Beleidsregel openbare verkoop ingerichte natuur bestuurlijke verplichtingen

Geldend van 18-12-2014 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel openbare verkoop ingerichte natuur bestuurlijke verplichtingen

Algemene toelichting

Vooruitlopend op de besluitvorming van de herbegrenzing van de EHS heeft PS op 26 oktober 2011) besloten voor de afwikkeling van de bestuurlijke verplichtingen financiële middelen beschikbaar te stellen en deze verder uit te (laten) voeren. Hierdoor werd het mogelijk om de natuurinrichting van gronden binnen de lopende inrichtingsprojecten af te kunnen ronden.

De bestuurlijke verplichtingen omvatten de percelen, waarbij de inrichting voor natuur mogelijk is gemaakt op basis van de juridisch verplichte uitvoeringsmodules van (wettelijke) inrichtingsprojecten. Bij deze bestuurlijke verplichtingen bestaan geen juridisch afdwingbare afspraken tussen toekomstig eigenaar en de provincie/BBL. Deze bestuurlijke verplichtingen omvat in totaal circa 500 hectare ingerichte natuur in eigendom van provincie of BBL.

Voor het volledig kunnen afronden van deze bestuurlijke verplichtingen moet de laatste fase, de overdracht aan de eindbeheerder, nog plaatsvinden.

De percelen zullen worden verkocht nadat de provincie eigenaar is geworden en er in het Natuurbeheerplan een natuurbeheertype voor de percelen is bepaald. In verband hiermee zal het totaal van de bestuurlijke verplichtingen in een paar tranches worden verkocht. De eerste verkoopronde zal nog in 2014 plaatsvinden.

Deze beleidsregel heeft als doel een kader te geven waarmee de voor natuur ingerichte percelen in eigendom van provincie of Bureau Beheer landbouwgronden (de ‘bestuurlijke verplichtingen') aan een eindbeheerder kan worden verkocht.

Deze beleidsregel is niet van toepassing op de ontwikkelopgave EHS/Natura2000 en loopt hier ook niet op vooruit, maar heeft enkel als doel het afwikkelen van bestuurlijke verplichtingen, zodat het natuurbeheer door een eindbeheerder kan plaatsvinden.

Inhoud

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a. Bestuurlijke verplichtingen: percelen, waarbij de inrichting voor natuur mogelijk is gemaakt op basis van de juridisch verplichte uitvoeringsmodules van (wettelijke) inrichtingsprojecten.

  • b. SNL: Subsidieregeling Natuur- en landschapsbeheer Overijssel.

  • c. Natuurbeheerplan: Natuurbeheerplan als bedoeld in artikel 2.1 van de Subsidieregeling Natuur- en landschapsbeheer Overijssel.

  • d. Certificaat natuurbeheer: een certificaat als bedoeld in artikel 8.1.1., eerste lid, sub a van de Subsidieregeling Natuur- en landschapsbeheer Overijssel.

Artikel 2 Openbare verkoop

  • 1. De gronden in de categorie bestuurlijke verplichtingen worden marktconform en bij openbare inschrijving verkocht.

  • 2. De verkoop van de gronden in deze categorie kan in meerdere tranches plaatsvinden. 

Artikel 3 Kwaliteitseisen beheer bij inschrijving

  • 1. Bij de inschrijving worden kwaliteitseisen meegegeven waaraan de bieding moet voldoen. Indien een inschrijving niet aan de kwaliteitseisen voldoet, valt deze af en wordt de bieding niet betrokken in de verdere selectie.

  • 2. De kwaliteitseisen hebben betrekking op de toekomstig eigenaar en op het uit te voeren natuurbeheer. Deze eisen zijn uitgewerkt in artikel 4 (toekomstig eisen) en in artikel 5 (uit te voeren beheer).

Artikel 4 Eisen aan de toekomstig eigenaar

  • 1. De toekomstig eigenaar dient op het moment van bieding over een geldig certificaat natuurbeheer te beschikken, dan wel deel te nemen aan het groepscertificaat van de Unie van Bosgroepen.

  • 2. In afwijking van het eerste lid kan de toekomstig eigenaar ook op gelijkwaardige wijze aan deze kwaliteitseis voldoen door op basis van het Programma van eisen een kwaliteitshandboek op te stellen en bij de bieding te overleggen. Dit kwaliteitshandboek dient eveneeens te voldoen aan de eisen die hieraan in SNL worden gesteld.

  • 1

Artikel 5 Eisen aan beheer

  • 1. Kwaliteitseisen die betrekking hebben op het beheer worden ontleend aan de natuurbeheertypen zoals opgenomen in het vigerende Natuurbeheerplan.

  • 2. De inschrijver dient bij de inschrijving een beheerplan te overleggen. In dit beheerplan is het beheer voor de lange termijn uitgewerkt voor het te kopen gebied (beheermaatregelen, organisatie, en financiën). Dit beheerplan moet voldoen aan de beschrijving die er vanuit de Index Natuur en Landschap aan de instandhouding van de betreffende natuurbeheertypen zijn gesteld en aan de eventueel aanvullende kwaliteitseisen die aan de verkoop van de percelen worden gesteld.

Artikel 6 Gunning

  • 1. De gunning geschiedt op basis van prijs.

  • 2. De provincie behoudt zich het recht voor niet tot gunning over te gaan.

  • 2

Artikel 7 Naleving

Bij de verkoop verplicht de nieuwe eigenaar zich, ten behoeve van het duurzame beheer en instandhouding van de natuurbeheertypen op de verkochte percelen, tot het vestigen van een kwalitatieve verplichting voor de instandhouding en tot het aanvaarden van een kettingbeding met boeteclausule voor het beheer.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt 1 dag na publicatie in het Provinciaal Blad in werking.


Noot
1

[Toelichting: Op grond van het SNL worden beheerders die voor meer dan 75 hectare natuurgrond beheersubsidie aanvragen, verplicht om zich te laten certificeren, dit certificaat kan men bij de bieding overleggen.  Potentiële kopers, die zelf niet over een natuurcertificaat SNL beschikken, wordt de mogelijkheid geboden om op gelijkwaardige wijze aan deze kwaliteitseis te voldoen door op basis van het Programma van eisen een kwaliteitshandboek op te stellen en bij de bieding te overleggen. Een eenvoudige manier voor particulieren om aan de certificeringeis te voldoen is deelname aan het groepscertificaat van de Unie van Bosgroepen. ]

Noot
2

[Toelichting: Indien de inschrijver aan de kwaliteitseisen van artikel 4 en 5 voldoet, zal de bieding worden betrokken in de gunning.

De gunning geschiedt uitsluitend op basis van de hoogste bieding, de hoogste prijs.

Het risico dat percelen als gevolg van eventuele prijsafspraken tussen marktpartijen voor een veel te lage prijs worden verkocht, of wanneer zich slechts 1 partij tegen een te lage prijs meldt, wordt ondervangen door het voorbehoud. In eventueel voorkomende extreme gevallen, kan dan worden besloten om percelen niet te gunnen.]