Verordening GBA

Geldend van 07-07-2011 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2010

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • 1.

    de Wet: De Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 2.

    besluit: het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 3.

    basisadministratie: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Papendrecht als bedoeld in artikel 2 van de wet.

  • 4.

    verantwoordelijke: het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 5.

    beheerder: de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 6.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie is opgenomen.

  • 7.

    afnemer: het bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 8.

    binnengemeentelijk afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente.

  • 9.

    derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde.

  • 10.

    vrije derde: een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet.

  • 11.

    authentiek gegeven: een in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt.

Artikel 2 Verantwoordelijkheid en beheer

    • 1.

      De verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is het college van burgemeester en wethouders.

    • 2.

      Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en het autorisatiebesluit is de functionaris die daarvoor krachtens besluit van de verantwoordelijke wordt aangewezen.

Artikel 3 Doel van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

    • 1.

      De krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens ter vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers kunnen voldoen aan de verplichtingen als bedoeld in artikel 3b en 62 van de wet.

    • 2.

      De krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen derden te voorzien van gegevens.

    • 3.

      Een ingeschrevene van hem betreffende gegevens te voorzien.

    • 4.

      Gegevens te leveren ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek.

Artikel 4 Categorieen van personen over wie gegevens worden verwerkt

  • In de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens worden gegevens verwerkt over ingeschrevenen.

Artikel 5 Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

    • 1.

      De verantwoordelijke regelt de systematische verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers, de toegang van die afnemers tot de basisadministratie alsmede de verbanden tussen de basisadministratie en andere gegevensverzamelingen van de gemeente.

    • 2.

      De verantwoordelijke regelt de verstrekking van de authentieke gegevens uit de basisadministratie aan binnengemeentelijke afnemers ingevolge het verplichte gebruik op grond van artikel 3b van de wet.

    • 3.

      De verantwoordelijke regelt de toegang tot de GBA van de binnengemeentelijke afnemers die belast zijn met de uitvoer van de publiekrechtelijke taken.

Artikel 6 Verstrekking aan vrije derden

    • 1.

      Burgemeester en wethouders kunnen gegevens uit de basisadministratie verstrekken in de gevallen als bedoeld in artikel 100 van de wet.

  • 2.

    • Burgemeester en wethouders stellen hiervoor nadere regels.

Artikel 7 Intrekking bestaande verordening

  • De verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 24 april 2008 wordt ingetrokken.

Artikel 8 Inwerkingtreding, terugwerkende kracht

  • Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking ervan en werkt terug tot en met 1 januari 2010.

Artikel 9 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Verordening GBA).

Nota-toelichting

Toelichting Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Algemene toelichting

 

Deze verordening omvat het bestuurlijk-juridisch kader voor de persoonsinformatiehuishou­ding met ingang van 1 januari 2010. Vanaf genoemde datum moeten alle overheidsorganen die persoonsgegevens verwer­ken, deze gegevens betrekken uit de gemeentelijke basisadministra­tie personen. Burgers hebben dan het recht van eenmalige gegevensverstrekking. Dat wil zeggen dat de burger in het contact met de overheid de van de burger in de basisadministratie bekende authentieke gege­vens niet meer opnieuw hoeft te verstrekken.

 

De gemeente vervult de rol van de centraal beheerder van persoonsgegevens over personen die zij tot haar eigen bevolking rekent en dient afnemers, zowel binnen als buiten de gemeente van die persoonsgegevens te voorzien. Daarnaast is de gemeente zelf ook afnemer van per­soonsgegevens over personen die niet tot haar inwoners worden gerekend. De gegevens van deze personen dienen afkomstig te zijn uit de basisadministraties van de andere gemeenten of uit de centrale administratie (GBA-V) die in beheer is bij de rijksoverheid.

 

De wetgever verplicht de gemeente om in ieder geval de systematische verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers, de bestandkoppelingen en de rechtstreekse raadplegingen van de eigen GBA in een verordening te regelen. Ook de verstrekkingen aan zogenaamde vrije derden dienen bij of krachtens een verordening te worden geregeld. Deze verordening voorziet daarin en daarmee voldoet de gemeente aan de vereisten zoals gesteld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA).

 

 

Artikelgewijze toelichting

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

Dit artikel bevat een aantal begripsomschrijvingen die met enige regelmaat in de verordening voorkomen.

 

Artikel 2. Verantwoordelijkheid en beheer

De Wet GBA wijst in artikel 2 het college van burgemeester en wethouders aan als verantwoordelijke van de basisadministratie. Burgemeester en wethouders wijzen de beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens aan.

 

Artikel 3. Doel van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

In het doel van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens komt tot uitdrukking ten behoeve van welke organen en instellingen de gegevens worden geadministreerd. Bovendien geeft dit artikel aan ten behoeve waarvan deze organen en instellingen gegevens verstrekt kunnen krijgen.

 

Artikel 4. Categorieën van personen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Het verplicht gebruik van de gegevens van personen betreft de personen die in de basisadministratie van gemeente Papendrecht zijn opgenomen.

 

Het is om redenen van efficiency aan te bevelen om de verstrekkingen uit de basisadministratie binnen de eigen organisatie alsmede de verdere uitwerking van de verstrekking aan vrije derden over te laten aan het college, binnen de door de wet en door de raad in de verordening gestelde kaders.

 

Artikel 5. Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Op grond van dit artikel wordt door de raad de nadere regeling van verantwoordelijkheid, beheer en gegevensverwerking opgedragen aan het college van burgemeester en wethouders in hun rol als verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

 

Artikel 6. Verstrekkingen aan vrije derden

Gemeenten hebben de bevoegdheid om op basis van artikel 100 van de Wet GBA bij of krachtens verordening te bepalen of en in welke mate gegevens worden verstrekt uit de basisadministratie aan zogenaamde vrije derden. Voorwaarde is dat het gemeentelijk verstrekkingenbeleid is vastgelegd bij of krachtens een gemeentelijke verordening.

 

Artikelen 7 en 9.

Deze bepalingen spreken voor zich.

 

Artikel 8.

Vanaf 1 januari 2010 moeten alle overheidsorganen, die persoonsgegevens verwer­ken, deze gegevens betrekken uit de gemeentelijke basisadministra­tie personen. Burgers hebben dan het recht van eenmalige gegevensverstrekking. Dat wil zeggen dat de burger in het contact met de overheid, de van de burger in de basisadministratie bekende authentieke gege­vens, niet meer opnieuw hoeft te verstrekken. De gemeenten zijn verantwoordelijk voor het beheer van de persoonsgegevens van hun burgers. Gemeenten dienen zowel andere overheden als externe partijen van die persoonsgegevens te voorzien.

De verordening GBA dateert van 30 april 2008. De verordening van 2008 voorziet in de hiervoor beschreven wettelijke verplichting, maar gelet op het feit dat het hebben van een actuele Verordening GBA één van de vereisten is voor het slagen van de periodieke GBA-audit. is ervoor gekozen de aangepaste verordening terugwerkende kracht tot 1 januari 2010 te geven.