Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe houdende regels omtrent Nota toeristisch- recreatieve, en lokale objectverwijzing gemeente Overbetuwe 2019

Geldend van 30-10-2019 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe houdende regels omtrent Nota toeristisch- recreatieve, en lokale objectverwijzing gemeente Overbetuwe 2019

Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe hebben in hun vergadering van 22 januari 2019 vastgesteld de

Nota toeristisch- recreatieve, en

lokale objectverwijzing

gemeente Overbetuwe 2019

Registratienummer:19int00156

Inhoudsopgave

  • 1.

    Inleiding

    • 1.1

      Aanleiding

    • 1.2

      Buiten de actualisatie te houden bewegwijzering

  • 2.

    Beleid

    • 2.1

      Juridisch kader

    • 2.2

      Algemene landelijke richtlijnen toeristische bewegwijzering

    • 2.3

      Gemeentelijke vertaling van de landelijke richtlijnen

  • 3.

    Voorwaarden voor bewegwijzering

    • 3.1

      Toeristisch- recreatieve objectverwijzing

    • 3.2

      Lokale objectverwijzingen

    • 3.3

      Afwijken van de voorwaarden is in bepaalde gevallen mogelijk

  • 4.

    Plaatsing en uitvoering bewegwijzering

    • 4.1

      Aantal bewegwijzeringsborden

    • 4.2

      Wijze van aanvragen

    • 4.3

      Kosten

    • 4.4

      Handhaving

Bijlagen

1. Overzicht toeristisch- recreatieve objectverwijzingen

2. Overzicht lokale objectverwijzingen

1. Inleiding

1.1 Aanleiding

In 2013 is de ‘Nota toeristische bewegwijzering gemeente Overbetuwe’ vastgesteld. Het doel van de nota was om een eenduidige (toeristische) bewegwijzering binnen Overbetuwe te realiseren. Het initiatief om dit regionaal op te pakken kwam van het RBT KAN. Met ingang van 1 januari 2019 gaat het RBT KAN verder onder de naam Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.

Niet alle bestaande verwijzingen kwamen volgens deze nota in aanmerking om toeristisch bewegwijzerd te worden. In de nota is daarom opgenomen om een inventarisatie van deze objecten uit te voeren. De bekendste en in de hele gemeente voorkomend, is de uitvoering met gele borden.

Doel

De actualisatie richt zich op de bestaande toeristische bewegwijzering van voor 2013. Hier is sprake van een grote diversiteit zowel in uitvoering als in bewegwijzerde objecten.

In de nieuwe nota komen voorwaarden om tot een eenduidige bewegwijzering te komen en zo verrommeling tegen te gaan.

1.2 Buiten de actualisatie te houden bewegwijzering

De nota toeristisch- recreatieve, en lokale objectverwijzing gemeente Overbetuwe 2019, gaat niet over routes of algemene informatieborden.

Dit type van verwijzing, die in verschillende soorten en uitvoeringen voorkomt in Overbetuwe, valt dan ook buiten de nota.

Enkele voorbeelden hiervan zijn.

  • ANWB bewegwijzering

  • Het gaat hier om zowel auto- als fietsbewegwijzering. Deze hebben een nationale - en regionale dekking.

  • Fiets- en wandelroutes

  • Wij hebben het hier niet over de ANWB bewegwijzerde routes, maar bijvoorbeeld over het fietsknooppuntennetwerk en themaroutes (zoals Romeinen, Bataven en de wielenfietsroute).

  • Bij wandelroutes moet behalve aan de struinpaden, ook gedacht worden aan de ommetjes die verschillende dorpen kennen.

  • Toeristische informatieborden

  • Deze staan op strategische locaties en geven informatie over die locatie. Een voorbeeld hiervan zijn de luisterkeien langs de Liberationroute.

2. Beleid

2.1 Juridisch kader

Beleidsregels

Op grond van artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht kan een bestuursorgaan beleidsregels vaststellen met betrekking tot een hem toekomende bevoegdheid. Het vaststellen van onderhavige voorwaarden voor bewegwijzering is een collegebevoegdheid. Deze bevoegdheid is gebaseerd op artikel 5:2:10a van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Overbetuwe (APV), die hieronder aan de orde komt.

Publiekrecht: APV

De APV vormt hoofdzakelijk het juridisch kader om bewegwijzering te reguleren. Het betreffende artikel van de APV: “Het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg en openbare plaats en het gebruik van de weg en openbare plaats in strijd met de publieke functie ervan”. Op grond van dit artikel is het verboden om voorwerpen op of aan de weg te plaatsen in strijd met de publieke functie ervan. Hieronder vallen zaken als reclame en particuliere bewegwijzering.

In het geval van de wens voor permanente bewegwijzering dient te worden gekeken naar voorliggende voorwaarden. Het college moet beoordelen of een verzoek past binnen de voorwaarden, zodat hiervoor vergunning kan worden verleend.

2.2 Algemene landelijke richtlijnen toeristische bewegwijzering

Ondanks dat de gemeente een grote vrijheid heeft ten aanzien van bewegwijzering, zijn er wel algemene landelijke richtlijnen. Deze zijn opgenomen in publicatie 322 ‘Richtlijn bewegwijzering 2014’ van het CROW. Deze hebben als leidraad gediend voor het bepalen van onze voorwaarden.

Uitgangspunt van het CROW is dat bewegwijzering in dienst moet staan van de weggebruiker.

Met andere woorden. Indien een verwijzing naar een doel, gebied of object geen zekerheid over de te volgen route brengt (de weggebruiker in verwarring brengt), wordt afgeraden een verwijzing aan te brengen.

2.3 Gemeentelijke vertaling van de landelijke richtlijnen

Het vaststellen van voorwaarden is noodzakelijk uit oogpunt van soberheid van de bewegwijzering en om een halt toe te roepen aan de wildgroei aan verwijzingen. Soberheid is en mag echter niet een doel op zich worden. Voorop staat doelmatigheid van de bewegwijzering, daarna wordt bekeken hoe dit zo sober mogelijk kan gebeuren.

In hoofdstuk 3 wordt ingegaan op de voorwaarden waar een verzoek voor bewegwijzering aan moet voldoen wil deze hier voor in aanmerking komen.

3. Voorwaarden voor bewegwijzering

Om te komen tot een uniforme bewegwijzering van doelen, objecten en gebieden is een systematische aanpak noodzakelijk.

3.1 Toeristisch- recreatieve objectverwijzingen

Hieronder worden voorzieningen verstaan die ingesteld zijn op bezoek door recreanten en/of toeristen of een vergelijkbare publieksfunctie hebben. Het CROW heeft hier een lijst voor opgesteld. Zie bijlage 1. Deze lijst is naar de situatie in Overbetuwe aangepast.

De algemene voorwaarden waar een verzoek voor verwijzing aan moet voldoen zijn:

  • -

    De voorziening moet opengesteld zijn voor publiek.

  • -

    De voorziening moet een vergunning hebben van de gemeente.

  • -

    De voorziening moet ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel (met uitzondering van gemeentelijke objecten).

Als de aanvraag aan deze drie algemene voorwaarden voldoet, kan via het overzicht bepaald worden of deze in aanmerking komt om bewegwijzerd te worden. Komt een object in aanmerking, dan wordt de verwijzing uitgevoerd met een witte tekst op een bruine ondergrond, inclusief een symbool.

3.2 Lokale objectverwijzingen

Hieronder worden voorzieningen verstaan van algemeen maatschappelijk nut, die geen recreanten en/of toeristen aantrekken. Het CROW heeft hier een lijst voor opgesteld. Zie bijlage 2. Ook deze lijst is naar de situatie in Overbetuwe aangepast.

De algemene voorwaarden waar een verzoek voor verwijzing aan moet voldoen zijn dezelfde als die voor toeristisch-recreatieve objectverwijzing uit 3.1

Als de aanvraag aan deze algemene voorwaarden voldoet, kan via het overzicht bepaald worden of deze in aanmerking komt om bewegwijzerd te worden.

Komt een object in aanmerking, dan wordt de verwijzing uitgevoerd met een zwarte tekst op wit in een blauwe ondergrond, inclusief een symbool.

3.3 Afwijken van de voorwaarden is in bepaalde gevallen mogelijk

Met deze nota en voorwaarden geven we vorm aan de beleidsvrijheid die de gemeente heeft bij het verlenen van vergunningen voor bewegwijzering. Niet alle situaties kunnen echter in deze voorwaarden vastgelegd worden, er zal dan ook ruimte moeten zijn om in specifieke gevallen af te wijken van de in de hoofdstukken 3.1 en 3.2 genoemde algemene voorwaarden, en de opsomming van objecten in bijlage 1 en 2. Afwijken is mogelijk als voldaan wordt aan de volgende criteria;

  • -

    De aanvrager moet kunnen onderbouwen waarom bewegwijzering een toeristisch- recreatieve, dan wel lokale meerwaarde heeft;

  • -

    Het object ligt op een locatie waar een laag voorzieningenniveau is. Om te bepalen of er al dan niet sprake is van een laag voorzieningenniveau, wordt aansluiting gezocht bij de Toekomstvisie+. Hierin worden de dorpen Elst en Zetten getypeerd als een ‘centrumgebied’. Dit betekent dat ze ook een hoger voorzieningenniveau hebben dan de overige dorpen. Het object moet dan ook buiten de dorpen Elst en Zetten liggen;

  • -

    Verwijzing mag geen negatief effect hebben op de verkeersveiligheid of leefbaarheid.

4. Plaatsing en uitvoering bewegwijzering

Voor plaatsing en uitvoering van de bewegwijzering wordt aangesloten bij de richtlijnen uit CROW publicatie 322 (Richtlijnen bewegwijzering 2014).

4.1 Aantal bewegwijzeringsborden

  • »

    Objecten, die gelegen zijn binnen een bebouwde kom, worden bewegwijzerd binnen een straal van 1.500 meter rondom dit object, op maximaal 3 locaties.

  • »

    Objecten, die gelegen zijn buiten de bebouwde kom, worden bewegwijzerd vanaf de dichtstbijzijnde gebiedsontsluitingsweg, op maximaal 3 locaties.

  • »

    Als blijkt dat voor een goede en duidelijke bewegwijzering op meer dan de genoemde 3 locaties (zowel binnen- als buiten de bebouwde kom) een verwijzing wenselijk is, is dat in overleg mogelijk.

  • »

    Objecten, die niet gelegen zijn op het grondgebied van Overbetuwe, kunnen onder de volgende voorwaarden, in aanmerking komen voor verwijzing vanaf het grondgebied van Overbetuwe:

    • -

      Het object moet op de lijst toeristisch- recreatieve objectverwijzingen (zie bijlage 1) voorkomen;

    • -

      Het object moet ook in de buurgemeente bewegwijzerd zijn, dit om een gesloten route te krijgen;

    • -

      De bewegwijzering moet via gebiedsontsluitingswegen lopen om ongewenste verkeersstromen tegen te gaan.

4.2 Wijze van aanvragen

De gemeente heeft de beoordeling, plaatsing, beheer en het onderhoud van de bewegwijzering uitbesteed aan het bureau Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. Dit bureau krijgt ook toestemming om de borden op gemeentegrond te mogen plaatsen. De feitelijke plaatsing van borden zal altijd in overleg met team Openbare ruimte en Vastgoed gaan, in verband met de verkeersveiligheid en het efficiënte beheer van bijvoorbeeld groenstroken.

Als een ondernemer in aanmerking wil komen om bewegwijzerd te worden, dient hij een aanvraag in bij het bureau Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen.

Als de aanvraag niet past binnen de gestelde voorwaarden onder 3.1 en 3.2 en het bureau Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen plaatsing moet weigeren, kan de aanvrager een schriftelijk verzoek indienen bij het college. Het college zal de aanvraag toetsen aan de in hoofdstuk 3.3 genoemde voorwaarden en na afweging al dan niet medewerking verlenen aan het plaatsen van bewegwijzering. Bij een negatief besluit kan de aanvrager een bezwaar indienen bij de gemeente.

4.3 Kosten

Het bureau Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen brengt de kosten voor bewegwijzering in rekening bij de aanvrager. Wanneer, om wat voor reden ook, de bewegwijzering niet meer noodzakelijk is of gewijzigd moet worden, dient de aanvrager dit zelf bij het bureau Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen kenbaar te maken.

4.4 Handhaving

Doel van dit beleid is om de kwaliteit van de leefomgeving te waarborgen en verrommeling tegen te gaan. Bij de realisering van het gehele bewegwijzeringsbeleid is een goede handhaving van groot belang. Het gedogen van het plaatsen van eigen verwijsborden op of langs de openbare weg komt de uniformiteit en de overzichtelijkheid van het gehele verwijsbordensysteem niet ten goede. Dit betekend dat handhavend opgetreden zal worden tegen eigenhandig geplaatste verwijsborden.

Ondertekening

Vastgesteld door burgemeester en wethouders op 22 januari 2019 en treed in werking op de dag na vaststelling.

Bijlage 1: Overzicht toeristisch- recreatieve objectverwijzingen (bruin-witte verwijzing)

Bewegwijzerd

Overweging

Groepsaccommodatie

Groepsaccomodaties

(voor groepen > 20 personen

Wel

Trekt bij uitstek onbekend verkeer aan.

Kampeerboerderijen

(voor groepen > 20 personen)

Wel

Trekt bij uitstek onbekend verkeer aan.

Horecavoorziening

Hotel

Wel

Trekt bij uitstek onbekend verkeer aan.

Pension

Wel

Trekt bij uitstek onbekend verkeer aan.

Bed & Breakfast

Wel

Trekt bij uitstek onbekend verkeer aan.

Recreatieve voorzieningen

Dagrecreatieterrein

Wel

Trekt ook onbekend verkeer aan

Museum

Wel

Trekt ook uitstek onbekend verkeer aan

Theater of cultureel centrum

Wel

Trekt ook onbekend verkeer aan.

Multifunctioneel centrum

Wel

Trekt ook onbekend verkeer aan.

Kerk

Wel

Alleen als deze een bezienswaardigheid heeft

Molen

Wel

Alleen als deze een culturele of historische waarde heeft

Monument

Wel

Trekt ook onbekend verkeer aan

Landgoed

Wel

Trekt ook onbekend verkeer aan

Manege

Wel

Valt onder sportcomplex

Sportvoorziening

Golfbaan

Wel

Trekt ook onbekend verkeer aan

Sportcomplex en of sportpark*

Wel

Trekt ook onbekend verkeer aan.

Zwembad (overdekt en openlucht)

Wel

Trekt ook onbekend verkeer aan

Verblijfsrecreatie

(Dag)camping

Wel

Trekt ook onbekend verkeer aan.

Minicamping/kamperen bij de boer (>10 staanplaatsen in bedrijfsmatige verhuur)

Wel

Trekt ook onbekend verkeer aan.

*Een sportcomplex en of sportpark wordt bewegwijzerd met de naam van het sportcomplex/park. Hieronder vallen ook de sporthallen. Hebben ze geen naam, wordt de vereniging bewegwijzerd met het symbool van de sport.

Bijlage 2: Overzicht lokale objectverwijzingen (blauw-witte verwijzing)

Wel of niet

bewegwijzerd

Overweging

Gemeentehuis

Wel

Trekt ook onbekend verkeer aan.

Politiebureau

Wel

Trekt ook onbekend verkeer aan.

VVV-kantoor

Wel

Trekt bij uitstek onbekend verkeer aan

Gezondheidscentrum

Wel

Trekt ook onbekend verkeer aan

Begraafplaats/crematorium

Wel

Trekt ook onbekend verkeer aan.

Rouwcentrum

Wel

Trekt ook onbekend verkeer aan.

Verzorgingshuis

Wel

Trekt ook onbekend verkeer aan.

Verpleeghuis

Wel

Trekt ook onbekend verkeer aan.

Bedrijventerrein

Wel

Trekt bij uitstek onbekend verkeer aan

Expositieruimte

Wel

Trekt ook onbekend verkeer aan.