leges die op grond van artikel 49 in rekening worden gebracht.

    Artikel 51

    Aanleggen of veranderen weg

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of een artikel van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en lid 1, onder d van de Wabo bedraagt het tarief hetgeen voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager schriftelijk is medegedeeld en blijkt uit een begroting die door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

    Artikel 52

    Uitweg/inrit

    • 1.

      indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben of veranderen van het gebruik van een uitweg waarbij de uitvoering in eigen beheer wordt verricht waarvoor ingevolge een bepaling uit een provinciale verordening of ingevolge artikel 2.1.5.3. van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist als bedoeld in artikel 2.2, lid 1 aanhef en onder e van de Wabo bedraagt het tarief € 114,35.

    • 2.

      indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben of veranderen van het gebruik van een uitweg waarbij de uitvoering door of namens de gemeente wordt verricht waarvoor ingevolge een bepaling uit een provinciale verordening of artikel 2.1.5.3. van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing vereist is als bedoeld in artikel 2.2, lid 1, aanhef en onder e van de Wabo bedraagt het tarief

    € 88,80.

    Artikel 53

    Alarminstallatie

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het in, op of aan een onroerende zaak hebben van een alarminstallatie die een voor de omgeving opvallen geluid- of lichtsignaal kan produceren waarvoor ingevolgde artikel 2.4.16 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist als bedoeld in artikel 2.2 lid 1, onder f van de Wabo bedraagt het tarief, € 18,40.

    Artikel 54

    Kappen

    • 1.

      Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen van houtopstand waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.5.2. van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist als bedoeld in artikel 2.2, lid 1, aanhef en onder g van de Wabo bedraagt het tarief, € 53,10.

    • 2.

      het tarief voor het vellen van houtopstand (kapvergunning) van een boom die is opgenomen in de door de gemeenteraad vastgestelde lijst waardevolle bomen bedraagt, € 211,35.

    Artikel 55

    Overschrijven vergunning/ontheffing

    Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een omgevingsvergunning bedraagt, € 12,00.

    Artikel 56

    Handelsreclame

    • 1.

      Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook die zichtbaar is vanaf een voor publiek toegankelijke plaats waarvoor ingevolge van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.1. of artikel 4.6.2. van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist en niet tevens sprake is van een activiteit als bedoeld in artikel 42 bedraagt het tarief € 62,30 per object.

    • 2.

      Indien de activiteit bestaat uit het maken of voeren van die handelsreclame bedoeld in artikel 2.2., aanhef en lid 1, onder g van de Wabo, € 62,30 per object.

    • 3.

      Indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak wordt gemaakt of gevoerd, als bedoeld in artikel 2.20., aanhef en lid 1, onder h van de Wabo bedraagt het tarief € 62,30 per object.

    Artikel 57

    Opslag van roerende zaken

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist bedraagt het tarief:

    • 1.

      indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken bedoeld in artikel 2.2, lid 1, onder j van de Wabo; het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

    • 2.

      indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, lid 1, onder k van de Wabo; het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

    Artikel 58

    Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

    • 1.

      Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekening of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, lid 1 van de Natuurbeschermingswet bedraagt het tarief het tarief, € 34,00.

    • 2.

      Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, lid 1 van de Natuurbeschermingswet 1998, € 34,00.

    Artikel 59

    Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

    • 1.

      Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, lid 3 van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is voor een periode van één jaar, dan bedraagt het tarief, € 60,00.

    • 2.

      Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, lid 3, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is voor een periode van meer dan één jaar dan bedraagt het tarief, € 100,00.

    Artikel 60

    Andere activiteiten

    • 1.

      Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

      • a.

        behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder i van de Wabo bedraagt het tarief, € 18,40.

      • b.

        behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving als bedoeld in artikel 2.2 lid 2 van de Wabo bedraagt het tarief;

    • 1.

      als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning;

    • 2.

      als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

    Artikel 61

    Omgevingsvergunning in twee fasen

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, lid 1 van de Wabo bedraagt het tarief;

    • a.

      voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

    • b.

      voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

    Artikel 62

    Advies

    • 1.

      Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

    • 2.

      Indien een begroting als bedoeld in het vorige lid is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag is ingetrokken.

    Artikel 63

    Verklaring van geen bedenkingen

    • 1.

      Onverminderd het bepaalde in de voorafgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, lid 1 van de Wabo.

    • 2.

      Indien een bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is vastgesteld.

    • 3.

      Indien een begroting als bedoeld in het vorige lid is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor de vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

    Artikel 64

    Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning

    Wanneer een aanvrager zijn aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt een deel van de leges teruggeven. Deze teruggaaf bedraagt 60% indien de aanvraag wordt ingetrokken.

    Artikel 65

    Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning

    Wanneer de gemeente een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt, wordt een deel van de leges teruggegeven als van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 40%.

    Artikel 66

    Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een bouw-, sloop- of aanlegvergunning

    Wanneer de gemeente een bouw-, sloop- of aanlegvergunning weigert, wordt een deel van de verschuldigde leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt 60% van de verschuldigde basisleges. Dit wordt in de nota verrekend.

    Artikel 67

    Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

    Van de leges verschuldigd op grond van de artikelen 62 en 63 wordt geen teruggaaf verleend.

    Artikel 68

    Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een naar de omstandigheden beoordeeld geringe wijziging in het project: de voor de oorspronkelijke bouwactiviteit geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in artikel 41 met een minimum

    van € 16,00.

    Artikel 69

    Bestemmingswijziging zonder activiteiten

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen vaneen bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3, lid 1 van d Wet ruimtelijke ordening, de kosten die voor de te voeren procedure zoals voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager schriftelijk is medegedeeld en blijkt uit een begroting die door vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

    HOOFDSTUK 9 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

    Artikel 70

    Horeca

    • 1.

      Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet bedraagt, € 215,00 vermeerderd met het bedrag voor het advies wat de gemeente opvraagt aan Bureau Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur;

    • 2.

      Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet, € 215,00 vermeerderd met het bedrag voor het advies wat de gemeente opvraagt aan Bureau Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur;

    • 3.

      Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet, € 18,38.

    • 4.

      Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het wijzigen van de tenaamstelling van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet

    € 55,00 vermeerderd met het bedrag voor het advies wat de gemeente opvraagt aan Bureau Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur.

    Artikel 71

    Organiseren evenementen of markten

    • 1.

      Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.2.2. lid 1 van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

    • a.

      een belastend evenement als bedoeld in de Nota Evenementenvergunningen gemeente Oss 2007, € 128,65;

    • b.

      een evenement met uitzondering van de in artikel 71 ,lid 1 onder a bedoelde evenementen, € 18,40;

    • 2.

      Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5.2.4 van de Algemene plaatselijke verordening , € 18,40.

    Artikel 72

    Prostitutiebedrijven

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.2.1., lid 1 van de Algemene plaatselijke verordening;

    • a.

      voor een seksinrichting € 512,55, vermeerderd met het bedrag voor het advies wat de gemeente opvraagt aan Bureau Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur;

    • b.

      voor een escortbedrijf € 266,50, vermeerderd met het bedrag voor het advies wat de gemeente opvraagt aan Bureau Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur.

    Artikel 73

    Brandbeveiligingsverordening

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting als bedoeld in artikel 2, lid 1 van de Brandbeveiligingsverordening, € 146,00.

    HOOFDSTUK 10 DIVERSEN

    Artikel 74

    Vervreemding landbouwgronden

    De leges voor een verklaring als bedoeld in artikel 56f van de Pachtwet bedragen, per verklaring

    € 3,25.

    Artikel 75

    Kindercentra

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het hebben van en/of het oprichten van een kindercentrum krachtens de verordening op Kindercentra Oss, € 91,90.

    Artikel 76

    Telecommunicatiewet

    • 1.

      Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid van de Telecommunicatiewet, € 171,50;

    • 2.

      Het bedrag genoemd in lid 1 wordt verhoogd voor het uitvoeren van coördinatie en toezicht met € 1,23 per strekkende meter sleuf.

    Artikel 77

    Rioolaansluiting

    De leges bedragen voor de afgifte van een vergunning tot aanleg van een rioolaansluiting, € 87,80.

    Behorende bij raadsbesluit van 3 januari 2011.

    De griffier,

    Drs. P.H.A. van den Akker