Regeling vervallen per 03-01-2024

Reglement voor de Reconstructiecommissie Salland-Twente

Geldend van 20-12-2006 t/m 02-01-2024

Intitulé

Reglement voor de Reconstructiecommissie Salland-Twente

Algemene toelichting

Inleiding

De Reconstructiewet concentratiegebieden (Staatsblad 2002, 115) bepaalt dat Provinciale Staten voor elk concentratiegebied een Reconstructiecommissie instellen. In de commissie hebben overheden en organisaties zitting die nauw betrokken zijn bij uitvoering van het plan. De Reconstructiecommissie adviseert over de verbetering van de ruimtelijke structuur van de zogenaamde concentratiegebieden van intensieve veehouderijen.

De grondslag voor de instelling van de Reconstructiecommissie ligt in artikel 6 van de Reconstructiewet.

De artikelen 80 tot en met 83 Provinciewet bevatten bepalingen over het instellen van commissies. De Reconstructiecommissie is een commissie conform artikel 82 van de Provinciewet.

Provinciale Staten van Overijssel hebben de Reconstructiecommissie met een bijbehorende reglement opnieuw ingesteld na de Wet dualisering provinciebestuur. De Reconstructiewet geeft provincies veel vrijheid bij de instelling van de Reconstructiecommissie. Vaststaat dat er een Reconstructiecommissie ingesteld dient te worden en dat een aantal geledingen daarin vertegenwoordigd moeten zijn. De overige invulling is aan Provinciale Staten. Provinciale Staten hebben taken, samenstelling en de werkwijze in dit reglement geregeld.

Wettelijke eisen Reconstructiecommissie

De Reconstructiewet bepaalt in de artikelen 6, 7 en 8 het volgende over reconstructiecommissies:

  • een Reconstructiecommissie wordt door Provinciale Staten ingesteld;

  • een Reconstructiecommissie is een commissie als bedoeld in hoofdstuk V van de Provinciewet;

  • uit een zestal geledingen heeft ten minste één lid zitting in de Reconstructiecommissie. Het gaat daarbij om gemeenten, waterschappen, landbouw, natuur/landschap, milieu en recreatie;

  • de ministers van VROM en LNV voegen elk een adviseur aan de Reconstructiecommissie toe. Gedeputeerde Staten voegen op voordracht van het Kadaster een adviseur toe. De Dienst Landelijk Gebied staat de Reconstructiecommissie bij in de vervulling van de aan haar opgedragen taken;

  • Provinciale Staten voeren alvorens te beslissen over de samenstelling van de Reconstructiecommissie overleg met gemeenten en waterschappen over hun vertegenwoordiging in de commissie (in de praktijk zal dit overleg door Gedeputeerde Staten worden gevoerd);

  • Gedeputeerde Staten zenden bericht van de samenstelling, taken en bevoegdheden van de Reconstructiecommissie aan de ministers van VROM en LNV en aan de gemeente- en waterschapsbesturen.

De Reconstructiewet geeft geen uitsluitsel over het doel van het instellen van een Reconstructiecommissie of over haar taken en bevoegdheden. Volgens de toelichting bij de Reconstructiewet  kunnen provincies zelf beslissen over de taken en bevoegdheden van de Reconstructiecommissie.

Inhoud

Artikel 1. Algemeen

1

Dit Reglement voor de Reconstructiecommissie Salland-Twente is van toepassing op de door Provinciale Staten van Overijssel op 19 december 2001 ingestelde Reconstructiecommissie Salland-Twente (hierna te noemen: de commissie).

Artikel 2. Taak

  • 2

  • De commissie heeft de volgende taken:

  • a. het gevraagd en op eigen initiatief Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten adviseren over aangelegenheden die de reconstructie betreffen, zoals de totstandkoming, herziening, inhoud en uitvoering van het Reconstructieplan Salland-Twente;

  • b. het adviseren over het door Gedeputeerde Staten op te stellen ontwerp-Reconstructieplan;

  • c. het adviseren over de door Gedeputeerde Staten op te stellen uitvoeringsprogramma’s;

Artikel 3. Samenstelling

  • 3

  • 1. In de commissie zijn de volgende organisaties c.q. sectoren bestuurlijk vertegenwoordigd:

    • a.

      namens de betrokken gemeenten drie leden;

    • b.

      namens de betrokken waterschappen één lid;

    • c.

      namens de Land- en Tuinbouworganisatie Noord één lid;

    • d.

      namens Natuur en Milieu Overijssel, Staatsbosbeheer, Landschap Overijssel en Natuurmonumenten één lid;

    • e.

      namens Overijssels Particulier Grondbezit één lid;

    • f.

      namens de sector Recreatie & Toerisme één lid;

    • g.

      namens de sector Sociaal één lid;

    • h.

      namens de sector Economie één lid.

  • 2. Gedeputeerde Staten benoemen de leden bedoeld in lid 1.

  • 3. De leden van de commissie als genoemd in lid 1 zijn stemgerechtigd tijdens de vergaderingen van de commissie.

  • 4. De vertegenwoordigde organisaties c.q. sectoren kunnen een plaatsvervangend lid aanwijzen.

  • 5. De voorzitter van de commissie wordt door Gedeputeerde Staten benoemd. De voorzitter is onafhankelijk en geen lid van de commissie. De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het opstellen van de agenda;

    • d.

      het doen naleven van dit reglement;

    • e.

      hetgeen dit reglement hem verder opdraagt.

  • 6. Gedeputeerde Staten voegen op voordracht van het bestuur van de Dienst voor het Kadaster en de Openbare Registers een ingenieur van die Dienst en één of meer plaatsvervangers als adviseur toe aan de commissie.

  • 7. De ministers van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit voegen aan de commissie elk een adviseur en één of meer plaatsvervangers toe.

  • 8. De commissie is vrij om naast de in de leden 6 en 7 genoemde adviseurs deskundigen of belanghebbenden als adviseur in haar vergadering uit te nodigen.

  • 9. Gedeputeerde Staten voegen aan de commissie een secretaris toe.

Artikel 4. Benoeming

4

Gedeputeerde Staten benoemen de leden van de commissie op voordracht van de desbetreffende organisaties c.q. sectoren.

Artikel 5. Zittingsperiode

5

Gedeputeerde Staten benoemen de voorzitter en de leden van de commissie voor een periode van vijf jaar. Een lid kan na afloop van zijn eerste zittingsperiode maximaal éénmaal voor een periode van vijf jaar worden herbenoemd. Bij zwaarwegende redenen kunnen Gedeputeerde Staten ertoe besluiten om een lid voor een derde periode van vijf jaar te herbenoemen.

Artikel 6. Beëindiging lidmaatschap

  • 6

  • Het lidmaatschap van de commissie eindigt door:

  • a. het ontbinden van de commissie;

  • b. het eindigen van een periode waarvoor een lid is benoemd;

  • c. het niet langer vertegenwoordigen van de organisatie c.q. sector als genoemd in artikel 3, lid 1;

  • d. op eigen verzoek;

  • e. overlijden;

  • f. ontslag door Gedeputeerde Staten.

Artikel 7. Vergaderingen

  • 7

  • 1. De commissie vergadert ten minste driemaal per jaar conform een door de commissie jaarlijks vast te stellen schema.

  • 2. De commissie vergadert voorts indien de voorzitter het nodig oordeelt of indien ten minste twee leden als genoemd in artikel 3, lid 1, schriftelijk met opgaaf van redenen daarom verzoeken.

  • 3. Gedeputeerde Staten kunnen de voorzitter van de commissie verzoeken een vergadering bijeen te roepen.

  • 4. Een gedeputeerde heeft toegang tot de vergaderingen van de commissie en kan aan de beraadslaging deelnemen.

  • 5. Een gedeputeerde kan door de voorzitter worden uitgenodigd om deel te nemen aan de vergaderingen van de commissie.

  • 6. De voorzitter zendt ten minste twee weekeinden voor een vergadering de leden een schriftelijke oproep onder vermelding van de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering. De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken worden tegelijkertijd met de schriftelijke oproep aan de leden verzonden.

Artikel 8. Openbaarheid

  • 8

  • 1. De vergaderingen van de commissie worden in het openbaar gehouden.

  • 2. De deuren worden evenwel gesloten indien ten minste twee der aanwezige leden als vermeld in artikel 3, lid 1, dit vorderen of de voorzitter dit nodig oordeelt.

  • 3. De commissie beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden beraadslaagd.

  • 4. Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing, voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.

  • 5. Van een vergadering met gesloten deuren wordt een afzonderlijk verslag opgemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt, tenzij de commissie anders beslist.

  • 6. Voor de afloop van de besloten vergaderingen beslist de commissie overeenkomstig artikel 25, eerste lid van de Provinciewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De commissie kan de geheimhouding opheffen.

  • 7. Indien de commissie op grond van artikel 25, derde en vierde lid, of artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 91, tweede lid van de Provinciewet, voornemens zijn de geheimhouding op te heffen wordt, indien het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd dit verzoekt, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd over de opheffing van de geheimhouding.

Artikel 9. Verslag

9

De commissie brengt jaarlijks verslag uit over de verrichte werkzaamheden. Dit verslag wordt uiterlijk voor 1 maart van het volgende kalenderjaar bij Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten ingediend.

Artikel 10. Quorum

  • 10

  • 1. De commissie kan alleen een advies uitbrengen indien meer dan de helft van de in artikel 3, lid 1, genoemde stemgerechtigde leden aanwezig is.

  • 2. De adviezen van de commissie worden schriftelijk en ondertekend door de voorzitter en de secretaris uitgebracht.

  • 3. Indien een advies niet met algemene stemmen wordt uitgebracht kunnen eventuele afwijkende standpunten op verzoek van het lid of de leden die een afwijkend standpunt hebben ingenomen, in het advies tot uitdrukking worden gebracht.


Noot
1

[Toelichting: De provincie Overijssel heeft één commissie ingesteld voor de drie deelgebieden van het reconstructiegebied. De provincie heeft immers gekozen voor een integrale aanpak van de ruimtelijke problematiek van intensieve veehouderij.]

Noot
2

[Toelichting: De commissie draagt inhoudelijke oplossingen aan over gebiedsoverstijgende onderwerpen. Zij adviseert Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten en zorgt voor maatschappelijk draagvlak voor de reconstructie. Er zijn geen bestuursbevoegdheden aan de commissie overgedragen. De commissie heeft de formele positie van een adviescommissie aan Provinciale Staten.

Provinciale Staten stellen het Reconstructieplan vast, Gedeputeerde Staten stellen het ontwerp op en voeren het plan uit. In deze planuitvoering legt de Reconstructiewet veel taken bij Gedeputeerde Staten neer. In de taakuitoefening is daarom opgenomen dat de commissie ook aan Gedeputeerde Staten adviseert. Hoewel de commissie naar inhoud en adressering naar deze ‘taakverdeling' onderscheid in haar advisering kan aanbrengen, blijft zij beide bestuursorganen voorzien. Op deze wijze kan er geen verschil ontstaan over haar advisering die zij in hun positie en verantwoordelijkheid naar Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten hebben. Uiteraard kan de commissie werkafspraken maken over de wijze waarop zij haar adviezen adresseert. ]

Noot
3

[Toelichting: De partijen die bij de uitvoering van het plan het meest zijn betrokken, hebben zitting in de commissie. De leden van de commissie dienen een inhoudelijk mandaat te hebben om te kunnen onderhandelen namens hun organisatie of deelgebied. Gedeputeerde Staten zullen immers de commissie vragen inhoudelijke oplossingen aan te dragen voor gebiedsoverstijgende onderwerpen.

Drie leden hebben in de commissie zitting namens de 19 gemeenten in het Reconstructieplan Salland-Twente. Deze drie leden zijn elk afkomstig uit één van de drie deelgebieden, zodat uit elk deelgebied een vertegenwoordiger van een gemeente zitting heeft in de commissie. Elk lid is verantwoordelijk voor de afstemming met de andere gemeenten binnen zijn deelgebied. Namens de Stichting Natuur en Milieu Overijssel en de terreinbeherende natuurorganisaties in Overijssel, dit zijn Staatsbosbeheer, Stichting Landschap Overijssel en de Vereniging Natuurmonumenten, is één lid vertegenwoordigd. Dit geldt tevens voor de sector Recreatie & toerisme, Economie en Sociaal: elk afzonderlijk één lid.

De commissie is vrij om deskundigen of belanghebbenden in haar vergadering uit te nodigen.

De volgende adviseurs zijn aan de commissie toegevoegd:

  • 1een ingenieur van de Dienst voor het Kadaster en de Openbare Registers op voordracht van die dienst;
  • 2een adviseur namens de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer;
  • 3een adviseur namens de minister van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit;
  • 4een adviseur namens de Dienst Landelijk Gebied.

De adviseurs hebben geen stemrecht. Zowel de leden van de commissie als de adviseurs kunnen één of meerdere plaatsvervangers aanwijzen.

De secretaris zorgt voor de communicatie met de ambtelijke organisatie en Gedeputeerde Staten.  ]

Noot
4

[Toelichting: Gedeputeerde Staten benoemen de voorzitter en de leden. De organisaties die een lid of adviseur mogen voordragen kunnen ook een plaatsvervanger aanwijzen. Gedeputeerde Staten kunnen met verschillende organisaties overleggen over de keuze van een lid. Geacht wordt dat de voorgedragen leden een zo breed mogelijke steun van de achterban genieten.]

Noot
5

[Toelichting: In het reglement is de behalve de benoeming ook de zittingsperiode geregeld. Immers het Reconstructieplan heeft een looptijd van 12 jaar volgens de Reconstructiewet. Tien tot in het uiterste geval vijftien jaar is de maximale periode dat een lid zitting kan hebben in de Reconstructiecommissie.]

Noot
6

[Toelichting: Met artikel 6 is geregeld dat Gedeputeerde Staten formeel geen lid hoeven te ontslaan als bijvoorbeeld hij of zij vertrekt bij een organisatie of zelf het lidmaatschap wil neerleggen. Ter beëindiging van het lidmaatschap dient het lid hiertoe een schriftelijk verzoek in bij de voorzitter van de commissie.]

Noot
7

[Toelichting: De commissie volgt de voortgang van het reconstructieproces met een zekere regelmaat om Gedeputeerde Staten ook ongevraagd van advies te kunnen voorzien. Met een minimale vergaderingfrequentie van drie keer per jaar is deze vorm van kwaliteitsbewaking van het reconstructieproces gewaarborgd.

Een lid van Gedeputeerde Staten kan geen lid zijn van de commissie doch enkel als adviseur of belanghebbende aan de vergadering deelnemen. Een lid van Gedeputeerde Staten dient echter te worden gezien als vanzelfsprekend partner van de commissie en moet zelf kunnen bepalen om al dan niet aanwezig te zijn bij de vergaderingen en daaraan deel te nemen. Daarnaast kan de voorzitter een lid van Gedeputeerde Staten uitnodigen als hij het van belang acht dat de gedeputeerde bij de vergadering aanwezig is en meevergadert. Gedeputeerde Staten kunnen de voorzitter verzoeken door hen aangedragen punten op de agenda te zetten. Het is aan de voorzitter of dit punt op de agenda komt of niet (zie hiertoe artikel 3, lid 5 van dit reglement). De agenda en de stukken dienen de leden ruim van te voren te hebben ontvangen voor een goede voorbereiding. ]

Noot
8

[Toelichting: De vergadering van de commissie is openbaar, tenzij minimaal twee van de stemgerechtigde leden aangegeven hebben dat geheimhouding – gezien het te behandelen onderwerp – gewenst is. De belangen als genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur dienen bij de geheimhouding in ogenschouw te worden genomen.]

Noot
9

[Toelichting: De commissie evalueert jaarlijks haar werkzaamheden en geeft haar bevindingen weer.]

Noot
10

[Toelichting: Om tot eenduidige besluitvorming te komen is een quorum vereist van meer dan de helft van de ingestelde leden. De reden hiervoor is om – zowel binnen de commissie als richting Gedeputeerde Staten – een zo breed mogelijk draagvlak te creëren voor de te nemen besluiten tot advisering.]