Regeling vervallen per 31-12-2012

Verordening cliëntenparticipatie WWB en WIJ gemeente Overbetuwe 2009

Geldend van 29-10-2009 t/m 30-12-2012 met terugwerkende kracht vanaf 01-10-2009

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie WWB en WIJ gemeente Overbetuwe 2009

Onderwerp: Verordening Cliëntenparticipatie WWB en WIJ gemeente Overbetuwe 2009

Ons kenmerk: 09rb000217

Nr. 11H-D

De raad van de gemeente Overbetuwe;

gelezen het raadsvoorstel van burgemeester en wethouders van Overbetuwe van 8 september 2009;

gelezen het advies van de commissie Burger van 1 oktober 2009;

gelet op artikel(en) 47 van de Wet werk en bijstand en 12 van de Wet investeren in jongeren;

b e s l u i t :

vast te stellen de

Verordening cliëntenparticipatie WWB en WIJ gemeente Overbetuwe 2009

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

a.

cliëntenparticipatie:

de gestructureerde wijze waarop de gemeente cliënten, individuele personen met affiniteit voor het beleidsterrein van Sociale Zaken, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en belangengroeperingen van cliënten via het Cliëntenoverleg Overbetuwe betrekt bij de gemeentelijke beleidsvoorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie op het terrein van de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet investeren in jongeren (WIJ), de Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (IOAW) en de Inkomensvoor-ziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ), alsmede het gemeentelijk minimabeleid;

b.

cliënt:

de persoon die een uitkering ontvangt van de gemeente Overbetuwe op grond van de WWB, WIJ, IOAW of IOAZ, de persoon die behoort tot de personenkring als omschreven in artikel 7, eerste lid, onder a, van de WWB, de jongere ten behoeve van wie een recht op een werkleeraanbod op grond van de WIJ is vastgesteld, alsmede de persoon die behoort tot de doelgroep van het gemeentelijk minimabeleid;

c.

Cliëntenoverleg Overbetuwe:

de door de gemeente erkende en in de gemeente Overbetuwe actief zijnde zelforganisatie van en namens cliënten;

d.

gemeente:

de gemeente Overbetuwe;

e.

afdeling:

vertegenwoordigers van de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Overbetuwe;

f.

college:

het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;

g.

gemeenteraad:

de gemeenteraad van de gemeente Overbetuwe;

h.

wethouder:

de portefeuillehouder Sociale Zaken van de gemeente Overbetuwe;

i.

subsidie:

de door de gemeente beschikbaar te stellen middelen.

Hoofdstuk 2 Cliëntenparticipatie

Artikel 2 Doelstelling

  • 1.

    Het college bevordert het instellen en in stand houden van een gemeentelijke overlegstructuur met cliënten of hun vertegenwoordigers.

  • 2.

    Het doel van cliëntenparticipatie is cliënten en/of vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties of belangenorganisaties te betrekken bij en invloed te laten uitoefenen op de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk beleid ten aanzien van de WWB, WIJ, IOAW en IOAZ, alsmede het gemeentelijk minimabeleid.

Artikel 3 Middel

Om het doel van cliëntenparticipatie te bereiken werkt de gemeente samen met het Cliëntenoverleg Overbetuwe.

Hoofdstuk 3 Het Cliëntenoverleg Overbetuwe

Artikel 4 Cliëntenoverleg Overbetuwe

  • 1.

    Het Cliëntenoverleg Overbetuwe bestaat uit maximaal zeven personen. Van deze zeven personen zijn er twee afgevaardigd door werknemersorganisaties, één afgevaardigde vanuit een ouderenorganisatie en vier hetzij cliënten, hetzij individuele personen met affiniteit met het beleidsterrein van Sociale Zaken.

  • 2.

    Het Cliëntenoverleg Overbetuwe wijst uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester aan.

  • 3.

    De gemeente is het Cliëntenoverleg Overbetuwe op verzoek behulpzaam bij het aantrekken van geschikte deelnemers aan het overleg.

Artikel 5 Bevoegdheden, grenzen van de bevoegdheden

  • 1.

    initiatiefrecht

    • a.

      Het Cliëntenoverleg Overbetuwe heeft de bevoegdheid alle aangelegenheden die de uitvoering en (de kwaliteit van) de dienstverlening door de afdeling raken in het structureel overleg met de afdeling aan de orde te stellen.

    • b.

      Het Cliëntenoverleg Overbetuwe heeft het recht advies uit te brengen over alle aangelegenheden die het beleid, de uitvoering en (de kwaliteit van) de dienstverlening door de afdeling betreffen.

    • c.

      Het Cliëntenoverleg Overbetuwe heeft de bevoegdheid om voor een goede invulling van zijn taak in voorkomende gevallen, bij voorkeur in overleg met de afdeling, gebruik te maken van in- en externe deskundigheid.

  • 2.

    informatierecht

    • a.

      Het Cliëntenoverleg Overbetuwe krijgt spontaan en op verzoek tijdig alle informatie die voor goede cliëntenparticipatie nodig is.

    • b.

      Het Cliëntenoverleg Overbetuwe wordt geïnformeerd over de resultaten van klanttevredenheidsonderzoeken, enquêtes en klachtenrapportages.

  • 3.

    adviesrecht

    • a.

      Het Cliëntenoverleg Overbetuwe wordt betrokken bij de totstandkoming van zaken waarmee de cliënt in de uitvoering van door de afdeling rechtstreeks wordt geconfronteerd. Het kan hierbij gaan om formulieren, folders, klanttevredenheids-onderzoeken en dergelijke.

    • b.

      De afdeling geeft het Cliëntenoverleg de gelegenheid advies uit te brengen over beleid en uitvoering.

    • c.

      Alle adviezen, informatieverzoeken en verbetervoorstellen die door het Cliëntenoverleg schriftelijk zijn verstrekt, worden door de afdeling beoordeeld. In geval het een advies betreft omtrent een voorstel voor het college of de gemeenteraad, zorgt de afdeling ervoor dat het schriftelijke advies ter kennis komt aan het college of de gemeenteraad.

    • d.

      Indien het Cliëntenoverleg Overbetuwe zich niet kan verenigen met een standpunt van de afdeling, zal het overleg dit gemotiveerd en schriftelijk kenbaar maken aan de wethouder.

  • 4.

    grenzen van de bevoegdheden Het Cliëntenoverleg Overbetuwe is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde procedures en regelingen.

Artikel 6 Werkwijze omtrent het overleg tussen de afdeling en het Cliëntenoverleg Overbetuwe

  • 1.

    In het kader van de in artikel 2 geformuleerde doelstelling wordt viermaal per jaar vergaderd.

  • 2.

    Het Cliëntenoverleg Overbetuwe vaardigt voor de vergadering met de afdeling minimaal vier leden af.

  • 3.

    Alle stukken worden door de afdeling uit eigen beweging en op verzoek verstrekt aan het Cliëntenoverleg Overbetuwe via de secretaris.

  • 4.

    Op verzoek worden de stukken door de afdeling digitaal aangeleverd.

  • 5.

    Het Cliëntenoverleg Overbetuwe kan tot drie weken voorafgaand aan de vastgestelde vergaderdatum onderwerpen op de agenda laten plaatsen.

  • 6.

    De te bespreken onderwerpen worden door de afdeling schriftelijk geagendeerd. De agenda wordt tenminste twee weken voorafgaande aan de vastgestelde vergaderdatum toegezonden.

  • 7.

    Het Cliëntenoverleg Overbetuwe zorgt zelf voor de verspreiding van de door de afdeling aangeleverde stukken.

  • 8.

    Van de vergadering wordt door de secretaris van het Cliëntenoverleg Overbetuwe een zakelijk verslag opgemaakt. Dit verslag wordt zo spoedig mogelijk in concept aan de afdeling toegezonden. Vaststelling van het verslag vindt plaats op de eerstvolgende vergadering.

Hoofdstuk 4 Faciliteiten

Artikel 7 Subsidie

  • 1.

    Het college stelt aan het Cliëntenoverleg Overbetuwe ten behoeve van cliëntenparticipatie een jaarlijkse subsidie ter beschikking.

  • 2.

    Deze middelen dienen in ieder geval ter bestrijding van kosten voor deskundigheidsbevordering, aanschaf van documentatie, litereratuur en vaktijdschriften, kosten voor inschakeling van professionele ondersteuning door derden, kantoorkosten, waaronder porti, kopiëren, telefoon, computergebruik, internetaansluiting en voorlichting.

  • 3.

    De subsidie dient het Cliëntenoverleg Overbetuwe in staat te stellen om namens een brede achterban gemeenschappelijke belangen te kunnen behartigen.

  • 4.

    Voor het aanvragen, toekennen en vaststellen van de subsidie, gelden de bepalingen van de Subsidieverordening Maatschappelijke Ontwikkeling gemeente Overbetuwe 2002.

Artikel 8 Vergaderruimte

In overleg met de afdeling kan het Cliëntenoverleg Overbetuwe zijn eigen vergaderingen tijdens kantooruren houden op het gemeentehuis.

Hoofstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 9 Nadere regels

Het college kan ter uitvoering van deze verordening nadere regels stellen.

Artikel 10 Hardheidsclausule

De raad en het college kunnen één of meerdere artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voorzover toepassing gelet op het belang van cliëntenparticipatie, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 11 Intrekking oude regeling

De verordening ‘Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand Overbetuwe 2005’, zoals vastgesteld op 21 december 2004, wordt ingetrokken.

Artikel 12 De inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking en werkt terug tot en met 1 oktober 2009.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening cliëntenparticipatie WWB en WIJ gemeente Overbetuwe 2009.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering

van 20 oktober 2009.

DE RAAD VOORNOEMD,

De griffier,

De wnd. voorzitter,

drs. A.J. van den Brink

M.M. Melaard

Algemene toelichting

Toelichting naar aanleiding van de invoering van de WWB

Per 1 januari 2004 is de nieuwe Wet werk en bijstand (WWB) ingevoerd als vervanging van de Algemene bijstandswet (Abw).

De nieuwe wet is aanleiding om ook de wijze waarop de gemeente Overbetuwe vorm geeft aan cliëntenparticipatie opnieuw onder de loep te nemen en te formaliseren. Onder de WWB is de gemeente verplicht om de cliëntenparticipatie te regelen in een verordening. Bij amendement van 27 augustus 2003 werd namelijk bepaald dat de wijze waarop de gemeente personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid van de WWB of hun vertegenwoordigers betrekt bij de uitvoering van de Wet werk en bijstand in een verordening vastgelegd moet worden.

In de verordening moet tenminste geregeld worden de wijze waarop:

  • a.

    periodiek overleg wordt gevoerd met cliënten of hun vertegenwoordigers;

  • b.

    cliënten of hun vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

  • c.

    zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

    Hiermee wordt bewerkstelligd dat de cliëntenparticipatie in lijn wordt gebracht met de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (SUWI), waarin wordt gesteld dat cliëntenparticipatie onmisbaar is in een uitvoeringsstructuur waarin de cliënt centraal staat.

    Sedert de herindeling van de voormalige gemeenten Elst, Heteren en Valburg en het opgaan van deze gemeenten in Overbetuwe, functioneert het Cliëntenoverleg Overbetuwe. In 2001 is een startnotitie vastgesteld om de vorm van overleg te bepalen. Cliëntenparticipatie kent vele vormen van een raad, panel, platform tot informeel overleg. Er is gekozen voor een informele overlegvorm zonder al te veel organisatorische en formele ballast. Tegelijkertijd is toentertijd besloten, dat in de loop van een aantal jaren zou worden bezien of de vorm gewijzigd zou moeten worden. Het jaar 2004 werd aangewezen om het één en ander te heroverwegen. Met het Cliëntenoverleg Overbetuwe is overleg gevoerd en men heeft te kennen gegeven graag door te gaan in de informele overlegstructuur. Hierbij willen wij streven naar een evenwichtige vertegenwoordiging van belangenorganisaties en cliënten danwel personen die als individu affiniteit hebben met het beleidsterrein van Sociale Zaken. Op dit moment is het nog zo dat eenieder op persoonlijke titel zitting heeft in het cliëntenoverleg. Met het vaststellen van deze verordening zal gevraagd worden om een verklaring van de instantie van waaruit zij zitting hebben, dat zij aangewezen om de desbetreffende organisatie te vertegenwoordigen. Daarna is het van belang om de leden van het Cliëntenoverleg Overbetuwe formeel aan te wijzen als gesprekspartner voor de afdeling. Dit zal plaatsvinden door middel van een collegebesluit.

    Voorts heeft er sinds kort geen cliënt meer zitting in het cliëntenoverleg. Wij zullen het Cliëntenoverleg Overbetuwe ondersteunen bij het streven om meer cliënten zitting te laten nemen in het cliëntenoverleg. Overigens is dit van oudsher een moeilijke zaak, temeer daar gelukkig veel mensen tijdelijk cliënt zijn van Sociale Zaken.

    Buiten de wettelijke verplichting is er voor gekozen om het terrein waarop met het Cliëntenoverleg Overbetuwe wordt beraadslaagd te verbreden naar de IOAW, IOAZ en ook het minimabeleid. Zo wordt het gehele beleidsterrein van Sociale Zaken betrokken bij cliëntenparticipatie. Voor het terrein van de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) wordt overleg gevoerd met het Gehandicaptenplatform Overbetuwe.

    Wet investeren in jongeren

    Op 1 oktober 2009 treedt de Wet investeren in jongeren (WIJ) in werking. Doelstelling van deze wet is de duurzame arbeidsparticipatie in regulier werk van jongeren tot 27 jaar.

    Om dit te bereiken is in de wet een recht op een zogenaamd werkleeraanbod vastgelegd. Het werkleerrecht berust op het uitgangspunt dat jongeren die goed geschoold zijn en over voldoende kwalificaties beschikken gemakkelijker aan het werk zullen komen en daardoor zelfstandig in hun levensonderhoud kunnen voorzien.

    De WIJ verplicht gemeenten om te investeren in de arbeidsinschakeling van alle jongeren, ook bij een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Daartoe moeten gemeenten jongeren in beginsel een werkleeraanbod doen. Het werkleeraanbod is bestemd voor jongeren in de leeftijd van 16 tot 27 jaar en kan allerlei vormen hebben, variërend van een ‘echte’ baan, tot vakgerichte scholing of een combinatie van beide. Een werkleeraanbod kan ook bestaan uit voorzieningen die nodig worden geacht op weg naar arbeidsinschakeling, zoals een sollicitatietraining of een cursus gericht op de ontwikkeling van werknemersvaardigheden.

    Afgeleide van het werkleeraanbod is een inkomensvoorziening voor jongeren vanaf 18 jaar als de jongere onvoldoende inkomsten heeft. Deze inkomensvoorziening is alleen beschikbaar als het werkleeraanbod wegens in de persoon van de jongere gelegen of niet verwijtbare omstandigheden zijnerzijds geen optie is, dit aanbod onvoldoende inkomsten genereert of er nog geen werkleeraanbod kan worden gedaan. De samenhang tussen het werkleeraanbod enerzijds en de inkomensvoorziening anderzijds is een bepalend element in de WIJ.

    Cliëntenparticipatie in de WIJ

    In artikel 12, eerste lid, onderdeel d, WIJ is vastgelegd dat de gemeenteraad bij verordening regels moet stellen over de wijze waarop jongeren, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de wet.

    In artikel 12, tweede lid, WIJ is daaraan toegevoegd dat de regels in ieder geval betrekking hebben op de wijze waarop:

  • a.

    periodiek overleg wordt gevoerd met jongeren of hun vertegenwoordigers;

  • b.

    de jongeren of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

  • c.

    de jongeren of vertegenwoordigers worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

    Het ligt voor de hand bij de vormgeving van cliëntenparticipatie in het kader van de WIJ aansluiting te zoeken bij de reeds geregelde en bestaande cliëntenparticipatie in het kader van de WWB.

    M.b.t. de samenstelling van en vertegenwoordiging door de cliëntenraad kan er van worden uitgegaan dat de bestaande cliëntenraad ook de jongeren vertegenwoordigt. Zij kan er zelf voor kiezen om bijvoorbeeld één van de plaatsen voor cliënten beschikbaar te stellen aan een jongere.

    Daarnaast moet worden geregeld dat de cliëntenraad ook kan adviseren over de WIJ.

    Aanpassing verordening

    Van de zijde van de regering is op vragen vanuit de Tweede Kamer opgemerkt dat het voor de hand ligt om aansluiting te zoeken bij de bestaande vormen van cliëntenparticipatie in het kader van de WWB. Deze suggestie zou kunnen worden overgenomen en worden geformaliseerd door een wijziging van de verordening cliëntenparticipatie WWB.

    Hoewel de inpassing van de WIJ slechts marginale wijzigingen tot gevolg heeft, is er om praktische redenen toch voor gekozen een nieuwe verordening te laten vaststellen en de bestaande WWB-verordening in te trekken. Gelet op de wettelijke verplichting van de participatie in de WIJ is het namelijk ook wenselijk dat de naam van de wet wordt opgenomen in de naam van de verordening.

    De tekstuele inhoud van de verordening, de algemene toelichting en de artikelsgewijze toelichting is zoveel als mogelijk ongewijzigd gelaten.

    Nieuwe verordening

    In het kader van de rechtmatigheid is het noodzakelijk dat het Cliëntenoverleg Overbetuwe op redelijk korte termijn op een andere wijze wordt ingevuld.

    Te denken valt daarbij aan o.a. benoeming van de leden door het college voor een bepaalde periode, facilitering, begroting en jaarrekening, vaststelling huishoudelijk reglement, etc.

    Gestreefd wordt naar een nieuwe opzet van het Cliëntenoverleg Overbetuwe per 1-7-2010. Daartoe zal t.z.t. wederom een nieuwe verordening Cliëntenparticipatie WWB en WIJ vastgesteld moeten worden.

    Artikelsgewijze toelichting

    Artikel 1 Begripsomschrijvingen

    Dit artikel bevat de begripsbepalingen van uiteenlopende begrippen.

    Artikel 2 Doelstelling

    Met dit artikel bepaalt de raad de doelstelling van cliëntenparticipatie. Tevens legt de raad het college een inspanningsverplichting op om een gemeentelijke overlegstructuur met cliënten of hun vertegenwoordigers in stand te houden.

    Artikel 3 Middel

    In artikel 3 wijst de gemeente het Cliëntenoverleg Overbetuwe aan als gesprekspartner om het doel van cliëntenparticipatie te bereiken.

    Artikel 4 Het Cliëntenoverleg Overbetuwe

    De samenstelling van het Cliëntenoverleg Overbetuwe wordt in dit artikel geregeld. Om de vertegenwoordigende waarde van het overleg te vergroten is er voor gekozen om 3 leden op te nemen die zijn afgevaardigd vanuit een belangenorganisatie. Voor het overige wordt gestreefd naar (maximaal) vier cliënten. Omdat het in de praktijk zeer moeilijk zal zijn om deze te vinden is het ook mogelijk om in plaats van cliënten personen zitting te laten nemen met een persoonlijke affiniteit met het beleidsterrein van Sociale Zaken. Dit kan zijn vanuit huidige of vroegere werkervaring, het kan gaan om voormalige cliënten of personen met een persoonlijke interesse.

    Artikel 5 Bevoegdheden, grenzen van de bevoegdheden

    Er is voor gekozen om de bevoegdheden ruim en zo concreet mogelijk te beschrijven. Hiermee wordt rechtgedaan aan de bedoelingen van de wetgever. Of het cliëntenoverleg direct gebruik zal maken van alle bevoegdheden is de vraag, we moeten dit toch zien als een groeimodel met als doel uiteindelijk te komen tot interactieve beleidsvorming.

    De grens van de bevoegdheden is wel de individuele belangenbehartiging. Dergelijke zaken horen niet binnen een orgaan van cliëntenparticipatie plaats te vinden.

    Artikel 6 Werkwijze omtrent het overleg tussen de afdeling en het Cliëntenoverleg Overbetuwe

    In dit artikel wordt de werkwijze vastgelegd, zoals dit al een aantal jaren naar tevredenheid plaatsvindt.

    Artikel 7 en 8 Faciliteiten

    Faciliteiten zijn belangrijk voor een orgaan van cliëntenparticipatie. Naast de subsidie die wordt verstrekt overeenkomstig de bepalingen van de Subsidieverordening Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Overbetuwe 2002, is het van belang voor het cliëntenoverleg om gebruik te kunnen maken van vergaderruimten op het gemeentehuis.

    Artikel 9 t/m 13 Slotbepalingen

    Deze artikelen behoeven geen nadere toelichting.