Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Overbetuwe houdende regels omtrent werkgeverscommissie (Verordening werkgeverscommissie gemeente Overbetuwe 2020)

Geldend van 21-01-2020 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2020

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Overbetuwe houdende regels omtrent werkgeverscommissie (Verordening werkgeverscommissie gemeente Overbetuwe 2020)

De raad van de gemeente Overbetuwe;

gelezen het raadsvoorstel van de werkgeverscommissie van 10 december 2019;

gelet op artikel(en) 83, eerste lid, 107 tot en met 107e en 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t :

vast te stellen de

Verordening werkgeverscommissie

gemeente Overbetuwe 2020

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame werknemers, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd.

  • 2. De werkgeverscommissie kan volmacht en machtiging aan de griffier verlenen voor de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van individuele rechtspositionele besluiten ten aanzien van het griffiepersoneel.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, de plaatsvervangend voorzitter van de raad, en vier andere leden afkomstig uit de raad, waarvan twee uit de coalitie en twee uit de oppositie.

  • 2. De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      als het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      als de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4. De voorzitter van de raad kan worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als adviseur.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt afspraken over ondersteuning

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2 van deze verordening

  • 2. Besluiten worden alleen genomen als in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e. of f. van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3. Als een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste eenmaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt, met inachtneming van het bepaalde in artikel 7 van deze verordening, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Intrekking oude regeling

De Verordening werkgeverscommissie gemeente Overbetuwe 2014, zoals vastgesteld bij besluit van 15 april 2014,wordt ingetrokken.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking, met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2020.

Artikel 13 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Verordening werkgeverscommissie gemeente Overbetuwe 2020.

Ondertekening

Aldus besloten in zijn openbare vergadering

Van 7 januari 2020

DE RAAD VOORNOEMD,

de griffier,

drs. D.E. van der Kamp

de voorzitter,

R.P. Hoytink-Roubos