Regeling vervallen per 06-01-2014

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens

Geldend van 06-01-2014 t/m 05-01-2014

Intitulé

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens

De Raad van de gemeente Oudewater;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Oudewater;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Wet bescherming persoonsgegevens;

overwegende dat de gemeente Oudewater de gemeentelijke basisadministratie als basisadministratie persoonsgegevens moet hanteren;

besluit vast te stellen: De Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

a. Wet GBA: Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

b. verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

c. GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

d. verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

e. beheerder: degene die op grond van de beheerregeling GBA is aangewezen als beheerder;

f. bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het gehele of gedeeltelijke geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de GBA wordt gevoerd;

g. ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen;

h. afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

i. binnengemeentelijke afnemer: binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA;

j. geregistreerde: degene die geen ingeschrevene is in de gemeente en over wie gegevens in de basisregistratie personen van de gemeente Oudewater zijn opgenomen.

k. derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.  

Artikel 2 Binnengemeentelijke afnemers

  • 1 Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 5,6 en 7 regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikel 3b en 62 van de Wet GBA kunnen voldoen.

  • 2 Het betreft de navolgende binnengemeentelijke afnemers: de binnen het stadskantoor werkzame medewerkers van de sector Bestuur en Bewonerszaken, de sector Middelen, de sector Ruimtelijke Ordening, Economische Zaken en Verkeer, de sector Beheer en Openbare ruimte en de staf Personeelszaken. Het is voor bovengenoemde medewerkers verboden de verkregen gegevens te verstrekken aan derden.

  • 3 Binnengemeentelijke afnemers dienen verplicht gebruik te maken van de actuele authentieke gegevens uit de Gemeentelijke Basisadministratie zoals genoemd in bijlage I van deze verordening.

Artikel 3 Beheer van gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • 1 Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder e.

  • 2 Bewerker van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder f.

  • 3 De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan;

    a. (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    b. (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

    c. verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelde, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie. 

Artikel 4 Doel GBA

De GBA heeft tot doel:

1. Informatie te leveren aan de (gegevens)beheerder en aan de beheerder GBA aangewezen medewerkers werkzaam bij sector Bestuur en Bewonerszaken, onderdeel Burgerzaken en de sector Middelen, onderdeel Receptie ten behoeve van de vervulling van hun taken;

2. De binnengemeentelijke afnemers, genoemd in artikel 2, tweede lid, te voorzien van persoonsgegevens voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun taken;

3. De derden, genoemd in bijlage II, te voorzien van persoonsgegevens, in die gevallen bedoeld in deze verordening. In de bijlage II genoemde gegevens worden opverzoek verstrekt ten behoeve van een gerechtvaardigd, zijnde niet commercieel belang. Bij verstrekking van personen van natuurlijke personen moet vooraf uitdrukkelijk toestemming zijn verkregen van de ingeschrevene;

4. Een ingeschrevene over hem betreffende gegevens te informeren. 

Artikel 5 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1 Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de verantwoordelijken van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.

  • 2 De betreffende gegevens zijn in bijlage III bij deze verordening separaat vastgelegd.

  • 3 De persoonsgegevens worden uit de GBA direct aangeleverd aan het gegevensmagazijn. Deze persoonsgegevens worden ten dienste van de binnengemeentelijke afnemers aangeboden voor het uitoefenen van hun (wettelijke c.q. publiekrechtelijke) taken.

Artikel 6 Rechtstreeks toegang tot de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens

Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens hebben:

a. de beheerder;

b. de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn binnen de sector Bestuur en Bewonerszaken, onderdeel Burgerzaken en de sector Middelen onderdeel Receptie welke zijn uitgewerkt in artikel 3 van de Beheerverordening GBA Oudewater;

c. de bewerker en medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente;

d. tijdelijke (uitzend)krachten en stagiaires werkzaam onder toezicht van en bij de sector Bestuur en Bewonerszaken, onderdeel Burgerzaken;

e. voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikel 88 en 89 Wet GBA van de in de artikel 2 van deze verordening binnengemeentelijke afnemers voor wat betreft de in bijlage IV daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doelen.

 

Artikel 7 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA worden aan de in artikel 2, tweede lid van deze verordening vermelde afnemers die geen rechtstreeks toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens de in tabel IV aangegeven gegevens verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.

Artikel 8 Vrije derden en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 10, tweede lid van de wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet GBA, aan de in bijlage II bij deze verordening aangegeven vrije derden gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 9 Terugmeldplicht

  • 1 Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.

  • 2 De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.

  • 3 De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet GBA en de artikelen 62 en 63 van het besluit Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Artikel 10 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het krachtens besluit van burgemeester en wethouders d.d. 2 juni 2008 (registratienummer: 200800169) vastgestelde Informatiebeveiligingsplan Burgerzaken.

Artikel 11 Protocollering/ verstrekking gegevens aan de burger/ geheimhouding

De privacyprocedures zoals beschreven in de Wet GBA, artikel 103 en 110, gelden ook voor gebruik door de binnengemeentelijke afnemers. Via andere geautomatiseerde toepassingen worden de verstrekkingen aan de binnengemeentelijke afnemers bijgehouden en kunnen herleid worden.

Een burger kan niet rechtstreeks om inzage vragen bij de beheerder van andere geautomatiseerde toepassingen. Indien een burger inzage wil in de gegevens die in het afgelopen jaar vanuit andere geautomatiseerde toepassingen over hem verstrekt zijn door interne afnemers, moet hij die gegevens opvragen bij het taakveld Burgerzaken van de gemeente van inschrijving.

Indien er sprake is van geheimhouding zal dit gerespecteerd moeten worden en de omgang met deze gegevens overeenkomstig de wet GBA moeten worden gehandeld. 

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1 De Verordening Gemeentelijke Basisadministratie zoals vastgesteld op 25 september 2003 wordt per 1 januari 2011 ingetrokken.

  • 2 Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2011.

  • 3 Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 4 De in deze verordening genoemde bijlagen worden vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.

  • 5 Publicatie van de verordening vindt plaats in de IJsselbode op 21 december 2010.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de raad van de gemeente Oudewater gehouden op 16 december 2010. 
De griffier, mr. R.P.A. van Aalst
De voorzitter, mevrouw M.C.A.A. Ruigrok-Verreijt