Verordening op de heffing en de invordering van leges 2018

Geldend van 22-12-2017 t/m heden

Raadsvergadering

De raad van de gemeente Oude IJsselstreek,

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 17 oktober 2017;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede ,id, en 7 van de Paspoortweg;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2018

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

1. Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

    een en ander genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

    2. Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

    Artikel 3 Belastingplicht

    Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d.

    het in behandeling nemen van aanvragen omtrent inkomen en vermogen;

  • e.

    indien op grond van artikel 6.24 lid 1 van de Wet ruimtelijke ordening een anterieure overeenkomst is aangegaan.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 2.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 3.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 4.

      onderdeel 1.8.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 5.

      hoofdstuk 12 (kansspelen);

      c. de kosten van de Welstand betreffen zoals omschreven in titel 2, artikel 2.3.1.2.

      een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1.

    De Legesverordening 2017 van 3 november 2016 en laatstelijk gewijzigd op 23 maart 2017, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan;

    2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2018.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2018.

    Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Oude IJsselstreek in zijn openbare raadsvergadering van 9 november 2017.

    De griffier, de voorzitter,

    M.B.J. Looman O.E.T. van Dijk

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2018

Indeling tarieventabel

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7

Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 8

Overige publiekszaken

Hoofdstuk 9

Gemeentearchief

Hoofdstuk 10

Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 11

Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 12

Kansspelen

Hoofdstuk 13

Telecommunicatie

Hoofdstuk 14

Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 15

Diversen

Titel 2

Dienstverlening vallende onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4

Vermindering

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteit

Hoofdstuk 9

Sloopmelding

Hoofdstuk 10

Verhoging in verband met Wet Geluidhinder

Hoofdstuk 11

Tijdelijk in gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Hoofdstuk 12

Informatieverzoeken

Hoofdstuk 13

Kosten wijziging vergunning

Hoofdstuk 14

In deze titel niet genoemde beschikking

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4

Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren

Hoofdstuk 5

Brandveiligheidsverordening

Hoofdstuk 6

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Behorende bij het collegebesluit van 9 januari 2018 tot het wijzigen van de tarieventabel behorende bij de Verordening op de heffing en invordering van leges 2018.

Gendringen, 9 januari 2018

De secretaris van de gemeente Oude IJsselstreek,

M.J.F. Verstappen

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

 

 

 

 

1.1.1.1

indien de voltrekking plaatsvindt in het gemeentehuis

 

1.1.1.1.1

op maandag tot en met vrijdag in een spreekkamer

350,00

1.1.1.1.2

op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren in een spreekkamer

510,00

1.1.1.1.3

op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag in een spreekkamer

560,00

1.1.1.1.4

op maandag tot en met vrijdag in de collegekamer

435,00

1.1.1.1.5

op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren in de collegekamer

595,00

1.1.1.1.6

op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag in de collegekamer

645,00

1.1.1.1.7

op maandagochtend om 10.00 of 10.30 uur in spreekkamer 'het Beggelder' met maxaimaal 10 personen, uitwisseling van ringen, een korte toespraak,

100,00

 

geen verse bloemen en geen gastheer/vrouw ('Budgethuwelijk')

 

 

 

 

1.1.1.3

indien de voltrekking plaatsvindt in de Oude Ettense Kerk

 

1.1.1.3.1

op maandag tot en met vrijdag

550,00

1.1.1.3.2

op zaterdag

700,00

 

 

 

1.1.1.4

indien de voltrekking plaatsvindt in het Hofshuus

 

1.1.1.4.1

op maandag tot en met vrijdag

525,00

1.1.1.4.2

op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren

675,00

1.1.1.4.3

op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag

725,00

 

 

 

1.1.1.5

indien de voltrekking plaatsvindt in de Lounge van de Drufabriek

 

1.1.1.5.1

op maandag tot en met vrijdag

475,00

1.1.1.5.2

op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren

625,00

1.1.1.5.3

op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag

675,00

 

 

 

1.1.1.6

indien de voltrekking plaatsvindt in de Conferentiezaal van de Drufabriek

 

1.1.1.6.1

op maandag tot en met vrijdag

580,00

1.1.1.6.2

op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren

730,00

1.1.1.6.3

op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag

780,00

 

 

 

1.1.1.7

indien de voltrekking plaatsvindt in het Ouhrlokaal van de Drufabriek

 

1.1.1.7.1

op maandag tot en met vrijdag

690,00

1.1.1.7.2

op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren

840,00

1.1.1.7.3

op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag

890,00

 

 

 

1.1.1.8

indien de voltrekking niet plaatsvindt in het gemeentehuis, het Hofshuus, de Oude Ettense Kerk danwel de Lounge, de Conferentiezaal of het Ouhrlokaal van de Drufabriek maar op een andere, met toestemming van het college van burgemeester en wethouders, door het bruidspaar cq partners gekozen locatie

 

1.1.1.8.1

op een éénmalige locatie

 

1.1.1.8.1.1

op maandag tot en met vrijdag

415,00

1.1.1.8.1.2

op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren

525,00

1.1.1.8.1.3

op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag

565,00

1.1.1.8.2

op een locatie die vaker dan éénmaal wordt gebruikt

 

1.1.1.8.2.1

op maandag tot en met vrijdag

285,00

1.1.1.8.2.2

op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren

400,00

1.1.1.8.2.3

op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag

435,00

1.1.1.8.3

de eventuele kosten voor de gekozen locatie zijn niet in de tarieven opgenomen en dienen door het bruidspaar/de partners zelf te worden afgerekend

 

 

 

 

1.1.1.9

het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

 

1.1.1.9.1

tijdens de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren

305,00

1.1.1.9.2

buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren

455,00

 

 

 

1.1.1.10

voor het gebruik van een ambtenaar als getuige bij een huwelijk of een geregistreerd partnerschap bedraagt het bedrag per ambtenaar

23,00

 

 

 

1.1.2

het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk zonder ceremonie

100,00

 

 

 

1.1.3

het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk met ceremonie

 

 

 

 

1.1.3.1

indien de omzetting plaatsvindt in het gemeentehuis

 

1.1.3.1.1

op maandag tot en met vrijdag in een spreekkamer

350,00

1.1.3.1.2

op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren in een spreekkamer

510,00

1.1.3.1.3

op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag in een spreekkamer

560,00

1.1.3.1.4

op maandag tot en met vrijdag in de collegekamer

435,00

1.1.3.1.5

op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren in de collegekamer

595,00

1.1.3.1.6

op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag in de collegekamer

645,00

1.1.3.3

indien de omzetting plaatsvindt in de Oude Ettense Kerk

 

1.1.3.3.1

op maandag tot en met vrijdag

550,00

1.1.3.3.2

op zaterdag

700,00

1.1.3.4

indien de omzetting plaatsvindt in het Hofshuus

 

1.1.3.4.1

op maandag tot en met vrijdag

525,00

1.1.3.4.2

op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren

675,00

1.1.3.4.3

op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag

725,00

 

 

 

1.1.3.5

indien de omzetting plaatsvindt in de Lounge van de Drufabriek

 

1.1.3.5.1

op maandag tot en met vrijdag

475,00

1.1.3.5.2

op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren

625,00

1.1.3.5.3

op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag

675,00

 

 

 

1.1.3.6

indien de omzetting plaatsvindt in de Conferentiezaal van de Drufabriek

 

1.1.3.6.1

op maandag tot en met vrijdag

580,00

1.1.3.6.2

op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren

730,00

1.1.3.6.3

op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag

780,00

 

 

 

1.1.3.7

indien de omzetting plaatsvindt in het Ouhrlokaal van de Drufabriek

 

1.1.3.7.1

op maandag tot en met vrijdag

690,00

1.1.3.7.2

op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren

840,00

1.1.3.7.3

op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag

890,00

 

 

 

1.1.3.8

indien de omzetting niet plaatsvindt in het gemeentehuis, het Hofshuus, de Oude Ettense Kerk dan wel de lounge, de Conferentiezaal of het Ouhrlokaal van de Drufabriek maar op een andere, met toestemming van het college van burgemeester en wethouders, door het bruidspaar cq partners gekozen locatie

 

1.1.3.8.1

op een éénmalige locatie

 

1.1.3.8.1.1

op maandag tot en met vrijdag

415,00

1.1.3.8.1.2

op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren

525,00

1.1.3.8.1.3

op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag

565,00

1.1.3.8.2

op een locatie die vaker dan éénmaal wordt gebruikt

 

1.1.3.8.2.1

op maandag tot en met vrijdag

285,00

1.1.3.8.2.2

op zaterdag en buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren

400,00

1.1.3.8.2.3

op zon- of daarmee voor de burgerlijke stand gelijk te stellen dag

435,00

1.1.3.8.3

de eventuele kosten voor de gekozen locatie zijn niet in de tarieven opgenomen en dienen door het bruidspaar/de partners zelf te worden afgerekend

 

 

 

 

1.1.3.9

het tarief bedraagt voor het omzetten van een registreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

 

1.1.3.9.1

tijdens de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren

305,00

1.1.3.9.2

buiten de kostenloze uren en de in het reglement burgerlijke stand vastgestelde uren

455,00

 

 

 

1.1.3.10

voor het gebruik van een ambtenaar als getuige bij het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk bedraagt per ambtenaar

23,00

 

 

 

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

1.1.4.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering

27,00

1.1.4.2

voor inschrijving middels kaligrafie worden de door de gemeente te betalen kosten volledig doorberekend

 

 

 

 

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een uittreksel burgerlijke stand

13,20

 

 

 

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een huwelijksbevoegdheidsverklaring

23,30

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een attestatie de vita

13,20

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot benoeming als éénmalige buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand indien

 

1.1.8.1

de persoon als zodanig is beëdigd

65,00

1.1.8.2

de persoon voorheen nog niet als zodanig is beëdigd

130,00

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een nationaal paspoort, faciliteitenpaspoort en een zakenpaspoort

 

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

52,00

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

65,30

1.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een reisdocument voor vluchtelingen en vreemdelingen

52,00

1.2.3

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet

 

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

29,05

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

51,05

1.2.4

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1, 1.2.2 en 1.2.3 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

47,55

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

39,45

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

34,10

1.3.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een formulier voor een eigen verklaring betreffende de lichamelijke en geestelijke geschiktheid tot het besturen van motorvoertuigen, waarvoor een rijbewijs is vereist

1,00

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

9,25

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

1.4.2.2.1

tot 500 verstrekkingen

597,00

1.4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen of meer

2.482,00

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.2 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

 

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie personen e/o burgelijke stand, voor ieder

23,00

 

daaraan besteed kwartier

 

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

9,80

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

 

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

0,50

 

met een maximum per bericht van

8,24

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

41,35

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

8,30

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

35,00

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

 

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

12,30

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

 

1.7.1.1

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

31,60

1.7.1.2

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

12,65

1.7.1.3

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

12,65

1.7.2.4

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

12,65

Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken

1.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.8.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

41,35

1.8.2

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn

7,55

1.8.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

7,55

1.8.4

tot het verkrijgen van een bewijs van opneming in de BRP

7,55

1.8.5

tot het verkrijgen van een bewijs van opneming in de BRP van het gezin

9,85

1.8.6

tot het waarmerken van stukken of gewaarmerkt afschrift

9,85

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan

23,00

 

besteed kwartier

 

Hoofdstuk 10 Marktstandplaatsen

 

1.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

1.10.1

een standplaatsvergunning als bedoeld in de Marktverordening 2008

33,00

1.10.2

inschrijving op de wachtlijst als bedoeld in het Marktreglement 2008

33,00

1.10.3

verlenging van de inschrijving als bedoeld in onderdeel 1.10.2

33,00

1.10.5

overschrijving van de standplaatsvergunning op naam van een ander als bedoeld in het Marktreglement 2008

33,00

Hoofdstuk 12 Kansspelen

1.12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

1.12.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

56,50

1.12.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

56,50

en voor iedere volgende speelautomaat

34,00

1.12.1.3

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor een onbepaalde tijd

226,50

1.12.1.4

voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat

226,50

en voor iedere volgende speelautomaat

136,00

1.12.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

40,00

Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.14.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

33,00

1.14.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

33,00

1.14.3.1

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

165,00

1.14.3.2

tot het herverstrekken van een in artikel 1.14.3.1 genoemde gehandicaptenparkeerkaart

53,00

1.14.3.3

tot het herverstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart, anders dan een bestaande

165,00

1.14.4

tot het verkrijgen van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats als bedoeld in artikel 26 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV)

33,00

1.14.5

indien de in 1.14.4 bedoelde gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats wordt toegekend, is een bijdrage tot de realisatie hiervan

106,00

 

verschuldigd van

 

1.14.6

tot het vervangen van een onderbord (het kenteken) bij een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken

41,20

Hoofdstuk 15 Diversen

1.15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.15.1.1

van afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen een basistarief van:

5,30

1.15.1.1.1

en per pagina op papier van A4-formaat

0,20

1.15.1.1.2

en per pagina op papier van een ander formaat

0,50

1.15.1.2

van kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of

4,00

1.15.1.2.1

en per afdruk op A4 formaat

3,20

1.15.1.2.2

en per afdruk op A3 formaat

5,60

1.15.1.2.3

en per afdruk op A2 formaat

8,65

1.15.1.2.4

en per afdruk op A1 formaat

11,85

1.15.1.2.5

en per afdruk op A0 formaat

15,20

1.15.1.2.6

indien de onder 1.15.1.2.1 tot en met 1.15.1.2.5 genoemde diensten digitaal worden verstrekt, bedraagt het tarief voor ieder daaraan

22,00

 

besteed kwartier

 

1.15.1.3

in geval van kleurenplots worden de onder 1.15.1.2 genoemde tarieven vermenigvuldigd met 2

 

1.15.1.4

om stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

9,60

1.15.1.5

tot het verkrijgen van

 

1.15.1.5.1

een ontheffing voor een paasvuur

33,00

1.15.1.5.2

een ontheffing voor het éénmalig verbranden van snoeihout

16,90

1.15.1.5.3

een ontheffing voor het verbranden van snoeihout voor een periode van 2 kalenderjaren

33,00

1.15.1.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een standplaats

203,65

1.15.1.8

om een beschikking, vergunning, ontheffing of vrijstelling voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

66,50

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, berekend op basis van de door de gemeente vastgestelde normbedragen (zie bijlage). Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

254,50

2.2.1.1

ter beoordeling van een schetsplan

66,00

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

25%

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

 

 

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 500.000 bedragen:

2,4%

van de bouwkosten

 

met een minimum van

128,75

 

plus

 

2.3.1.1.2

van het gedeelte van de bouwkosten van € 500.000 tot en met 2.500.000

1,50%

2.3.1.1.3

van het gedeelte van de bouwkosten van € 2.500.000 tot en met 5.000.000

0,25%

2.3.1.1.4

van het gedeelte van de bouwkosten van € 5.000.000 en meer

0,10%

 

 

 

hierbij is de opbouw van het legesbedrag als volgt onderverdeeld:

 

 

• Toets Bouwverordening : 10% van het legesbedrag

 

 

• Toets Bestemmingsplan : 10% van het legesbedrag

 

 

• Toets Bouwbesluit : 40% van het legesbedrag

 

 

• Coordinatie, advisering en afhandeling : 40% van het legesbedrag

 

 

 

 

2.3.1.2

Voor de toetsing van de redelijke eisen van welstand wordt het tarief van 2.3.1.1 verhoogd met:

1,9 ‰

2.3.1.2.1

van de bouwkosten van € 1 tot € 500.000 met een minimum van:

48,00

 

plus

 

2.3.1.2.2

over het gedeelte van de bouwkosten van € 500.001 tot en met € 1.000.000:

1,2 ‰

2.3.1.2.3

over het gedeelte van de bouwkosten van € 1.000.001 tot en met € 2.500.000:

0,8 ‰

2.3.1.2.4

over het gedeelte van de bouwkosten van € 2.500.001 tot en met € 5.000.000:

0,5 ‰

2.3.1.2.5

over het gedeelte van de bouwkosten van € 5.000.001 en meer:

0,25 ‰

 

Indien er sprake is van integrale advisering worden de volgende kosten voor de welstand doorberekend:

 

2.3.1.2.6

voor welstand + één extra discipline, het tarief van 2.3.1.2.1 tot en met 2.3.1.2.5 x

1,80

2.3.1.2.7

voor welstand + meerdere extra disciplines, het tarief van 2.3.1.2.1 tot en met 2.3.1.2.5 x

2,20

2.3.1.2.8

voor illegale bouwwerken, het tarief van 2.3.1.2.1 tot en met 2.3.1.2.5 x

1,50

2.3.1.2.9

voor de formele behandeling en verslaglegging van adviezen van vooroverleg (dit bedrag wordt verrekend

 

 

bij een definitieve aanvraag)

100,00

2.3.1.2.10

voor overige adviezen, afhankelijk van de werkzaamheden, € 87,00 of € 107,00 (excl. BTW) per uur.

 

2.3.1.2.11

Indien een bouwaanvraag moet worden beoordeeld door de welstandscommissie, worden de in 2.3.1.2.1 tot en met 2.3.1.2.8 genoemde welstandstarieven verhoogd met

25,00

 

 

 

 

Beoordeling bodemrapport

 

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

2.3.1.3.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

 

2.3.1.3.1.1

bij een onderzocht terrein (milieukundig) met een oppervlakte van 0 m² tot en met 500 m²

187,00

2.3.1.3.1.2

bij een onderzocht terrein (milieukundig) met een oppervlakte van 501 m² tot en met 1.500 m²

250,00

2.3.1.3.1.3

bij een onderzocht terrein (milieukundig) met een oppervlakte vanaf 1.501 m²

376,00

2.3.1.3.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

182,00

2.3.1.3.3

voor de beoordeling van een quickscan en/of nader onderzoek flora en fauna in het kader van een ontheffingsaanvraag

182,00

 

Verplicht advies agrarische commissie

 

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

 

 

 

Achteraf ingediende aanvraag

 

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

10%

 

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een maximum van € 1.000,00

 

 

 

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

250,00

 

Beoordeling bodemrapport

 

2.3.2.2

Onderdeel 2.3.1.3.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.2.1 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.3.2 zelf toepassing vindt.

 

 

 

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

123,00

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

123,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

123,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

371,00

2.3.3.5

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

371,00

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

371,00

2.3.3.7

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

371,00

 

 

 

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

123,00

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

123,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

123,00

2.3.4.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

371,00

2.3.4.5

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

371,00

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

371,00

2.3.4.7

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

371,00

 

 

 

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

449,00

 

 

 

2.3.5.1.1

welk bedrag wordt vermeerderd bij een gebruiksoppervlak vanaf

 

 

0 m2 tot 500 m2 met

337,00

 

500 m2 tot 1.000 m2 met

446,00

 

1000 m2 tot 2.500 m2 met

842,00

 

2.500 m2 tot 5.000 m2 met

1.411,00

 

5.000 m2

1.687,00

 

en vermeerderd met € 25,00 voor iedere volle 1.000 m2 of gedeelte daarvan die de perceelsgrootte meer bedraagt dan 5.000 m2

 

 

 

 

2.3.7

Sloopactiviteiten

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening of artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoelt in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

356,00

 

 

 

 

Beoordeling bodemrapport

 

2.3.7.2

Onderdeel 2.3.1.3.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.7.1 bedoelde aanvraag, tenzij de onderdelen 2.3.1.3.2 of 2.3.2.2 zelf toepassing vinden.

 

 

 

 

2.3.7.3

Asbesthoudende materialen

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

252,00

2.3.7.4

Achteraf ingediende aanvraag

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend nadat de sloop is aangevangen of heeft plaatsgevonden:

10%

 

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een maximum van € 1.000,00

 

 

 

 

 

Aanleggen of veranderen weg

 

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

371,00

 

 

 

 

2.3.9

Uitweg/inrit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

112,00

 

 

 

2.3.10

Kappen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of in de gemeentelijke (kap)bomenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

65,00

2.3.11

Opslag van roerende zaken

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.10 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

98,00

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

98,00

 

 

 

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Wet natuurbescherming (bescherming van een Natura 2000-gebied)

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een project of het verrichten van een andere handeling als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder j, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

123,00

 

 

2.3.13

Projecten of handelingen in het kader van de Wet natuurbescherming (bescherming van soorten)

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een project of het verrichten van een andere handeling als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder k, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

123,00

 

 

 

2.3.14

Andere activiteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

98,00

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

98,00

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

98,00

 

 

 

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

2.3.16

Advies

 

2.3.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

2.3.16.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

2.3.17

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.17.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

180,00

2.3.17.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17. De vermindering bedraagt:

 

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

2%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

3%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

5%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

2.5.1.1

Indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen ervan bedraagt de teruggaaf

75%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

2.5.1.2

Indien de aanvraag wordt ingetrokken na 2 weken en binnen 4 weken na het in behandeling nemen ervan bedraagt de teruggaaf

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

25%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

 

 

 

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

 

 

Een bedrag minder dan € 102,00 wordt niet teruggegeven.

 

 

 

 

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend.

 

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

129,00

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening (vaststellen bestemmingsplan) bedraagt:

 

2.8.1.1

indien het verzoek:

 

 

- de bouw van één woning mogelijk maakt en/of

 

 

- de bouw van overige gebouwen met een oppervlakte van maximaal 200 m2 mogelijk maakt en/of de daarbij behorende onbebouwde oppervlakte maximaal 1.000 m2 is of

 

 

- uitsluitend de wijziging van het gebruik van het perceel betreft

3.675,00

2.8.1.2

indien het verzoek:

 

 

- de bouw van meer dan één woning en maximaal vier woningen mogelijk maakt en/of

 

 

- de bouw van overige gebouwen met een oppervlakte van meer dan 200 m2 en maximaal 800 m2 mogelijk maakt en/of de daarbij behorende onbebouwde oppervlakte groter dan 1.000 m2 en maximaal 5.000 m2 is:

5.192,00

2.8.1.3

indien het verzoek:

 

 

- de bouw van meer dan vijf woningen mogelijk maakt en/of

 

 

- de bouw van overige gebouwen met een oppervlakte van meer dan 800 m2mogelijk maakt en/of de daarbij behorende onbebouwde oppervlakte groter dan 5.000 m2 is

6.709,00

 

 

 

2.8.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid onder a (wijziging) en b (uitwerking), van de Wet ruimtelijke ordening bedraagt

 

 

indien het verzoek:

 

2.8.2.1

- de bouw van één woning mogelijk maakt en/of

 

 

- de bouw van overige gebouwen met een oppervlakte van maximaal 200 m2 mogelijk maakt en/of de daarbij behorende onbebouwde oppervlakte maximaal 1.000 m2 is of

 

 

- uitsluitend de wijziging van het gebruik van het perceel betreft

1.490,00

2.8.2.2

indien het verzoek:

 

 

- de bouw van meer dan één woning en maximaal vijf woningen mogelijk maakt en/of

 

 

- de bouw van overige gebouwen met een oppervlakte van meer dan 200 m2 en maximaal 800 m2 mogelijk maakt en/of de daarbij behorende onbebouwde oppervlakte groter dan 1.000 m2 en maximaal 5.000 m2 is:

2.750,00

 

 

 

2.8.2.3

indien het verzoek

 

 

- de bouw van meer dan vijf woningen mogelijk maakt en/of

 

 

- de bouw van overige gebouwen met een oppervlakte van meer dan 800 m2mogelijk maakt en/of de daarbij behorende onbebouwde oppervlakte groter dan 5.000 m2 is

4.174,00

 

 

 

2.8.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek als bedoeld in artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3* (projectbesluit) van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht bedraagt

 

2.8.3.1

indien het verzoek

 

 

- de bouw van één woning mogelijk maakt en/of

 

 

- de bouw van overige gebouwen met een oppervlakte van maximaal 200 m2 mogelijk maakt en/of de daarbij behorende onbebouwde oppervlakte maximaal 1.000 m2 is of

 

 

- uitsluitend de wijziging van het gebruik van het perceel betreft

1.490,00

 

 

 

2.8.3.2

indien het verzoek

 

 

- de bouw van meer dan één woning en maximaal vijf woningen mogelijk maakt en/of

 

 

- de bouw van overige gebouwen met een oppervlakte van meer dan 200 m2 en maximaal 800 m2 mogelijk maakt en/of de daarbij behorende onbebouwde oppervlakte groter dan 1.000 m2 maximaal 5.000 m2 is:

5.378,00

2.8.3.3

indien het verzoek

 

 

- de bouw van meer dan vijf woningen mogelijk maakt en/of

 

 

- de bouw van overige gebouwen met een oppervlakte van meer dan 800 m2 mogelijk maakt en/of de daarbij behorende onbebouwde oppervlakte groter dan 5.000 m2 is:

7.150,00

 

 

 

2.8.4

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek als bedoeld in artikel 2.10 lid 1 (projectuitvoeringsbesluit) van de Crisis- en herstelwet bedraagt:

4.174,00

Hoofdstuk 10 Verhoging in verband met Wet Geluidhinder

2.10.1

Indien in verband met een in deze titel opgenomen dienst een hogere grenswaarde als bedoeld in de Wet geluidhinder moet worden vastgesteld, dan wordt het bij de betreffende dienst vermelde tarief verhoogd met:

934,00

2.10.2

Indien in verband met een in deze titel opgenomen dienst vanwege het wegverkeer de geluidbelasting op een gevel moet worden vastgesteld, dan wordt het bij de betreffende dienst vermelde tarief verhoogd met:

200,00

Hoofdstuk 11 Tijdelijk in gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.11.1

Het tarief voor een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning tot het in gebruik hebben of houden van een inrichting als bedoeld in artikel 2.1.1 van de gemeentelijke brandbeveiligingsverordening is overeenkomstig artikel 2.11.1 van de niet zijnde een inrichting als bedoeld onder artikel 2.11.2 bedraagt:

337,00

 

0 m2 tot 500 m2 met

337,00

500 m2 tot 1.000 m2 met

447,00

1000 m2 tot 2.500 m2 met

615,00

2.500 m2 tot 5.000 m2 met

725,00

5.000 m2

867,00

en vermeerderd met € 12,30 voor iedere volle 1.000 m2 of gedeelte daarvan die de perceelsgrootte meer bedraagt dan 5.000 m2

 

 

 

2.11.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning tot het in gebruik hebben of houden van een tijdelijke inrichting als bedoeld in artikel 2.1.1 van de gemeentelijke brandbeveiligingsverordening bedraagt:

 

bij een vloeroppervlakte van minder dan 1000 m²

222,00

bij een vloeroppervlakte van 1000 m² of meer

463,00

Bij een aanvraag tot het verstrekken van een doorlopende vergunning tot het in gebruik hebben of houden van een tijdelijke inrichting als bedoeld in artikel 2.1.1 van de gemeentelijke brandbeveiligingsverordening is overeenkomstig onderdeel 2.11.1 van toepassing.

 

Hoofdstuk 12 Informatieverzoeken

2.12.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens uit het openbaar register, als bedoeld in artikel 57 van de Woningwet, met uitzondering van gegevens betreffende in het register opgenomen personen, bedraagt per inlichting

17,00

 

 

 

2.12.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek om informatie uit bestemmingsplannen of milieu informatie bedraagt per object

34,00

 

 

 

2.12.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek om informatie uit bestemmingsplannen en tevens milieu-informatie, bedraagt per

59,00

 

object

 

 

 

 

2.12.4

De genoemde tarieven in 2.12.2 en 2.12.3 worden verhoogd met de in titel 1, hoofdstuk 1.15.1.1.1 en 1.15.1.1.2 genoemde tarieven.

 

Hoofdstuk 13 Kosten wijzigen vergunning

2.13

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aanbrengen van een wijziging in een vergunning, voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen

66,00

Hoofdstuk 14 In deze titel niet benoemde beschikking

2.14

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking bedraagt:

66,50

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

408,00

3.1.1.2

Indien de aanvraag enkel betrekking heeft op een wijziging van de leidinggevende bedraagt het onder 3.1.1.1 bedoelde tarief

195,00

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

195,00

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

34,00

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening (evenementenvergunning), met een verwacht aantal bezoekers en deelnemers:

 

3.2.1.1

< 1000

203,00

3.2.1.2

1000 - 5000

279,00

3.2.1.3

5001 - 10.000

356,00

3.2.1.4

10.001 - 20.000

585,00

3.2.1.5

> 20.000

737,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3:15

 

3.3.1.1

voor een seksinrichting

641,00

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

445,00

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening:

 

3.3.2.1

voor een seksinrichting

318,00

3.3.2.2

voor een escortbedrijf

222,00

Hoofdstuk 4 Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren

3.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

 

3.4.1.1

voor het afgeven van een instemmingsbesluit voor reguliere werkzaamheden binnen het grondgebied van de gemeente

546,00

3.4.1.2

voor het afgeven van een instemmingsbesluit voor werkzaamheden van minder ingrijpende aard binnen het grondgebied van de gemeente

109,00

3.4.2

Voor beheers-, degeneratie- en onderhoudskosten worden de onder 3.4.1.1 en 3.4.1.2 genoemde tarieven per meter sleuf verhoogd conform de Algemene voorwaarden UNOG (Uniformiteit Nutsbedrijven Oostelijk Gelderland) en na realisatie verrekend.

 

3.4.3

Als voor een instemmingsaanvraag overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, wordt het bedrag onder 3.4.1 verhoogd met

117,00

Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening

3.6.1

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2 van de Brandbeveiligingsverordening voor evenementen met een vloer- / gebruiksoppervlakte van:

 

3.6.1.1

<500 m2

66,00

3.6.1.2

500 m2 - 1000 m2

76,00

3.6.1.3

1001 m2 - 2500 m2

92,50

3.6.1.4

2501 m2 - 5000 m2

103,00

3.6.1.5

>5000 m2

117,00

Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

66,50